Quantcast

Sesongstart i Biltrial
14. og 15 April tyvstartet sørlendingene på årets biltrialsesong, det var først Klubbmesterskap i NMK Arendal, så første runde av Sørlandscupen, og folk kom fra fjern og nær for å delta.
Flott vårvær, nye regler og tøffe baner satte en flott ramme rundt helgen.

Nye kjøreregler
NMK Arendal har mange førere i nasjonal og internasjonal toppklasse og er alltid godt representert i Eurotrial, klubben vedtok derfor i vinter å benytte et kjøreregelverk som ligger helt opptil de reglene som brukes i Eurotrial, og helgen viste at dette ble en helt ny type konkurranse.

Nå ble taktikk enda viktigere, og banene ble enda mer kinkige, portene var ikke alltid hinderet, mer veien fram til portene. Samtidig kunne små feil få utrolig store utslag. På minus siden ble det vanskeligere for publikum å følge med på resultatene, men dette er vi helt sikre på at den driftige klubben finner bedre løsninger på etter hvert.

Glade Klubbmestere
Klubbemesterskapet i NMK Arendal er en prestisjefylt konkurranse, og mange Norgecupvinnere, Nordic-trial vinnere og til og med noen Europamestere stilte til start. Men dagen skulle være outsidernes.

I Originalklassen var det dårlig deltagelse, mange av fjorårsdeltagere har valgt å klasse opp i andre klasser. Kampen skulle stå mellom en gammel veteran og en fersk nybegynner. Jon Syvert Dale kjørte sitt første løp og hadde veteranen Morten Hansen i kne helt fram til siste bane, Når Jon Syvert pådro seg hele 198 prikker så kvitterte Morten ut kun 11 og tok med det en rimelig klar seier.

Roy Håverstad er ikke bortskjemt med titler og med sin nyinnkjøpte Pajero skulle han virkelig gjøre det store, foran siste seksjon ledet han stort, men en liten feil ga han hele 157 prikker og sendte Roy ut av pallen, og årets klubbmester ble en overasket Terje Paulsen som hadde lånt bilen av sin samboer Eva Rønningen.

Oddbjørn Thingsbekk har i et par år stilt på lokale løp og noen ganger vært på pallen, men denne gangen fikk han fullklaff og kan titulere seg Klubbmester i Modified det neste året. Oddbjørn var suveren i siste seksjon og var eneste bilen i klassen med 0 prikker her.

I Promodified var det Ronny Aslaksen i Gulsot som var best, og selv om han fikk hard kamp av Tore Hansen i bilen Magic, så var Ronny best når det gjaldt som mest. Tredjeplassen gikk til en skikkelig Veteran, Egel Gabrielsen i sin flotte Jeep CJ 5.

I Promod vil man nok uansett huske best Monica Aslaksen’s satsing i siste seksjon som endte med et voldsomt baklengs rundkast før bilen begynte å brenne, alt gikk bra med Monica og codriver Trine Landem, Gulsot var klar neste dag.

I Proto var det 3 deltagere, Tore Hansen og Johan Westerheim som vanligvis er henhodsvis fører og Codriver i Steyr Crawler skulle begge være førere på samme bil, mens Tommy Olsen stilte med sin nye bil Steyr Spider. Tore knakk et drivledd i første seksjon, så Johan fikk låne Steyr Spider, og med den ble han klubbmester, Tore fikset bilen og kapret andreplassen, Tommy måtte nøye seg med tredje og sisteplass i den jevne Protoklassen.

Prestisje i Sørlandscupen
Sørlandscupen er Norges eldste biltrialcup, og det har alltid vært mye prestisje i denne cupen, og etter innsatsens å dømme i første runde henger fortsatt en sammenlagtseier høyt.

Selv om den nye kjøremåten av og til kan gi litt uvante utslag ser det ut til at deltagerene fort tilpasser seg, og det er ingen tvil om at vi igjen får tett kamp om pallplassene i alle klasser sammenlagt.

I Original ble det en flott hevn fra dagen før for Jon S Dale, som vant, noe han selvsagt var strålende fornøyd med, favoritten Morten Hansen fikk med seg masse prikker i første seksjon da han holdt på å tippe uti dammen og måtte gi seg.
Ronny Aslaksen gjestekjørte i Mortens bil og klarte å kile seg mellom Jon S og Morten.

I Standard var det virkelig Eva Rønningens dag, etter et dårlig klubbmesterskap slo hun hardt tilbake og vant en seier av det virkelig suverene slaget.

Martin Johannessen rattet sin flotte Suzuki til en ny andreplass, og henviste fjorårets suverene seierherre Sveinung Haugstøyl til en tredjeplass.

Dagens uheldigste var Skjalg Stenberg som knakk begge drivakslene foran å sin Suzuki tidlig i andre seksjon etter å ha vært best i starten.

Modifisert har i flere år vært Jørgen Paulsen og Ketil Johnsens lekestue, og det ser ut til at det blir slik i år også, denne gangen var det Ketil som vant. Man skal alikevell se opp for regjerende nordisk mester, Widar Torjussen, en liten feil i andre seksjon henviste Widar til tredjeplassen denne gangen, men han kommer nok sterkere tilbake. Widar vant for øvrig Sørlandscupen i klassen i fjor.
Promodified er klassen med størst mangfold blant bilene, og denne gangen var det publikumsfavoritt Tore Hansen i Magic som vant, Tore slo knock out på konkurentene allerede i første seksjon og ingen av dem kom seg skikkelig etter det, Nærmest kom Egel Gabrielsen med sin giftgrønne Jeep.

Overraskelsen kom på tredjeplass, her fant man nemlig debutant Kenneth Torjussen, Widars sønn og mangeårig codriver låner Pappas bil denne sesongen, og han viste at biltrial sitter i blodet. Det skal bli spennende å følge Kenneth utover sesongen.
Prototype hadde i tillegg til deltagerne fra dagen før, fått besøk av Pål Blesvik som vil kjøre Prototype i Sørlandscupen i år også, i tillegg var det klart for første jente i Prototype, det var Maylinn Swinburne som i år kommer til å kjøre cupen i Steyr Spider.
Tommy slo tilbake etter sisteplassen dagen før og vant med 100 prikker foran Pål Blesvik, Pål opplevde å gå tom for bensin i andre seksjonen, uten at det betydde for mye.

Den nye klubbmesteren, Johan Westerheim, endte bare 1 prikk bak etter å ha bommet fullstendig i andre seksjon, Hva skjedde så med europamester Tore Hansen? Han fikk motorstopp i første seksjon og fikk aldri start, Tore kom seg aldri helt fra 200 prikkers sjokket og det endte tilslutt på taket i siste seksjon, og med det aller sist.

Konkluksjon
Trialmiljøet står stadig sterkere på Sørlandet, og tyvstarten viste at det stadig gror og vokser, nye biler og nye fjes er alltid hyggelig,og det var det mange av denne helgen.

Ny kjøreregler ga en ekstra spenning til konkurransen, og arrangøren kom virkelig bra ut av både dømming og banebygging.
Noen skjær i sjøen var det dog, først og fremst tiden, at vi på Søndagen holder på i rundt 8 timer er ikke holdbart, mye venting både for deltagere og tilskuere. I tillegg får man noen merkelige utslag med prikker. Savnet etter speaker er også stort, men dette regner jeg med er rettet opp før neste løp.

Resultater fra Klubbmesterskapet til NMK Arendal:
http://www.arendaloffroadklubb.com/resultater07/km-2007.htm

Resultater fra Sørlandscupen #1:
http://www.arendaloffroadklubb.com/resultater07/sc1-07.htm