Nordic Trial 2010, Danmark
Nordic trail ble startet i 1995 for å samle en stadig voksende mengde av nordiske biltrialutøvere til et felles nordisk mesterskap og faktisk var Norge og Trandum den første arrangøren. De siste 10 år har dessverre Nordic trial slitt med et stadig synkende antall deltagere noe som er veldg synd. Det burde absolutt være et mesterskap som samler de nordiske deltageren, spesielt i et år der Eurotrial gikk såpass lokalt som Sverige. De som møtte frem syntes uansett at det var verdt turen for danskene hadde som vanlig disket opp med et arrangement i dansk ånd hvor det sosiale sto i senter.
Gode på Tradisjonell grunn Stedet konkurransen ble avholdt var i den sammen grusgrav hvor arrangementet er blitt avholdt 2 ganger tidligere med bravour. Toyota 4WD Club med Finn N Jensen sto i spissen for en imponerende
gjeng funksjonærer, og selv om mesteparten av seksjonene var laget i sand fikk deltagerne utfordringer nok. I tillegg til konkurransen ble det både fest og mye moro for de fremmøte.
Deltagere fra elle de nordiske landene var møtt opp, danskene var i flertall på hjemmebane og bet virkelig fra seg på resultatlistene
Svensk oppgjør i Original
Originalklassen var igjen liten, akkuratt mange nok til å fylle pallen, og noe så sjeldent som en norsk Originalbil, men nordamannen Olav Austad trakk også det korteste strået og konkurransen fra de to svenske kjørerne ble for tøff. En feil i første runde var al som skulle til for å henvise Olav til tredjeplassen, kampen om første plassen var do har og jevn, og det skilte bare 2 prikker mellom Nordic Trial debutant Anette Edlund og veteran Rolf Johansson, og faktisk så hadde Anette veteranen i kne etter første runde, men Rolf hadde et ekstra gir i fanelerunden og passerte Anette med akkratt god nok marin til å knipe seieren.
Dansk seier i Standard
Noe bedre deltagelse i Standardklassen, 4 dansker og evig unge Roger Appelqvist fra Sverige, men Roger ble virkelig spilt sjakk matt av danskene på hjemmebane, og best av de alle var Rene Fredriksen, Rene har de siste årene vært den danske som har satset hardest og mest, og endelig betalte det seg, og Rene kunne endleig inkasere sinn aller første internasjonale tittel. Det var en annen danske som ledet etter første runde men her som i originalklassen snudde det på andre runden og med dagens bese runde i klassen svingte det endelig Renes vei. Enda en danske sørget for heldansk på pallen, Suzukifantast Michael Sejrsen kunne gjøre som sagt gjøre seiersfesten komplett med sin flotte tredjeplass.
Rene Fredriksen har vært aktiv i flere år, endelig ble det full klaff, Nordisk mester kan Rene kalle seg det nærmeste året
Tilbake i Modified
I modified var det ventet at kampen om seieren skulle stå mellom nordmannen Oddbjørn Thingsbæk og svenskenes Mikael Svensson, men det var en danske som også ville ha et ord med i laget, men en uhyre velbygd bil og en effektiv kjørestil, overrasket Jan Sørensen de mer etablerte førerne, det holdt ikke helt inn for dansken men andreplassen smakte nesten som en seier. Oddbjørn som fortsatt venter på det internasjonale gjennombruddete måtte ta til takke med tredjeplassen, det hjalp lite at andre runden var dagens beste i klassen, for første runden inneholdt for mange feil. Vant gjorde ikke overraskense Mikael Svensson, endelig holdt bilen og da er det ikke lett å stoppe den alltid blide svensken.
Mikael Svensson var tilbake i Modified etter å ha blitt klasset opp i Promodified under Eurotrial, og ble som forventet Nordisk mester
Oddbjørn Thingsbæk forsvarte de norske fargene, Oddbjørn fant seg ikke helt tilrette og ble nummer tre
Dansk overraskelse i modified, Jan Sørensen var nær ved å vinne på hjemmebane foran flere mer kjente navn, vi håper Jan satser videre for det trengs flere dansker trialen
Tore Hansen best av to enslige førere
Kun to biler i Promodified klassen…. Og det ble rått parti til nordmannen Tore Hansen, endelig fikk Magic nok plass og i bratte sandbakker var Tore igjen koneg og knuste danskenes Claus Sæther med nære 100 prikker.
Det var også flere særdanske klasser, her nevner vi ”Lang”, ”Kort med spærr” og ”Kort uten spærre”
I ”Kort med spærr” fant vi til og med et par svensker som havnet i denne klassen istedenfor Modified hvor de vanligvis kjører, og svenskene gjorde ikke skam på Sverige, Bengt Siggiholt var til og med helt suveren i denne klassen med sin flotte blå Trophy Jeep som noen har blitt brukt mest til trial i år.
Det blir ikke mye til konkurranse med bare to deltagere, men Tore Hansen sparte ingenting, og vant suverent
Kongen av Danmark
Prototype var den eneste klassen som samlet deltagere fra alle de nordiske landene, selv om man må legge godvilja til for å si akkuratt det, Mats Skarped var tilbake i startfeltet, og han hadde spurt innstendig om å få kjøre for Danmark!!! Det skulle bli kongen dag i Danmark, og kongen er selvsagt Lars Dahl, vanskelig å skjønne hvordan han gjør det, men av og til virker det nesten som han har et ekstra gir i mesterskap, for Lars vant som han ville, og var best begge omgangen. Norges beste de siste årene Terje Weng forsvarte de norske fargene med en andreplass, men det ble tett mellom han og ”Dansken” Mats Skarped som hadde en veldig bra siste runde. Mats var for øvrig kanskje mest fornøyd av de alle etter et lengre opphold viste han at det fremdeles sitter i.
Mats Skarped var tlbake, kjørte for Danmark, og fikk tredjeplassen
Selv om Lars Dahl ikke akkuratt stortrives på sand og løst underlag, var han suveren, og vant nok en tittel
Lars Dahl klarte denne seksjonen første gangen men her må han gi seg
Terje Weng hadde favoritt stempelet med sin motorsterke bil, det ble bare nesten for Terje, men andreplassen smakte etter et år med mye teksnisk trøbbel
Takk for i år og velkommen til neste år
Neste år er det igjen Norge som er vertskap og etter tre mesterskap på erverdige Brokelandsheia , skal neste års mesterskap gå i Gausdal tett på Lillehammer. Arrangør blir NMK Sør-Gudbrandsdal, og arrangementet går 9. Juli. Vi får håpe at det trekker flere folk både fra Finland, Sverige og Norge. Håpet er også at danskene skal ha fått smaken på Nordic trial etter mange gode resultater på hjemmebane og også kjenner sin besøkelsestid og dukker opp. Nordic Trial fortjener det.
Takk til Danmark og Toyota 4WD club og så sees vi i Norge til sommeren.
En glad gjeng med pokalvinnere
Grilling og sosialt dansk samvær avsluttet kvelden