Norgescupen er i gang
Den første helga i mai var det biltrialhelg på Brokelandsheia, biltrialen er helt klart nede i en bølgedal, men denne gangen ble det god gammeldags stemning hele helgen, med Norgescup på Lørdagen og Sørlandscup på Søndagen. Når Biltrialfolk møtes er det sosiale også viktig, og det ble sene kvelder med mye bilprat. En del nye ansikter dukket opp og arrangøren hadde laget tøffe og utfordrende baner. NMK Arendal kunne ønske deltagere fra Norge, Sverige og Russland velkommen til en konkurransehelg i strålende vårsol, med mye publikum.
Line up før årets første tekniske kontroll
.
Brokelandsheia spesial
Lørdagen var som vanlig satt av til Norgescup, og det var satt opp 5 baner som skulle kjøres 2 omganger, det vil si at Promod og Proto kun hadde 4 baner som ble kjørt 2 omganger, men i tillegg 2 baner tilslutt som ble kjørt en gang, så totalt var det meningen at alle klasser skulle kjøre 10 baner i løpet av dagen, dessverre måtte den siste spesialbanen avlyses da tiden ikke strak til.
Det dukket opp mye tilskuere i løpet av helga, arrangementet hadde fått bred forhåndsomtale i lokal presse, dette sammen med det flotte vårværet var nok den største grunnen til at mange dukket opp.
Standardklassen er størst
Standardklassen er bunnsolid, selv om mange av fjorårets profiler har klasset opp så dukker det stadig opp nye førere og biler. Hele 8 førere denne gangen 2 stk hadde tatt den lange veien fra Stockholm, dessverre ble det ikke noen stor suksess for norgesvennene Gunnar Wahlen og Joakim Hell, henholdsvis 5. og 7. plass ble det på de alltid blide svenskene denne gangen.
Helt i toppen var det som ventet de lokale førerne som kjempet, og igjen viste Skjalg Stenberg at han stortrives på hjemmebane, tøffe baner i dag gliste Skjalg, akkurat sånn jeg liker det fortsatte han.
Svein Stiansen har hatt en lengre pause, og selv om ikke bilen var helt ferdig og optimal, var viljen stor. En suveren andre runde sendte Svein opp på andreplassen, og dermed knep han også en plass på det norske Eurotrial laget. Alltid like blide Kristine Paulsen var også med i tetkampen, med ny codriver endte det på en flott tredjeplass

Skjalg Stenberg stortrives på Brokelandsheia og vant som han ville

Svenske Gunnar Whalen måtte ta reservebilen denne gangen... Wrangleren sto igjen hjemme i Stockholm
Tøffe tak
Jørgen Paulsen har vunnet det som er innen biltrial, men satser ikke like hardt etter at han startet med Formula Offroad, men Eurotrial vil han være med på, og viste at gamle kunster ikke er glemt, han vant som han ville og var best i begge omgangene, han rett og slett parkerte fjorårets suverene ener, Oddbjørn Thingsbæk, med over 150 prikkers margin. For å vise hvor suveren Jørgen var kan vi nevne at tredjemann, Thomas Lundblad, var over 300 prikker bak Oddbjørn. Monica Haugstøyl jaktet også på en plass på Norges Eurotrial lag, men allikevel lånte hun bort bilen til Monica Aslaksen som også ville prøve å kvalifisere seg, det skulle vise seg at det kun var plass til en av de. Monica A fikk den beste starten og siden tiden var i ferd med å renne ut gjorde bileieren noe mange kanskje ikke hadde gjort, hun sa lykke til og overlot bilen til Monica A, som klarte å kvalifisere seg. Som et plaster på såret fikk Monica H plass på det finske laget. Suverent gliste hun etterpå, nå får vi jo begge delta i Eurotrial… Vi tar av oss hatten, flott og uselvisk gjort. Helgas mest bevegede øyeblikk kom da Eva Paulsen trillet inn i første seksjon, hun har hatt en tung vår, da ektemann Terje gikk bort tidligere i år, Eva har virkelig strevd for å få alt klart, hun ville gjerne ære Terje med dette, og med et stort bilde av ektemann, miljøets samlingspunkt og humørspreder på panseret var det mange som sto med tårer i øynene da Eva gjennomførte sin første seksjon den dagen.

Jørgen Paulsen var tilbake i godt gammelt slag, og med blytung høyrefot satset han skikkelig

Oddbjørn Thingsbæk klarte ikke å følge helt opp fjorårets superresultater, men var svært fornøyd med andreplassen

Monica Aslaksen klarte å kvalifisere seg til Eurotrial i lånt bil.. Det klarte ikke bileieren.

Selv om det ikke gikk helt veien denne gangen for Monica Haustøyl, så var hun like blid.

Et beveget øyeblikk for mange, Eva kjører sin første seksjon etter at Terje døde, Terje pryder panseret
Ketil og Tore
4 deltagere, men bare 2 som kjempet om seieren, Ketil Johnsen og Tore Magic Hansen ga ikke noe ved dørene, men Ketil vant tilslutt knepent. Tom Erik Torgersen slet med en bil der lite fungerte, og selv god kjøring hjalp lite, fjerde og sisteplass på Tom Erik. Ronny Aslaksen hadde overraskende nok (NOT) ikke fått ferdig Ferdinand som skal få Unimog aksler, men som sin kone fikk også Ronny låne bil, Jørgen Paulsens modifiedbil fikk juling i løpet av dagen og spesielt i den aller siste spesialseksjonen var det lett å se forskjellen på de to klassene, selv om Ronny som vanlig imponerte bak rattet og ikke minst hadde en veldig entusiastisk heiagjeng på sidelinjen.

Tom Erik Torgersen fikk ikke bilen til å fungere skikkelig og endte sist i Promodified

Ketil imponerer alltid, denne gangen ble det en skikkelig sliteseier med Tore Magic Hansen like bak

Ronny Aslaksen prøvde seg med Jørgens Modifiedbil, tredjeplass var bedre enn forventet.
Gigantenes oppgjør
Prototype er også en spennende klasse i år, og flere nye deltagere gjør klassen mer fargerik enn på lenge. Terje Weng vant enkelt denne gangen og kunne safe mer enn han var vant med. Andreplassen gikk til en av nykommerne, Morgan Svensen som har handlet seg Spider i løpet av vinteren, Morgan har en aggressiv kjørestil som funket bra denne gangen, tredjeplassen gikk til den mest langveisfarende deltageren, helt fra Moskva kom Yury Samodurov med sin ”Dream Spider” og han ble faktisk rørt over tredjeplassen, et fantastisk resultat for russeren som brukte løpet som trening foran Eurotrial i Sverige senere i år. Dagens hardest satsende ble Knut H Dahl, han hadde sin ”Mad Max” dag og prøvde seg på alle portene på skikkelig måte, her var det verken safeing eller taktisk kjøring… ikke spesielt bra resultatmessig sett, men veldig morsomt å se på, fjerdeplass ble det på den regjerende europamesteren denne gangen.

Russiske Yury Samodurov imponerte alle inkludert seg selv ved å ta tredjeplassen i sin "Dream Spider"

Fanny Sävevik
må ha verdens beste pappa, Tommy har brukt vinteren til å bygge Spider til Junioren

Terje Wng var i storlasg og vant sesongåpningen i Prototype, han har vunnet Norgescupen de tre siste år

Brødrene Dahl satset 110% hele dagen.....og vant premien "Best in Show"

Martin Johannessen har overtatt Tores gamle bil, slik gikk det i den aller første seksjonen.
Vel blåst
Alt i alt var det en vellykket runde, men det er uten tvil plass til mange flere deltagere, vi går nå går inn i den andre sesongen uten deltagere i både original og Light truck så nå burde det kanskje gjøres noe enten med regelverket eller rett og slett fjerne klassene fra Norgescupen. Dette var egentlig 2. runde men første runden i Egersund ble avlyst på grunn av for få deltagere, vi får håpe at arrangører og forbund ser faresignalene og gjør grep for å bedre deltagelsen.
Helgas gode gjerning: Monica Haugstøyl som lånte bort bilen
Dagens gladeste: Yury Samodurov for tredjeplassen i helga
Dagens istykkerkjøring: Roy Håverstad igjen….
Helgas mest imponerende: Jørgen Paulsen, tilbake i storslag
Helgas mest overlegne: Terje Weng som safet seg til en klar seier
Dagens best in show: Knut H Dahl som ikke safet en millimeter
Bilder finner dere her
Resultater finner du her
|