Quantcast

NC#1 2009, Biltrial, Egersund

Det var sist helg sesongåpning i biltrial på NMK Egersunds flotte baneanlegg.
Det er alltid spennende på sesongåpningen, hva har folket gjort med bilene sine i løpet av vinteren, og hvem dukker opp. Dessverre var deltagelsen dårligere enn noensinne, men de som kom fikk oppleve et flott organisert løp, i flotte omgivelser og under blå himmel uten en sky.

Grunnene til dårlig deltagelse er nok noe sammensatt og vi skal ikke dvele spesielt ved det, bare håpe at flere dukker opp utover sesongen. 20 deltagere dukket det opp alt i alt, og for første gang var det ingen deltagere i Original. NMK Arendal har i flere år vært ledende i biltrial og igjen dukket de opp med mesteparten av deltagerne, 11 totalt.
Dagen skulle bli både spennende og underholdende, Dramatisk skulle det også bli i kampen om viktige NC poeng.

Suverene Eva
Eva C R Paulsen har vært med en stund og endelig kan det se ut til at det er hennes år, for i Egersund var hun suveren, et rygg i alle seksjoner utenom seksjon 5 og 8 hvor hun kjørte prikkfritt var det ingen som var i nærheten av.
Andreplassen gikk til Tommy Bodin, Tommy kjører en enklere bil en de fleste og har kun sveist diff i bakakselen, de fleste kjører med manuelle sperrer både foran og bak. En annen Arendalsfører sikret seg tredjeplassen, alltid blide Martin Johannessen hadde i fjor et hvileår, men har i år bestemt seg for å satse maksimalt igjen, og startet likegodt med en tur på pallen, Martin er vel mest kjent for å ha lagt rundt 600 timers arbeid i sin grisefine Suzuki SJ. Bilen er fortsatt flott, men Martin planlegger likevel en makeover før sesongen drar seg skikkelig til. Originalfantomet Svein Døsrønningen var det mange som hadde ventet seg mye av, han har i år rykket opp i Standard og LJen fremsto i en litt bøsere utgave enn tidligere. Noen topplassering ble det dessverre ikke denne gangen, tekniske problemer satte en stopper for det. Vi er derimot overbevist om at Svein kommer sterkt tilbake.







Hevnen er søt
Light Truck er etter hvert blitt en veldig liten klasse, men i Egersund dukket det i det minste opp 2 lokale deltagere, begge deltok også på fjorårets finalerunde, kampen dem i mellom ble intens og tett, men fjorårsvinneren Jofrid Hegdal måtte innse at denne gangen ble det kun en andreplass, vinneren Tor Egil Tengesdal gliste fra øre til øre, hevnen var vist ganske søt allikevel.



Endelig Oddbjørn
Modified telte heller ikke mange deltagere, akkuratt nok til at det skulle bli en liten kamp om å komme på pallen. Oddbjørn Thingsbæk har i flere år vaket i tetsjiktet i Norge, i år er bilen bygget litt om, den er blitt 17 cm smalere takket være nye felger, og Oddbjørn var rimelig suveren. Nærmest fulgte Monica Haugstøyl som fikk hele fjorårssesongen ødelagt av kragebeinsbrudd og skiveprolaps. Bilen hennes ble dessverre ikke ferdig til første runden, men Jørgen Paulsen var hyggelig nok å låne henne sin bil, da han ikke kunne delta grunnet forberedelser til Formula løpet helga etter. Monica takket for tilliten med å sikre seg en flott andreplass. Fjorårets mester Ketil Johnsen klarte ”bare” en tredjeplass etter at han kjørte feil i bane 1 og fikk med seg 150 prikker.



Rett til topps med ny bil
ProModified har fra starten av vært klassen som virkelig har trekt deltagere, denne gangen var det overraskende og skuffende bare tre deltagere til start. Mulig motivasjonen senkes et par hakk når man har sikret seg pallplass bare ved å komme seg gjennom teknisk kontroll. For det sprutet ikke av deltageren i klassen denne gangen, løypene kunne også sikkert vært hakket vanskeligere. Seieren gikk imidlertid velfortjent til Ronny Aslaksen, Ronny hadde brukt omtrent vær ledige time den siste uka for å få ferdig sin egen og ikke minst sin kones bil. Selv om Ronny slet med at motoren stadig kokte, holdt han i det minst hodet kaldt og vant som han ville, kun 18 prikker var veldig imponerende. Forhåndsfavoritt Runar Austgarden var fornøyd tross andreplassen og lovet umiddelbart at han skulle gi Ronny mer kamp ved neste anledning. ”Hjemmehåpet” og publikumsfavoritt Øystein Vierdal satset kanskje litt i overkant og sto for dagens eneste velt, og med det kom han egentlig aldri inn i tetkampen, men tredjeplass er jo allikevel tredjeplass, og den aller første pallplassen i Norgescupen i denne klassen for Norgescupvinneren i Light Truck 2007



Vinner på slep
Proto manglet også noen av profilene som har varslet mindre kjøring i år, men samlet alikavell 4 deltagere, og her skulle det virkelig bli dramatisk. Allerede tidlig i løpet ble den ene etter den andre tauet opp i depoet. Førstemann opp var Martin Michaelsen som måtte gi seg da vannpumpa skar seg allerede i første seksjon, andremann i depoet var totalvinneren de siste to år, Terje Weng, som hadde problemer med styresylinderen foran. Tredjemann opp ble brødrene Dahl som hadde problemer med mellomakselen bak. Den eneste som var igjen på kjørefeltet var faktisk Steinar Håland fra KNA Bergen. En etter en fikk de orden på sakene igjen, Martin bestemte seg sågar for å fortsette uten vannpumpe....
”Stormester” Terje Weng var egentlig aldri skikkelig med i kampen om seieren, to knekte pinner satte en stopper for det, og Martin vant selv om han måtte slepes rundt til seksjonen.

Brødrene Dahl fikk også lønn for alt strevet og skjøv Steinar ut av pallen.







Dagens gladeste: Ronny Aslaksen for seieren i Promod
Dagens velt: Uten tvil Øystein Vierdal.... dagens eneste....
Dagens beste: De flinke funksjonærene
Dagens råeste: Martin Michaelsen som satset alt tross vannpumperas
Dagens Junior: Tom Erik Torgersen, den eneste denne gangen

 

Hva mer kan vi si enn at vi gleder oss til fortsettelsen på Brokelandsheia den 9. Mai

Resultater finner du her:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24624

Bilder finner dere her:
http://pirate4x4.no/galleri/main.php
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24602