Quantcast

 

Matrand fra sin beste side
I år som i fjor startet Formula Offroad sesongen på matrand siste helgen i April.
Mange nye biler har havnet i Norge i vinter og ikke minst har en del biler byttet eier, så det var mange ferske tryner å se på startstreken. Matrand er et perfekt sted å debutere, men selv om ikke bakkene er de lengste eller de bratteste skulle alle få sitt å slite med i løpet av dagen.



To svenske profiler dom hadde funnet veien til Matrand, Rolf "Rottan" Keiser og Thomas Evseter

Stort frafall
Det er første gangen Norgescupen holdes helt separat fra  andre cuper, men miljøet i Norge er etter hvert så stort at det var et imponerende startfelt som var møtt opp, spesielt i Unlimited lå det ann til  skikkelig kamp om cuppoengene. Dessverre begynte dagen trått for en del av deltagerne og tekniske problemer gjorde at folk falt fra hele dagen, i Modified var det i realiteten bare 2 biler igjen i siste bane.


Kongen i fjor, tekniske problemer i år, Roger Hovdahl


Ketil Johnsen, Suveren i Modified

Debutantens dag
 I modified klassen hadde 10 deltagerne  meldt seg på, dessverre måtte Ronny Olausen kaste inn hånkleet før løpet startet, han fikk rett og slett ikke ferdig bilen, trist syntes Ronny som hadde stått på dag og natt for å rekke løpet, Henrik Elvestad skulle kjøre bilen min hadde blitt bra reklame for teamet sukket Ronny, som var på plass, men uten bil. Dagens mann i modified ble uten tvil ketil Johnsen som i vinter har kjøpt bilen til Christian Austad, og Ketil skuffet ikke, han var suveren, han hadde faktisk ikke trengt å kjøre siste bane og vunnet uansett. Banen var av det umulige slaget og bilene foran stoppet foran det siste bratthenget og rygget ned, Ketil derimot, med seieren i lomma, klinket til og hoppet enkelt over toppen. Jeg måtte vise hvem som var sjefen her i dag gliste Ketil, som i sitt aller første formula offroad løp kunne klatre opp på øverste trinn på pallen.  Jørgen Paulsen var den som hang best med, men en grov feil i tidsbanen der han glemte en port, dette fratok Jørgen alt håp om å kjempe om seieren, Johan Westerheim kjørte som vanlig Jørgens bil og endte på en 3. plass… helt sinnsykt gispet Johan etter siste bane.


Jørgen Paulsen og Johan Westerheim hadde dagens beste team i ryggen

Mest skuffet var nok trønderne Erik Selbekk og Roger Hovdahl som deler bil i fjor tok de dobbeltseier i Matrand og endte også på de to øverste plassene på pallen sammenlagt, men denne gangen stemte ingenting, og de måtte hive inn håndkleet før siste bane. Trønderne skjønte ingenting, det er liksom ikke det rette trøkket i motoren denne helgen  sukket Erik, men vi er tilbake neste gang, og snart dukker det opp en nybygd bil fra teamet.



Her er Ketil Johnsen i siste bane, eneste i Modified som gikk over toppen


Janne Bronndal hadde store forhåpningen, men desverre så ble det en solid nedtur da den nye motoren lakk olje, og Janne måtte takke for seg allerede etter andre bane

Ny bil, endelig en tittel??
 Unlimited skulle bli mer spennende, evigunge Arne Johannessen dukket opp med ombygd bil også denne sesongen, denne gangen var høyden på bilen drastisk forandret, bilen var senket nær 40 cm. Bilen er ikke til å kjenne igjen gliste Arne etter løpet, endelig går den der jeg vil at den skal gå. Seieren var ikke klar før siste bane og som vanlig hadde arrangøren spart det bratteste til slutt, Arne var den første av de i teten son skulle i ilden og dessverre ble den siste kneika for bratt, men Arne sanket nok poeng til å sikre seieren, Morten Løvskogen  var den som var nærmest og hadde muligheten, men fikk samme poengsum som Arne i siste bane og endte på andreplassen.


Lavere enn dette klarer ikke Arne å få "Lightfoot" riktig cool var bilen


Så nær var Morten Løvskogen å komme opp siste bane og dermed vinne, men det ble bare nesten

Tredjeplassen gikk til en skikkelig overraskelse, Johanes Rykling hadde fått verdens beste bursdagsgave, nemlig å kjøre bilen til Hans Mäki ”Insane”, Johanes er til vanlig mekaniker i teamet, han takket for tilliten med å ta tredjeplassen sammenlagt, og ikke minst så vant han premien for ”Best in show”


Johanes Rykling er til vanlig mekaniker på "Insane", denne gangen var bbursdagsbarnet å finne bak rattet

Flere nye førere fikk vist seg frem, mest imponerende var Petter Hagstrøm som i den gamle bilen til Ole Graversen vant mange nye fans med svært frisk satsing hele dagen. 6. plassen var Petter svært fornøyd med, og han lover å komme enda sterkere tilbake.


Petter Hagstrøm fra KNA Telemerk, satset steinhardt i alle banene


Rolf Keiser sitter fast på kanten, men ingen grunn til å gi seg


Thomas Evseter stilte i nybygd bil


Roar Johansen saster fortsatt på turbo på den svære 8ern, når det funker så går det styggfort

Imponerte med minst motor
Det var svært gøy med mange nye ansikter, og de aller fleste gliste bredt etter løpet, en av de var Martin Michaelsen som hadde kjøpt bil i Sverige, bilen er ikke som alle andre biler, under panseret finner man en 4 sylindret volvomotor med turbo, og Martin gjorde alle skeptikerne til skamme, med desidert minst hester så funket bilen bedre enn mange forventet, også bilen selv. Utover dagen fikk dessverre Martin problemer med bilen og falt tilbake på listen, men også Martin var godt fornøyd med dagen og lover å komme MYE sterkere tilbake.


Martin Michaelsen fikk skikkelig snurr på hjulene trass at han hadde den minste motoren i startfeltet

Vel blåst
Alt i alt så var det en meget god start på Formula sesongen, det er gøy å set at arrangører strekker seg litt lengre både for å trekke publikum og når det gjelder banerbygging og funksjonærer.
Matrand har allerede rukket å bli en tradisjon, selv om nok noen av oss savner Vormsund som ligger noen mil nærmere, så får arrangøren svært mye ut av området på Matrand.
Vi gleder oss til neste gang og ikke minst den spennende fortsettelsen på Norgescupen som er i Trøndelag i midten av Juni.

Bilder finner dere her


Resultater finner dere her

Dagens overraskelse: Ketil Johnsen for sin klare seier i Modified
Dagens skuffelse: At mange måtte kaste inn håndkleet før løpet var ferdig
Dagens råeste: Arne Johannessens nye ultra lave look på "Lightfoot"
Dagens tøffeste: Henrik Elvestad som satset alt i lånt bil
Dagens mest imponerende: Petter Hagstrøms elleville satsing i hver eneste bane
Dagens flotteste bil: INSANE
Dagens øyeblikk: Kampen mellom Aren Johannessen og Morten Løvskogen