Quantcast

TLC Camp 2011 Polen
Jan Terje Solli
Reise er alltid gøy, men av og til trenger selv den største entusiast to tupp i ræva for å komme seg av sted. Og når den polske Landcruiser klubben la ut invitasjon til sitt stortreff, det andre i rekken, så fødtes ideen om en Polen tur. Når så min reise kompanjong fra Tunisia turen i 2010, Runar Østrem, syntes dette var en god ide så var det bare å dra. Vi deler samme interesse for Landcruiser, men i tillegg også interesse for andre verdenskrig. Dermed inngikk ett besøk i en konsentrasjonsleir også i reiseplanen.



Onsdag 8 juni for vi av sted i Runars HJ60 1985 modell. En knallbil for langtur med god plass og med vårt tilårskomne telt på taket. Vi hadde bestemt oss for å stå på nedover og overnatte på parkeringen utenfor Sacsenhausen ved Berlin. En slik tur blir fort kjedelig om det kun er målet som er av interesse, men vi er stort sett interesserte i alt vi ser så milene ruller fort. I tillegg er begge beryktet for vår snakkesalighet så turen gikk fort. Siden vi hadde glemt å notere adressen så kapret vi en taxi som ledet oss til rett sted, og dermed var vi klar for første overnatting i tre tiden på natten.



Opp i halv åtte tiden bare for å finne ut at museet åpnet ni. Men så slapp vi inn i dette berømte, men grufulle, stedet. Jeg skal ikke dvele så mye om dette besøket da de fleste nok kjenner historien ut over å nevne at leiren ble tatt i bruk igjen etter krigen av russerne som også brukte den til interneringsleir i noen år. Ikke den mest kjente delen av krigs og etter krigs historien.

I ellevetiden var vi klare for å fortsette mot Polen. Etter GPSen skulle det ta ca. fire timer å nå treffplassen og vi skulle ankomme i god tid før åpningen klokken fem. Trodde vi. Vel over grensen til Polen fant vi fort ut at de driver med noe vi ikke driver med i Norge. De bygger veier. Dermed bar det inn på en flere mil lang omvei noe som ikke skulle ta så lang tid, men også på omveien var det veiarbeid så vi satt i kø i timevis. Men når vi endelig kom ut på motorveien gikk det raskt til treffstedet og vi var fremme ti på fem.



Hva vi hadde forventet av ett treff i Polen var en ting, men hva vi fikk oppleve overgikk egentlig min fantasi. Treffet var lagt til Autodrom 4X4 offroad park. Og etter å ha registrert oss og betalt 25eur. Pr. mann om vi inn på området. Dette var en flott camping med selve offroad området på nedsiden, med løyper fra veldig mild til hardcore. Det var eget spisested og i tillegg var det rigget en stor sene til underholdningen. Dusj og sanitær anlegg var rent og pent, og det var satt av eget område for barna med hoppetelt osv..



Hele treffet var organisert av Pyrka, grafisk designer, som hadde laget alt av skilt og bannere på området slikt at alt gikk i samme farger og dekor. Så meget bra ut. Pyrka var en ordentlig hyggelig mann som hadde full kontroll på absolutt alt.

Torsdagen gikk med til å vandre rundt på campen og prate med likesinnede. De fleste var gode i engelsk men kom vi til en bil der det ikke var så gode språk kunnskaper så var de og fant en tolk. Vi pratet også uten tolk, kan man peke og har samme interesse så er det språk nok.



Fredagen startet med en imponerende frokost, ikke akkurat det en er vandt til på treff i Norge. 3 forskjellige retter sto på menyen. Så var det pendle konkurranse for de som ville det. Og det tok sin tid for det var det mange som ville og etterpå var det pause med middag. Her var det i tillegg til suppe fire retter å velge i så vi skulle ikke legge oss sultne. Etter middagen var det ballongflyging for dem som ville prøve det, vi andre som liker å ha beina på landjorden kunne delta i forskjellige konkurranser som tautrekking og dekk kasting. Det som var litt “unorskt” var at alle møtte opp og om man ikke deltok så så man på til det var slutt. Videre kjørte Polen Offroad Resque Team oppvisning der de klippet en Opel i stykker for å berge passasjerer og fører. Så var det trail kjøring med pose på hodet og kun kommandoer fra co pilot å styre etter, også her stilte mange biler. Når kvelden kom tentes grillen og med inntak av pølser og en pils satt man der og slappet av. Dagen hadde vært fortreffelig men var ikke over. Nå var det tid for konsert. Med ett friskt rockeband på senen samlet folk seg fort både for å danse å synge. De spilte bra men siden de sang på polsk sto vi over allsangen. Men bra trøkk skapte de, og etter interessen å dømme dro de flere polske slagere.

Lørdag, jeg skal ikke ta menyen en gang til, var det klart for Formel 1. Ett event firma satte i gang en konkurranse der lagene skulle sette sammen en bil av ett byggesett med egen designet karosseri. Etterpå kappkjørte de ved at en satt i og de tre andre på laget trakk bilen mot mål. Premien var imponerende, tur til London med besøk på McLaren formel 1.

Etter pause, med mat J, var det tid for foredrag. Vi stuet oss sammen inne på spisestedet og fikk foredrag om reiser i Australia, Usbekistan og ikke minst eksotiske Norge. Vi forsto ikke så mye men både filmer og bilder var bra så også det ble en høydare.



På kvelden var det duket for premie utdeling, auksjon og nok en konsert. Premiebordet var også imponerende, vinsjer-beadlocks-skliplater-reservedeler osv. For oss som er vandt med en twist pose eller en plast pokal var dette noe nesten uvirkelig. Nå hadde ikke vi deltatt i så mange konkuranser, men opp på podiet måtte vi. Det var premien for lengste tur, 1396km. , som vi skulle få. Etter at Pyrka hadde fortalt publikum om oss fikk vi overrakt en tre kiste og en sammenleggbar sykkel, alt dekorert med trefflogo. Jeg tok mikrofonen og sa at vi ikke skjønte ett ord av hva han sa men at det måtte være premien for “the 2 best lookingpeople on the camp”, noe som kanskje stemte etter applausen å dømme….

Men for å holde tidskjemaet måtte vi bryte opp i ti tiden, da hadde de delt ut premier i over en og en halv time. Dessverre gikk vi da glipp av blues bandet som vi fikk en smakebit av når de testet litt tidligere på dagen.

147 Toyotaer på ett sted. Her var det plass for Hilux, 4 Runner, FJ Cruiser og Landcruiser. De hadde bra biler i Polen, og de bruker dem. Challenge stil og reisebiler var vanligst. Jeg tror ikke vi har så mange 80er i Norge som det var her på treffet, og de brukte dem. Heftigst var en tsjekker med en 80 med Unimog aksler og 41 tommers Irok-brutal bil. Kjøre området var åpent fra morgen til kveld for de som ville kjøre, her var det en vannløype og selvsagt ett gjørmehull som var favoritten til de fleste.

Dette var ikke bare ett entusiast treff, her sto det sosiale i sentrum. Det var party nok for dem som liker det, men fyll var fraværende til tross for ølsalg på treffet. De som festet holdt et støynivå som var hensynsfullt for barnefamiliene som lå i telt i nærheten. Noe annet jeg vil trekke frem var at det var ikke søppel noe sted, og hunde eierne plukket opp etter hunden selv i kjørefeltet.

Så kjører du en av Toyotas firehjuls trekkere og har lyst å delta på ett kjempetreff, sett av pinsen neste år og få med deg en kjempehelg sammen med likesinnede. Ta gjerne med både frue og barn, her var noe for alle.

Mere bilder:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=91&t=16063
http://zdjecia4x4.pl/
http://www.wyprawa4x4.pl/go/_gallery/show_gallery.php?p&id=116&gallery_116_p=1