G4 challenge, utfordring over alle grenser
G4 challenge er kanskje ikke blitt fullt så kjent som sin forgjenger, for de fleste har vel hørt om Camel trophy. Etter at Land Rover trakk seg som hovedsponsor i 1999, for deretter å satse på sitt eget opplegg så forsvant Camel Trophy, og Land Rover lanserte sitt eget eventyr nemlig G4 Challenge, og for et eventyr det er blitt. Første gang det ble arrangert var i 2003, andre gang i 2006 og nå står altså 2009 og Mongolia for tur. Dette er blitt en konkurranse helt fjernt fra alt hva normale offroadere kan tenke seg. Her er det ekstreme fysiske aktiviteter  og teambuilding som står i senter, kjøringen er mer å regne som transport.



Norsk/Svensk lag
For første gang skal et norsk/svensk lag delta på eventyret, hvert lag skal bestå av 2 personer en mann og en kvinne, det norsk/svenske laget skal bestå av en person fra hvert land.
Uttaket skal skje i flere etapper, først så skal 15 fra hvert land siles ut på grunnlag av søknader. De tretti møtes en hel helg for tester, der blir de 30 til 8, 2 av hvert kjønn fra hvert land. Disse skal i Februar delta på det internasjonale uttaket på Eastnor Castle i England, der det skal arrangeres et mini trophy. Her blir alle 13 lagene klar hvor altså et skal være fra Norge/Sverige.

Full fart fra start
Det begynte allerede på fredags kvelden, deltageren måtte ta seg flere km til fots med all oppakkningen, vel fremme måtte de alle samarbeide om å sette opp to store Lavvoer i mørket uten bruksanvisning, etter det var det å sette opp egne telt og gå til ro, midt på natta ble deltageren våknet og måtte gjennomføre en heftig nattorientering, dette satte på mange måter standarden for resten av helga. Det skulle bli mange utfordringer i løpet av helga.

Lang lørdag
Lørdagen skulle bli lang og tøff, den inneholdt først og fremst bilkjøring, sykling og padling, bilkjøringen besto av flere oppgaver, først rene kjøreoppgaver her var det blindekjøring, kjøring med vannglass på panseret og mer kompliserte øvelser.

Syklingen var selvsagt i terrenget og man skulle sykle så mange runder man kunne på den tiden man hadde til rådighet.

Padlingen så for oss utenforstående helt klart umulig i ut, man skulle padle opp og ned en elv, turen tok ca 15 minutter, før man avsluttet med et par skikkelige stryk, det var ikke mange som klarte dette uten å gå ut av kajakkene noen man fikk tillegg i tiden for, noen av deltagerne var så kjørt at de måtte dra seg oppover stryket etter trær som hang ned i elva.

Ettermiddagens øvelser ble avsluttet med en steinhard løpekonkurranse, man skulle løpe to hundre meter, hvile i 3 minutter for så å løpe nye 200 meter, etter hver omgang ble de tre dårligste eliminert.  

Dagen var ikke over enda, utover kvelden ventet det enda flere oppgaver, både innen problemløsning, førstehjelp og mediahåndtering.

Tøff avsluttning
Tidlig søndag var det i gang igjen, denne gangen med orientering, fjellklatring/rappelering og andre typer mindre oppgaver som blant annet dekkskifte, koking av vann på villmarksmåten, teltoppsetting, vedhugst og flere andre ting.

Dagen og konkurransen ble avsluttet med en steinhard løpekonkurranse, der man like før mål virkelig skulle få brynt hukommelsen, for å kunne løpe i mål måtte man nemlig huske en kode man skulle finne i en slags rebus, skikkelig vrient og mang slet her.



Etter det var det over og deltagerne benyttet anledning til å få dusjet med brannslanger i iskaldt vann, men det var vel egentlig det man forventet i en slik konkurranse.
Plukke ut vinnerne var ikke lett, i tillegg til alle resultatene så ble også mange andre faktorer vektlagt.
Tilslutt klarte man allikevel å plukke ut totalt 8 stk som går videre, og vinnerne ble plassert på taket av hver sin G4.

Det er virkelig et eventyr som Land Rover regisserer, men det har også en mening, nemlig å generere inntekt til Røde Kors på minimum 1 Mill. Vi ønsker alle de uttatte deltagerne lykke til i England og senere i Mongolia, vi ønsker også lykke til med innsamlingen til et godt formål.
I det dette skrives så er det blitt klart at G4 2009 er avlyst grunnet finanskrisen

Mer bilder her:
http://pirate4x4.no/galleri/main.php?g2_itemId=2113