Quantcast

Eurotrial 2010, Borås, Sverige
Andre helgen i August var det igjen klart for Eurotrial, denne gangen var det Sverige og Borås Jeep Club som var arrangør, det ble noen hektiske og innholdsrike dager. Deltagere fra hele Europa var på plass for å kjempe om gull og heder, for mange ble det mer stein og fjell enn de var vant til for svensken hadde ikke spart på noe når løypene ble satt, konkurransen skulle blir beintøff, akkuratt slik den bør være.


Kø blir det med over 130 biler til start
.
Trøbbel i teknisk kontroll

Eurotrial ble arrangert sist i Sverige i Paradiset, Karlshamn i 1997, et fantastisk arrangement, siden den gang har mesterskapet vokst mange hakk, og over 130 deltagere fordelt på 5 klasser var å finne på startstreken i Borås. Eurotrial er også en stor sosial happening og de fleste kommer flere dager i forveien, det blir fort mange sene kvelder på campen, med venner man bare ser en gang i året!!
Borås er det stedet i Sverige hvor det regner mest, og dagene før konkurransen så åpnet slusene seg skikkelig, det var til tider så ille at man ikke kunne kjøre bil på grunn av sikten, for campens del så var dette ille spesielt for de som kjørte busser, det var flere redningsaksjoner der busser måtte draes løs.
Etter hvert ga regnet seg og folk fant seg til rette, på fredagen var det tekniske kontroll noe som skulle utvikle seg til å bli en kamp for arrangørene. Svenskene hadde en del særegne regler for denne Eurotrialen, regler som stort sett gikk på bur, svenskene disket opp med både rør, sveiseapparat og ikke minst rørbøyer så alle klarte utrolig nok å få bygd ferdig sine biler til lørdagsmorgen.

Tilskuere i hopetall
Arrangørene hadde laget 2 områder hvor det ble kjørt i, et for Original og Standard, og et område for Modified, Protmodified og Proto, dette fungerte veldig bra for de to minste klassene, men i område hvor de større klassene kjørte ble det fort store problemer, det ble etter hvert mye redning i de tøffe banene svenskene hadde laget, og redningen tok for mye tid. Det ble en lang og intens dag, men de fleste fikk kjørt ferdig før kvelden kom, men det ble mye å diskutere på kveldens teamledermøte.
På søndagen hadde svenskene gjort endringer, og ting fløt mye bedre. Totalt var det nær 5000 tilskuere å tittet på de to dagene mesterskapet varte og det var med på å skape en fantastisk stemning for deltagerne.

Ungaren best i Original
Vi hadde ikke mye tro på de Skandinaviske deltageren denne gangen, klassen domineres stort sett av mellomeuropeerne, så også denne gangen, men nordmenn og svensker var absolutt med i toppen selv om det ikke ble noen pallplass… beste svenke ble Rolf Johansson på 7. plass og nordmannen Tom Døsrønningen  sikret seg 8. plass. Ungarske Mihály Eigner har vunnet Eurotrial tidligere og er både tysk og ungarsk mester, i Borås var han best  begge dagene og vant fortjent foran sveitsiske Marcus Brügger og det tyske originalesset Dominik Keuper, Dominik har vunnet Eurotrial to ganger tidligere og en solid innspurt på Søndagen hjalp ikke stort… men det var nær, kun 1 prikk skilte Dominik og Marcus.


Svenske Bengt Søderlund deltok på alle de 10 første årene Eurotrial ble arrangert, i de siste årene har han i kjørt noe særlig, men gjorde comeback for EM på hjemmebane

Tjsekkisk Vitara viste veien
I standard ble det tsjekkisk på toppen av pallen, og igjen var seieren velfortjent, best begge dagene var Miroslav Hudecek, og med det kunne han feire sin aller første Eurotrial triumf, og det med noe så utradisjonelt som en Suzuki Vitara. Tyskerene var også i denne klassen på pallen, denne gangen med David Nieweg også for David var det første gang på pallen i Eurotrial. Første gang var det også for mannen på tredjeplass, nemlig finske Harri Parkkinen, dette ble Finlands eneste pallplass under mesterskapet. De tre i toppen var i en klasse for seg og over 150 prikker skilte 3 og fjerdeplassen, hyggelig for nordmennene var det å se Svein Døsrønningen på en meget bra 5. plass. Men bak Svein var det tynt med skandinaver, Mads Zimmermann var for øvrig svært fornøyd med 10 plassen, en inspirasjon for å satse videre sa Mads etterpå.


Norske Kristine Paulsen sleit i de svenske skogene, men humøret var det som vanlig ikke mye å si på


Nordmannen Svein Døsrønningen var på alle måter den Skandinaviske beholdningen i Standard, 5 plassen var Svein storfornøyd med, for neste år er det Modified som gjelder



Den Tsjekkiske vinneren i Standard, Miroslav Hudecek, rattet noe så sjeldent i Biltrial som en Suzuki Vitara, bilen var omdisuktert og ble også lagt inn protest på, men teksnik fant ingenting galt på bilen, og Miroslav kunne på Søndagen klatre opp på høyeste plass på pallen

Jørgen for fjerde gang
Modified var ventet å bli en norsk klasse, og det ble det virkelig, 2 nordmenn på pallen, splittet av en uhyre talentfull tsjekker ble fasiten eter to knallharde dager. Jørgen Paulsen er alltid best når det gjelder, og store mesterskap er hans domene, Jørgen sikret seg sin fjerde Europamestertittel gjennom fantastisk kjøring på søndagen. Det var en annen nordmann som ledet etter første dagen, nemlig en av de store forhåndsfavorittene, Oddbjørn Thingsbæk. Men Oddbjørn var uheldig og i en av de første seksjonene på søndagen knakk bakre mellomaksel og Oddbjørn sine vinnersjanser knakk med den… Oddbjørn endte tilslutt på en 7. plass. ”Luften gikk ut av ballongen” sa en oppgitt Oddbjørn etterpå. Den talentfulle tsjekkeren var Jakub Michal, sønn av fjorårets mester Marek Michal, Jakub er kun 18 år men kjørte i perioder som en sann mester, og vi får nok se mye til unggutten i årene fremover. Hvor ble det så av svenskenes favoritt?, Mikael Svensson ble klasset opp i Promodified etter teknisk kontroll.


Nordmannen Odbjørn Thingsbæk ledet suverent etter første dag, men her brister drømmen om en EM tittel, en krokete mellomaksel sendte Oddbjørn i fritt fall på resultatlisten

Jørgen Paulsen lå på andreplass etter første dag, på andre dagen var det full attack på ekte Jørgen vis, og denne gangen gikk som det pleier i Eurotrial, Jørgen vant, og kunne feire EM tittel for fjerde gang

En av de største svenske favorittene Mikael Svensson, blir her klasset opp fra Modified til Promodified, på grunn av karroseriet, diskusjonen rundt dette fortsatte gjennom hele helgen, men Mikael tok det hele med godt humør

Suveren nordmann
Den største norske favoritten fant vi i Promodified, Vi tippet Ketil Johnsen på toppen av pallen og sa til og med at det nesten måtte et uhell til for at han ikke skulle klare å vinne, og Ketil var suveren, ingen andre var egentlig ikke i nærheten av nordmannen, klassen var uansett Nordisk, tre svensker fulgte like bak Ketil, og så enda en Nordmann, først på 6 plass fant men den første ikke nordiske føreren. Best av de svenske ble Bjørn Anderberg, og bjørn var omtrent like sikker på andreplass som Ketil var på førsteplassen. Tredjeplassen ble en virkelig overraskelse, der fant man nemlig en gammel storhet, Mikael Larsson som faktisk gjorde ferdig sin nybygde på fredagen før løpet startet, og hade ingen store ambisjoner i sitt første løp på flere år, ”Mikke” er for øvrig ikke et ubeskrevet  blad på noen måte, Micke har tidligere vunnet både Eurotrial og Nordic Trial, og nå er han altså tilbake for fullt!


Finske Seppo Luukkanen fikk det tøft med sin lille Suzuki


Nordmannen Ketil Johnsen var totalt suveren i Promodified, og selv om han safet på Søndagen, var ingen i nærheten til å true Ketil

Nordmannen Runar Austgarden satset med Svensk Codriver, velkjente Tommy Sävevik hjalp til fra høyrestolen. Runar slet litt med tekniske problemer på sin nybygde bil

Kongen av Proto
Prototype var på forhånd spådd å bli den store Nordiske klassen og sånn ble det også. En må faktisk helt ned på 14 plass før man finner en ikke nordisk fører, nemlig russiske Anton Filimonov som rattet en helt nybygd amerikanskbygd buggy til over 1 million kroner. Som vi spådde ble svenskene tøffe på hjemmebane,  Lars Dahl befestet virkelig sin stilling som kongen av Prototype, og vant sitt tredje Eurotrial, en annen svenske forhåndsfavoritten Gustav Dahl, fulgte Lars til døra i kampen om seieren, men Lars var et par hakk bedre spesielt på Søndagen, og med det ble Lars den første i klassen som klarte å vinne etter å ha ledet etter første dagen siden nordmannen Tore Hansen klarte det samme i 2006.
På tredjeplassen havnet nordmannen Martin Michaelsen, Martin var ikke regnet som en av favorittene på forhånd, men har et konkurransehodet av de sjeldne, og var velfjortjent på pallen i sitt kanskje siste Eurotrial, nå kan det se ut som at det er Formula som gjelder for trønderen, Spideren er for øvrig til salgs.


Den finske bilen Hippox hadde mange spesielle tekniske løsninger deriblant joystick styring, resulatet ble ikke supert for en publikumsfavoritten. les forøvrig mer om Hippox her:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=11020&highlight=hippo



Nordmannen Tommy Olsen hadde nesten ikke kjørt noe før i år, i Borås ble det en 6. plass, litt skuffende sa Tommy etterpå, jeg hadde håpet å være med å kjempe om pallen, men kom aldri på skuddhold.


Svenskenes store utøver er uten tvil Lars Dahl, som på hjemmebane kunne feire sin tredje EM tittel


Beste Norske bil ble Martin Michaelsen, Martin er alltid å regne med i mesterskap


No bil fra Norge "Sonic" med Kai Dösrönningen bak rattet, innkjøring kalte gutta det, og satset ikke allverdens, de blir nok noen hakk vassere når fører og bil er innkjørt

Svenskene var smarte på hjemmebane, og kjørte tidlig ferdig begge dagene, en bra taktikk, her er Gustav ferdig, men de fleste konkurrentene fortsatt hadde mange seksjoner igjen.

Sees i  Tsjekkia
Det  ble som ventet tett i nasjonskampen, men Norge ble de sterkeste og vant bare 7 poeng foran svenskene, som igjen var kun 9 poeng foran Tyskerne. Det er de 9 beste førerne fra hvert lag som teller i nasjonskampen, og de tre lagene var i en egen klasse.
Svenskene har all grunn til å være stolte av arrangementet, Et eurotrial er et stort og komplisert arrangement, og mange ting må taes på sparket og løses på stedet, og svenskene fikset dette på en særdeles bra måte. Neste år er det Tsjekkia som er vertskap for arrangementet og stedet er like i nærheten av Praha


Gustav Dahl klar for premieutdeling

På premieutdelingen kunne endelig også arrangørene og funksjonærer smile å slappe av, her Arne Karlsson som var sliten etter en lang helg.

Bilder finner dere her
Resultater finner du her