Quantcast

Biltrialhelg på Brokelandsheia
NMK Arendal var vertskap for andre runde i Norgescupen, tradisjonen tro var det Sørlandscup på Søndagen, her fikk man dobbelt dose om man ville, og mange benyttet den flotte helgen til å kjøre begge cupene.
Vertskapet hadde virkelig tatt i når det gjaldt vanskelighetsgraden på banene, og det ble mye prikker i alle klasser. Det ble virkelig en svært spennende og severdig helg på Broklandsheia

Spennende i Standard
Heller ikke denne runden var det deltagere i Originalklassen, men standardklassen setter stadig nye rekorder når det gjelder antall deltagere, hele 13 biler denne gangen. 3 svensker hadde også dukket opp, pluss debutanten Janni Lennø fra Danmark. Kampen om seieren skulle derimot stå mellom fjorårets sammenlagtvinner Skjalg Stenberg, og superveteranen Svein Døsrønningen, og etter tekniske problemer i NC #1 tok Svein en grusom hevn, og vant som han ville. Eva Paulsen viste at det ikke var noe blaff at hun vant i Egersund, og sikret seg tredjeplassen, og fortsatt ledelse sammenlagt.
Søndagens Sørlandscup skulle bli annerledes, grunnet det nye prikkesystemet så får større biler mindre prikker, og fra Sverige hadde norgesvennen Gunnar Whalen dukket opp, han delte bil med en annen svenske, Fredrik Axe, Gunnars Pajero får bare 2 prikker pr rygg i motsetning til Suzuki SJ som få 6, begge svenskene kunne feire etter løpet, Fredrik med seieren og Gunnar med andreplassen, Skjalg skulle igjen vise seg fram fra en ekstra skarpskodd side, og kjempet om seieren helt fram til siste port i siste bane, Skjalg fant igjen en kreativ måte å løse problemet på, og gamblet ALT for å vinne, dessverre ble det både berøring og knekt pinne, men Skjalg skal virkelig ha for forsøket.


Svenskene dukket opp med Pajeroer, og fikk god utbytte av de nye handicapreglene, dobbeltseier til Fredrik Axe og Gunnar Whalen på Søndagens sørlandscup


Skjalg Stenberg får "dommen" etter å ha satset alt i siste seksjon på Søndagens Sørlandscup


Eva Paulsen er alltid å regne med, tredjeplass på Lørdagen, og sammenlagtledelse i Norgescupen smakte

Oddbjørn igjen….
Det er klart for tronskifte i Modifisert, etter å ha snuset på toppen i flere år har Oddbjørn Thingsbæk endelig fått sving på sakene, etter noen små justeringer på bilen i vinter, og ikke minst overgangen fra IROK radial til IROK bias, så ser Oddbjørn ut til å være i en klasse for seg, seieren i NC #1 ble fulgt opp med nok en seier denne helgen. Over 200 prikker skilte det ned til nestemann på lista, Thomas Lundeblad. Nå skal det sies at det denne gangen var flere som rett og slett ikke rakk å kjøre alle banene, og faktisk var det Jørgen Paulsen som ledet etter første runde, men 200 prikker i første seksjonen gjorde sitt til at Jørgen overlot spakene til Monica Haugstøyl som lånte Jørgens bil også denne runden. Jørgen har ingenting å kjøre for i år og slenger bare innom lokale NC runder, han er i tillegg allerede kvalifisert til årets Eurotrial gjennom andreplassen i fjorårets NC. Så når tida begynte å renne ut var det bedre at Monica fikk kjørt alle banene, hyggelig gjort av Jørgen og Monica takket for tilliten ved å kapre nok en flott plassering, nemlig tredjeplassen. Sørlandscupen dagen etter samlet nesten de samme deltagerne, og denne gangen var det Thomas som kapret seieren etter et Ketil Johnsen ikke kom opp den bratte kneika i siste seksjon, Monica og Jørgen var også begge på pallen. Hva skjedde så med Oddbjørn…. Jo han touchet en gjennomført port i bane 2 og fikk med seg over 100 prikker derfra, og vips så var det løpet kjørt for hans del.


Thomas Lundeblad var på pallen begge dagene, en andreplass og en førsteplass


Monica Haugstøyl endte også opp på pallen begge dagene, best smakte tredjeplassen på Lørdagen som i praksis sikrer Monica en plass på laget til årets Eurotrial


Ketil Johnsen vant alt på hjemmebane i fjor, i år går det tyngre, ingen besøk på pallen denne gangen for "Team Kermit"


Jørgen Paulsen satser alltid, enten blir det gull eller gråstein, pallen ble det ihvertfall i Søndagens Sørlandscup


Oddbjørn Thingsbæk ser ut til å ha full kontroll på årets Modifisert cup, årets andre seier var et faktum på Lørdagen

Sveriges revansj
Paradeklassen Promodified er i år kraftig redusert dessverre, denne gangen var det, ”kun” 6 biler til start. Det skulle bli et oppgjør mellom kamphanene Pål Blesvik og svensken Tommy Sävevik, og det skulle bli veldig spennende. Tommy var helt suveren med kun 8 prikker etter første runde, Pål hadde et uhell med styringen og lå nede på en tredjeplass med 130 prikker, mellom dem lå John T Krogstad som rattet en nyinnkjøpt ”Jolly Jumper”.
Andre runden begynte dramatisk for svensken som tidlig misset i en port i seksjon 2 og fikk 200 prikker. Alt lå til rette for en parademarsj for Pål, men de to siste spesialbanene snudde resultatet igjen, og Tommy endte tilslutt foran, etter at Pål hadde satt seg skikkelig fast i gjørma. Det var deilig med revansj for alle gangene Pål slo meg i fjor gliste svensken.
På tredjeplass havnet Ronny Aslaksen som også overtok ledelsen sammenlagt
Søndagen var svensken reist hjem og Pål holdt lekestue og vant som han ville. Ronny var igjen på pallen med en andreplass. Junioren Tom Erik Torgersen viste fram talentet og tok tredjeplassen i Ronnys bil… Dette var skikkelig gøy mente Tom Erik, som hadde mer brytere å passe på denne gangen enn det han har i sin standardbil som han vanligvis kjører.
Den som i løpet av helgen imponerte mest var Morgan Svendsen som var tilbake etter flere års pause, han rattet en Hilux som han hadde meldt på i Modified, på teknisk grunnlag ble den klasset opp i Promodified. Morgan loste bilen frem stort sett overalt på imponerende vis, han kan bli farlig uansett hvilke klasse han ender opp i.


Pål Blesvik ga alle de fremmøtte valuta for innganspengene, da han ga alt i gjørma


Ronny henger også absolutt med og leder sålangt Norgescupen, Søndagen endte også på pallen, selv om det ble motorhavari i siste seksjon


Imponerende kjøring av en gammel ringrev, Morgan Svendsen

Tommy på topp
I Proto var begge Steyr bilene på plass igjen, og de skulle hevde seg i hver sin ende på resultatlista. For Tore klaffet ingenting, og en lang og strevsom dag på enden av resultatlista tæret på det ellers gode humøret. Nå må jeg ha nye dekk, var konklusjonen, Tores gamle IROK har vel gått 5 sesonger med ca 20 løp i hver sesong så Tore har nok rett.
Seieren begge dagene gikk til Tommy Olsen, som stortrivdes i de tøffe banene, kjøring helt uten press og med innstillingen ”bare for moro” ga resultater, best i begge rundene på Lørdagen og best i alle banene på Søndagen. Kanskje dette ga et lite spark bak igjen, for Tommy er allerede påmeldt til NC#3 i Oppdal.
Terje Weng var nærmest på Lørdagen, men endte rundt 100 prikker bak tilslutt, Martin Michaelsen vant den første runden, men slet på Brokelandsheia, tredjeplassen var han allikevel veldig godt fornøyd med, og etter to runder ligger han og Terje likt sammenlagt.
På søndagen dukket det opp en ”verdensnyhet” helt fra Russland var nemlig Yury Samodurov kommet, og med seg hadde han en helt nybygd bil, nemlig den aller første singelseter Spideren bygd av Lars Dahl i all hemmelighet, og for en doning det var blitt, liten, enkel og meget velbygd. Yury fant seg fort til rette i bilen og klarte å kapre 3 plassen, storfornøyd var han både med bil og konkurranse.
Tore’s trofaste codriver Johan Westerheim pleier å kjøre Sørlandscup med Tores bil, så også i år, denne gangen ble det en andreplass på ”andreføreren”.
Amund Børsand dukket også opp på søndagen, ”Æljen” hadde igjen fått på de gedigne traktordekkene, men i første seksjon rullet bilen over på taket, det aller første veltet for Amund.
Selv om det kanskje ikke er den mest ideelle bilen å hevde seg med, så er det uansett den aller tøffeste bilen i feltet, og en publikumsfavoritt.


Rett fra "samlebåndet" den aller første singelseter Spideren.


Meget bra kjøring av russeren Yury Samodurov, det ble tilslutt en tredjeplass i Søndagens Sørlandscup


Rent bord i Proto ble det på Tommy Olsen, seier begge dagene, bedre blir det ikke


Terje Weng står uten seier de fire siste NC rundene, uvant for den ellers så seiersikre Årnesingen


Martin Michaelsen fant seg ikke helt tilrette på Brokelandsheia denne gangen, tredjeplass på Lørdagen var
han allikevel fornøyd med


Tore Hansen har mange store triumfer å se tilbake på, denne helgen ble ikke en av dem,
ingen pallplass i det hele tatt på Tore


Andrefører på "Steyr Crawler", Johan Westerheim sikret seg andreplassen og en god start på årets Sørlandscup


Her går det Rundt for Amund Børsand og det aller første veltet med giganten "Æljen" er et faktum









Uhell til ettertanke
Alt i alt så kan NMK Arendal være godt fornøyd med helga, alt gled fint og både dommere og redningsfolk var av ypperste klasse. Bra med publikum og presse var det også tilstede. Et uhell til ettertanke skjedde det på slutten av Lørdagen. En bil som forsøkte å komme opp en bratt bakke traff plutselig et tre og bråsnudde og traff dommeren som ramlet ned en halvannen meter høy fjellskrent, det gikk for så vidt greit, men dommeren fikk en skade i hånden som etterpå viste seg å være et lite brudd, men det viser at ALLE bør være forsiktige med hvor de står inni en seksjon.
Neste Norgescup er i Oppdal 6. juni.

Helgas uheldigste: Dommer Sven Arne Knudsen som måtte overnatte på sykehus etter fallet i seksjon 6
Helgas gladeste: Thomas Lundeblad etter Søndagens seier
Helgas velt: Amund Børsand som la "Æljen" så solid på taket at det kunne måles på Richters skala
Helgas beste: Tommy Olsen for sine to seiere
Helgas mest imponerende: Morgan Svendsen med Hilux i Promod
Helgas revansj: Svenske Tommy Sävevik som endelig slo Pål Blesvik

Mere bilder finner dere her:
http://pirate4x4.no/galleri/main.php?g2_itemId=4421
http://pirate4x4.no/galleri/main.php?g2_itemId=4499
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=25332
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=25244

Resultater fra Norgescupen finner du her:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=25400