Jeg har de siste år besøkt Jürgen og Bettina Wagner flere ganger, og hver eneste gang er det nye biler, deler og nyttig info om Suzuki å få med seg. I garasjen, på loftet, og i andre garasjer rundt om i distriktet er rene skattekammeret for Suzuki entusiaster, Det er ingen tvil om at det er LJ som er yndlingen, men også SJer og Samuraier finner veien til en av Jürgens mange garasjer.
Genuin Suzuki interesse
Interessen for Suzuki er mange år gammel i Wagner heimen, Jurgen anslår at han har eid flere hundre Suzukier, pr i dag har han 11, av de er 8 stk LJer.
Jürgen og Bettina er også svorne offroad entusiaster og begge er aktive i det Tyske offroad forbundet VDGV, og har drevet med trial i en årrekke.
I 1997 ble Jürgen sågar Europamester i Original, den gangen med en G-Wagen.
Ikke bare Jürgen er Zuki entusiast, men også fru Wagner, Bettina, er over middels interresert for å se det forsiktig, og kveldene går ofte med på lange diskusjoner og prat om Suzuki.
Den lille røde
Innerts inne i garasjen står det en virkelig godbit, en totalrestaurert LJ 80, i følge Jürgen i bedre stand enn når den trillet ut fra fabrikken. Bilen har ikke vært ute av garasjen på 4 år, og det måtte litt overtalelse til før den trillet ut denne vakre vårdagen.
Bilen er virkelig et smykke, og er i helt original stand, bortsett fra fargen som er en VW’s Tornado rød. Ute i solen får man virkelig se hva slags smykke denne bilen er. Den ble plukket helt i småbiter for 6 år siden, restaureringen tok 2 år, og bilen framstår i dag i bedre stand enn når den trillet ut fra fabrikken i 1982.
Selv i Tyskland hvor det ble solgt masse LJer, så vekker denne oppmerksomhet, og for bare et halvt år siden ble Jürgen tilbudt 10000 Euro for den, tilbudet ble høflig avslått, denne bilen kommer aldri til å selges fastslår Jurgen, og når vi ser hva slags omsorg han har for denne røde lille diamanten, så skjønner vi at han mener alvor.
Rosa rakett
En av de nyeste anskaffelsene er en rosa LJ, man ser med en gang at bilen ikke er original. Brede skjermbreddere og større hjul, er det første man legger merke til, det viser seg at det kun er begynnelsen. Denne bilen har komplett plastkarosseri, Suzuki TwinCam GTI motor, servostyring fra Opel, skiverbremser framme hentet fra SJ, 30,5 x 9,5 dekk, og det beste av alt den er godkjent med alt, TUV sine stempler er gyldige stort sett over hele verden.
Med sine like over 100 hester er dette nesten som å kjøre motorsykkel, motoren er veldig turtallsvillig og drar som bare det helt opp til nær 9000 RPM, ved fullt pådrag føles det nesten som om bilen skal lette, ikke mange biler som holder følge med denne lille raketten opp til 100 km/t.
Bilen er i flott brukstand, og det ligger mye arbeid bak et slikt prosjekt. Spesielt om man skal ha det godkjent. Plastkarosseri er også mye ekstra arbeid som ikke mange tenker over, alle forandringer må støpes, alt det elektriske må trekkes dobbelt, da ting jorder dårlig i plast.
Denne bilen skal bli den faste sommerbilen.
En slik bil har Jürgen lett etter lenge, han som bygde bilen brukte flere år på den, og med alle godkjenninger i orden er dette også en liten diamant som bare vil stige i verdi.
Flott Sammi
Den siste bilen vi fikk tatt en titt på var en flott Samurai, kanskje ikke den mest spennende bilen, men også denne er i helt ekstraordinær stand, og selv i Suzuki-gale Tyskland er det vanskelig å skaffe seg slike biler i den stand denne er.
Denne hvite perlen er i tilnærmet original stand, og sånn blir det.
Bilen brukes daglig av Bettina meningen er at den skal brukes sommer som vinter.
Det dukker stadig opp nye biler hos ”Wagners” og hvert besøk er like spennende, Jürgen bruker mye tid på å lete opp biler som er verdt å ta vare på, noen av de klarer ikke Jürgen å kvitte seg med, mens andre blir omplassert til gode hjem rundt hos venner og kontakter i hele Europa.
Vi gleder oss allerede til neste Tysklandsbesøk.