?�Car of the month Oktober 2008??/strong>
TOYLET ??The story
Bilen Toylet er sikkert Norges mest kjente Toyota Hilux, og med rette, bilen har en fantastisk historei, bygget av en av de mest kjente og beste bilbyggere i offroad norge.
Vi lar her Odd Arild ?�Hoel in one??Hoel ta oss med på en utrolig reise i skandinavisk offroad historie som strekker seg mer enn 10 år tilbake i tid for å fortelle den utrolige historien.
Jeg begynte i ny jobb hos BGnor etter å ha lagt ned eget verksted i 1996, inntil da hadde det i flere år dreid seg om raske lave biler. Det var naturlig at jeg måtte få tak i en 4hjulstrekker når jeg først skulle jobbe der. Jeg stresset ikke, men ventet til riktig bil dukket opp.
En kar som jobbet og som fortsatt jobber hos Toyota på Skøyen skulle bli far, og han hadde akkurat den bilen jeg ville ha - en 83 modell lang, ferdig kortet HiLux med 2 liter bensinmotor. Den var original blå, men hadde blitt lakket matt svart og gikk på 265 -70-15 dekk på 8??felg ?�ikke direkte spennende.

Fant en modell jeg lakkerte for sønnen min i de fargene TOYLET hadde den første tiden. Bilder av bilen finner jeg ikke.
EVO I
Alt jeg trengte av utstyr lå i hyllene, så det tok knapt 24 timer før bilen var hevet med 4??Black Diamond hevesett, DickCepek Mud Terrain i 33 x12,5-15 på 10x15 Chromespoke, Bushwacker breddere, Smittybilt front og bakfanger, 3??dobbel veltebøyle og X8000 vinsj.
For å få mitt eget preg på den nyinnkjøpte doningen lakkerte jeg sjakkmønster på bakre del av planet. I 1996 var det dårlig med digitalkamera og jeg jobbet så fort med bilen at jeg knapt tenkte på å ta bilder.
Bilen gikk slik en stakket stund uten sperrer, men med en dårlig diffbrems bak. Etter hvert ble jeg kjent med flere og flere i miljøet, og snart var hele gårdsplassen ved BGnor fylt opp av kompiser og HiLuxer. Vi begynte å kjøre i Nord Odal, hvor vi gjorde om et enduroområde til offroadfelt. Stadig nye utfordringer og det ble behov for sperrer, flere av oss fikk tak i LSD differ fra Hi Ace og endret forspennet på de, monterte over kronhjul og hadde 4hjulstrekk for en billig penge.
I 1997 begynte det for alvor, sort lakk ble byttet ut med Warn`s røde, hvite og sorte.


Fargekombinasjonen slo an, og totalt 15 biler ble lakkert i disse fargene.
Vi fortsatte å lage løyper med de nylakkerte bilene ??Toylet fikk også 36??hjul og 3??bodylift,


og med dette var jeg helt sikker på at dette var det ultimate ! Det jeg ikke tenkte på var at med en godt justert framdiff og 36??hjul, skulle dette svinges også?�ohhhh, etter kun et par turer i det nye kjøreområdet på Finnskogen bestemte jeg meg for å lage servostyring ??det var klin umulig å svinge på asfalt, og et mareritt å handtere i skogen.

Etter mange år med Transporter-skruing, hadde jeg liggende noen ZF servopumper. De er små og ganske lette å lage braketter til ??det gikk helt greit på den stakkars 18R motoren. Snekka var neste problem, og litt fersk fikk jeg først tak i ei snekke fra en HiAce, lagde fester, men fant ut FØR jeg monterte den at den gikk feil vei?�fikk tak i en fra en 87 Lux og resten gikk nesten smertefritt med litt hjelp fra Tess.
Bilen gikk nå på 35 x12.5-15 Dick Cepek Mud, etter at Roger`n kjøpte 36??puckene som satt på. Den ble mer lettkjørt og så bedre ut for BT


Etter mye om og men ble bilen godkjent med 33??hjul på 10??felg og fjærhevesett på 4??
?�om og men??gikk ut på at en kamerat av meg lånte bilen en kveld til Lillestrøm, og der fikk han utstedt den artigste mangllappen jeg har sett. ???�Hevet til det ugjenkjennelige !??

..en av de spydige kommentarene fra den gang sjef på Risløkka : ??Du får den ikke enda høyere da Hoel, og større hjul?!!??Det gikk en faen i meg etter tre runder på BT og godkjenning, de skulle jaggu få mer å bite i !

Jeg kjøpte også 36?�x15-15 DickCepek FC på 12??breie M/T Classic II som jeg monterte sammen med 3??bodylift i tillegg til fjørhevinga. Stiv som et spett og egentlig ubrukbar i terrenget med nye fjærer??.
EVO II
Jeg hadde lenge tenkt og lest i Downeykataloger om diverse ombygging ??og tenkte derfor å dra dette helt ut. Jeg kjøpte ei brukt motorpakke som hadde snurret det samme som bilen ??ca 170.000 km. Jeg gjorde som alle nordmenn flest ville gjort ??tok alle mål av kasser og aksler og fikk en dyktig dreier/sveiser på Kjeller til å lage adapteret mellom TH700 og Toyota tranferkassa. ??det kostet en flaske god Cognac. Fikk Spencon til å sveise sammen en del mellomakselspline og en del Toyota transferspline. (Kommer senere med ting jeg burde gjort med en gang)
Sparte en hel formue på Advance Adapter med ny utgående aksel og lageret i midten av adapteren. Den nå godt brukte HiLuxen - ble desekrert , og i løpet av en langhelg ble HiLuxen forvandlet til TOYLET ??èn del Toyota og èn del Chevrolet. Jeg fant ut en del ting underveis som kan beskrives senere.

Jeg lagde motorfester mens motoren hang i gaffeltrucken og traversen ble laget i samme farten. Her ser vi Jarle som Supervisor ??Uffe som mekaniker og Roger`n med vinkelsliperen

Jeg skiftet samtidig til HeavyDuty akselsettet fra Warn med 297 kryss i stedet for knuter og monterte sperrer.

Det er ikke så mye mer å skrive om de neste 6 månedene, ledningsnett og følere ??eksos og kjøling. Etter en masse klunder med det originale ledningsnettet fra Chevroleten, bestilte jeg Painless Wiring - hadde fortsatt klunder og kjørte første ?�langtur??til bensinstajsonen, for så å dra til doktoren med diagnoseapparat - brått var alt i orden, den gikk som et skudd !
Tilbake til verkstedet og begynne på karosseriet. Jeg kjøpte nye framskjermer og støpte av Bushwackerene slik at de kunne integreres i framskjermen, jeg gjorde noe av det samme bak og seksjonerte Chevrolet fleetside breddere. Jeg skulle jo ikke ut i skogen igjen, så bilen skulle bli strøken !!!!


Under denne prosessen falt jeg for fristelsen og bestilte 14??x15??felger med ferdig monterte 35??x 15,5 -15 Boggere ??det tøffeste hjulopsettet ever!!!
Jeg brukte laaang tid på bakskjermer og framskjermer, fyllergrunnet og slipte ??for å få det strøkent.
Jeg følte at den ?�nye??bilen måtte få ny farge og gulfargen til Meyer snøplogene og Glavabilene var fine ??samme med Kjeldsberg kaffe fargen??nbsp; Midt på natta når vi skulle blande lakken på verkstedet til Roger`n, manglet vi rødt i mikseverket så vi måtte improvisere og fargen heter ?�Hoelgul??i pc`n til mikseverket.
Jeg gjorde om Smittybilt veltebøylen med to lange ben bakover slik at den så litt mer hel ut, og sveiste støtter bak i planet opp mot sidene slik at sidene skulle tåle skikkelig med juling fra sidene.


Stolt som en hane, så begynte veien mot godkjenning av motorbytte, store hjul og litt ekstra heving. Jeg skrev en enkel søknad til BT og la ved alle mulige TÜV dokumenter på fjærer etc, Dette ble ikke lett, jeg veide bilen og forsøkte å få dokumentasjon fra Toyota på originalfjærer for å kunne forsvare den lille vektøkningen med den nye motoren. Økningen var liten, men nok til at vinsjmontering kunne sørge for overlast på framaksel. Jeg skulle gjerne lagt på trykk de mailene som gikk mellom meg og Toyota Norge på den tiden, men det ville ikke være snilt mot de. Jeg har tatt vare på all kommunikasjon og papirmølle på bilen i en tykk perm som har fulgt med bilen siden da.
Etter omtrent et år frem og tilbake med en følelse av å være skyldig til det motsatte var bevist, ble bilen godkjent etter §7 i ktfs ??enkeltgodkjent med bremsetesting i rulle og elgtest. Jeg var nødt om å kjøre innom en annen trafikkstasjon på veien hjem for å skryte?�eller å få aksept for godkjenningen. Seier !! Første bilen i Norge godkjent med 36??x 15 x15 på 12?�x15??felger, 7??heving og hele drivverket i vognkortet. Etter hva jeg vet fantes det på den tiden 3 andre HiLuxer med V8 og 33??hjul godkjent.

Vi er i 2000 og jeg finner ut at jeg skal lage HySteer , jeg hadde sett det på Chevrolet og Jeep, og kunne tenkt meg å forsøke på Toyota. Jeg målte og kappet, snudde styrearmer og kjøpte endeledd til LJ70. Styresnekka som satt der måtte skiftes ut og ny snekke kom tilfeldigvis fra Vikersund traktene fra en 95 modell som hadde truffet noe hardt og var kondemnert.
Denne ble montert sammen med servopumpa som satt der fra før og det funket bra. Det eneste jeg ikke fikk helt til var den gamle svingradiusen. Det var noe jeg fant ut i ettertid ??etter at det første serieproduserte fra AllPro kom over dammen samme år.
Jeg lånte bort bilen til utstillinger og show i en periode, men klarte selvsagt ikke å holde meg utenfor skogen, og kjørte et par cuprunder og klubbmesterskap.



I offroadens navn har jeg aldri tatt det pent, og når Roger`n bestemte seg for å bruke opp sin makne bil i skogen, kunne jo ikke jeg være dårligere ! Han først og jeg etter.



Hele tiden passet jeg på bilen, holdt den ved like og oppgraderte med ARB sperrer og endret litt i hjuloppheng slik at det ble bedre piniongvinkel etc .. Kombinasjonen jeg hadde bygget viste seg å holde mål rett og slett. Karosseri kan jo alltids rettes og lakkes, mens motor og drivverk bør kunne tåle litt juling.

Etter et par års bruk uten nevneverdige problemer ??nesten som ei gammel olabukse, man tar den på og alt er som vanlig.
Jeg klarer aldri å ha kun et prosjekt, så jeg følte at jeg kanskje burde lage en annen bil, eller en i tillegg, så jeg bestemte meg for å pusse den opp igjen. Under opp-pussingsperioden ??jeg tror det var våren 04, tok jeg med bilen til Rena i tillegg til den andre bilen jeg bygde, og lot Amund få oppleve TOYOTA det var hans første møte med en overlegen bil hehe.. han snakker om den helga enda !
Jeg begynte psykisk å kvitte meg med bilen??og ei stund utpå sommeren kom Carsten innom jobben en tur og spør om jeg har solgt den enda???�nei sier jeg, ingen har kommet med cash???��?Je tar`n je! ?? sa Carsten, ?�om det er greit da ????br />
Greit for meg ??da visste jeg at den var i gode hender og ikke for langt unna -- det er rart med hjertebarn gitt !
Resten av opp-pussinga ble gjort, og bilen ble nylakket Hoelgul nok en gang, deretter ble skjermer og hele planet sendt til avstøping ??sperrer ble byttet og Boggere ble tatt av ??den reiste av gårde til Blaker på 36??TRXUS STS AllTerrain.

Dette er da 4. gang jeg maler bilen ??først sort med sjakkmønser ??så ?�Warn farger??og siden gul ??nå gul for andre gang.


Carsten hadde Boggerdilla og klemte til med et sett med en gang ??deretter som veidekk - et sett med 35??ProComp AT, som han morsomt nok fikk mangellapp på ved neste EU-kontroll fordi at de var for små !!


Carsten hadde bilen i 2 eller 3 sesonger og fant ut at han trengte traktor ?!?!?!?!?!?!?! OK ??Jeg var i gang med minst 3 prosjekter og hadde ikke sjans til å kjøpe den tilbake, så den reiste den lange veien til Tromsø ??og laaangt vekk fra ?�FAR??nbsp; I mellomtiden hadde jeg fått inn to biler fra USA med et års mellomrom og lekte meg med både 4Runner og CJ3`n jeg bygget samtidig som jeg hadde Toylet.


Jeg kjørte den røde 4Runner`n på Pirate Jamboree i 2007 ??jeg vant Light Truck klassen og fikk litt blod på tann. Kjørte noen løp etter Jamboreen og vant de også.. enda mer blod på tann og jeg startet et prosjekt til dette??
Tiden går og vinter blir til vår og prosjektet går litt senere enn planlagt ??helt vanlig !! Alle vet det.

Jeg hadde fulgt litt med og hadde jo sett at bilen (Toylet) var i bruk ??godt i bruk både i steinura og i myra.
Det er ikke alltid at jeg er så aktiv på forumene, så en kompis ringte meg å sa at gamlevogna var til salgs ??nå med redusert pris. Jeg fikk etter hvert sporet telefonnummeret til eieren og ringte for å høre hvor landet lå??nbsp;
Han lo da jeg sa at bilen hadde vært lenge nok på utlån.. ?�den må hjem til far?? sa jeg, og han lo hjertlig.
Vi ble enige om pris og frakt, og et par uker senere hentet jeg bilen i en container hos Tollpost.
Der fikk jeg litt sjokk??/p>




MEEEN Toylet var tilbake hos The Maker ! og det var bare å gå i gang med Felleskjøpets Redskapsvask og høytrykkspyler. Etter å ha demontert bilen og vasket den grundig 7 ganger, fant jeg igjen ramma og alle komponentene under minst 4 år med møkk.
Da var det klart for en ny epoke i TOYLET`s liv ??konkurranse !!
EVO III
2008 sesongen??
Etter at bilen kom tilbake var jeg nødt til å ta en del nødvendige grep for at den i det hele tatt skulle kunne kjøres på vei eller brukes i konkurranse.
Jeg bygde ny bakaksel med ARB siden det ikke var verken bremser eller tetninger igjen i akselen, det som stod tilbake var hylsa. Mellomaksler var helt ferdig og det vibrerte ut av ville H??
Jeg fjernet i tillegg hundre meter ledinger og skiftet tetninger i framakselen og i transferkasse. Jeg lot vær å montere sperre foran siden jeg skulle kjøre i Light Truck hvor de fleste ikke har sperrer. Jeg satte meg som mål å bruke 48 effektive timer til overhaul og en strekk av karosseriet??/p>



Dårlig tid og første NC runde rundt hjørnet hadde vi bare tida og vegen før bilen måtte være ferdig
Jeg dro fra jobben klokka 1600 og bildet når bilen er tilbake rød på lastebilen er 2 timer senere.
Det var da 16 timer til vi skulle være klar til teknisk på Brokelandsheia !!!



Gorm og jeg brukte resten av ettermiddagen med å montere sperreslanger og hovedstrømsbryter samt feste beltene.Jeg monterte 37??hjulene og bråsveiste på rockguards.
Heldigvis ble været bedre mot sørlandet slik at lakken tørket til dekoren skulle på.
Jeg tok meg ikke råd til å skifte framskjermer til første løpet?��?angrer ikke!
Intensjonen var å ha den blankeste bilen til første runde, det er viktig å synes for sponsorer !!


Det er fort gjort når ingen sperrer er på og angrepsvinkelen er over veltevinkelen ??de løse hjulene spinner og det nyttet ikke å styre mot velten heller ?�det ble 1 og en halv rull med 19 i stil !!
Men hva gjør vel det ??? Vi vant !!


Tilbake til Eidsvoll og telefon til Veng for å få tak i de siste to framskjermene som fantes??br />
Jeg støpte nye breddere foran og fikk vogna hel til neste runde??/p>



Jeg støpte heldigvis av framskjermene før Carsten kjøpte bilen, lurt tenkte jeg da ??kling klang og et par timer etter tørk var de montert.

Gårdsplassen og det lille garasjeteltet mitt fungerer greit som oppretting og lakkeringsverksted med fønvind fra alle kanter.


Rask rekkefølge hele sommeren ?�Herstua ??Modalen. Modalen uten velt faktisk !!


Siste løpet denne sesongen med TOYLET var i Brumunddal og det endte også med stor pokal??br />
Jeg har satt den i koma til våren kommer ??da blir det ny hytte og nytt plan og en totalrenovering av bilen karosserimessig. Automaten og transferkassa må få litt service også.
Så langt har bilen vært aktiv i terrenget siden 1996 og det er 10 år siden motor og gir ble innmontert.
Det var fint å få den tilbake for å sette den i stand slik den var i 1999.
De små bildene i starten av denne artikkelen skyldes at digitalkameraets spede start ikke utstyrte de med pixler nok ;-)

Fikk første 2009 nummer av Peterson`s 4wheel & offroad i posten fra USA, der var jaggu godvogna blant 10 av redaksjonens Toyotafavoritter !! Det tar litt tid, jeg tipper det er 2 år siden Carsten sendte innlegg.

|