”Car of the month Mai 2009”
Trøndersuzuki med snert
Suzuki SJ er det dessverre færre og færre av, biltrialen er i ferd med å gjøre det samme for SJ som Bilcross gjorde for Bobla.
At Suzuki kanskje har laget de beste terrengbilene som noensinne er produsert er det liten tvil om, at SJen etter hvert vil få legendestatus er det heller ingen tvil om.
Ære være de som fortsatt tar vare på disse tøffe småtassene. Originale eller modifiserte som
den bilen vi presentere her, kommer dette til å bli små skatter i fremtiden.Vi lar Vollan selv fortelle historien bak denne tøffe Suzukien.

Dårlig utgangspunkt
Før jeg fikk tak i denne bilen hadde jeg hatt 6 stykker, både 410,413 og Samurai. Denne kjøpte jeg i 2004, og da var bilen i utgangspunktet klar for spiker boksen. Det vil si mye spiker hadde det ikke blitt, bilen var veldig rusten, og generelt utslitt, motoren var også i en sørgelig forfattning der blant annet toppakkningen var blåst

Fra 1000 biter til "ferdig" bil
Sommeren 2006 ble den registrert. Brukte vel ett år på å sette den i sammen fra orginal til 1000 biter til lett modifisert. Da hadde bilen fått en kraftig restaurering. All rust ble tatt og drivlinjen ble fixet opp. Modifisering i 2005 utover det orginale ble 2" OME og 31" dekk, samt vinsj foran, et firepunkts bur og nye stoler. farge: Grisnoir(matt koksgrå)
Bilen skulle i utgangspunktet brukes til moro og litt fjellturer, og tåle bruk, og det gjør den, men modifiseringen har nok tatt ”litt” av i forhold til de opprinnelige planene.


Stadige modifierseringer
2006 ble et rolig år, grunnet sykdom. Men jeg fikk laget meg ei krypekasse, samt montert sperrer forran og bak. Sperrene ble av typen Lockright fra powertracks, dollarkursen var svært lav og prisen ble totalt 3200,- med frakt og mva. Hvis jeg skulla ha bygd Suzuki igjen, hadde jeg laget og montert KRYPEKASSA FØRST. Da hadde jeg spart meg for 3 utslitte clutcher på et halvår…. Klok av skade, er det ikke det de sier

Endelig Dieselmotor
Vinteren 2007. Hadde tenkt på VW diesel prosjekt lenge.... derfor begynte jeg med diesel prosjekt denne vinteren. Utgangspunktet ble en 1,6 TD fra en golf II. Det ble en del spekulasjoner på diverse løsninger for å få motoren til å passe. Svinghjul og veiv ble tilpasset slik at VW motoren passet på Suzuki girkassa. Siden bilen ikke hadde SPOA, måtte bunnpanna fra VW klones med Suzuki bunnpanna. Oljefilter brakketen måtte skiftes ut til en som pekte 45 grader bakover for å unngå kollisjon med motorfestene. Litt prøving og feiling med kjølesystem ble siste del av dieselprosjektet ferdig mai 2007.
Turbo'n ble etter hvert justert slik at den ladet 1,7 Bar. For å si det sånn, det var noen artige timer, så lenge det varte. Blåste rimelig kjapt en toppakning og motoren ble redusert en del. Etter pakningsbytte ble ladetrykket senket til originalt nivå (0,7bar). Og det fungerte helt utmerket til terrengkjøring. Var uheldig å drukna bilen senhøsten 2007. Da tok egentlig diselmotoren kvelden og sa takk for seg. Det gjorde egentlig vinsjen, lysene og alt det andre som ikke tålte vann i stor grad også.

Siste og endelig versjon
I 2009 ble 1,6TD motoren byttet ut med en 1,9 TDK fra en golf III. Motoren var stort sett bolt on. Oljefilteret ble flyttet til karosseriet med et adapter, grunnet krasj med motorfestet. Motoren er helt perfekt til offroadmotor i en suzuki. Bra drag på lavt turtall, samt en mindre turbo enn 1,6 litern, som lader bra på relativt lavt turtall. Karosseriet fikk en facelift og hardtopp ble montert. (det går ann å få + grader inne i en "åpen" SJ på vinteren)
Ny vinsj måtte til grunnet den gamle var sliten og fjernkontroll er et must! Sperren foran ble tatt ut og fikk mer svingradius. Farge: Blue HI




Skal brukes til kos
Planene fremover er ikke så store, siden Vollan har startet på et Promodified prosjekt som han snart håper skal være ferdig så skal Suzukien få slippe den værste herjingen, den skal brukes på litt treff, trophys og litt jakt turer.
Det eneste bilen egentlig mangler er ARB og servo, så når ånden kommer over meg så skal det nok bli en orden med det også avslutter Vollan, som håper å få med seg årets Jamboree på Sørlandet.
DAGENS OPPSETT:
Motor: VW 1,9 TDK
Aksler: Originale, Lockright sperre bak, Warn frihjulsnavv
Fjær/støtdempere: OME 2" bak, Trailmaster 3" foran
Girkasse: Original Suzuki SJ 413M, Centerforce Clutch.
Transferkasse: 4,16:1 Hjemmelaget krypekasse, har fungert bra i 3 år.
Dekk/Felg: 31X11,5 Baja Claw på 8,5" alu, 31x10,5 Aurora RT02 på 8" beadlockfelg, 325/60-15 BFG AT 10"stålfelg.
Ekstriør: 4 punktsbur (bøyle), hardtop
|