"Car of the month, July 2008"
Pajero med stil
Juli bilen måtte bli en Pajero, og valget var enkelt, det måtte bli Nittebergs flott generasjon 1 bygg, vi lar Nitteberg selv fortelle:
Min Pajerointeresse startet med en bruksbil jeg kjøpte i 2000. Jeg ville ha en 4x4 som var billig, hadde diesel og servo. Det var en kort gen1 med masse rust, bra motor og mekanisk vinsj, den ble brukt daglig i 2 år fram til første EU, litt lenge etter tiden for vising. I mellomtiden ble en delebil kjøpt inn med tanke på oppussing. Bilen som ble kjøpt inn var en gen 1 cab med bensin. Den ble strippa ned og all rust kappet vekk på to dager og sendt til sandblåsing.

Det viste seg at det tok 9 mnd før jeg fikk se bilen igjen. Sveising av rust startet og det var overraskende å se alle rustskadene som dukket opp hele tiden, rusten befant seg overalt... grunnet skiftarbeid var hele bilen ferdig på tre mnd. etter sandblåsing.
Bilen ble grunnet med epoxy og lakkert i ”Tuborg” rød. Jeg gjorde all jobben selv og kvaliteten ble deretter, men alt i alt ble jeg fornøyd.





Den første bilen ble avskiltet i det motor ble overflyttet til caben. Det skal sies at alt av interiør og annet var ferdig før dette ble gjort slik at jeg hadde bil å kjøre med så lenge som mulig ;)


Av interiør ble det kjøpt inn nye tepper og skai til dørtrekk. Det ble støyisolert overalt der det var mulig. Stoler fra min avskiltede Honda Prelude (verdens beste seter) ble satt inn. Dashbordet som var i en herlig brunfarge ble lakkert svart


Bilen ble vist på biltilsynet i Lillestrøm med 2” bodylift (som de ikke så) for å få ombygging til diesel og 4 seter i vognkortet. Kontrolløren var meget negativ og ristet på hodet av at folk kunne legge ned så mye arbeid i en så gammel bil.. Han ble derimot strålende fornøyd da han oppdaget at jeg hadde maskert rammenummeret før all tektyleringen, det hadde han ikke sett før og så for seg en langtekkelig skrapejobb.

Bilen ble brukt mye og jeg fant stadig noe mer jeg ville ha på bilen. Det første settet med dekk var 33x14.5x15 ” Mickey Thompson Baja Belted på 10” MT felg. Selvlagde stigtrinn ble montert. Jeg ville forandre kalesjen og fikk laget til en bikinitopp og en plate til å kunne ha over planet. Alt dette kan lett tas av for bruk på varme dager. Plata bak er leddet på midten og kan slås både framover eller bakover. Slik kan jeg få brukt bakseter om det er behov.

Forstillinga ble bygget om med gen 2 deler for å forsterke bilen og få bedre komfort samt for å kunne heve bilen mer. Bygget om en snekke til å erstatte den dårlige hjelpesnekka. Intercooler og nyere turbo ble satt inn for å få litt mer fart.
Fant en kar i Australia som bygget tannhjul til lavserie i transferkassa. Etter mye mailer og ett år med venting var de klare og da viste det seg at PTO (kraftuttaket) ikke passet sammen med de nye dreva og trengte nye tannhjul der også. Nye mailer og en PTO sendt ned til Australia + ny lang ventetid så kom både PTO og nye drev tilbake og kunne monteres. Det ble stor forskjell og det føltes som om jeg hadde fått et lavere gir.
Girkassa ble overhalt og clutch byttet. Satte også på manuelle nav.
Nye dekk og 3” bodylift ble bestilt. Dekkene var Pitbull Rocker 35x14.5x15 ” og ikke sett i Norge før. Når de kom viste det seg at reell størrelse var 35x15.5x15 ” så det ble litt trangt, men alt går med spacere bak ;) bodylift og hevefjører bak ble montert istedenfor hevesjakler. OME hevefjører ble kjøpt på BG Nor.
Utvendig har jeg forandret litt på for og bakfanger. Bakfanger på grunn av 3” bodylift som ble bestilt, forfanger på grunn av str på nye dekk. Laget også ny grill til bilen av titan. Ekstralys er også fint å ha på mørke kvelder.

Jeg hadde problemer med at dekka ramla av hele tiden. Dekka var litt slappe i ringen. Jeg bestilte innvendige beadlocks. Det viste seg å være et bra kjøp, jeg kan nå kjøre rundt på 0-4 PSI og det fungerer perfekt. Himmelvid forskjell og jeg slipper å miste dekk, for det finnes nesten ikke noe mer irriterende når man er ute og kjører.
Bilen har fungert bra på litt over 60 store og små treff med få skader. Et par bulker og en ødelagt demper. Ett stk krølla eksos som ble erstattet med 2.5” selvlaget system, og nå sist på Rena 08 kom det noen stygge lyder foran og 4x4 manglet... Dette skjedde i beverløypa.


Fremtidige drømmer må være ARB i begge ender og en 2.8 diesel, men det blir i så fall lenge til ettersom jeg har påbegynt et portal-prosjekt. Jeg har i hvert fall ingen planer om å selge bilen, så den blir å se på flere treff.
Mer bilder kan ses på Nitteberg.com og NoFear.no |