"Car of the month, August 2009"
Liten tøff bruksbil
Vidar Tøge kjent som Vidar på diverse forum har i mange år vært Suzuki entusiast, og det har hele tiden vært LJer som har stått hjertet nærmest, så hvorfor ikke kjøre drømmebilen hver dag. Her er det ingen kompromisser, Vidars LJ brukes hver dag året igjennom, og den er i en konstant restaureringsprosess. Les mer om den lille tøffingen her.

Slik så den ut når den ble hentet i Sandefjord, og det skjulte seg MYE rust under den blå lakken
Et smart bytte!
Bilen fikk Vidar i 2004, en LJ hadde lenge vært drømmen, og når muligheten endelig ba seg, ble en kollisjonsskadet SJ byttet mot den lille diamanten, diamant er vel kanskje litt drøyt å kalle det, men bilen hadde potensiale, selv om den bar preg av sin alder.
Første steg var rett og slett å få den EU godkjent, og det skulle bli mye rustsveising og jobb med bremser før bilen var godkjent, den ble også malt sort, siden den var delvis blå, delvis rustgrunningsfarge før.

Det første målet var skilter, og etter å ha sveist mye rust, ble bilen lakket svart matt...
Gode oppgraderinger
Bilen har en hel del riktige oppdateringer, blant annet er motoren byttet ut med en 1000ccm motor fra storebroren SJ410, en motor som i utgangspunktet er helt lik, men med litt mer hester og ikke minst ca 200ccm ekstra, den har også fått fordeler fra en SJ413 og skivebremser fra en SJ410, hjul er jo alltid viktig på en slik bil og 30x9,5x15 blir ganske stort på en slik bil og gir akkurat den rette looken, bilen er også utstyrt med OME sett som løfter ca 4 cm, avtagbare dører har Vidar også laget, Hardtopp blir brukt om vinteren og bikinitopp om sommeren, for selvsagt er dette en helårsbil.

Bakakselen ble overhalt og overmalt da hevesettet ble satt på...

OME sett kler en slik bil helt perfekt
Test på vinterføret... like morsomt som det ser ut

Ny støtfanger foran var ønskelig, den gamle var sliten, Her ser dere også første versjon av den hjemmebygde snorkelen
Den pynter virkelig opp i oppkjørselen

Den nye støtfangeren ble bra


Litt offroadkjøring er det blitt, Vidar håper å få tid til litt mere etterhvert

Kalesje og bikinitopp er i bruk om sommeren
Glassfiber
Det viste seg kjapt at karosseriet var svært dårlig og at det ville være en stor jobb å redde det, derfor bestemte Vidar seg for å gå for glassfiberdeler fra Weis design i Tyskland. Hele fronten ble kjøpt inn og byttet ut… det var den som hadde de største rustskadene, og resultatet ble strålende, delene var av ypperste kvalitet, og passformen nær perfekt. Hjemme i garasjen ligger frontruterammen klar for montering, også den i glassfiber selvsagt.
Resten av karosseriet må også byttes ut, og Vidar har allerede startet å spare penger til resten.
Resten av bilen er faktisk i usedvanlig god stand, rammen er så å si rustfri, i samme slengen byttet Vidar farge på bilen igjen, denne gangen ble den sandgul.

Vidar passet på å gjøre ramma skikkelig rein og gi den et strøk malling når fronten var demontert

Glassfiber delene fra Hey sto virkelig til forventningene, god kvalitet og perfekt passform gjorde monteringen til en lek

Bilen ble som ny etter den siste faceliften
Praktisk
Flere ting er blitt testet men forkastet, for eksempel var planen å heve bilen 5 cm med litt lengre sjakler, flere mente dette ville fungerer dårlig, og siden bilen brukes hver dag så er det viktig at ombyggingene gjør bilen bedre å kjøre med, og ikke bare til den ultimate offroadbil. Det første som nå skal skje er å få i en tett tank, til nå har en biltema båttank gjort jobben, da må også 2” eksosen legges om slik at en originaltank får plass.
Alle oppgraderinger må taes gradvis, bilen brukes nemlig hele tiden som Vidars arbeidsbil, men det er gøy å følge med på oppdateringene, for de er alltid målrettet og godt planlagt, og ting skjer fort.




LJ serien har etterhvert fått legendestaus, for sine fantastiske terrengegenskaper,
bilen er også en utrolig sjarmerende bil å eie
Mange planer
Planer er det alltids, Vidar håper å få brukt bilen til litt mer offroadkjøring, han var aktiv i biltrial i 1999 og 2000 og det frister å forsøke seg igjen, men det blir selvsagt ikke med denne flotte LJen.
I tillegg til planene om plastkarosseriet så har Vidar også planer med en bakaksel han har liggende. Akselen er utstyrt med original sperre, slik de blant annet var i Tyskland, disse sperrene er ikke ment for vanlig bruk, men siden TUV på den tiden ikke godkjente håndbrekk som kun virket på mellomakselen slik den gjorde på både Suzuki SJ og LJ, ble disse bilene utstyrt med en enkel sperre på bakakselen, vips så hadde man et håndbrekk som virket på begge bakhjulene, sperra er derimot veldig svak og glipper lett om man forsøker å bruke den til offroadkjøring. Selvsagt finnes det en løsning, det er pr i dag flere tyske firmaer som leverer forsterkede deler til disse, noen har til og med evighetsgaranti, og bakakselen skal få en oppgradering før den monteres på. Bilen skal også få alle oppgraderinger skrevet i vognkortet. Vidar kunne også godt tenke seg en oppgradering av motoren, kompressor, grenrør og en annen forgasser er drømmen, men dette ligger nok lengre frem i tid. En annen mulighet er å sette innen større motor for eksempel motor fre en 413, eller en 1,6 fra en Vitara, men da må bilen utstyres med boddylift og Vidars filosofi er at alt skal godkjennes, så det virker vanskelig å få til.
Det er gøy at noen tar vare på disse små sjeldne skattene, det er enda morsommere at noen bruker de. Og bruker de mye, det er også gøy at folk har en plan med oppgraderinger som blir gjort.
Vidar har sin garasje på offroad.no den er virkelig verdt et besøk.
http://www.offroad.no/forum/Suzuki-LJ80-Garasje-Nr-1-t93328.html
|