Quantcast

”Car of the month April 2009”
Trophy til hverdagsbruk


En av de virkelige offroadproffilene fra norske ”Sørlandet” heter Truls Thomassen, her på Pirate bedre kjent under nicket ”Truls t” Truls er en svoren Land Rover fan og som de fleste tro mot ”sitt” merke. Bilen Truls kjører daglig er en knall gul Land Rover Defender 1996 Modell. Bilen er på alle måter en bruksbil, men er uten tvil også en potent offroadbil, gadget lista er lang, og Truls har ingen planer om å gi seg riktig enda.

Forskjellige utgaver
Siden denne bilen brukes hele året og til så mye forskjellig har Truls 3 forskjellig toppløsninger på den, på sommeren så er det soft top som gjelder, vinteren er det Truck Top og på langturer Hardtop, Taktelt finnes selvsagt også, og det brukes på lengre turer eller trophys, takteltet er av den store typen som brettes ut og av merket Ezi Awen.





Kinderegget
Navigering bør heller ikke være noe problem, ikke bare en men to GPSer er montert, en steingammel Garmin III Pluss gjør nytten i glissgrente strøk der moderne kart ikke finnes til de nyere GPSene. En nyere Nuvi 660 brukes til navigering på turer nedover i Europa. Motoren, en 300tdi (Land Rove ikke MB) er også smått frisert. Selvsagt er begge akslene utstyrt med ARB sperrer, vinsj er også selsvsagt, både foran og bak, den fremste er en Goodwinch 12000, bak har Truls mekket sammen sin egen, med deler fra Superwinch, Warn og Bowmotor. Akslene har også fått seg en oppgradering, Longfield Stikkaksler og CV ledd fremme og Maxi drive bak, det er også forsterka medbringere på begge akslene.
Hjul er det også nok å velge i, Skal det kjøres seriøs terrengkjøring er det Simex Extreme Trekkere 35x10,5x16 som gjelder, sommerdekk er BFG 35x12,5x15 og General Grabber AT2 285x75x16, og på vinteren er det BFG Track Edge 235x85x16 piggdekk som er å foretrekke.
Understellet er Kings/Old Man Emu, rocksliders er montert på begge sider og sumpguard/Styrestagsbeskytter. Under bilen er det ”kun” Paralellstagsbeskytter og diffguards.











10 år med lidenskap
Truls har eid denne bilen fra den var original for over 10 år siden, og utviklingen har skjedd gradvis. Det første som ble montert var snorkelen, bilen skulle brukes på Artic Trophy, og siden Truls hadde lest at det fantes over 100000 innsjøer på Murmansk, så ble det sperrer også… til samme turen. Etter det har dere som det skjønner bare ballet på seg, og den er slett ikke ferdig enda…
Mange turer har det blitt, fra Russland i øst til Tyrkia i sør. Planene fremover er mange, kanskje for mange, tiden får vise.

Hekta!!
Hvordan bli så utrolig hekta på et merke?? Vanskelig å si mener noen, lett å skjønne mener Land Rover eiere, hvordan det startet for Truls,
Like etter fylte 20 var Truls på hytta i Sunnfjord, og fikk sin ”gamle” far på besøk, far kjørte Dodge, og Dodgen fikk problemer og ble tauet inn på et lokalt verksted. Slike steder kan fort vise seg å være små gullgruver så Truls snuste litt rundt, og inert inni hjørnet fant han noe som fanget interessen, en gammel Land Rover bergingsbil. Denne kunne vært gøy å fått tilbake på veien tenkte Knut, men det ville ikke verkstedeieren. Heldigvis er Truls av den sta typen og etter 7 år med stadig overtalelsesforsøk så ble det endelig kjøp. Bilen var en 109 serie IIa 64 modell. Det hjemmebygde bergningsaggregatet ramlet nesten av på grunn av rust. Det har blitt flere Land Rovere siden den gangen og det føles som å skilles fra et familiemedlem hver gang man selger de igjen.
Den gule skal derimot ALDRI selges skyter Truls kjapt inn.