Quantcast

 

Roger Hovdal – Kongen av Matrand
Det ble en flott sesongåpning på årets Formula Offroad sesong, stedet var Matrand i Eidskog, og kongen ble uten tvil Roger Hovdal som vant begge dagene i Modified klassen. Det var mye tøff kjøring og hard satsing spesielt på Lørdagen, på Søndagen var banene kanskje litt i letteste laget, men skilte førerne allikevel. Unlimted klassen ser ut til å være mer åpen enn noensinne, og ingen klarte å komme seg på pallen begge dagene. Her kan du lese litt om satsingen og spenningen fra helgens løp.

Nye og gamle
For oss var det første gangen vi var på Matrand, og jeg må si at de fått mye ut av det lille sandtaket. Det største minuset for en utrent kar er å ta seg opp dit fra publikumsparkeringen… uffff… litt mindre pølser til frokost neste gang.
Det var i utgangspunktet påmeldt 31 deltagere rimelig jevnt fordelt mellom begge klassene, dessverre var det noen som måtte kaste inn håndkleet før løpet kom i gang,
deriblant to av favorittene i Modified klassen, danske Michael Berg og Norske Kjetil Håkonsen ingen av de dukket dessverre opp. Lørdagen startet med tidsbane, og på den skulle en annen favoritt takke for seg, nemlig publikumsyndlingen finske Kari Bäckroos, med dagens raskeste tid, så gjensto bare målhoppet, og Kari tråkket til så solid at det ble en fremlengs salto som dessverre tok knekken på buret til ”Sandstorm”, og helgen var over før den egentlig var kommet i gang, men Kari var fornøyd med sine drøye 20 sekunder uansett.



Endelig Roger!
Trønderne Roger Hovdal og Erik Sellbekk har delt bil i en årrekke, og de som har fulgt sporten husker hvordan starten var, det var mye å lære og mye tekniske problemer for de sympatiske gutta, men denne helga ga virkelig lønn for årevis med slit, Roger tok seieren begge dagene, Erik fikk med en tredjeplass og en femteplass og la seg på tredjeplassen sammenlagt i FOFF cupen så langt. Og det aller beste var at de ikke havnet i toppen på grunn av taktisk kjøring, her var det full attack hele veien, tøft siden de tross alt bare har en bil de deler.





finnen Harri Kämppi sikret seg to populære andreplasser, med sin Suzuki med det klingende navnet ”RABIS” Harri er rimelig fersk i gamet, men for finnene sitter motorsport i fingrene.

Det alle imidlertid snakket om på Lørdagen var Geir Haugs fantastiske satsing med bilen Trollet, i siste bane, klinte han til helt til topps og enda litt til bilen hang horisontalt i lufta før han landet på bakplata og ble stående noen sekunder for så gå baklengs utfor. Det gikk bra med både Geir og bilen, og Geir fikk kanskje den gjeveste prisen ”Best in show”



Søndagen ble banene kanskje litt i enkleste laget, men folk satset for fullt uansett, og igjen skulle en Modifiedfører bli hedret med ”Best in show” denne gangen var det trønderen Ronny Olausen som hadde plundret med forgasserproblemer hele Lørdagen. I samme bakke som Geir hadde hoppet dagen før klemte han til med dagens høyeste hopp til ellevill jubel. Ronny fikk også en meget sterk fjerdeplass denne dagen, velfortjent og imponerende.
Geir’s hopp kan du ser her
http://www.youtube.com/watch?v=lPDyfmdr1U4
Ronnys hopp her:
http://s67.photobucket.com/albums/h311/bjerk1/Formula%20Offroad%20matrand%2009/?action=view&current=148.flv

Hvem takler presset?
Som allerede skrevet over ser dette virkelig ut til å bli en åpen klasse i år, og ingen klarte som sagt å karre seg opp på pallen begge dagene, best så langt ble Hans Mäki, med kanskje feltets fineste bil ”Insane” Hasse klarte en fjerdeplass på Lørdagen og var fornøyd med det, endelig så motoren ut til å funke maksimalt, tipset som førte til forandringen fikk han av Doffen, Arne Johannessens evigunge mekanikker.
En annen som ikke klarte å slutte å smile på Lørdagen var Ole Graversen, tredjeplassen smakte. Etter noen tunge år følte han virkelig at bilen begynte å fungere optimalt igjen, på Søndagen ble det bare en 8. plass, men Ole ser lyst på sesongen og lover å henge med i toppen.



Andreplassen gikk til Arne Johannessen som stilte med nytt karosseri på ”Lightfoot” de siste ukene har teamet sveist og plastret, og stuket var virkelig blitt bra, ”Back to the roots” gliste Arne, og bilen kledde virkelig det ”nye” Bronco lignende karosseriet. Når i tillegg motoren er tilbake i godt gammelt slag kan Arne også bli en farlig mann i sammenlagtcupene i år.



Vinneren Lørdag var vel egentlig ingen overraskelse, det ble nemlig feltets eneste Islending Sigurður Thor Jónsson i bilen Troll, selv om han fikk pes av de andre helt til siste bakke, virket han å ha full kontroll.



Søndagen skulle bli annerledes, lettere baner gjorde at løpet reelt ble avgjort i tidsbanen og i den siste værstingbakken. Arne meide ned 4 porter i tidsbanen og dermed var han ute av tetkampen, kun 28 poeng opp til førsteplassen holdt bare til en 5 plass, det holder imidlertid til sammenlagt ledelse i Norgescupen der kun nordmennene får poeng. Feltets eneste jente, svenske Sofia Schollin-Borg ledet frem mot siste bane men ble hengende på toppen og fikk ”bare” 300 poeng der, det holdt kun til 4.plassen.



Roar Johansen har brukt vinteren godt og bygd seg helt ny bil, og ikke minst en helt ny motor, hissig V8 med biturbo er ganske sjeldne saker i dette gamet, motoren er komponert stort sett ut fra eget hode. Roar hadde ikke hatt tid til å kjøre bilen i det hele tatt før løpet, og teknisk plunder på Lørdagen gjorde at resultatet der ikke var allverdens, men på Søndagen funket det bedre og Roar kapret tredjeplassen.



Andreplassen gikk til en annen herremann som hadde startet helga trått, bare et par baner ble det på Lørdagen før håndkleet ble kastet inn, problemer med en mellomaksel, men på Søndagen var Christian Austad tilbake i storform og loset bilen ”Reloaded” til en andreplass, kun fattige 6 poeng fra seieren.



Vinneren ble populære Hans Mäki, med kjappeste tid i tidsbanen så var det ingen som kunne tukte svensken.



Fantastisk sesongstart
Det var virkelig en flott helg på Matrand, de store publikumsmassene uteble dessverre også denne gangen, etter vår mening er det helt uforståelig at det ikke dukker opp tusenvis med tilskuere på disse løpene, mer seerverdig en dette blir rett og slett ikke motorsport. Neste løp i Norge går av stabelen i Skien 5. og 6. September, for de som ikke kan vente så lenge så forventes det rekordstartfelt i Stjær i Danmark under NEZ mesterskapet 13. og 14. Juni…
Bilder finner dere her:
http://pirate4x4.no/galleri/main.php?g2_itemId=3742
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24816
Resultater finner dere her:
http://www.formulaoffroad.se/

Helgas overraskelse: Harri Kämppi, for sine 2 andreplasser
Helgas skuffelse: Erik "Pinnen" Halvorsen som aldri engang kom til testbanen
Helgas råeste:Geir Haug for hoppet i siste bane på Lørdagen
Helgas tøffeste:Arne Johannessen's tøffe nye Broncolook
Helgas største optimist:"Mekkal" Johnsen med bilen Doris, uten sperre fremme
Helgas flotteste bil: INSANE
Helgas øyeblikk: Da Kari Bäckroos ikke firer en tomme på tidsbanen, går forlengs og ødelegger buret