Nordiske offroadprofiler
Jare Salonen - The flying finn
Finske Jare Salonen, har virkelig fått offroad og motorsport inn med morsmelka. Det er kanskje derfor han har oppnådd alt han har. Og kanskje derfor han er det nærmeste vi kommer en Offroadens superstar. Finland regnes for mange som offroadens fødested, det som er sikkert er at finske førere og biler løftet biltrial til et helt annet nivå på midten av 90tallet.
Jare Salonen sammen med sin far og codriver Kari Salonen spilte hovedrollene hele veien.
Med motorsport i genene
Team Salonen har alltid vært et familieforetak der flere generasjoner deltar. Kari Salonen som nå er codriver og Jares far har mange års erfaring med motorsport og er en legende innen finsk racing, og er faktisk 9 ganger finsk mester i klassen under 850ccm, alle med Mini.


En del av disse mesterskapene ble vunnet med en meget spesiell motor. Kari bygde nemlig det som må være den eneste mini 850ccm motoren med overliggende kamaksel. Hva så, kan man si i dag, men husk at dette var lenge før ting kunne tegnes i 3D og freses ut i en CNC maskin.
Faktisk så fikk Kari et glassmonter med fløyel i bunnen, slik at han har en plass å sette motoren når den engang blir gjenoppbygd.
Jare husker dessverre ikke noe av dette, men husker godt historiene om faren som kom som en kule ut av svingen og dro motoren opp i over 10000RPM på langsletta.
Bitt av basillen
Hvordan Jare ble bitt av 4x4 basillen er ikke lett å vite, men et minne står klart fra barndommen, det er en knall blå Landrover 109, det som var spesielt for en 7 år gammel gutt var at både han og bilen var født i 1976. Jare husker de små offroadturene de hadde med denne bilen vinterstid, med kjettinger på alle fire, kjørte de innover smale skogsbilveier mens trærne hang tunge av snø. Kanskje det var dette som tente gnisten, eller kanskje det var de de aller første meterne bak rattet i denne bilen, så liten at han så vidt klarte å titte ut av frontruta.
På skolen fortalte en liten guttepjokk om at han en dag skulle kjøre en knall blå Landy 109 med 44” hjul, hele klassen lo når læreren lattermild viste for alle hvor høyt 44” egentlig var, men
Jare hadde nemlig alt sett dekkene i et amerikansk 4x4 blad, under en chevy, de dekkene måtte han bare ha, og det skulle gå troll i ord noen år etter.
Klar for konkurranse
På 80 tallet ble Landyen solgt, Kari hadde funnet en gammel Volvo felt som ble satt i stand, og store dekk ble montert, selvsagt ikke 44” men med aggressivt mønster var det råe hjula tatt i betraktning at vi tross alt snakker 80 tallet.
Så endelig i 1990 fikk Jare overtalt sin far til å reise på en 4x4 konkurranse, bare 14 år gammel fikk han være codriver for første gang. Løpet var et 4x4 dragrace, et slags monster race light, ingen hjelm ingen sikkerhetsbelter, til og med bikkja fikk sitte på, galskap sier Jare, men det var sånn det var på den tiden. Resultatet var ikke viktig, tro meg Valpen var ikke akkurat ideell for formålet.

Volvo Valp var en sjelden bil i Finland på den tiden, så jakten på en bil med lettere deletilgang og større motor var allerede i gang, de kikket både på Jeep og Lada, men endte opp men en Range Rover, deres første dedikerte offroadbil, Jare var overlykkelig.
Bilen var utstyrt med 75mm boddylift, moderat fjærheving, nye støtdempere, rørfangere skliplater og større hjul., hjul kan jo aldri bli store nok, og Jare ville gjerne ha Super Swampere som han hadde sett mange biler med i 4 wheel Drive, men i Finland var det nærmest umulig å oppdrive sånne, neste alternativ var 35” BF MT dekk, men fordi de manglet skikkelige felger for dem ble det Goodyear 280/85-16 de samme de hadde brukt på Valpen, dette sammen med V8 gjorda at bilen virkelig føltes som en potent Offroadbil. Som Jare sier ”klart det fantes bedre biler, biler med sperrer, større hjul og mer motor, men man må jo starte et sted.”
Salonen på pallen
Endelig var Team Salonen å finne i trialsporet, Jare var bare 15 år og codriver for sin far. De stilte i klasse 2 (modified). Cupen startet i Talma, på den tiden måtte man kjøre sist i sin gruppe om man ikke hadde noen resultater fra året før, på den tiden var det skikkelig ille, løypene besto av mer gjørme en stein og de ble som regel mye verre i løpet av konkurransen. Det ble en andreplass på Salonen den gangen og det føltes virkelig bra. I løpet av året ble den enda 4 konkurranser og de fikk stadig nye venner i Offroadsirkuset, i løpet av sommeren kjøpte de også en GAZ-69, Jare hadde alltid likt utseende på de russiske militærbilene. RRen fikk også sveist bakdiff i løpet av sommeren, og fremkommeligheten ble drastisk forbedret.
Samme sommer ble Jare konfirmert, gaveønskene var Vinsj til RRen og pumpehagle, han fikk begge ønskene oppfylt. Hagla ble brukt til jakt, en interesse som Jare hadde fram til han fylte 19-20 da tok offroad fullstendig overhånd.
Nye planer, ny bil
Sesongen 92 startet med kun få modifikasjoner, 6 punkt bur var på plass og det var det.
Flere nye biler hadde i løpet av året blitt bygd og de andre var oppgradert, og det ble raskt klart at skulle far og sønn Salonen henge med måtte de gjøre noe, med konkurranse i genene var det ikke nok og bare delta for moro skyld.
(Picture 4)
De hadde egentlig bare 2 muligheter, enten å bygge om Range Rovern og kjøre klasse 2 (Modified) eller å bygge en helt ny bil til klasse 3 (Prototype), det ble selvsagt det siste.
Planene var klare, korte inn en Rover ramme til akselavstand 230cm, Volvo portaler, GAZ-69 karosseri, Rover V8, og 44” hjul. Det skulle ikke ble akkurat sånn, Range Roveren ble beholdt som den var i tilfelle den nye bilen ikke skulle bli ferdig. Egentlig hadde de det aller meste av deler men manglet aksler. De fant et par Volvo 303er til salgs men de var veldig dyre, og ble solgt før Team Salonen klarte å bestemme seg. Med 44” på plass var det åpenbart at akselavstanden ble for kort, og selv om ramma allerede var kortet inn, sandblåst og lakket, ble den igjen kappet fra hverandre og forlenget til original lengde, 100”/254cm.
Jakten på aksler ble trappet opp, både Toyota aksler og fullsize Jeep’s dana 44 var aktuelle, og på grunn av bredden var det de siste akslene som ble valgt, ny giring og ARB ble montert og siden akslene ikke bar ”top of the line” når det gjaldt styrke ble ønsket dekkstørrelse redusert noe og et sett med 39,5/15-15 Super Swamper TSL ble bestilt, GAZ karosseriet ble forlenget slik at det passet på RR ramma, ramma ble også gjort smalere for å få plass til så god sving som mulig.
Siste år som codriver
ny sesong, nye muligheter, Jare var bare 17 år så pappa Kari var fortsatt teamets fører, den nybygde bilen var klar dagen før første konkurranse, dekkene var ikke ankommet så et sett med 36” ble lånt.
Første konkurranse var igjen i Talma, ny klasse, nye konkurrenter. Konkurransen ble en opptur, bilen fungerte veldig bra og gutta endte på tredjeplass. De nye dekkene ankom og skulle testes under et gjørmerace i Kotka, og seier ble det, kanskje ikke fordi at Salonen kjørte den sterkeste bilen, men den holdt hele konkurransen, noe ikke mange av de andre bilene gjorde. Jare lærte en ting av den konkurransen, det tar laaaaaang tid å gjøre en bil rein etter en slik konkurranse, tre dager tok det å fjerne alle spor. 93 sesongen endte bra med en tredjeplass sammenlagt i den finske cupen.
Talentet får prøvd seg
Endelig var Jare på plass i førerstolen, året var 1994, og pappa Kari var selvsagt med som codriver. Første konkurransen var en liten klubbkonkurranse, resultatet husker ikke Jare, man han husker at han kjørte alle seksjonene på 0 prikker, utenom den siste. På plass i bilen var hjelmer med intercom, noe som hjalp veldig.


Allerede på sin andre konkurranse sto Jare øverst på pallen. Da Jare også vant den tredje cuprunden, begynte forhåpningene å bli høye, kunne det unge stortalentet vinne hele cupen? Tilbake i 1994 var det store navn i toppen i finsk Prototype, Kimmo ”Palmu” Karjala med sin Mopar/Volvo buggy, Poppo med sin ”Mad Moose” jeep, Petri Mattsson med sin Jeep, Jukka Hyttinen kom også etter hvert i gang med sin flotte monster bobble, og mange flere. Midt i sesongen dukket det også opp en ny fører, Pauli Riepula med sin flotte Jeep CJ med Chevy V6, innsprøytning, powerglide og Unimog aksler, og Pauli pushet virkelig de etablerte gutta. Samtidig så fikk Jare stadig større problemer, først og fremst med akslene som måtte gi tapt i seksjoner som mer og mer besto av stein. Jare måtte tilslutt ta til takke med en andreplass sammenlagt, vinneren ble Kimmo Karjala, Kimmo vant Nordic trial samme år også.
De første titlene
Foran 1995 sesongen visste teamet at de trengte sterkere aksler, større hjul og med mer pulver under panseret, så det var igjen på tide å bygge ny bil, og det skulle virkelig bli en legendarisk bil, Chemog! Kari sporet opp en gammel Unimog 411, den var ikke pen og i svært dårlig stand, bilen ble sjekket for så kuttet i biter. Ramma ble forlenget og smalnet inn slik at man skulle få plass til solide 44/19,5-16,5 Boggers. Motor ble en Chevy 350 og grunnen var enkel, lett og billig å få tak i deler. En TH-350 automatkasse ble montert mellom motor og hele den store tunge unimog kassa.
Hva slags karosseri det skulle bli var lenge et spørsmål, men pappa Kari hadde alltid likt Range Rover så det måtte bli RR, Jare var uenig, det ville bli alt for stort, men Kari hadde en plan, karosseriet ble gjort 30 cm smalere, lavere og mye kortere, jobben ble så bra at folk faktisk ikke skjønte hvor mye mindre det nye karosseriet var, før de så det ved siden av en original RR.


Bilen skulle egentlig være klar til første konkurranse, men det rakk de ikke, og første løpet også denne sesongen ble i Talma. Det var en fantastisk følelse å ta ut den helt nye bilen, både Kimmo Karjala og Poppo hadde nye biler, også disse basert på Unimogs. På denne konkurransen dukket også Peter Ôjerskog fra 4 wheel Drive opp, Jare vant uten å pådra seg prikker i det hele tatt, og fikk hederlig omtale i 4 Wheel Drive. Peter var veldig imponert over hva finnene hadde fått til.
i løpet av sesongen ble nivåregulering også montert, og Jare vant den finske cupen sammenlagt for aller første gang.
Senere samme år var det klart for teamets aller første ”Nordic Trial” plassen var på velkjente Trandum og Team Salonen var selvsagt på plass som en av favorittene i Prototype.
Jare var på den tiden i militæret men fikk fri for å konkurrere, spenningen var stor foran den aller første internasjonale konkurransen for unge Jare, og suksess skulle det bli, utrolig nok vant den unge finnen, og den nordiske tittelen ble en fantastisk avslutning på 95 sesongen.
Større og større
Foran 96 sesongen var det som alltid planlagt en del forandringer, først og fremst så var det 4 hjulstyring, og senere var det nye dekk, kjempestore traktor dekk ble det, på 125cm høy hjul var bilen et imponerende skue. Et dårlig valg mente alle, dekkene ville ikke fungere på finske fjell, i hvert fall ikke på vått fjell. Jare gjorde igjen alle spådommer til skamme og vant de 3 første konkurransene i den finske cupen, og med det avgjorde han cupen før siste konkurranse.

Finland var vertskap for Nordic Trial, store dekk og rolig kjøring var oppskriften Jare brukte på å vinne sin andre nordiske tittel på rad, denne gangen uten prikker. De danske førerne var nærmest sjokkskadet over de finske fjell og steiner og slet seg gjennom konkurransen. Hevnen skulle bli søt for danskene når de året etter innbød til Nordic Trial i bløt dansk sand.
Første år med motgang
Året etter var det klart for riktig mange konkurranser, hele 10 løp planla Jare å delta på i 97. Chemog hadde vist seg å fungere perfekt så ingen forandringer ble gjort foruten å lakke bilen i nye farger, blått og hvitt. DÅRLIG valg, bilen som aldri hadde veltet startet å velte, og det fratok teamet seieren i den finske cupen, og etter en lang sesong var Poppo mesteren, Jare sikret seg, tross masse problemer andreplassen.

En av de tøffeste konkurransene i 97 var en delvis innendørs konkurranse på Hartwall Arena. En fantastisk ide og et fantastisk opplegg, men dessverre kunne ikke timingen vært verre, og det ble den dyreste og største floppen i finsk offroad noensinne, helgen ble den varmeste den sommeren og selvsagt gadd få å sitte innendørs å se på trial. Jare vant, og konkurransen var fantastisk, men dessverre nesten uten tilskuere.

I løpet av sesongen var det klart at ny bil måtte til om Jare skulle henge med i toppen, Chemog var for kort, for høy og alt for tung, hele 2850kg veide dyret, men før det skulle bygges ny bil var det klart for Nordic Trial i Danmark, og danskene fikk sin hevn. Den danske profilen ”Smily” vant, Jare som var dobbeltmester måtte ta til takke med en andreplass.

”The trippel”
1998 skulle bli det store ”Moggster året”, i løpet av vinteren 97-98 ble Chemog plukket ned, og Moggster overtok mesteparten av delene, basisen var rør, og faktisk den første rør rammen teamet bygde, bilen skulle bli lengre, lettere, lavere og med bedre styring, akselavstanden ble hele 285cm, rør ramme, mindre karosseri og mer bruk av alu gjorde bilen mye lettere en forgjengeren.

Unimog girboksen med 6 gir ble også mye slankere, faktisk så ble bare deler av transferkassa brukt det ble også valgt å gå tilbake til 44” hjulene, jada den nye bilen ble en stor suksess, allerede fra aller første konkurranse skjønte Jare at bilen passet han som hånd i hanske, i slutten av året var igjen den finske tittelen tilbake i teamet. Sverige var vertskap for Nordic Trial og igjen var Jare selvsagt på plass. Selv om verken 4 hjulstyring eller aktiv fjæring var tillatt var Jare igjen på toppen av pallen, og hadde tatt sin tredje nordiske tittel på 4 år.
Denne sesongen skulle også bli første gang Jare skulle kjøre Eurotrial, og det skulle bli en lang reise helt ned til Spania. Det var mange nye ting å ta hensyn til, nye kjøremåte, 40 varmegrader, uvant underlag, og en bil som var mye større enn alle andre i klassen, men Ingen skulle tukte den unge finnen, ikke bare vant Jare, men med minst prikker uansett klasse. 4 Wheel Drive hentet frem de store superlativene ”Underet i Barcelona” ble overskriften, og Jare fikk navnet sitt skrevet med gullskrift for all fremtid i Europeisk offroad historie.


Jare hadde som førstemann klart en fantastisk bragd, han hadde vunnet det nasjonale mesterskapet, nordisk og Eurotrial samme år.
Tamagotchi entrer arenaen
Foran 99 sesongen entret en gammel protokjempe arenaen i Finland, Petri Mattsson hadde sin nye bil ”Tamagotchi” klar, bilen var et sant monster med alt som fantes av finesser, det sies at bilen hadde hydraulikk for 10000 Euro. For en kamp det ble i den finske cupen, men Petri ble for hard og vant.
Petri og Jare var på mange måter bestevenner, og hjalp hverandre utenfor seksjonene.
Eurotrial på hjemmebane som regjerende mester står også som et av høydepunktene i Jares karriere. Presset var kjempesvært, Jare’s bragder var slått stort opp i Finland og Jare ble sett som verdens beste fører i verdens beste bil.
Bilen var det få forandringer på, nye dekk var det eneste. Eurotrial på hjemmebane var uten tvil sesongens hovedmål. Og konkurransen hadde kanskje aldri vært hardere. Jare og Kari kjørte to hele dager i steintøffe finske baner med kun en revers, men det samme gjorde Petri.¨

Det var klart for tidenes omkjøring, en seksjon ble tatt ut, og etter kron og mynt skulle Petri kjøre først. Det ble selvsagt feilfritt, Jare var stresset, masse publikum, og de fleste forventet at Jare skulle følge Petri. Seksjonen startet med en bratt utforbakke, og problemene startet med en gang, den alltid så pålitelige motoren i Moggster stoppet nesten, og Jare var litt ute av kurs, og i et desperat forsøk på å redde situasjonen kilte bakhjulstyringen seg og de touchet merkebåndet, Petri Mattsson var Europamester. Et tøft tap for de sympatiske finnene, men alt i alt en veldig fortjent seier til Petri synes Jare i ettertid.

Sesongen var ikke over, neste løp var Nordic Trial i Norge, også der var 4 hjulstyring og nivåregulering forbudt, Spesielt Patri fikk problemer med den store bilen sin og veltet hardt to ganger, etter det ga finnen opp å kopiere Jares 3 triumfer året før. Jare derimot ga alt og det holdt nesten, Lars Dahl tok sin første Nordic trial triumf, Jare tok andreplassen, og poppo på tredje.


Ny bil påbegynnes

Ny bil ble påbegynt foran 2000 sesongen, Alfaster, den skulle bli enda lettere, lavere og med innsprøytningsmotor fra en Alfa Romeo, missen fra 99 skulle rettes opp. Dessverre ble bilen ikke ferdig og Moggsteren fikk duge et år til. Dette var også første året Tukka Lassonen stilte til start, med Poppos gamle bil, Poppo hadde bygd en ny, en liten lett bil med Honda motor.
Eurotrial dette året ble holdt i Sveits, og på grunn av store nedbørsmengder ble det et skikkelig gjørmerace, Jare endte på 6. Plass som nest beste nordiske bil, svenske Rolf Bengtsson endte på plassen foran.
På hjemmebane var Jare igjen i førersetet, og vant den finske cupen igjen. Nordic Trial var i Finland, nærmere bestemt i Kulmakorpi, og Jare vant igjen, Lars Dahl endte på andreplass.
Første smak av Formula
Igjen forsøkte teamet å motivere seg til å gjøre Alfaster ferdig, men ny buss og bygging av denne tok masse tid, Moggster fikk gå enda et år til. Dette året begynte Jare virkelig å få øynene opp for Formula Offroad, etter hvert tok Jare kontakt med folk i formula mijøet, og senere samme år ble et formulalignende løp for første gang arrangert i bilgale Finland. Hasse Mäki tok turen for å vise hva en formula bil kunne klare, Jare fikk sitte på. Og det fenget umiddelbart, selv om kjøreturen endte med at bilen til Hasse tok fyr.
Finsk prototype ble stadig tøffere Tukka begynte virkelig å få grepet på sin nye bil, Poppo med sin lille Honda Jep, også Samuli siktet mot toppen, tilslutt stakk Poppo av med seieren, Jare tok andreplassen og Tuukka sikret seg tredjeplassen.
Nordic Trial endte heller ikke så godt for Jare, i Haninge i Sverige så endte han tilslutt like utenfor pallen, men for Finland ble det et bra mesterskap, Tuukka vant og Poppo tok tredjeplassen, og for en fest det bla, Haninge er uten tvil et av de beste mesterskapene noensinne etter Jares mening.
Eurotrial samme år ble arrangert i Tyskland, på et veldig ukjent underlag i et skiferbrud var det en Nordmann som vant, Geir Slåttekjær, Jare husker godt avtalen nordmennene og finnene gjorde i de vanskelige seksjoenen på slutten av Søndagen. Jare endte på 6 plass og med det beste finne.
Men ”The flyin finn” viste seg frem, med lystgass kunne faktisk Moggster fly.
Ingenting blir spart når alt går til helvete
2002 sesongen var uten tvil Jars dårligste, dette var sesongen alt gikk galt, Alfaster var endelig ferdig og for en bil det var, kanskje en av de flotteste protobiler som noen gang er bygd.


Endelig trodde Teamet at de skulle gjenerobre trial tronen, men sånn gikk det ikke, selv om de klarte å holde seg inne blant topp 3 i Finland, denne gangen var det Tuukka som kunne feire seieren i Finland, Samuli sikret seg en andreplass. Eurotrial gikk av stabelen i Norge og alle finnene var i favorittsjiktet, men for Jare gikk det skikkelig dårlig, allerede på Lørdag formiddag knakk de en portal bak, reservedeler hadde de ikke med, bilen skulle tross alt være ”bullet proof”. Så for første gang måtte Jare se en stor konkurranse fra andre siden av merkebåndet, han endte likegodt helt sist. Nordic Trial i Danmark gikk dessverre ikke det grann bedre, siden 4 hulstyring ikke var tillat bestemte teamet deg for å ta med den nærmest historiske bilen” Gaz special”. Gazen svingte veldig bra uten de forbudte styrebremsene. Bilen var også svært let,t så alt i alt skulle den være et godt valg. Jare ga opp etter 3 knekte drivaksler på 4 seksjoner. Dette var faktisk siste gang Gazen fikk prøve seg. På veien hjem ble det handlet Volvo portaler til det nye prosjektet, Willyster. For å nevne det så ble Jare sist også under Nordic Trial.
Tanker om formula var allerede der og i løpet av 2002 ble det bygd en formula light bil i Salonen garasjen.

Like før Gjerstad-Sladden ble et skikkelig lavbudsjets bygg med deler som fantes i garasjen gjort ferdig, Blazer K5, en 355 cid, sveiste differ, skikkelig gøy var det. Gjerstad-Sladden ble som resten av året, en skikkelig fiasko, etter 20 meter i aller første seksjon smalt det, og tannhjul og lager havnet i sanden, og igjen….

Resten av konkurransen på andre siden av merkebåndet, men for en fest det ble, verdt hele turen gliser Jare.
Tilbake i toppen med Moggster
forann 2003 sesongen så var arbeidet med Willyster startet, men bilen var ikke planlagt ferdig før i 2004. Den finske sesongen startet derfor med Alfaster, men igjen så røk en portal bak, så støvet ble børste av Moggster. Det ble umiddelbar suksess, og når sesongen var over var den finske tronen igjen på hendene til Salonen.
Eurotrial gikk av stabelen i Italia i en liten by som het Palagano, Jare hadde startet i ny jobb og kunne ikke reise ned så tidlig som de pleide, han gikk glipp av mye fest og moro sammen med nordmennene. Jare kom etter resten av teamet med fly, mye var annerledes, for det første var det varmt, veldig varmt. For det andre var campen mange kilometer fra konkurranseområdet, ikke noe særlig å hjulkjøre en Protobil langs vanlige veier. Konkurransen ble tøff, og Jare følte ikke at ting gikk særlig bra, men mange slet i varmen, og Jare var tilbake på pallen for første gang siden 99,og det med bilen som tidligere ikke hadde fungert skikkelig, Alfaster, tredjeplassen ble feiret som en seier.


Nordic Trial gikk av stabelen i Norge og for første og siste gang ble Nordic Trial kjørt som en todagers konkurranse. Noe det finske teamet ikke var klar over, alt av fergen måtte bookes om, og man måtte ordne ekstra fri fra jobb i siste liten. Jare kjørte bra med Moggster men rullet hardt i siste seksjon på Søndagen, på pallen sto det bare svensker, Jare måtte ta til takke med en fjerdeplass.

Klar for Formula
2004 sesongen var full av høydepunkt, og Jare hadde planer om å få med seg de fleste, både formula og trial sto på listen, og ikke minst Xtreme trial i Norge. Første mål var å kjøre den finske formula konkurransen i Pälkäne. Denne gangen ble det satset seriøst med en helt ny bil, Willyster. Rørramme, CJ-2 lignenden karosseri, Chevy 355 cid motor på ca 400hk, Th-350 Automat og Toyota 40 serie transfer. Bilen var utstyrt med volvoportaler. Selv med god hjelp og lange harde økter i garasjen klarte ikke teamet å få bilen klar. Formula sirkuset fikk vente enda en liten stund på unge lovende finnen.
Xtreme i Norge var nytt og spennende og alle de beste Nordisk bilene skulle være der, men at det kun var et par uker før Eurotrial ga hodebry. Planen var å bruke Moggster under Xtreme, Willyster skulle debutere i Eurotrial i Østerrike og skulle bli med en av de andre finnene nedover, når Jare reiste med Moggster til Norge. Dessverre ble det for mye arbied med å få Willyster klar, og Xtreme gikk av stabelen uten Jare. Willyster ble med nød og neppe ferdig, de siste justeringer ble gjort i Østerrike, og bilen fungerte perfekt, faktisk var det kun Lars Dahl som klarte å tukte finnen, andreplassen var over all forventning.



Bilen fikk mye juling og heldigvis for Jare var det ikke flere seksjoner enn det var, begge styre sylindrene var skrot og automatkassehuset var sprekt. Willyster har aldri siden blitt brukt i trial.
Teamet var nå fokusert på å få kjørt formula for første gang, noen forandringer og forbedringer ble gjort. På Vormsund kom endelig debuten. Bilen fungerte kjempebra og Jare kunne konsentrere seg om kjøringen, en gal portpassering sendte debutanten ned til fjerdeplass, en velt ble det også i siste seksjon, det er faktisk den eneste gangen Jare har veltet i Formula. Gutta på teamet mente at en fjerdeplass var bra…… for en blind person, så her var det bare å skjerpe seg.
Det var fortsatt en formula konkurranse igjen, og Jare ville ta det som trening og en siste sjekk av bilen for å se om noen forandringer burde gjøres foran neste sesong. Jare endte på en tredjeplass og det var faktisk den aller første premien til Finland noensinne i Formula. Nå var det full fokus på formula og Jare kjørte ikke en eneste trialkonkurranse i Finland.
Formula mester
Vinteren før 2005 sesongen skjedde det noe historisk, teamet solgte en av bilene sine, Alfaster ble solgt til Italia. Jare ville nå fokusere på formula for fullt, men valgte å kjøre de tre konkurransene i den finske cupen, det ble andreplass sammenlagt, Samuli vant for andre året på rad. Dette var viktig for å kvalifisere seg til Eurotrial på hjemmebane året etter.





Etter den første fomula helga var Jare i ledelsen i Modified klassen, og selv om han ikke hadde tenkt å kjøre på Gotland så ble det nå å reise dit også, P-A vant på hjemmebane med Jare på andreplass, her som i resten av sesongen ble det et uhyre tett løp, spenning i hver seksjon.



Etter løpet på Gotland ble de noen dager ekstra sammen med P-A og Rottan, ”Great Times again”
Foran den siste konkurransen i Norge var det helt åpent hvem som skulle ta tittelen, Jare tok det tilslutt, litt hjalp det sikkert at Kari uten at Jare visste det hadde montert et ”lite” 115 hk lystgass kit.

På kvelden kunne finland feire sin første mester i formula noensinne, og for en fest det ble.
Seier igjen
Det var nå helt klart at Jare måtte kjøre minst en sesong til, han trengte å bevise at seieren i debutsesongen ikke var et blaff. Reglene hadde blitt forandret og det var nå tillatt med paddeldekk i klassen, Jare hadde kjøpt et sett av Arne Johannessen allerede i 2002. Den gamle motoren var heller ikke bra nok lengre og mye nye deler for en sterkere motor og større lystgassannlegg ble innkjøpt. Den nye motoren ble på 386cid, og med 200 hk lystgassannlegg ble det sterke saker, faktisk så veltet Jare bilen på en liten testtur på utsiden av garasjen, uten setebelter var faktisk Jare kjempeheldig som ikke skadet seg alvorlig, bilen fikk også skader og med bare en uke igjen til det første løpet i Sverige ble det igjen lange kvelder i verkstedet, og igjen fikk Jare mye hjelp av Timppa ”G69”, bilen ble klar.




I Sverige fungerte bilen perfekt Jare brukte nesten ikke lystgass i det hele tatt, kun en liten feil gjorde Jare da han hoppet ut av en målport og bunnet fjæringen, ryggen var vond etter veltet utenfor verkstedet uken før, og ble slett ikke bedre etter hoppet.

En prat med legen og familien så valgte Jare å fortsette. Jare vant begge dagene og fikk en perfekt start på sesongen. Resten av Sesongen skulle bli tøff, Ragnar Robertsson fra Island og Thomas Nyholm også han fra Finland dukket etter hvert opp, og ga nesten Jare grå hår.
Den siste konkurransen gikk i Skien, et sted Jare grudde seg til å kjøre, spesielt etter å ha sett det stygge veltet til Øyvind ”Elvis” Bråthen på Internett, ble de høye veggene nesten enda høyere.
Første dagen gikk over all forventning selv om Jare nå måtte bruke mer lystgass en tidligere, Jare vant igjen, og etter litt regning ble det klart at Jare også hadde vunnet sammenlagt for andre gang på rad, og det selv før søndagens konkurranse, fantastisk!!! Jare ble også nummer tre i World Cup uten å ha kjørt på Island.

Eurotrial på hjemmebane ble et flott avbrekk fra formula og lange kvelder i garasjen. De finske cuprundene ble trening foran mesterskapet på hjemmebane, treningen gikk bra og Jare var igjen finsk mester. Jare var uten tvil en av de aller største favorittene før Eurotrial, og Jare håpte også at det endelig igjen skulle være hans tur, siden han flere ganger hadde vært så nærme siden seieren i 98. Konkurransen var tøff og hard, seksjonene hadde for mange porter og banene var for trange etter Jares smak, etter to intense dager for å prøve å finne beste taktikk, var resultatet klart, det gikk ikke helt veien det året heller, men hva gjør vel det når verdens hyggeligste og blideste nordmann Tore Hansen vant, Jare tok andreplassen like foran en annen Nordmann Kjell M Rimstad.

GPS-Challenge
Foran 2007 sesongen ble det bestemt å trappe ned, Jare følte at han hadde prøvd det meste, og trengte en pust i bakken, planene var få, men litt offroad måtte det bli. GPS Challenge er en type konkurranse i Finland som egentlig best kan sammenlignes med Trophy her hjemme, og den typen konkurransen fikk Jare lyst til å prøve. En gammel venn Vellu Raunio hadde kjørt denne typen konkurranser i flere år, og Jare hadde fra tid til annen vært hans mekanikker. Så vinteren 2007 bestemte Jare seg for prøve seg i samme team som Vellu, Jare var for det meste sjåfør og navigatør. Det er tre mann i teamet og alle gjør alt. Bilen, en Toyota LJ70, eller rettere sagt var en LJ70, den var radikalt ombygd, bilen var utstyrt med V6TBI, TH-350 Automat, 40 serie transfer, front akselen var utstyrt med elektrisk locker fra Toyota, åpen diff bak, dekkene var selvsagt Boggere i dimensjonen 35/16-15, Beadlocks, fullt bur og ComeUp vinsjer foran og bak. Ikke noen pen bil, men til sitt bruk, perfekt. Den første konkurransen var ”Lostn’ Frost”, og konkurransemenneske Jare var spent på hvordan han vill takle denne typen konkurranser, etter 24 timer var dommen klar, en glimrende andreplass så det ut til, men arrangøren hadde gjort en feil, og andreplassen ble i løpet av kvelden omgjort til en førsteplass, og planer ble lagt for å kjøre hele den finske serien.
Mellom konkurransene så var bilen Jares ansvar, service og veldikehold er viktig i denne typen konkurranser. Jare hjalp også Mad Moose racing med å arrangere den første runden i den finske trial serien, Jare hadde faktisk ansvar for banene. Ingen trial på Jare denne sesongen, men han måtte jo reise å titte litt, spesielt når norske venner kom til Finland for å måle krefter med finnene.
For noen konkurranser det skulle bli, i tillegg til noen fantastiske fester så feide Kjellis, Tommy og Tore gulvet med de finske protoførerne og tok tredobbelt i den finske cupen.
Senere samme året tok Jare med seg sin bedre halvdel ”Sanna” og reiste på Pirate4x4 Jamboree, og det var et utrolig bra treff, spesielt Night Rock var fantastisk, takk til Tommy som lånte bort bilen, Tommy må ha stolt på meg siden han lånte bort bilen for at jeg skulle smadre den mellom stein så store som hus gliser Jare.

Jare fant også ut at han ville kjøre den finske formula offroad konkurransen, og reiste dit med store forhåpninger, Jare var tross alt regjerende mester, men sørgelig nok var det slutt allerede i bane 4 på Lørdag, girkassen ga seg og konkurransen var slutt for Jares vedkommende.
På sommeren måtte teamet også droppe den andre av GPS konkurransene, men det var fortsatt 2 konkurranser igjen så alt var fortsatt mulig. Den tredje konkurransen var i tøft terreng med masse stein og fjell. Det var kaldt og bilen fikk mye juling, teamet måtte gi seg før konkurransen var ferdig, men klarte utrolig nok en tredjeplass og hadde fortsatt en sjanse til å vinne sammenlagt.
Den siste konkurransen var annerledes enn de forrige, letter terreng ga mye mer kjøring, og her kunne man ikke kaste bort et eneste sekund. Bånn gass i 20 timer er hardt for noen og enhver, og spesielt var det tøft for gutta i teamet til Jare som ikke var spesielt godt fysisk trent. Bilen fikk også mye juling og de krysset mål bare 3 minutter før tidsfristen gikk ut, det ble en andreplass, og andreplass i cupen sammenlagt, kun et fattig poeng bak førsteplassen.
Planer for 2008
De er faktisk veldig få. GPS Challenge blir det mer av, og faktisk leder teamet til Jare Modified klassen så langt i år. Trial…. Planene var å kjøre Eurotrial, men i Juni skjedde det største i livet til Jare så langt, Jare ble pappa, og alle andre planer ble liksom litt trivielle, Eurotrial blir det på Jare, men bare som tilskuer og muligens mekanikker for de andre finske teamene.
Formula…. Vel bilen må først fikses, den står der de parkerte den i fjor… men mulig vi ordner den og kjører den finske konkurransen.
En ting er sikkert, Jare er en sann superstjerne i europeisk offroad, han er mannen alle skal slå, uansett om han sitter i en trialbil, challenge bil eller en formula bil. Han har tid til alle, og er verdens hyggeligste kar, alltid blid og fornøyd, og alltid en farlig konkurrent.
|