Tur til Island langhelgen 11/2 - 16/2 2009.02.22
Tekst og Foto av Øystein Blom
Etter min siste Islandstur i september, der vi knyttet kontakt med Reynir i Fjallasport og fikk invitasjon til snøkjøring i fjellheimen, ble det under den værste krisetiden bestilt en tur til Island. Denne gangen ble det fly, siden vi bare skulle være en langhelg.
Skal vel ikke stikke under en stol at det var store forventninger til å være med på skikkelig snøkjøring, da jeg kun hadde gjort dette selv 3 ganger før her hjemme, mens Islendingene har jo full kontroll på dette J
Vi ankom Keflavik Intl airport litt ut på ettermiddagen onsdagen og snodig nok var det ingen busser som gikk til Blå Lagune før om flere timer, så da ble det å stikke rett til hotellet i Reykjavik sentrum. Vi, Janniche og jeg, hadde fått 5 døgn på Hotell Reykjavik til drøye 2.200,- NOK så det var jo et røverkjøp.
Vi fikk avtalt at Reynir lånte oss en bil, så han plukket oss opp på hotellet og kjørte hjem for å hente nøkler. Utenfor huset hans stod denne flotte og, såvidt jeg kunne se, rustfrie HJ61 fra 1988. Den stod på 44” Dick Cepeck diagonaldekk...

Torsdagen var vi på egenhånd, men utstyrt med en 2004 Ford Explorer 4x4 gikk turen til det de normalt kaller ”The Golden Circle” dvs en tur til Tingvellir, Geysir og Gullfoss. Dette er vel en av de største turistmagnetene på Island... Rett oppfor Tingvellir ble set selvfølgelig et stopp for å beundre et selvpriotrett av de staute vikinger.

Forden var helt ok, automat og heeeelt grei å kjøre ;-)

Selve Tingvellir er ikke så mye å skrive hjem om, det er en sprekk i fjellene, på ene siden den amerikanske jordplaten og på andre siden den europeiske, så men noen få skritt går man fra amerika til europa og vice versa.
Var litt kaldt og vi skulle videre til Geysir. Det går en vei direkte over fjellet, samme veien vi kjørte sommeren 2007 og mye kortere enn omveien. Jeg la merke til at det stod et skilt på siden av veien med ”Ofært” men det var så mye spor ved siden av veien at jeg kjørte nå bare videre. Tok en stund, så kom vi til en snøfonn der det stod en Blazer S10 fast.

Det viste seg at det var nokså dyp snø på veien. I motsatt retning kom en Patfinder og en Grand Vitara og de spurte om jeg kunne trekke Blazeren bakover, men det gikk heller dårlig. Det viste seg at dekkene på Exploreren var godt utslitte, så jeg kom knapt noen steder...
Det endte med at Pathfinderen trakk Blazeren gjennom snøfonnen, før de også kjørte igjennom og forbi meg. Jeg skulle være snill og kjørte litt ut i kanten, men der ble jeg jo bare stående fast og spinne. Måtte ut og slippe godt med luft før jeg klarte å komme løs.
Pathfinderen kom tilbake og sa at det var plog på vei, så den kom nok om en liten stund, så det var bare å vente.
Tiden gikk, men ble utålmodig å vente, så jeg ville jo prøve snøfonnen, jeg da, så med en 5-6 rygginger klarte jeg heldigvis å komme igjennom :-)

Og etter en liten kilometer traff vi veihøvelen som holdt på å jobbe :-) Vi kan vel ikke helt si at veien holdt europavei standard, selv etter brøytingen, men de største snøfonnene var vekk og det gikk relativt greit å kjøre der, med 4x4. Jeg tror ikke jeg hadde kommet igjennom med kun 2wd... Da vi kom ned til Laugarvatn, etter fjellet, ble vi stoppet av en Yaris om hvordan veien var, en lokal ungdom som ville over, men etter mitt råd, kjørte han rundt :-)

På Geysir var vi sultne, men på kafeen kom vi rett oppi en haug med folk fra 2 turistbusser som også var ferdig med Geysir og ville ha mat, et helsikes leven og jeg var glad vi kjørte egen bil. Men god islandsk lammesuppe smakte godt !
Sånn for å bevise at Janniche har vært der :

Utenfor så vi denne flotte Ford’en på 46” Baja Claw med pigger :

Det er bare 15 km opp til Gullfoss og der traff vi denne Econolinen og en anonym Excursion :

Det blåste som bare fy der oppe, de hadde ikke vindmåler, men utrolig så mye forskjell det var på bare 15 km ! Resten av torsdagen er ikke så mye å snakke om, retur til Reykjavik via Selfoss og bading i Laugar Spa i Reykjavik med lett snøvær og -2º C i luften :-)
Det var nå liksom fredagen og hyttetur til Landmannalaugar jeg ventet på da :-)
Avgang fra Reynir sitt hus ca. 14:30, vi ble først 2 biler, Reynir og Kristin, samt Janniche og jeg i hans 44” Landcruiser 120 og sønnen Reynir Tor og 3 kamerater i den grå HJ61.
Etter en stopp i Selfoss for litt shopping, var det et obligatorisk stopp i Hrauneyjar for å fylle opp tankene og få litt mat. Kristin hadde sjekket at hotellet var åpent og det er her de lager gode hamburgere med speilegg J På telefonen hadde vi fått beskjed at flere biler var på vei, men ennå ikke forlatt Reykjavik, men de kommer J
Dette er siste stopp før ødemarken på vei over Sprengisandur på vei østover, eller første stopp på vei vestover når man kommer fra fergen i Seydisfjordur om sommeren. Vi hadde en liten prat i bilen om at det faktisk var viktig å stoppe på slike plasser, bruke dem, bruke litt penger her, slik at de ikke forsvinner...
Dette var også stedet for å ta på vinterskoene, for det er ikke så langt før det er snødekte veier

4-5 kilometer videre, går veien inn mot Landmannalauger og selv om det er mye kraftverk i dette området og gode veier inn til dem, kom vi snart ut på snøen :

Klokken hadde vel passert 18-18:30 nå og det var akkurat begynt å bli mørkt. Vi måtte stoppe for å slippe ut luft til 3 psi.

Så gikk turen videre, det var mildt og snøen var våt og tung, men det gikk overraskende greit å kjøre. Etterhvert som vi kom litt videre, ble det både mer snø og vi kom høyere i terrenget. Vi fulgte ikke bilveien hele stykket, men en løype for fot-turister.
Ligger en flott videosnutt på Youtube som viser hvordan bilene liksom planer bortover snøen :
http://www.youtube.com/watch?v=lyEnac69pJs&feature=channel_page
Siden vi kom høyere, så steg også luft-trykket i dekkene og i en nokså bratt oppoverbakke, kom vi ikke opp, så da var det ut og tappe ned igjen til 3 psi.


Vi så spor i snøen, ikke ferske og de var fra sist helg.


Botsett fra oppoverbakken der det ble stopp, gikk det fantastisk greit innover. Det er vel ca. 35 km fra hovedveien inn til Landmannalaugar og vi kjørte nå på F208. Vi kom etterhvert til et veikryss, der skiltene nesten var sunket i all snøen. Tipper snødybden var ca. 1,5 meter her :



Litt bortenfor var det et varselskilt for dyp elv, men elven var ikke å se noe sted :-)


Været hadde og forandret seg betydelig, fra det grå, litt triste regnværet i Reykjavik, til de tunge skyene i Selfoss til en flott kveld med nesten skyfri himmel i fjellheimen. Det var spennede å vite at man var 2 biler i mørket ute i ”nowhere”


Reynir Tor og kompisene lekte seg i snøen og hadde det kjempegøy. Reynir hadde gitt klar beskjed at de kunne få ta seg noen øl når vi kom frem til hytten, men absolutt ikke noe i bilen. Reynir Tor hadde fått lappen for 2 mnd siden da han var 17, så han hadde et veldig ferskt sertifikat. Han hadde nå kjørt bil i mange år allerede, på turene i obygdir, men å få en skade eller en velt i ødemarken ble så mye dyrere om man hadde alkohol innabords.

Og et bevis for at Janniche og jeg selv har vært der ! Støvlene mine er kjøpt inn for anledningen, Helly Hansen med komfort-temperatur ned til -52º C ! Snøen ble både tørrere og fastere her inne, så man sank ikke så langt nedi ;-)

Det var 4 kilometer igjen inn til Landmannalaugar, ikke så langt, men for de som kjenner veien, så går den i noen ås-sider og med skarpe svinger der det er farlig å kjøre på vinteren pga at snøen legger seg i fonner og man får mye sidehellning med fare for å skli nedover ås-sidene.
Det ble istedet kjørt inni lavaformasjonene som er rundt Landmannalaugar og terrenget forandret seg mye da vi nærmet oss. Fra flate sletter med åser og småfjell rundt, til kupert lavalandskap. På Videoen på Youtube ser du hvordan han må forsere fonner og bratte bakker for å komme seg fram gjennom dette terrenget. Ble ikke tatt noen bilder herfra, men videoen er god :-)
Det var snodig å komme kjørende midt ute på sletten mot hyttene, langt ute i elven, men straks var vi framme med hyttene :-) Klokken var rundt 20:30 – 21:00 nå så turen inn hadde tatt ca. 2-2,5 timer.

Reynir var kjapt ute med grillkull, for han hadde lovet oss grillet lammelår på Landmannalaugar !! HJ61 var lommelykt, mens guttene lekte seg og gravde snøhuler og akte ned fra taket på hytten :-)


Vi hadde spist og var gode og mette og guttene stakk ned i elven for å bade og drikke øl, da jeg oppdaget lys i det fjerne. Det var på tide at det kom flere biler, så etterhvert kom Summi med sin 49” IROK Ford 350 og Kristian med sin GMC Suburban på små 46” Baja Claw sommerdekker. Klokken var nå rundt midnatt.


Kristian kjørte normalt på 49” han og, men en feil på dekkene medførte at de sprakk opp i beaden og ikke kunne brukes. Han var så misfornøyd med Baja Clawene på 46” og fikk ikke disse til å virke på GMC’en. Han hadde jobbet mye på den bilen, Duramax trimmet opp til 650 hk på det værste, nå på ca. 450 hk, preppet allison automat og Atlas transferkasse som skulle tåle 800 hester. Han hadde knekt 2 av dem uten at Atlas skjønte hva som hadde hendt !
Han hadde konemor og 2 døttre med seg i bilen, men de hadde tatt kveld tidlig :-)
Siggji var og på vei, men han var veldig sen ut fra Reykjavik, så han ventet de ikke før i 3 tiden på natten... Vi ble sittende og snakke over litt flaskefor, men i 2 tiden sa jeg takk for meg... Det var en fantastisk kveld, kan ikke huske å ha sett så mange stjerner på himmelen før, helt skyfritt, rundt 0º grader og en helt egen ro...
Søndag morgen var også flott, rundt -3º C og skyfritt ! Mens de andre stort sett sov, stakk jeg ned i elven og badet en god time :





Siggji var ikke den eneste som hadde kommet i løpet av natten, det var jo nesten fullt med bilder på utsiden !! Det var kommet 2 Patrol redningsbiler, der gutta var på øvelse og da Summi i Forden, Kristian i GMC og Siggji i Patrolen sin.







Linke inn til Youtube video :
http://www.youtube.com/watch?v=dw7loaSL0rI&feature=channel_page
Siggji sin Patrol stod nå på 38” MTZ dekker, han hadde slitt ut 44” og siden han kjørte så mye på veien, hadde han gått ned til 38” Mer overraskende var det å se en Pirate4x4.no sticker på bilen hans midt oppe i den islandske fjellheimen !!

Summi og Kristian dro litt før oss andre, men vi skulle sammen veien og avgårde dro de rundt 10:30 på formiddagen


På grunn av den varme elven i landmannalaugar, er elven vi må krysse åpen. Det var ikke så mye snø på sletten og elven var grunn.

Jeg var ikke sikker på hvor vi skulle, men iallefall oppleve snøkjøring, så vi kjørte litt tilbake og tok inn på F225. Vi var ute igjen av lavalandskapet, så her var det mer åpne sletter. Snøen var mye tørrere nå og det var flott å cruise i 30-40-50 kmt på de hvite slettene






Flott iallefall inntil vi tok igjen Summi og Kristian... Det var en lang, faktisk rimelig bratt bakke oppover de ikke hadde kommet opp, som vi måtte opp for å komme videre. På videoen ser dere taktikken for å komme så langt som mulig. God fart og rett og slett bruke massefarten til å komme så langt opp som mulig.

Dette kom til å ta tid, så det ble og sjekket ut om det fantes alternative muligheter


Noe det ikke var, så Summi var den som kom lengst opp... Mens de andre forsøkte flere ganger før de etterhvert stoppet opp i bakken og ventet på hjelp.






Agnar, som satt på med Summi, fikk jobben med å skaffe vinsjfeste og prøvde først med et spett ned i snøen uten at det hjelp noe som anker for den tunge Ford’en, men lengre opp klarte vi å spa frem en stein. Det gikk endel forsøk og endel tid før man hadde fått hugget til et spor som tauet fikk grep i og ikke hoppet utav og med 2-3 ekstra tau for å rekke ned til Summi, klarte vi å få feste.


Midt oppi dette kom det en haug snøscootere forbi og de så ut til å ha det fantastisk gøy. De hadde reservetanker med bensin med seg og så ut som de kjørte med masker foran nese og munn, sikkert for ikke å bli så kalde !

Etter at Summi kom seg opp, var det Kristian sin tur, så ble Reynir tauet opp


Så kom også redningsbilene samme vei som vi kom, de prøvde på bakken men kom ikke så lant som våre biler hadde kommet, men etter en stund, snudde de og kjørte tilbake.


Med alle biler opp bakken, der både Siggji og Reynir Tor også ble tauet opp av Summi, fortsatte ferden videre i det flotte været :

Agnar hadde datteren sin med seg og alle så ut til å trives svært godt :


Og så tok vi av innover mot her

Når vi kom opp på noen åsrygger, så vi flere biler :



Og vi måtte jo stoppe for å røyke, ta bilder og beundre utsikten :










Det var fremdeles noen minusgrader og selv med flott vært, var jeg veldig glade for HH støvlene jeg hadde kjøpt, de var varme og gode

Litt lengre borte traff vi enda flere biler og det overrasket meg over at de fleste var Patrol, så nesten ut som det var Patrol merketreff på tur!

Reynir tok en råsjans og klarte faktisk som førstemann å komme seg opp på en fjelltopp :-)

Der de andre slet mer eller mindre for å komme opp :




Kristian klarte ikke å komme opp, så han dro litt videre :

Der det var enda flere Patroler !

Reynir Tor kom ikke opp til å begynne med, men Kristin tok ansvar og stod ved siden av og gav instruksjoner, så til slutt kom han og opp. Tydelig at på slikt føre så er det dual transfer og extremt lav giring som hjelper !

Flott natur og utsik laaang vei !


I det fjerne ser man damp fra varme kilder og da rekken med Patroler som kjører videre...


Vi kom til noen bratte bakker igjen og Patrolene ble stående å vente litt, så vi kjørte forbi dem og Summi var førstemann som prøvde seg. Han kom nesten opp, men jobbet seg på lavgir videre. Kristian slet litt også, men tok et annet sporvalg og kom seg greit opp.




Snodig nok tråkket Reynir til og kjørte rett opp på første forsøk og krøp forbi Summi som og jobbet seg oppover !! Reynir sa ofte at sjåføren var fort 50 % av det å komme seg fram...

Mens Kristian snek seg litt videre for å prøve de neste bakkene :


Det var noen patroler som prøvde seg og og det var tydelig hvem som hadde crawler kasse eller ei. Etter at de begynte på bakken med så mye fart som mulig, ble det stopp for de fleste og kun de som hadde crawler kasse klarte faktisk bakkestart og jobbe seg opp på laveste lavgir, centimeter for centimeter...

De fleste av patrolene klarte ikke dette, de var stort sett skodd med 38” dekk og det var nok lite å bruke i disse bakkene, så de snudde og satte kursen tilbake.
Vi fikk beskjed over VHF’en at det var en gruppe biler lengre fremme som slet og jobbet noe voldsomt. Det ble da bestemt at vi skulle returnere, altså vi i LC 120’en til Reynir og sønnen i HJ61, mens Summi, Kristian og Siggji fortsatte videre inn i problemene. Veien videre kunne ta mye tid og det ville ikke Reynir utsette oss for.
Turen gikk derfor tilbake og siden det var endel Patroler som hadde returnert før oss, var det bare de første bilene som klarte å komme opp bakkene på returen igjen. På toppen stod det 2 biler som hadde kommet opp, mens nede i bakken var det nok 8-10 biler som prøvde å komme opp... De første bilene hadde spunnet opp sporet så mye at det bare var pudder som man ikke fikk feste i.

Men – det var en Landcruiser 90 i den gjengen, ikke noe spesielt å se på, ikke store hjul (vel, 38” er jo liksom litt lite på Island da) Så mens de fleste andre ventet på at 3-4 biler skulle prøve bakkene, snek den seg liksom rundt knausene, sakte, sakte og kom seg opp en annen vei. Jeg tror ikke jeg har sett en bil krype saktere fremover enn den cruiseren, så her så jeg virkelig hva dual transfer og lave gir var godt for. Da hadde de andre allerede holdt på en god time...

Vi brukte mye tid her, prøvde både her og der inntil det var noen flere biler som hadde tatt bakveien og fikk hjulpet Reynir opp de siste metrene. Vi hadde blitt kommandert ut av bilen, for å gjøre den så lett som mulig og her begynte Janniche å fryse godt i den kalde vinden. Er sikker på at vi fort brukte 1,5 timer her før vi kom opp. Jeg var nede og tipset Reynir Tor om bakveien, så han kom seg lett opp den til slutt.
Plutselig kom det enda flere biler, biler vi ikke hadde sett før, så dette var de som hadde slitt fælt noen timer tidligere. Store tunge Ford’er kom seg heller ikke opp, så de var raskt ute med snøankeret for å få feste til vinsjwiren :

Når Reynir hadde kommet opp, rygget han ned for å hjelpe den gamle hvite 44” Patrolen med bekjente i, mens en drøss med biler stod og ventet på tur. De andre så ikke ut som de var så hjelpsomme mot vennene sine og Reynir mente de godt kunne hjelpe seg selv bedre enn de gjorde, så når Patrolen var oppe, stakk vi videre

Neste bakke var og lang, så Reynir kom godtforbi midtveis før det ble stopp og vi ble kommandert ut av bilen igjen. Men, han kom seg videre med bruk av laveste lav og jobbet seg sakte oppover. Samme for Reynir Tor, Kristin stod utenfor og gav tips og han kom seg opp han og !!

Noen av Patrolene var nokså hjelpesløse...

Flott bilde :

Når vi var omtrent på toppen i siste bakke, så det ut som mange hadde blitt hjulpet opp den første vanskelige bakken. Hvis dere ser nøye på sporene til høyre, var det der LC90’en kom seg opp. Klokken begynte å dra seg mot mørkets frembrudd nå, vil tippe den er rundt 17:00 på dette bildet og skyene begynte å komme litt.



Men det var nå noen som hjalp hverandre, så det var ikke så ille at de i Patrolene ikke hjalp hverandre !

Turen videre gikk veldig greit, men etterhvert som vi kom lavere og nærmere hovedveien på F225, ble snøen også adskillig mere bløt og tung. Reynir Tor sank igjennom på et sted og slet litt med å komme opp igjen, men han klarte det det ved egen hjelp med å vugge bilen frem og tilbake

Ikke lenge etterpå var vi ved hovedveien, dekkene ble blåst opp igjen til 25 psi og vi satte kursen tilbake til Reykjavik




F225, som vi kom ned fra, hadde dette skiltet. Ufremkommelig, men ikke for oss !!!

For de som er godt kjent, så startet turen i Hrauneyjar, ned F208 og inn til Landmannalaugar. Lørdag tilbake litt og inn på F225. Så en avstikker ned mot Hrafntinnusker før vi måtte snu og videre på F225 til hovedveien


Vi var vel tilbake i Reykjavik i 9 tiden om kvelden og selv om Janniche hadde blitt godt kald da vi ventet på å komme opp de siste bakkene, var hun godt fornøyd med turen. Lenge i bil syntes hun, men gøy.
Søndagen, på 41 års dagen min, ble en stille og fredelig dag, kjørte oss en tur i Exploreren og endte opp i Blå lagune der vi koste oss i det varme vannet i 3 timer ! Det ble litt god mat før vi så stakk oppom Reynir og hentet skjermbredderene mine jeg skulle ha med hjem til Norge J Vi fikk levert tilbake Exploreren og gjort oss klar for avreise til Norge mandag J
Summi & Agnar, Kristian og Siggji hadde klart å ta seg fram til en hytte, men den var under oppussing, så de hadde kun fått laget seg mat inne og overnattet i bilene sine før de returnerte på søndagen.
Jeg syntes det var en flott langhelg, mange inntrykk og jeg fikk så absolutt et nyansert syn på dette med snøkjøring kontra offroad slik vi kjører på barmark her i Norge... Det var gøy og det frister så absolutt å gjøre det igjen !!
Med inntrykket av hva crawler gir gjør på fremkommelighet, var godt å vite at det lå en transferkasse hjemme som jeg nettopp hadde montert 4.70:1 lavgir i, klar til montering, så lørdagen etterpå, 21/2 ble brukt til å montere den i Hiluxen min. Neste snøkjøring avgjør om det er lavt nok eller man gjerne kunne hatt dual transfer :-)
Kom med kommentarer eller diskuter artikkelen her...
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22624
|