Arctic Trucks & Harila offroad arrangement 2009
Tekst: Kjell Diedrik
Pettersen, Foto: ??

I høst begynte praten om å få til igang ett treff med Arctic Trucks & Harila i spissen. Det er flere ildsjeler som vi kan takke for at dette gikk fra idè og planlegging til ett fullkomment treff for både Harila, Arctic Trucks eiere og andre med interesse for kjøretøyer litt uten om det vanlige.
Treffet ble lagt til Målselv fjellandsby i Troms som er ett nytt skianlegg med tilhørighet i konseptet med blånisseland fra den kjente NRK serien.
AT&Harila gjenget hadde ordnet filmvisning på storskjerm i skikafeen. I denne anledning fikk vi se Topgear episoden når de grisekjører en av Arctic Trucks ombygde Hilux'er til nordpolen.
Det som er enda mer spennende er at hvis man titter ut av vinduet, så står den samme bilen oppstilt på snøskavla ved siden av hovedbygget! Ganske spesiellt!

Skikafeen er fylt helt opp av offroadfolk, noe som i seg selv tilsier at dette kommer til å bli en meget bra helg, selv de litt over 400km vi i Nordlys4x4 har tilbakelagt, er totalt glemt.


På scenen blir vi møtt av Vegard Harila, og to fra AT som jeg desverre ikke klarer å huske navnet på, som sier at oppmøtet var mer en forventet, og at det på slutten begynte å bli dårlig med overnattingsplasser på anlegget.
Videre blir vi briefet på hva som kommer til å skje på lørdagsmorgen.
Praten går og utover kvelden men (nesten) alle er i seng i riktig tid, da programmet for lørdagen starter relativt tidlig.
Frokosten er klar 0700, og 0815 må alle som skal være med, stille i skikafeen.
0830 starter innkjøringen av biler til kjøreområdet vi er blitt tildelt. Dette må være gjort før klokken 0900. da skitrekket og bakkene åpnes.
Vel inne på området står oppstilte biler på begge sider av starten på bakken
tett i tett, hvor nesten samtlige holder på å slippe ut trykket fra dekkene.
For her er det mye dekk, mye forskjellig størrelse, alt fra 31 til 38 toms dekk i forksjellige bredder.
Det er ikke bare nye blankpolerte AT Hilux'er og Landcruisere som stiller her. Skjønt gutta fra AT stilte med den nye LC100 v8 35", LC120 på 37", Polbilen på 38", og en Hilux på 37".
Her ser vi flere eldre Landcruisere , Pajeroer ,Patroler mm.



Området vi har til rådighet er en del av en slalombakke, og ett friområde ved siden av selve bakken. Snøen virker hard i toppen, men idet man trør igjennom er det bare sukker snø. -Hmm.. mon tro hvor mange som kommer til å bli sittene fast idag- tenker jeg.
Og ganske riktig. det tok ikke mange minuttene før vi startet kjøringa, før de første sto fast, og noen hadde kjørt av dekket. Og innen en halvtime var gått så det ut som en det var plantet biler rundt omkring i friområdet.



CB radio, det er en fin ting å ha. for sto du fast så ble kommunikasjonen tatt via den, og radioen den var aldri stille. det var alt fra hvor folk befant seg, til at man trengte hjelp. Men det i seg selv var morro å lytte til alt som ble sagt.
Klokken 1130 begynte arrangørene å sette opp en lavo nederst i kjøreområdet, og rundt klokken 1200 var køen allerede begynt å bli lang. Jepp det var mattid. Ett par timer med kjøring, måking, vinsjing og kanskje litt frustrasjon av noen, smakte det virkelig godt med en matbit.
Menyen bestod av Bidos og grove runstykker. Maten smakte godt men kunne kanskje ha vært en porsjon til på hver av deltakerne. Men siden det her var første gang noe slikt me arrangert, og at man i en lang tid var usikker på hvor mange som kom, skal jeg la det temaet ligge. Maten var som sagt god, og i bunn å grunn var det vel uansett ikke den vi kom for?
Bilene kjørte frem og tilbake fra klokken 0900 til 1700 hele dagen, og min bil var vel igang 90 prosent av tiden.
Etterhvert som det ble kjørt hele tiden, så ble også området litt mer sammentråkket, som igjen gjorde det litt mer kjørbart for de med mindre hjul, og samtidig lettere og velge å kjøre opp spor som endte i ett tidligere spor, slik at man ikke sto fast hele tiden.
Selve slalombakken ble testet flittig den og, med å se om man klarte å kjøre opp kun på tomgang. Noen klarte det, andre ikke. Noen sto i bakken og fulgte med, mens noen plasserte seg på toppen for å få ett bedre overblikk over alt det som skjedde.
Etterhvert ble det jo også endel tilskuere som samlet seg ved sperregjerdene som var satt opp. Og jeg vil tro at de moret seg NESTEN like mye som vi deltagere gjorde, siden digitalkameraet og mobiltelefoner blitzet uttalige ganger.

Etter hvert som klokka gikk, kom også mørket, og vi begynte igrunn å bli fornøyd med kjøringa, og tankene begynte å vandre mot mat og en kald en.
Etter at vi var ferdige dro vi tilbake til de flotte leilighetene vi var inlosjert i for en dusj, en øl og i mitt tilfelle, en jäger.
Klokken 2000 var det samling i skikafeen hvor vi fikk servert finnbiff og potetmos, samt drikke.
Etterhvert som maten var fortært ble det premieutdeling av de som hadde hjulpet til mest, og de som hadde stått fast mest.
En annen skikkelse fikk også tildelt en premie for å stille med litt sjelden og spesiell bil.
Premiene var slepetau, ventiltrekker og dekktrykkmåler, og underlag for hilift.
Utover kvelden foregikk mesteparten av praten på undertegnedes bord stortsett bil, og litt godhjertet mobbing.
AT gutta var meget fornøyd med arrangementet, og satset på å kanskje klare å arrangere ett nytt slikt treff.
Ettersom vi i Nordlys4x4 hadde lang kjøring dagen etterpå, fant vi ut at vi skulle være fornuftig og ikke kjøre løpet helt ut den kvelden/natten med resten av gjenget, så vi trakk oss rolig tilbake i leiligheten da lørdag med ett skiftet til søndag, og tok en cognac før kvelden var over.
Rett før jeg sovner ser jeg ut av vinduet og ser på bilen, og tenker "dette var en super opplevelse og håper virkelig det kan bli til noe neste år og".


En annen ting jeg kan nevne er at siden jeg ikke tok noen bilder selv på grunn av gjenglemt kamera hjemme, har jeg filmet og lagt ut en filmsnutt på www.youtube.com/nordlys4x4. det er to deler der. og må sees i riktig rekkefølge.
Takker igjen AT gutta, Harila, og alle andre ildsjeler som har bidratt til at dette ble realitet, og lover at skjer dette flere ganger, så stille Nordlys4x4 med film, bilder og biler også da!
Kom gjerne med kommentarer her:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22893
|