Det er ikke mange personer innenfor hobbyen vår som er like kjente som Arne Johannessen, hans navn er kjent over hele Norden, i nær 30 år har offroad vært en altoppslukende hobby, og han har vært innom det meste. Hele tiden har han hatt rykte på seg som villmann, en som ikke var redd for å klinke til, og en som alltid satset på seier. Nå er det Formula som gjelder, men de største fremgangene hadde Arne innen Monsterrace på 90 tallet. Arne er en fører som virkelig gir av seg selv, og har vel vunnet "Best in show" premien flere ganger enn noen andre. På den andre siden har Arne alltid vært opptatt av sikkerhet, og vært en sentral person i opprettelsen av all offroad motorsport i organiserte former. Han har sittet i over 10 år som ansvarlig for offroad i NBF og gjort en kjempejobb for alle andre som i dag driver med enten biltrial eller offroadracing. Det er en ære å kunne presentere "Wild" Arne Johannessen i serien Nordiske Offroadprofiler.
Arne er født og oppvokst på Lillestrøm, men aldri vært interessert i fotball.
Frem til førerkortet ble ervervet så var det stort sett fiske som gjaldt, men med lappen kom også interessen for motorsport og bil og siden har den aldri helt sluppet taket for å si det pent....
Man kan vel trygt si at INGEN i Norge har betydd mer for offroad som motorsport enn Arne. Og selv om han har vært innom alt innen offroad som utøver, har også Arne gjennom flere tiår lagt ned en utrolig mengde arbeid innenfor organisering og regelarbeid, og etter hvert som Offroad kom inn under NBFs vinger var Arne et selvsagt valg som ansvarlig for offroadgrenene i Dragraceseksjonen og siden i ferdighetsseksjonen. Når etter hvert offroad fikk sin egen seksjon (2008) var Arne et selvsagt valg som leder.
At Arne faktisk har vært blåruss er det kanskje ikke så mange som vet, men Arne feiret som blåkledd i 1976, sommerjobben det året var i farens regjøringsbyrå, en sommerjobb som skulle vare i 12 år. Der gikk Arne steg for steg i karrierestigen fra sjåfør, via lagerarbeid, vedlikehold av utstyr, tyngre renhold, regnskap, arbeidsleder og tilslutt daglig leder.
Arne startet i 1988 for seg selv i samme bransje, og holdt det gående i 10 år, Arne minnes at bilutgiftene nok av i overkant i forhold til tilsvarende rengjøringsfirmaer.
!998 ble et vendepunkt jobbmessig, Arne fikk et tilbud han ikke kunne si nei til. Han ble oppfordret om å søke stillingen som konsulent i Norges Automobil Forbund, og ble der i 2 år. Etter det ble det butikksjef jobb i Torshov bilrekvisita der han fortsatt er.
Interessen for bil har alltid vært der. Og karrieren bak rattet startet i en Fiat 850, etter det var det boble som gjaldt, før Arne i 1977 brukte sparepengene på en splitter ny Autobianci, Jeg fikk en overligger for 28000,- det var tider det smiler Arne…..
Interessen for offroad ble for alvor tent av en reportasje i bladet
”Start & Speed” hvor en gjeng fra Borlänge lekte seg med sine Jeeper i søla, Arne leste like etter om oppstarten av Offroaders Norway og tok turen på et treff i Hobøl i 1980. og etter det har det kun vært 4x4 som har opptatt Arnes tid.
Her er i korte trekk Arnes fantastiske historie som offroader:
1980
Ble medlem av Offroaders Norway og fikk et nytt liv.
Maken til kameratslig gjeng hadde jeg aldri sett før. Aktiviteten i klubben var stor; drop-in kvelder tirsdag og torsdag, stort møte hver måned og i tillegg minst et kjøretreff pr måned.
Kjøpte meg en halvsliten, nesten original Ford GPW 1943 og stilte på mange treff og møter.
1981
Pusset opp krigeren og monterte mykt hevesett, veltebøyle og Desert Dog hjul (tror jaggu Emil Cappelen bruker de ennå på sin trialbil).
Vi var en gjeng som dro til Kättilstorp i Sverige denne sommeren, treffet der var en virkelig ”höydare”. På vei til Kättilstorp traff vi også en eldre herre med et smykke av en 1980 Jeep CJ7 Laredo med V8 - denne skulle jeg ha!!
Samme høst sto den tilsalg og etter å ha vært innom banken en tur ble den min, heretter skulle krigeren bli hengende etter Laredo´n i towbar til og fra treff. Krigeren ble ikke det samme etter å ha kjørt i terrenget med en V8er, Laredo´n ble brukt hardt og jeg fikk tilnavnet Laredo-Arne.
Arnes Laredo med Krigeren på towbar, tauer broder Rolfs CJ3B i tau bak.
Denne ekvipasjen vekket oppsikt på vei gjennom Oslos gater
Arne med krigeren på Trandum i 1981, måtte ha hjelp opp av den myra;-)
Laredo´n var fortsatt original, men hadde allerede hatt gjørmevann over panseret
1982
Solgte kriger'n og påkostet Laredo'n store summer.
På med 33” BFG Mud Terrain og 3” Rancho kit og inn med en kraftigere automat 727 (Noe jeg bruker den dag i dag)
Satte hopp-rekord på Trandum med 21 meter på ”kommando sletta”.
Trandum
Fra treff på Skedsmo, som dere ser er bildet tegnet litt på, første utkast til bur som kom året etter.
Vårmønstring
1983
Ble varamann i Offroaders Norway (ORN), Laredo´n ble ombygd med gamle Dana 44 aksler og SPOA, noe som gjorde den holdbar og fleksibel.
Ble utnevnt til ”Offroad råtass 1983” og stakk av med hovedpremien på Stor-Trandum; et sett Kelly dekk.
La fjærene over Dana 44 aksler, tidsriktig lakkert i rødt og hvitt
1984
Fortsatte som kasserer/klubbkontakt i ORN.
Laredo´n fikk nå 36” Kelly dekk og deilig sort matt lakk. Ble igjen kåret til ”Offroad råtass”, men sto mest fast på Stor-Trandum
Firmabil dette året var en Mitsubishi Pajero 2,3TD (ble kjørt hardt den også).
1985
Kasserer/klubbkontakt ORN, pusset opp Laredo'n og vant 1. premie ACCN Vårmønstring
Sort blank lakk, striper og ”snillere” BFG 35” Mud Terrain falt visst i smak, Satte også inn en lett trimmet AMC 360 i stedet for den originale 304'n som begynte å bli slapp.
Vårmønstringen var noe vi alltid fikk med oss, denne gangen ble det førsteplass med "snilt" oppsett
1986
Kasserer/klubbkontakt ORN.
Bygger smale Dana 60 aksler og monterer 38,5” Monster Mudders på min sorte Jeep CJ7. Vinner Evjespretten og vinner også den første Offroad Cupen arrangert i Norge.
Reglene var enkle den gang, klasseskillet gikk på 33”.
Per Erik
”Doffen” Adolfsen kommer inn i ORN styret, en god venn og en utrolig mekaniker som har fulgt meg helt fram til i dag.
CJ7x3 - 17. Mai 1986; Arnes sorte Laredo, Sverres orginale og Mortens med 44” Mudders
Klar for pinsetreffet på Trandum
1987
Kasserer/klubbkontakt ORN, fortsetter arbeidet med Offroaders´Cup. Laredo'n henger med……………
1988
Blir valgt til President i ORN, men trekker meg etter 1 år.
Mistet helt gløden etter at vår dyktige sekretær mistet livet i en tragisk bilulykke på vei til pinsetreffet.
Rakk å se på problematikken rundt forsikring av konkurransekjøring. Hadde også de første samtaler med Norges Bilsportforbund.
1989
Tar rollen som revisor for ORN, for ikke å falle helt utenfor.
Reiser til Elmia i påsken og stiller til start i Monster Race for første gang, en original Chrysler 440 motor ble satt inn, men drivakslene foran sprutet. Ettersom de var kortet inn, hadde vi ingen i reserve og måtte sveise de sammen mellom hvert drag. Monster Race var gøy og 3 uker senere var Laredo'n totalt ombygd med fullbredde Dana 60 aksler og 44” Monster Mudders.
Laredo´n blir nå hetende "Black Bastard" og ”Doffen” spiller en vesentlig rolle i den videre utvikling av bilen.
1990
Satser videre på Monter Race, og bygger i samarbeid med Sarpsborg Motorverksted en Chysler 440 med i overkant av 450 hk.
Sarpsborg Motorverksted var min første sonsor og er fortsatt med på laget.
Går i dialog med NBF og er en av pådriverne bak Norges første Monster Race, som ble kjørt på Hellerudsletta.
Stiller også på Truckers Festival i Karis, Finland – en utrolig opplevelse som fortsatt sitter i kroppen.
Arne lufter sin niese Therese i dammen på Trandum, til mors store fortvilelse.
Jepp.... hele bilen var like møkkete
Arne og Roar Johansen i monsterace på hellerudsletta. Arne prøvde traktordekk med blandet hell
Kjempehopp i Finland under Truckers Festival (tatt en time før start, skulle bare prøve .litt)
1991
Går sammen med lokale helter og arrangerer Monster Race i Elverum, lager også til en 4x4 festival med traktorpulling, utstilling og salgsboder. Fortsetter dialogen med NBF og lager et utkast til regelverk for å få sporten inn i ”lovlige” former.
Laredo'n som nå heter Whiplash Express sammen med Tor Ottesens International Scout
Monsterrace på Elverum, Doffen skrus mens Arne tar seg en Cola
Oppvisning på "Bilens dag" på Hellerudsletta
Hadde original Jeep CJ7 som firmabil før den ble byttet i en Early Bronco
1992
Bygger om til spiralfjæring og hydraulisk styring på Whiplash Express som nå blir navnet på den kjære CJ7´ern. Sarpsborg Motorverksted hadde også justert opp 440´n til 530 hk.
Huskes nok best for høye og lange hopp i Konga dette året.
Vinner Monster Race i Ed for første gang, vinner den nordiske cupen sammenlagt for første gang.
Går inn i NBFs Dragracekomité med ansvar for utvikling av Monster Race i Norge. Jobber i det stille også med utviklingen av et Biltrial regelverk.
Doffen vasker bil i Konga, under gjørma finner man en Chrysler 440 på 530 hk
Monster race i ED, bildet er fra depoet 3x Early Bronco; Arnes blå-77, en svensk rød-74 og Arilds hvite-66
Utstilt på Tusenfryd i forbindelse med Barnas Dag
1993
Styremedlem/Racingansvarlig i ORN. Lager også en uformell ”klubb”; Norwegian Monster Racers.
Gode resultater i Monster Race, vinner sammenlagt.
Kjører opp til Dragrace lisens med Whiplash Express, har 60 fot tid på 1,7 sek, ¼mila går unna på 12,9 sek og 178 km/t over mål.
En spennende opplevelse med 44" hjul og hydraulisk styring.
Oppvising under Amcarutstilling i Halden
Monster Race midt i Helsinki (ca 150 meter fra Politistasjonen)
Helsinki, Finland
Helsinki, Finland, pallen i Midsize
Landet på sementrør som var brukt til å demme opp for leirevellinga
Lånte demovogna til Møller US, satte den på bukker og tok bilder med 42 Super Swamper trillet innunder.
Tok polaroidbilder og slang de på pulten til direktør Arne Berg.
Resulterte i at fullt karosseri ble bestilt og The Grand Grand Cherokee ble bygget.
1994
Revisor for ORN. Fast medlem av NBFs Dragracekomité. Får med Jeep importøren og bygger The Grand Grand Cherokee, kanskje av det mest ekstreme vi har sett her hjemme. Det kjøres Monster Race i Halden for første gang.
Vinner Nordisk i Monster Race.
Oppvisning hos Møller US med CJ7ern
Fjærbeinet til The Grand Grand Cherokee, ca 125 cm utstrakt og med 50 cm slaglengde
Nylakkert karosseri monteres midt på natta, legg merke til unge Roar Johansen som holder døra
Monster race i Konga
Også fra Konga, gjørme var en viktig faktor i Monster Race
The Grand Grand Cherokee vekker oppsikt på Trandum
1995
Går inn som tillitsvalg i NAF avd Oslo og Omegns motorsportgruppe. Ansvarlig for all offroad i NBF.
Norske monster race i Halden og Trøgstad dette året.
Kärcher går inn som hovedsponsor og pengene brukes til å hente ny motor fra USA; Chrysler 511 cid på 745 hk.
Noen tekniske problemer, ble nr. 3 i Nordisk.
Sjeldent bilde av begge Monster-Jeepene sammen
Pådrag på jordet for Aftenposten, fikk førstesiden på sporten
1996
Vinner Nordisk cup i Monster Race.
Jeep forsvinner som sponsor og Grand Grand Cherokee blir nå hetende Lightfoot. Norsk Biltrial Komité jobber i samarbeid med NBF om utvikling av Biltrial som offisiell gren.
På Fjell i garasjen til Doffen, Original og ombygget Grand Chrerokee side om side
1997
Er med på dannelsen av NAF Motorsport Oslo og Omegn.
Er primus motor for Monster Race utenfor Triaden kjøpesenter i Lørenskog. Eurosport viser Monster Race fra Kristiansand.
Sammen med NAF Romerike Motorsport Offroaders, lager vi et Offroad-Challenge på Magnor. Dette er det fortsatt mange som ønsker en gjentagelser av. Vinner Monster Race cupen sammenlagt.
Hill Climb under Offroad-Callenge på Magnor. Vi kjørte både Sand-Drag, Speed-Trail og Hill-Climb i en og samme konkurranse
Magnor
Berghem; Monster Race hos Sotar´n
Aurland; på vei fra Bergen etter oppvisning for Fretex og Kärcher
Ruglandsbanen; intervjues av Eurosport
BigFoot og Bob Chandler; Doffen og jeg hentet Ford Ranger karosseriet
hos GTS som lager karosserier for Bigfoot. Måtte hilse på far selv
1998
Kasserer for NAF Motorsport Oslo og Omegn,
Gjesteopptreden som redaktør for ORNs klubblad
Er sterkt involvert i et nytt Monster Race ved Triaden.
Lightfoot får nytt Ford Ranger karosseri, vinner alle Monster Race dette året, og vinner for 6. gang den Nordiske Monster Race cupen. Prøver meg i Formula Offroad på Gotland.
Monster Race i Helsingborg, dette året vant Arne alle monster race han stilte opp i
Var med i kolonne i forbindelse med feiring av 4. Juli i Frognerparken
Bakkafræsur; avkledd monsterbil slik vi kjørte Formula Offroad første gang
1999
Kasserer for NAF Motorsport Oslo og Omegn, Revisor for ORN
Begynner å jobbe som konsulent i NAF avd Oslo og Omegn og er sekretær for avdelingens styre.
Trapper ned Monster Race og engasjerer meg mer i Formula Offroad, blir nr 6 i Nordic Cup med Monster Racer´n.
Er primus motor for det første Formula Offroad løpet i Norge på legendariske Kulmoen i Vormsund Speed trail på Magnor, dette karosseriet ble brukt til Formula Offroad, I Monster Race satt Ford Ranger skallet på. Ford Ranger på vårmønstringa; vakte oppsikt og fikk premie for beste Race Car
2000
Går ut av styret i NMOO fordi jeg er ansatt i avdelingen.
Er likevel sterkt engasjert i NAF Motorsport og fungerer som motorsport-sekretær. Er også engasjert i et skoleprosjekt med motorsport som valgfag sammen med Arild Christiansen, vi bruker elevene som funksjonærer på Kulmoen.
Bygger nytt chassis til Lightfoot og satser nå for fullt på Formula Offroad. Seier i Danmark og Habo, ender på 2. plass i Nordic Cup – mitt beste resultat så langt.
Det er nå 10 års jubileum i Ed og kun Jan Svensson og jeg har kjørt alle løp; ble overtalt til å stille opp og tok med meg en seier og en andreplass.
Den aktive gjengen i Arendal Offroad Klubb bestemmer seg for å kjøre biltrial under NBF, og Tommy Olsen er med som en sentral medspiller når reglene før den aller første Norgescupen i Biltrial blir et faktum.
Dette er den skikkelige starten for biltrial under Norges Bilsportforbund.
Formula Offroad Danmark, bildet lyver heldigvis litt, funksjonærene står ikke så farlig til som det ser ut.
Lightfoot Formula Offroad i første utgave
2001
Danner team med Roar Johansen får Torshov Bilrekvisita som hovedsponsor. Blir nr. 4. i Nordic Formula Offroad Cup.
Er gjennom NAF engasjert i vårløpet på Kulmoen, men begynner å jobbe for Torshov Bilrekvisita i september.
2002
Bytter fra Dana 60 til Ford 9” aksler, men velger å bruke (for) svake Dana 44 drivaksler. Mange akselbrudd, men blir likevel nr 4 i Nordic Formula Offroad Cup.
2003
En helt grei sesong og med en andreplass og to tredjeplasser blir totalen som vanlig en 4 plass i Nordic Cup.
2004
Arbeider med Norgescup i Formula Offroad og får gjennomslag for å innføre denne fra sesongen 2005.
Monterer innsprut, men har problemer med dette. Stiller på Island for første gang. Vinner i Danmark og Strängnäs og blir igjen nr 4 i Nordic Cup.
Vormsund har alltid vært Arnes hjemmebane, og her har han også alltid satset alt!!
2005
NBFs Ferdighetsseksjon blir dannet og Offroad overført fra Dragracekomiteen. Jeg følger med over til FS og får med Tommy Olsen som ressursperson for Biltrial.
Blir nr 6 i Norgescup og nr 4 i Nordic Formula Offroad Cup.
Heftige stunt på Vormsund
2006
Pådriver for dannelsen av Formula Offroad Norway, er sterk engasjert i klubbens første løp på Kulmoen i oktober.
Tar for første gang turen til Island, Formula Offroads hjemland, blir nr 4 i Norgescup og nr 6 i Nordic Cup.
Arne stiller for første gang opp på Island, Formulaens hjemmland
Arne gir seg aldri, legg merke til hvordan han prøver å få bilen ned på hjula
Denne videoen fra Finland er vist over 1,2 millioner ganger på youtube
Arne svært fornøyd på Island
Vormsund
Et rått drag i skien, dette er det som kalles flat out!
2007
Nestleder i Formula Offroad Norway, fortsatt offroadansvar i NBF. Blir nr 3 i World Cup, nr 5 i Norgescup og nr 6 i Nordic Cup.
Arne prøver å redde inn en håpløs situasjon på Vormsund, stunt som disse ga han raskt navnet "Psyko" blant speakere
Det kan ofte gå hardt for seg i verdens heftigste baner, Skien er og blir det aller heftigste
Arnes Ford Van 4x4, brukt som trekkbil et par sesonger
2008
Kasserer i Formula Offroad Norway. Fortsatt offroadansvarlig i NBF, prioritert arbeid er å danne en egen Offroadseksjon i NBF for 2009 og får gjennomslag for dette under Bilsportkonferansen.
Jobber med å få Formula Offroad som et offisielt NEZ Championship. Full satsing i Norgescup og Nordic Cup med nye sponsorer. Blir nr. 3 i Norgescup og nr. 4 i Nordic Cup.
Overraskende festbord på Arnes 50 års dag – møte i NBFs Ferdighetsseksjon
Ny hovedsponsor of nye teamfarger, her fra vinterkjøring på Geilo i mars måned
2009
Sitter nå som leder av NBFs nye Offroadseksjon og kasserer i Formula Offroad Norway
Teamet dukker opp med to nyheter i premieren, at Roar bygde ny bil viste de fleste, men Arne overrasket alle med helt nytt Classic Bronco karosseri. Arne ender på andreplass i Norgescupen og 5 plass i NEZ mesterskapet. 4. plass i Nordic cupen igjen, med en delseier.
Nytt karroseri.... back to basic... Classic Bronco
Tilbake i Skien, og "max attack" er det eneste som gjelder
Ingen løp på vormsund dette året, men Arne ser ut til å trives på Matrand også
Arne gir alt i Skien
2010: Ønsker et friår fra styreverv og går ut av Offroadseksjonen. Satser fullt på Formula Offroad, Lightfoot blir lettet og senket for å henge med en stund til………
Har du bilder og/eller historier om Arne, logg deg inn her og del med oss andre:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=31773