"How to" Klarglasslykter, Suzuki SJ Takk til 4Wheel Drive for tipset Tipset kan brukes på alle biler med 7" lyktinnsats
Man finner de på stort sett alt av nye biler, og de gir unektelig et mer moderen utseende…. Hva snakker vi om, Klarglasslykter selvsagt, eller friformsreflekterende lykter om man skal være helt korrekt.
I gamle typer lykter så ble lyset brutt av riller i glasset, i dagens moderne lykter er det selve reflektoren som bryter lyset slik at det spres dit det skal. Man kan da bruke helt klart glass.
Mange av våre eldre bilmodeller har såkalte 7” hovedlyktinnsatser, disse finner man på en del vanlige biler også, blant annet Golf 1, her viser vi deg hvordan du setter slike innsatser på en Suzuki SJ, men metoden og ikke minst delene kan brukes på mange andre typer biler...
Enkelt, lovlig og billig
Det har i lengre tid vært mulig å få tak i klarglasslykter i denne størrelsen, men problemet har vært at de ikke har vært E-merket og har man truffet på en vrien kontrollør, så må man bytte tilbake til de gamle lyktene. Disse lampene er E-merket og ikke minst rimelige, ca 650NOK for settet eller 800SEK, og det finnes importører i hele Skandinavia. Disse er bestilt fra www.vwbus.no og kom etter ca 14 dager. Disse er som skrevet over beregnet for Golf I, men kunne meget lett konverteres til SJ, jeg har kjøpt 3 sett og kommer til å bruke de på både Pajero Gen 1 og Suzuki LJ. Om ikke din bil er en SJ, men bruker 7” innsatser skulle ikke jobben være spesielt vanskelig. Lyktene ser pene ut, de kommer i flere utgaver og ikke minst de gir bedre lys. Vi tar dere med steg for steg i konverteringen, vi brukte et par timer på jobben og er strålende fornøyd.
Deler du trenger:
Klarglasslykter til Golf I (Dectane SWV03) Verktøy:
stjernetrekker, nebbtang, liten vinkelsliper med 1mm kappskiver, litt lakk Tid:
Ca 2 timer
Lyktene kommer i par, så et sett er nok til en bil
Jeg har valgt den enkle typen, da jeg synes det er penest.
Lyktene er E-merket slik at det ikke skal være noe problem å få disse godkjent.
De gamle lyktene fjernes enkelt, men de kan henge litt om de ikke har vært av på en stund, fjerne grillen, den henger i skrier man lett har tilgjengelighet til utenfra, så er det bare å skyve grillen lett over til en av sidene og vippe den ut, den henger i noen små plastikkplugger, 2 på hver side. Når grillen er ute, så kan du gjerne slakke litt på de tre justeringskruene rundt lykta, så bruker du bare hånda og trykker lykta inn og vrir den litt så skal den være løs, husk å koble fra pluggen til pæra.
Ny lykt med festeanordningen til Golf og min gamle Suzuki lykt, den tricky delen av jobben er å konvertere dette.
Enklere å se forskjellen her, om du har en biltype hvor du kan bruke festeannordningen som står på den nye lykta blir denne jobben enda enklere.
Festeanordningen er festet til lykta på 4 steder, 2 justeringsskruer, en fjær og et plastikklips
Her er fjæra, jeg syntes det var enklest å begynne demonteringen der.
Bruk en nebbtang og bare forsiktig hekte den av
Så er det tid for plastikkklipset, bruk en nebbtang og press klipset sammen
Nå er det enkelt å vippe justeringsskruene til siden og fjerne hele festeplata, den skal vi ikke bruke videre.
Så må lykta ”renskes” for fester, ingen av disse skal brukes, du kan bruke en god avbiter, men jeg syntes en vinkelkutter med en 1mm blad gjorde jobben enklere og penere.
Her er alt av fester kappet bort, jeg har også brukt flappdisken og slipt lett rundt på yttersiden og slipt ned restene etter festene.
Sånn ser altså original lykt ut før man fjerner grillen
Grillen borte og det eneste lykta henger i er de tre justeringskruene rundt lykta, jeg syntes det enkleste å løsne litt på alle tre før jeg brukte hele håndflaten og dyttet lykta inn og vred til siden, da løsnet lyktene greit
Her er lykta ute, ringen som går rundt selve lykta er den vi skal bruke videre i konverteringen
For å få av denne ringen må vi fjerne klipsene som vist på bildet, selv om det ofte ser rustent og fælt ut, løsner stort sett skruene greit, bruk gjerne litt rustløser først.
Jeg syntes det var greit å merke bunnen på lykta på festeringen før jeg tok den av, det gjorde at det ble mindre justering etterpå.
Festeklipsene er tatt bort.
Ringene er løsnet
Ringen som den er, er for trang for den nye lykta, den nye lykteinnsatsen er marginalt større
Merk av med en tusj samme feltet som meg, dette feltet skal fjernes
Rundt hele lykteringen
Kapp forsiktig med vinkelkutteren, husk så tynn skive som mulig, da er det lettere å jobbe med.
Etter at ringen er modifisert så kan den presses på den nye lykta, jeg brukte også flappdisken littegrann innvendig i ringen. Legg merke til at ringen ligger mot glasset på den nye lykta,
Slik ser ringen ut, ferdig modifisert
For at resultatet skal bli bra er det greit med et strøk lakk
Også på de slipte delene på selve lykta trenger litt lakk
De gamle festeklipsene må modifiseres litt, jeg klemte de bare litt i skrustikka,
Her ser dere ferdig modifisert klips, når du strammer opp skruene i klipsene så er det viktig å stramme opp jevnt rundt hele, ellers blir fort den modifiserte festeringen skjev
Gammel og ny lykt
Festeringen ligger da flush mot lyktas fremside, grunnen til dette er at lykta er litt større en den originale lykta.
Da er de bare å sette inn lyspære, det følger med nye gummihetter, de passer bra, husk at dreneringen i hetta skal peke nedover (",)
Siden lykta er litt større, så må du modifisere festeskruer og skiver litt med flappdisken, ikke mye, bare en tanke på den siden som vender inn mot lykta.
Så er det bare å sette lykta på plass, greit å være to her, sånn at en kan styre juseringskruene litt, ofte må lykta ut igjen for en siste justering slik at den står rett.
Her står den nye lykta i.
ny og gammel lykt, den nye ser uten tvil mer moderne ut
Lyset er også merkbart bedre, gjenta oppskriften med den neste lykta.
På med grillen.
Siden de nye lyktene sitter lengre inne så kan det være greit å justere ut alle festeskruene slik at lykta kommer ut til grillen.
At lykta ligger pent, flush med grillen gir det beste resultatet.
Da er det bare lyktejustering igjen, her ser du hvordan det enkleste gjøres
Enkelt forklart, kjør inntill en vegg, merk senter av begge lyktene med en horisontal tapebit på veggen, rygg tilbake 4 meter, juster lyktene til dimlyset ligger ca 4 cm under den merkede linjen.