"Månedens How To, desember 09" Bytte clutch på Mitsubishi Pajer 2,3 2,5 og 2,6 Tekst og bilder:Kåre Andreas Bjørkli-Eriksen "Harkåre" Gjelder Pajero Gen1. Med litt tilpassing vil du også klare å bytte clutch på Gen2, L200 og L300.
Start med å kjøre oljen varm. Parker med handbrekket tiltrukket, og helst med klosser under hjulene. Tapp ut olje fra både gearkasse og transferkasse mens olja fortsatt er varm. Så demonterer du begge batteriene, og kobler fra starteren. Èn skrue for strømmen, og èn flatstift på innslaget. Skru også løs dieselfilteret og løft det til siden. 2 skruer som gir deg god plass å jobbe. Har du IC ser du selv hvor mye mer du må demontere, jeg kjenner ikke slike nymoderne biler...
Så går du inn i bilen. Demonter konsollen rundt gearstengene, 4 skruer. Gearknob’ene skrues av stengene for å få av gummibelgene. Gearstengene demonteres hver for seg. 4 skruer rundt gearstanga, 3 på transferstanga. Stengene trekkes rett opp.
Hvis belgene rundt stengene ser noe som helst ut som mine, bytter du de mens du er i gang med monteringa. De er bare tvinnet fast med streng. Pass på under montering, er fort gjort å montere transferstanga feil vei. Har ingen annen praktisk betydning enn at den legger seg godt bakover i 2x4, og det VIL skape trøbbel hvis du har bodylift.
Så er det på tide ”to get down and dirty”. Kryp under bilen og demonter bukbeskyttelsen. 4 skruer på bunnplata og 4 skruer på gearkassebeskytteren. I tillegg tar du blekkplata som sitter mellom gearkassa og motoren, 4 skruer. Clutchsylinderen demonteres med 2 skruer, og henges unna vei. Så tar du mellomakslene: Hver aksling er festet med 4 skruer inn mot differensialen.
Akslingene trekkes rett ut av transfer-kassa. Glemte du å tappe ut oljen av begge kassene ser du det nå… ;)
Bryteren til 4x4-lampa og revers sitter oppå kassa. Ledningene kommer over kassa og ned på venstresida, hvor du finner 2 rundstifter for å koble dem fra.
Så demonterer du innfestingen til eksosanlegget mot motor/gearkasse på høyre side. 2 skruer. Så tar du starteren, du vil trenge en par-tre forlengere til skralla. Starteren er festet i gearkassa gjennom motoren med 2 skruer.
Tid for kaffe, og for å strekke ryggen. Nå må du opp i motorrommet igjen, og løfte ut starteren. Er trangt, men den går greit opp. Når du alt er i motorrommet, løsner du de 2 øverste gearkassefestene med en fastnøkkel. Det går akkurat, men de er SVÆRT vanskelige å oppdage. Her kan jeg anbefale mitt fantastiske spesialverktøy-for-å-få-nok-moment-på-fastnøkkelen:
Goddag, mann.
Når du først har fått løsnet på skruene kan du finne frem skralla igjen. Her er det trangt, her har jeg brukt 3 forlengere og en vinkel øverst på ½”-skralla for å få dem helt ut.
Så gjenstår det 2 skruer mellom gearkassa og motoren. De er lett tilgjengelige. Så demonterer du det bakerste gearkassefestet. No biggi.
Måten jeg valgte å gjøre dette på, var å la gearkassa sitte fast på traversen under. Få 2 jekker inn under bilen, begge MED HJUL! Sørg for at jekkene kan rulle rett bak før du jekker dem helt opp under gearkassa. IKKE jekk så det blir spenn. Så demonterer du 4 skruer på hver side av traversen.
Disse sitter som f…, sørg for at de er sauset godt inn med rustløser flere ganger før du begynner jobben, de sitter så lett tilgjengelig at det gjør du i uka før du starter. Så drar du gearkassa ca.5cm rett bak før du kan senke den.
OBS, OBS! Sitter kassa fast i traversen får du den ikke ut fra under bilen uten å ha SCHWÆÆÆRE dekk… Eller å jekke opp sida på bilen som jeg gjorde.
FØR du demonterer clutchen må du lage deg et clutchsentreringsverktøy. Jeg kan anbefale et kosteskaft(!) av den tynne typen. Kutt av en bit på ca. 15cm. Denne glir med litt makt rett inn i tannkransen på lamellplata. Og banker du litt lett på den vil du få et fint merke på enden av skaftet, av svinghjulslageret. Så drar du ut skaftet, og dreier bort ca. 1cm av enden til merket fra svinghjulslageret er NESTEN borte.
Her er det viktig å være nøye, prøve flere ganger og ta littoglittoglitt mot slutten for å være HELT sikker på at verktøyet ditt slutter tett i svinghjulslageret, og i tannkransen på lamellplata. Jeg brukte faktisk Dremel og tollekniv, du behøver ikke dreiebenk så lenge du er nøyaktig. Jeg derimot lagde verktøyet LITT for kort.
Så demonterer du clutchplata, 12 skruer. Du kan vurdere om du ønsker å bytte svinghjulslageret og simmeringen på veiva med det samme, svinghjulet er festet med 6 skruer. Så bytter du lamellplata, du fester den nye plata i svinghjulslageret med verktøyet du laget i forrige avsnitt. Dette vil sørge for at lamellplata sitter HELT sentrert til du får holdt den på plass med clutchplata.
Er ikke lamellplata HELT sentrert vil du ikke få gearkassa inn i svinghjulet igjen.
Du må også bytte utløserlageret til clutchen, det sitter klipset inn på clutcharmen i kassa.