Results 1 to 25 of 25

Thread: Danmarkstur, posteløb & julefrokost:

jan terje
    Gjest

Default Danmarkstur, posteløb & julefrokost:

Fredag 09.00, jeg og Arctic kjører av fergen i Hanstholm. Endelig i Danmark igjen.....
    Vi skal ha en langhelg i dette deilige landet med flere viktige punkter på timeplanen.
    Første stopp på turen er hos Finn Nørlem Jensen. Vel fremme i Østre Hornum byr Finn på frokost og kaffi. Etter det og utlevering av diverse historier, tripper jeg så på gulvet att Finn og Arctic innser att tiden er moden for å få meg ut av stua. Jeg skal nemlig få test kjøre en 45!!!!
    Ja jeg har 3-4 selv, men jeg har aldri kjørt en, så det er jammen på tide.
    Vel ute i ett uthus åpenbarer den seg, og med friske batterier starter den voldsomme bilen opp. Jeg rygger ut av dens hvilested og setter i gang med avansert testing av de mange finessene disse bilene har.
    I omlag halvannen time kjører jeg frem og tilbake i det samme sporet, Arctic og finn mener jeg minner om ett barn med ny sykkel
    Hva de driver med mens jeg er uoppmerksom?
    Nei de kjører rundt i det tyske underverket Unimog.
    Attached Images Attached Images        

jan terje
    Gjest

Etter en god middag på kvelden kjørte vi ned til Hampen Sø camping ved Nørre Snede der julefrokosten (julebordet) skulle avholdes.
    Det ble tid til litt Toyota prat i en nabohytte på campen før vi tok kveld, vi skulle tross alt kjøre bil løp på lørdagen.

Tidlig lørdag er vi klar til å gi oss i kast med posteløp.
    Først; hva er posteløp?
    Posteløp er en form for sporlek med bil. Man får utdelt ett kart over ruten man skal kjøre. Det går både på offentlig vei og skogsveier.
    Hver gang man svinger av står det en post ca. 50 meter inn på veien for å vise att du er på riktig vei. Disse postene har spørsmål med 3 svaralternativer.
    Langs ruten står det i tillegg gule piler som viser att du skal stoppe og utføre en praktisk prøve.

Vi ble sluppet i vei 4 og 4 biler, på vår pulje var det jeg, Arctic & Finn, Palle med Valpen full av folk, Torkild i en 42 med svigersønn som kartleser og en HiLux.
    Vi ble enige om att Torkild skulle kjøre først.
    Den første praktiske prøven var kjøring på tid ute på ett jorde. Først opp til en port som skulle rygges gjennom, så opp til en port en skulle kjøre gjennom, ned til første port igjen, gjennom den og ned til mål. Her gikk det unna.

jan terje
    Gjest

På neste praktiske prøve skulle 2 fra hver bil i løp av 2 minutter bære så mye vann som mulig opp fra ett vann (sø) ved hjelp av ting en hadde med seg i bilen. Her ble det brukt plastposer, støvler og kakebokser.
    MEN, nordmenn på tur i Danmark skal selvsagt ha med kjøtt hjem! Jeg for opp i bilen og hentet 2 store isopor kasser og med dem slo vi de andre med over 100 liter!
    Kan legge til att dette var en kald oppgave.....

jan terje
    Gjest

Her har vi stoppet ved en av postene og som vi ser grublet alle over hva riktig svar kunne være:

jan terje
    Gjest

Neste praktiske prøve var å først angi hvor nærme 2 pinner skulle stå for så å rygge gjennom dem. Så gjalt det å stoppe så nærme som mulig en pinne bak bilen med bilens bakerste punkt. Rygget du for langt ble det dobbelt så mange centimeter. Her var det tydeligvis 2 som trodde jeg ville være med på litt juks og fanteri, og for å tydelig gjøre att jeg ikke var det rygget jeg litt for mye. Finn, dette kan du forklare......

jan terje
    Gjest

Neste prøve var Trial. En liten løype var satt opp i ett grus tak (grus grav) og her ble det kjørt friskt. Og dette er for daglig bilene. Igjen en morsom prøve.

jan terje
    Gjest

Sykling. På denne prøven skulle en fra hver bil ta en sykkel gjennom en enkel bane. Problemet var att sykkelen svingte feil vei. Finn fikk den prestisjefylte oppgaven som representant for den norske bilen:

jan terje
    Gjest

Vi er jo i ett landbruks land. Hva er mere naturlig enn ploging?
    En eldre plog ble spent opp bak bilen, og en heldig fra hver bil skulle gå (løpe) bak. En skulle ploge på tid, først frem til ett punkt så slippe plogen mens føreren snudde. Så ta plogen og pløye tilbake. Igjen viste Finn sin gode kondisjon:

jan terje
    Gjest

Dette var en del av oppgavene. 4 prøver ble strøket underveis, litt synd for de som hadde gjennomført dem, men bra for oss som hoppet over dem
    Den ene var kano padling. I tillegg 2 trial baner samt traktor pulling.
    Traktor pulling (trek) gikk ut på å trekke en traktor flest mulig runder på ett jorde på tid. Det tok helt av og traktoren holdt på å velte flere ganger
    I steden kunne de som ville frikjøre i målområdet eller spise pølser fra klubbens flotte kiosk vogn. Vi reiste til campen for å få varmen tilbake i kroppen.

jan terje
    Gjest

Forberedelser til julefrokosten:
    Vi ble etterhvert en del folk i hytten og de fleste forberedte seg til festen. Til og med jeg drakk en (1) øl!!!!
    Stor var overeskelsen når jeg trakk frem ett fenalår, faktisk ett jeg har laget selv.
    Noen smakte frivillig mens andre måtte bearbeides en tanke.
    Legg merke til Kruger!

jan terje
    Gjest

Så trakk vi opp i fest lokalet. Tro det eller ei, nå er det røyke forbud i Danmark!
    Men vi benket oss ved bordene, ved baren og ute i røyke gangen.
    Men så.......
    Frank Larsen vinket meg til side, nå skulle jeg få bli medlem i Toyota 4wd!!!!
    Klubbens sekretær tok meg med inn på ett bakrom og de nødvendige papirer ble fylt ut, samt att jeg fikk betalt medlems kontigent for 2008.
    En er stolt av slikt etter å ha gått gradene som prospect og hangaround i lang lang tid.

jan terje
    Gjest

Når jeg så kom ut i fest lokalet igjen, ble jeg møtt av en stor aplaus.

jan terje
    Gjest

Maten:
    Her var det tradisjonell dansk julemat, og det er sild.
    Men det er også tradisjon for kjøtt og det var det også i flere varianter.
    Jeg vil bare si en ting, maten smakte fortreffelig. Det var nesten verdt turen i seg selv.
    Men, det var ikke alt jeg turde smake.

jan terje
    Gjest

Så var det klart for premie utdeling etter dagens posteløp.
    Desverre gikk Finn og Janni seg en tur, så de fikk ikke sett hverken premie utdeling eller nissefar og nissemor som hjalp Frank med utdelingen.
    Hvem som vandt? Jeg og Arctic selvsagt (med hjelp av Finn selvsagt)!!!!!!
    Nok en premie fra dansk offroad til norsk jord. Det er nok ikke lenge før jeg ikke får innreise tilalatelse...

jan terje
    Gjest

For de som ikke ville legge seg, ble det dans og hygge i ett nabo rom til festsalen ut i de små timer:

jan terje
    Gjest

Søndag starter med frokost der deltakerne bærer preg av lørdagens harde posteløp. Eller kan det kan være festen som har tatt på???
    Finn holder ett svært interesangt foredrag om norønne guder illustrert med en pakke sjokolade pålegg.
    Etter det skal vi (selvsagt) på 4 serie jakt!

jan terje
    Gjest

På ett hemmelig sted finner vi noen 4 serie, desuten får jeg meg en frisk tur i en reser:

jan terje
    Gjest

Så reiser vi ned til Palle. Etter noe kaffi, tar jeg, Arctic, Finn og Janni oss en tur til Kruger & Heidi.
    Se så flott Gazen blir i full julemondur:

jan terje
    Gjest

Så reiser Finn og Janni hjem, mens vi skal ligge en natt hos Palle.
    Dagen etter laster vi opp dekkene til Arctics trialbil og tar farvel for denne gang.
    Neste stopp er Team Bertelsen. Etter verdens raskeste omvisning av en hyggelig Per som peker og forklarer, snakker i telefon og med oss, har vi fått handlet oss 2 dekk til Arctic trucken også.
    Ikke så mye bilder, da det var fotoforbud på deler av verkstedet pga. en kundebil. Den var imponerende for å si det mildt. Om det var en LandRover? Nei. Selvsagt en LandCruiser.
    Takk til Per.

jan terje
    Gjest

Tusen takk til:
    Finn & Palle for husly og oppvartning.
    Toyota 4WD Klubb
    alle som var på julefrokosten og løp.
    funksjonærer på løp & arrangører, dere gjorde en kjempe jobb.

Dette var igjen en flott helg på dansk jord, vi kommer tilbake.

Modified Palle's Avatar

Selv tak JT og Jofrid!

Det var som sædvanligt, rigtig hyggeligt, at have jer på besøg.

Så fik jeg endelig smagt fenalår!
    Det er sandt, at der var delte meninger om det Men jeg syntes nu at smagte ganske fortrinligt, især til øl:)
    Efter Onslows udtryk i ansigtet, kunne han vist også godt lige, have brugt et lille stykke.

PS: Jeg får nok aldrig mulighed for at blive kvit, vi har vel spist for et par tusinde
    Men da må jeg byde på lidt POTKÄSE, næste gang i kommer forbi(så har den sikkert lagret længe nok)
    Venlig hilsen
    Palle
    http://www.spirillenracing.dk

jan terje
    Gjest

POTKÄSE

Jeg tør ikke tenke på hva det er.

Prototype Tom K's Avatar

Kanskje noget spesiellt ja;)

200 g osterester (af fast ost)
    1 dl piskefløde
    ½ dl ymer eller A38
    3-4 spsk rom eller cognac

Fremgangsmåde
    Riv osten på råkostjernets grove side og rør den revne ost sammen med fløde og A38.
    Rør spiritussen i og kom ostemassen i en stenkrukke eller lignende, dæk den til og stil den i køleskabet 3-5 dage.
    Rør i den af og til i løbet af denne tid.
    Lad den derefter stå i yderligere 6-8 dage, hvor den ikke må røres i den, så er den klar til brug.

Servering :
    Spises oven på et stykke lækkert rugbrød/grovbrød - evt. til julefrokosten.
    They ain't scratches, they're beauty marks!

Modified Palle's Avatar

Quote Originally Posted by Tom K View Post
    Kanskje noget spesiellt ja;)

200 g osterester (af fast ost)(Meget gammel fast ost gerne op til 2år)
    1 dl piskefløde(kun for pyser og gravide kvinder)
    ½ dl ymer eller A38(kun for pyser og gravide kvinder)
    3-4 spsk rom eller cognac (også gerne lidt snaps, eller whisky ikke for meget, da det kan slå ostekulturen ihjel)

Fremgangsmåde
    Riv osten på råkostjernets grove side og rør den revne ost sammen med fløde og A38.(bare smulder ost med fingrene, (den er jo porøs nok til det)Glem fløde og A38)Husk at vaske hænder bagefter
    Rør spiritussen i og kom ostemassen i en stenkrukke eller lignende, dæk den til og stil den i køleskabet 3-5 dage.
    Rør i den af og til i løbet af denne tid.
    Lad den derefter stå i yderligere 6-8 dage, hvor den ikke må røres i den, så er den klar til brug.(kan nemt gemmes og efterfyldes i flere år)Min har levet i 1,5år

Servering :
    Spises oven på et stykke lækkert rugbrød/grovbrød - evt. til julefrokosten.(eller en kiks med brændevin til)

GOD JUL
    Last edited by Palle; 12-29-2007 at 13:28.
    Venlig hilsen
    Palle
    http://www.spirillenracing.dk

Mr. J4 landcruiser DK krüger's Avatar

Default .

kan faktisk godt spises

for en gang skyld er det GODT at smagen af en ost IKKE lever op til lugten;)

jeg lever nu på 16'ende døgn efter at have smagt Palles potkäse, med næsten ingen mærkbare bivirkninger
    J4 serie landcruiser garage: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5569
    1965 Ford Mustang på 44" bogger: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5983
    Kvikksand Trophy/Challenge/Ultra4 bygge:http://pirate4x4.no/forum/showthread...d=1#post302544

Bookmarks