Results 1 to 15 of 15

Thread: Hva må jeg se\spørre etter.

Default Hva må jeg se\spørre etter.

var å prøvde en RAM 2500 5.9td CUMMINS ei helg her og ble helt ødelagt.

hva må jeg spørre og se etter ved kjøp av en Ram 96-02 me 5.9TD. tenkte å sette meg opp en liste, vet så lite om disse bilen så.

idag kjører jeg en Pajero 3.0 V6 24v, bra bil, men er jo bestandig tøfft me noe større.

Takk på forhånd

Fotograf knixen's Avatar

Spør etter en TOYOTA...

Oi, det var kanskje litt brutalt siden du er ny her...

Velkommen skal du være! Har ikke peiling på dodge...
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

hehe.. har hatt toyota, ligger ikke øverst på lista

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Quote Originally Posted by Alf Einar View Post
    hehe.. har hatt toyota, ligger ikke øverst på lista
    Ikke? Utrolig. Toyota er helt øverst på min liste. Over biler jeg ALDRI skal ha igjen! :p
    Jeeps are bils, not båts!

Modified

var å prøvde en RAM 2500 5.9td CUMMINS ei helg her og ble helt ødelagt.

hva må jeg spørre og se etter ved kjøp av en Ram 96-02 me 5.9TD. tenkte å sette meg opp en liste, vet så lite om disse bilen så.

idag kjører jeg en Pajero 3.0 V6 24v, bra bil, men er jo bestandig tøfft me noe større.

Takk på forhånd
    Det spørst om det er en 12ventiler (94-98,5mod) eller 24v (98,5-02)? 24v. har hatt litt problem med dieselpumpe/fødepumpe ellers kan du kontrollere opphengs kuler/styreledd og hjullager foran for å gi noen kjappe tips.Motor og driverk er ikke noe å utsette på ellers..Her er noen linker for vanlige feil på disse modellene:http://dodgeram.org/tech/dsl/trouble...2v_trouble.htm

http://dodgeram.org/tech/dsl/trouble...4v_trouble.htm

Fotograf knixen's Avatar

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Ikke? Utrolig. Toyota er helt øverst på min liste. Over biler jeg ALDRI skal ha igjen! :p
    Wonder why???? Kjøpe en litt sliten LJ70, bytte masse deler... montere arb sperrer, nye dekk og felger... for så å selge den med stort tap... Tja, høres det kjent ut Amund???
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

okei, 24ventiler er vel d som blir mest aktuellt. finnes d flere typer me automatkasser i disse?

forresten noen erfaringer med chevy kontra dodge?

Modified

Det finnes en type automat kasse.Jeg synes personlig ikke automaten til dodge m/cummins girer samstemt med turtalls registeret orginalt ,men det kan modifiserest med annen type converter osv.På min Ram 3500 står det en NV4500 manuell kasse som jeg likte bedre en automatkassa.Har kjørt Chevy 6.5td som jeg synes er helt grei bil,men kan ikke sammenlignes med Cummins sitt dreimoment og trim muligheter.

Modified

Ser grei ut den.01 mod hadde også mange forbedringer...

Original

Den ser jo grei ut den, men jeg tror det ikke er en 01,5 som har oppgraderingene. Mest sannsynlig er det en tidlig 01 som har trommler bak.

Dodge har brukt to forskjellige automater på Cummins. De er i utgangspunktet ganske like, den største forskjellen er at 24v har elektronisk styring. mens 12v er mekanisk styrt. Det er først når en begynner å forsterke de at en kan merke forskjell, den elektroniske girer mye mykere ved fullt pådrag.

Åge dekket det meste, men noe en bør se etter, spesielt om en vurderer en tidlig 24v er om det er en 53 motor i den. På den tiden brukte Cummins tre-fire underleverandører av motorblokker, en av dem har en støpefeil som gjør at en kjølekappe sprekker under eksosmanifoilen. Når det skjer så må en ha ny blokk, ikke billig! For å sjekke det må en under bilen og kikke på blokka på førersiden. Mellom motorfestet og registeret rett over kanten til bunnpannen sitter det et støpenummer. Kan være 53, 55, 56 eller en masse smånummer, er det 53 bør en se etter en annen bil. Det er masse 53 motorer i 98 og 99, litt mindre i 2000 og i 01 var det veldig få ettersom at Cummins da var klar over problemet.

Husk også at orginal automat tåler minimalt med trimming, kjører en med hodet så fikser den kanskje rundt 30-40hk, men noe mer er ikke å anbefale. Motoren tåler derimot lett 400hk uten noen problemer :)
    --
    2001,5 Dodge Ram 2500 4x4, litt justert :rolleyes:

oi, mye info der... takk

taper så mye penger på å selge pajero'n, snakket med en selger... nesten så jeg holdt på å besvime. så får vel vente noen år før d blir amerikansk.

Bookmarks