Results 1 to 19 of 19

Thread: How-to: Montering av ekstralys på SJ

  1. #1
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default How-to: Montering av ekstralys på SJ

    Må vel legge inn klassikeren her, nemlig den evige frustrasjonen man opplever når man skal montere ekstralys på sj for først gang.

    På SJ er nemlig lysene koplet noe spesielt. På vanlige biler får riktig pære tilført spenning når den skal på. På SJ har alle tre polene på en standard lyspære konstant spenning når de ikke er i bruk, og det eksisterer ikke jord. Den pæren som skal lyse tilføres da den jorden som mangler, og det blir lys.

    Dette betyr at releet må koples litt annerledes, for at det skal stemme

    Normal kopling av releet:

    Stikk 30 = 12v pluss via 15A sikring
    Stikk 85 = jord
    stikk 86 = styrestrøm fra strømtyv på langlysledningen via bryter
    Stikk 87 = plussledning til ekstralysene

    Kopler du slik på SJ'en vil du klø deg ganske mye i hodet. Lysene funker ikke inntil du stenger av tenninga i forbannelse, da lyser de til gjengjeld ganske heftig...

    Løsningen er enkel:

    I stedet for styrestrøm bruker du "styrejord", og kopler slik:

    Stikk 30 og 85 = 12v pluss fra batteriet via 15A sikring nært batteriet (viktig!)
    Stikk 86 = jord fra strømtyv fra den ledningen på lyspæren som mister spenningen når langlys slås på, den ledningen er nemlig nå jord. Kople den via bryter i dashbordet.
    Stikk 87 = Plussledning til ekstralysene som vanlig.

    Tut og kjør :)
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  2. #2
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    vil bare tilføye en ting...

    Ikke bruk strømtyver... de lager ofte problemer seinere... klipp heller av kabelen og bruk en krympeskjøt med to ledninger inn i ene og en inn i andre siden...

  3. #3
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad
    Posts
    216

    Default

    Er det derfor jeg ikke skjønner noe kanskje....

    Har kjørelys i frontfangeren som normalt, men når jeg skal blinke til venstre så blinker kjørelyset og blinklyset annenhver gang.

    Har ikke sett nøye på det men er det noe jeg skal se etter. Kontakten og jordingene framme er rengjort og hele.

  4. #4
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    Jordingsfeil er jo helt uberegnelig spør du meg, mine hovedlys hadde en tendens til å ikke kunne bli skrudd av, og den jordingsfeilen fant jeg BAK på bilen. Så det trenger ikke være i umiddelbar nærhet...
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  5. #5
    Original
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Hønefoss
    Posts
    23

    Default

    Hornet mitt tuta svakt hver gang jeg bremset, i tillegg til at alle blinklys lyste. Dette gikk over av seg selv ved og kjøre en dag oppover ei elv. Enkleste strømreperasjon jeg noen gang har hatt :p

  6. #6
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Vil bare si ifra.....

    jeg har stjålet endel av denne HOWTO'en, forbedret den litt og kommer til å legge den ut på en annen, ikke konkurrerende side

  7. #7
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    hehe, god knall så lenge det er klubbsiden! Har en del andre how-tos som også burde ligget i tech-arkivet der.
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  8. #8
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    hehe, har rappa og forandra litt på frihjulsnavet og;)

  9. #9
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    Glimrende jobba, sven!
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  10. #10
    Standard
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Nord-Troms
    Posts
    160

    Default

    brukte denne rettledninga og det gikk helt supert...5min jobb og få lysa opp over bryter hvor dem fungere som dem skal...excellent howto disse

    Sven-Hugo

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand, A-Agder
    Posts
    888

    Default

    Opplevde det med "styrejord" på en Nissan Laurel en gang.
    Er det et japansk fenomen?
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

    www.skuggevik.net/biltrial.htm

    Norgesmester 2012 - Standard

  12. #12
    Modified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    trøndelag
    Posts
    315

    Default hoit

    Er det samme på min 2004 toyota rav4 ihvertfall.

  13. #13
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,499

    Default

    det meste på suzuki er minus styrt.
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  14. #14
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Det er kun frontlysa som er minusstyrt på SJ sett bort ifra det vanlige med oljetrykkbryter og tempføler som på alle andre biler...

  15. #15
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,499

    Default

    Quote Originally Posted by MOE413 View Post
    det meste på suzuki er minus styrt.
    Quote Originally Posted by sven View Post
    Det er kun frontlysa som er minusstyrt på SJ sett bort ifra det vanlige med oljetrykkbryter og tempføler som på alle andre biler...
    på nyere suzuki mente jeg.
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  16. #16
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Da er du oppe i ganske ny suzuki og da tenker jeg:)

  17. #17

    Default

    Zuki..... Av hele mitt hjerte: TAKK!!

  18. #18
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    3,008

    Default



    Pirate har den beste tech'en
    ---Insanity is contagious---

  19. #19

    Default

    Hei.

    Jeg er ganske ny med dette, og skal koble opp ekstralys på en Suzuki Vitara, 1997-modell. Betyr dette at 86 på releet skal kobles til den røde ledningen til lysene? Jeg forstod det slik fra en annen plass at rød var jording til langlysene.

    Jeg skal også ha en bryter som følger med lysene inn i kupéen. Noen aning om hvor jeg skal føre denne kabelen? Jeg ser ingen opplagt plass å føre den inn uten å ødelegge noen pakninger.

    Oppdatering: Ja, det betyr det :P Oppkoblingen gikk som det skulle takket være informasjonen i første tråd her, flotte saker :)
    Last edited by netrex; 07-05-2013 at 15:46.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •