Results 1 to 3 of 3

Thread: Reko hengerprosjekt.

Original

Default Reko hengerprosjekt.

Hei.
    Jeg holder på med ett henger prosjekt. Bygger opp en gammel sliten Reko henger.
    Den har vært nedregistrert til 1300kg totalt, noe som ikke gir så mye lasteevne, registrert vekt er 340kg. Så den er noe "lettet" tidligere.
    Og senere reparert i hue og r..

Jeg blir nødt til å stive den opp noe. Og planlegger å bygge ett "fagverk" på sidene, så kommer spørsmålet;
    Hva gir meg mest styrke per kg når det kommer til stålprofiler å bygge av? Hvor går grensen på godstykkelse og bæreevne?
    Noen som har kunnskap innen feltet her inne som kan gi meg svar?

Står mellom 50x20x2mm, 50x25x1,5mm osv... firkantprofil.
    eller 20x20x2mm med skråstag etc.
    Tanker og meninger mottas med takk.

Er det noe krav til skråstag fra fremkant (og bakkant) av henger og frem til skjermene? Eller er det kun for ens egendel for å hindre skader på selve ramma av hengeren?

Har begynt å lage nye lyktbeskyttelse da den "orginale" var ødelagt, og samtidig veide 1kg hver...

Jeg har også tenkt å bytte ut de orginale stålskjermene med noen i plast fra feiltema.
    Biltema sine veier 1,1kg, de i stål kanskje to tre kg hver.
    Last edited by TMB; 10-10-2014 at 19:41.

Super Moderator Brynjar's Avatar

Arti prosjekt, ser ut som du gjør bra arbeid.
    Skal den brukes som biltralle eller mere div.kombibruk? Skal du kun ha en liten bil oppå der trenger du jo ikke strekkmetall på hele dørken, det blir noen kilo der og.
    ---Insanity is contagious---

Original

Skal nok en Ascona løpsbil oppå der, ca 990 egenvekt. Så hengeren må ned ca 30kg fra det den var når den ble omregga i 1998.
    Usikker om den ble veid med kjørebruer etc. Men trur nesten de har latt være det da 340kg er ikke mye vekt egentlig.
    Skal regne ut hvor mye alt som blir byttet ut veier, og se hva jeg ender opp på.
    Det blir noen lettere alufelger i stedet for de tunge volvo stålfelgene som sitter på nå. Håper å spare noen kg på det, og kanskje bytte ut de 185/80r14 C dekka med noen lettere noen med loadindex på 91-92. (70kg av vekta går på kula, så står faktisk lpadindex på 91 i vognkortet)

Men har tenkt å lage ett 1m høyt løvgitter til hageavfall etc som kan monteres på hengeren ved behov.

Bookmarks