Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 77

Thread: Island på kryss og tvers, sommeren 2007

Garasjens kongle

Default Island på kryss og tvers, sommeren 2007

Ja, da var endelig, eller rettere sagt, desverre årets ferie over for denne gang.

Vi var i første omgang 2 familier som skulle på tur, fam. PerF med kone og 2 døtre på 11 og 2 år samt da undertegnede og sønn på 7,5 år. Nærmere avreise fant vi også ut at fam Jarle med kone og en datter på 12 og en sønn på 8 skulle ha tur i samme tidsrom. Siden Jarle & Co hadde gjort en bedre jobb med reiseplan, så ble det stort sett til at vi fulgte deres reiseplan i grove trekk.

En 3 ukers tur inbefatter 2 hele uker på Island, mens en har 4 døgn på båten og 3 dager på Færøyane. Avreise var tirsdag 17 juli og det var en forventnignsfull gjeng som jobbet hardt for å bli ferdig med biler og pakking.

Selv hadde jeg et pågående camperprosjekt som knapt nok ble ferdig, iallefall brukenes, før båten gikk. Men det var ikke alt. Fam. PerF dro fra Drøbak tidlig søndag morgen med fullastet Mits L200 som var klargjort for tur, men da de nærmet seg vestlandet kom det noen bekymringsmeldinger pr. telefon - ulyder i drivverk. Ikke så veldig lenge etter kom det telefon at nå stod de på Dale, ca. 7-8 mil fra Bergen med en bil som ikke virket

Blom fikk da lånt bilhenger, reiste med Tacoma fra søndagsmiddag i ovnen for å se hva som var galt. Det var sterke knekkelyder da man prøvde å rygge bilen på henger, så da ble det å vinsje den opp. Etter å ha få kommet inn hos offroadkompis Stensland, ble det byttet clutch på mandagen uten at dette hjalp. Konklusjonen var da havarert girkasse !!!

Men - han kunne knapt ha bedre venner og det var jo da nærliggende å tilby dem å bruke min 2000 Tacoma 4seters personbil, men hvis ikke, hadde man jo hele KNA Offroaders Hordaland å ta av som potensielt "bilutleiefirma for Islandreisende"

Men - dette hadde jo tatt litt tid, så for min egen del ble det en lang og svett mandags kveld og natt til tirsdag, samt da hele tirsdagen for å gjøre klart mitt eget kjøretøy til turen. Pakkin ble gjort etter metoden : Panikk panikk - hva trenger en - hiv oppi boksene, lemp i camper - KJØR !!

På båten roet det seg og det var 3 spente familier som 2 døgn etter så kaien i Seydisfjordur stige frem i et nydelig, men kaldt sommervær på Island.

Name:  Island 2007-1 003-seydirfjordur.jpg
Views: 6907
Size:  69.7 KB

Vi var nok langt fra alene, men jeg ble faktisk overrasket at det ikke var flere offroad-biler med fergen. Det var faktisk person og campingbiler som dominerte, men det var iallefall veldig spennende å se variasjonen av kjøretøy. Dog så vi både italienere, tyskere og franskmenn med både mer originale og rimelig kraftig ombyde biler men ikke så mye store dekk mer enn rundt 33". Det var en stor andel Land Rover Defendere med. Denne Unimogen med dobbelhytte kunne jeg selv godt tenkt meg.
    Name:  Island 2007-1 007-unimog.jpg
Views: 6709
Size:  80.0 KB

Denne Mantra var også pen...

Name:  Island 2007-1 008-Mantra.jpg
Views: 6708
Size:  101.1 KB

Vi stoppet utenfor fergen for å samle troppene og så bar det rett over haugen, ca. 25 km til Egilstadir for å bunkre mat og nødvendigheter før turen ut i Obygdir, Vi ble mildt sagt paffe da denne Ford vanen dukket opp på 47" dekk... Det var liksom "litt" større enn både 33" og mine egne 35"

Name:  Island 2007-1 010-STORFordvan.jpg
Views: 6751
Size:  65.3 KB

Vi kjørte sørover, tok av på F910, en av de kjappeste veiene ut i ødemarken og etter en stund kom vi også inn på grusvei. På kartet hadde de andre funnet et navn med Laugarxxx og det måtte jo undersøkes hva det var. Kunne det være en badekulp med Heita Pottur ????

Name:  Island 2007-1 011-3bilerpitstop.jpg
Views: 6780
Size:  51.3 KB

Ned til kulpen var det jo også vå første elv, ikke så stor, men den første i etterhvert en lang lang rekke av elver å krysse.

Name:  Island 2007-1 020-forsteelven.jpg
Views: 6634
Size:  65.3 KB

Javisst, en heita pottur !!! Leo var da første mann uti. Noe grumsete vann, ikke store kulpen og endel sauer i nærheten, men under 3 timer fra båten la til kai var det bading på gang !!

Name:  Island 2007-1 022-Leoførstogbade.jpg
Views: 6652
Size:  96.9 KB

Ungene var først !!

Name:  Island 2007-1 024-badekulpen.jpg
Views: 6497
Size:  90.5 KB

Etter badingen og litt mat, tror jeg, så var det videre mot Snefell. Vi tok en liten avstikker og vi kom virkelig ut i Obygdir. "Veiene" kan være alt fra merkepinner i landskapet der det er vanskelig å se om andre har kjørt, via mer oppkjørte løyper som her til mer fabrikerte grusveier av varierende standard.

Name:  Island 2007-1 031steinorken no1.jpg
Views: 6480
Size:  58.8 KB

Men selv i den golde steinørkenen så var det absolutt innslag av grønt og innimellom også flere mål med lilla fjellblomster.

Name:  Island 2007-1 038-Grontisteinorken.jpg
Views: 6607
Size:  86.8 KB

Første natten overnattet vi på hytten på Snefjell. Der var det en lærerinne med en lita jente på ca. 2 år som var hyttevokter. Hun kjørte ned i sivilisasjonen en gang i uken for å hente seg forsyninger. På hytten var det kaldt i springen, mens varmt vann ble varmet på oljeovnen. Hun hadde kun 12 volt solcellestrøm på hytten og gass til å koke på. De andre var heldige og fikk leie seg inn på hytten og hadde det kjempekoselig på eget rom, mens jeg og Leo sov vår første natt i camperen.

Name:  Island 2007-1 048-Snefejjlshytta.jpg
Views: 6554
Size:  59.7 KB

MS Norrøna ruver virkelig i den lille byen. Båten er ca. 160 meter lang og har plass til 800 personbilekvivalenter.
    Name:  Island 2007-1 005-Norronaruverifjorden.jpg
Views: 6536
Size:  94.2 KB

Rett oppforbi badekulpen traff vi på vår første foss. Egentlig ikke helt korrekt, da vi hadde sett fosser på veien opp, men iallefall den første fossen vi stoppet bilene og gikk ut for å se nærmere på.
    Name:  Island 2007-1 025Forstefossen.jpg
Views: 6530
Size:  84.9 KB

Tacomaen blir liten i det øde landskapet nord for Vatnajøkull !!! PerF gjorde noen små forandringer på den, kontra at den er min daglig-bil. Nemlig legge opp høy lufting på bakakselen, bytte fra BFG Rugged Trail i 285/70-17 til BFG AT i 285/75-16. Begge dimmensjonene er 33" i diameter men vi mener nok at AT dekkene var bedre enn de mer finmønstrede Rugged Trail på Island.
    Name:  Island 2007-1 039-Tacoisteinorken.jpg
Views: 6309
Size:  51.4 KB

Det var ikke bare fjell ved Snefjell, men flate sletter også.
    Name:  Island 2007-1 041-87Lux snefjell.jpg
Views: 6389
Size:  54.3 KB
    Last edited by Blom; 08-09-2007 at 22:18.
    Fullstendig uautorisert Terrengbilbygger !

jan terje
    Gjest

Flott, bare fortsett.

Modified

Mmmmmmmeget bra. Venter spendt på resten ;)
    Member # 2 Suzuki 4x4 Club Norway
    KnutG @ pirate4x4.com
    Mob 418 87 731

Garasjens kongle

Det var noen snøfonner 5-600 meter borte som ungene etterhvert gikk på tur til og lekte i... De skulle bare ha husket søppelsekker til akebrett
    Name:  Island 2007-1 044Snefjell.jpg
Views: 6263
Size:  55.3 KB

Dette er en leiebil ! tyskeren hadde betalt 8.000,- Euro, ca. 64.000,- NOk for flybilletter og leie av bil med camper i 4 uker. Han var deltidsfotograf og hadde litt av et kameraustyr !
    Name:  Island 2007-1 043-LeieL200camper.jpg
Views: 6561
Size:  63.3 KB

Dag 2 på Island :
    Det ble rimelig mye utav dette : OJ - elv, stopp, ta bilder !!! Til å begynne med skjedde dette i hver eneste elv, men etterhvert ble det rett og slett for mange av dem
    Name:  Island 2007-1 052-Tacoielv og ta bilder.jpg
Views: 6351
Size:  54.0 KB

Mildt sagt øde landskap nord for Snefjell på F910.
    Name:  Island 2007-1 054-Obygdir øde landskap.jpg
Views: 6937
Size:  73.8 KB

Etterhvert kom vi ned i en grønn dal, Hrafnkelsdalur, der vi hadde sett på kartet at det skulle være bensinstasjon. det var noen gårder der og inngjerdete, grønne enger. Der traff vi også på den hittil største elven - Johooo !!!
    Name:  Island 2007-1 062-Taco i elv før bensinstasjon.jpg
Views: 6385
Size:  93.3 KB

Men - det ble støvete igjen og mer øde etterhvert som vi fortsatte på F910 sørover (selv om det faktisk gikk nordover her)
    Name:  Island 2007-1 066-biler i øde støvete landskap.jpg
Views: 6505
Size:  44.1 KB

Fra F910 tok vi så sørover mot den største canyonen på Island, Karahnjukar og rett før Canyonen så vi et skilt med sperret vei pga oversvømmelse og flodbølger som gikk opp på en bakketopp. Dette måtte jo undersøkes !!
    Føltes litt som Lionback da jeg kjørte opp der med stor camper bakpå pickuppen, så det var da best å koble inn 4x4 og lavgir for første gang på turen...
    Name:  Island 2007-1 073-Opp på toppen.jpg
Views: 6186
Size:  47.6 KB

På toppen var det fantastisk utsikt både milevis avsted og til elvedeltaet nedforbi.
    Name:  Island 2007-1 077-Elvedelta nedenfor Canyon.jpg
Views: 6324
Size:  74.5 KB

Ungene trivdes også med å få komme ut og løpe og leke med hverandre.
    Name:  Island 2007-1 078-unger på toppen.jpg
Views: 6261
Size:  59.0 KB

Mot sør så vi da Canyonen Karahnjukar og i sørenden av canyonen holder de på å bygge en kjempedemning. Dette anlegget har og er meget omstridt på Island og vi lurte bla. på hvorfor det var firt på halv stang på hytta på Snefjell. Det var en protest mot denne damutbyggingen.
    Name:  Island 2007-1 084-Canyon langt vekkefra.jpg
Views: 6147
Size:  94.0 KB

Utrolig at noe vokser opp blandt all lavasteinen.
    Name:  Island 2007-1 088-blomster i lavastein.jpg
Views: 6339
Size:  112.5 KB

Tok en spasertur for å se meg litt om og bilene ble små på avstand.
    Name:  Island 2007-1 090-biler på toppen.jpg
Views: 6225

Siden dden videre løypen var sperret nede ved elven, måtte vi jo ta turen ned igjen.
    Name:  Island 2007-1 096-Paj og taco på vei ned.jpg
Views: 6052
Size:  33.0 KB

Garasjens kongle

Tacoen så ut som den trivdes godt på Island, endelig noe mer enn bare asfalt og en eier som IKKE vil bruke den offroad he he he
    Name:  Island 2007-1 105-Taco på vei ned.jpg
Views: 6274
Size:  78.0 KB

Litt videre sørover dalen svingte vi inn til Laugarvellir, dette er litt småbreømt på grunn av en varm foss med 38 graders vann fra den drøye 3 meter høye fossen. Ikke så stor foss, men det var mer enn nok for å få en kreftig, varm massasje av skuldrene. Dette har blitt rangert som det absolutte høydepunktet på hele turen av de andre, jeg er ikke helt sikker da det var så mye som var fantastisk med Island.
    Name:  Island 2007-1 115-varmtvannsfoss.jpg
Views: 6083
Size:  75.8 KB

Name:  Island 2007-1 116-varmfoss2.jpg
Views: 6058
Size:  74.3 KB

Name:  Island 2007-1 114-varmfoss3.jpg
Views: 6053
Size:  62.8 KB

Jeg ble litt vel opptatt med å bade selv og siden kamera ikke liker vann, ble det ikke detaljbilder av dette fra min side. Ligger dog ett bilde på Offroad.no/KNA Hordaland sine sider... det var grønt og fint ved fossen og vi benyttet tiden til en lunsj i det fri.
    Name:  Island 2007-1 110-pitstopp ved varm foss.jpg
Views: 6069
Size:  78.4 KB

oppforbi fossen var det også en Heita pottur, men denne var nesten litt for varm med sine 45º C !!! det svd kraftig pga den høye varmen. Fossen var bedre med sine 38º C.
    Name:  Island 2007-1 107-badekulp 45 grader.jpg
Views: 6103
Size:  109.7 KB

Garasjens kongle

Fremdeles dag 2 - dette ble en laaaang dag for oss alle, så her hadde vi nok feilberegnet kjøredistansene litt, men tvers over veien, bare 4-5 kilometer fra Laugarvellir var den største Canyonen på Island, Karahnjukar.

Jeg lar bildene tale litt for seg selv - også for å vise at en tur på Island ikke bare er store biler med enda større hjul :)

Name:  Island 2007-1 120-Canyon1.jpg
Views: 6090
Size:  118.9 KB

Name:  Island 2007-1 122-canyon2.jpg
Views: 6023
Size:  135.1 KB

Name:  Island 2007-1 128-canyon3.jpg
Views: 6062
Size:  103.8 KB

Name:  Island 2007-1 129-canyon4.jpg
Views: 5914
Size:  100.2 KB

Name:  Island 2007-1 131-canyon5.jpg
Views: 6005
Size:  130.6 KB

Name:  Island 2007-1 137-canyon6 - demningen.jpg
Views: 6027
Size:  75.2 KB

Her ser dere demningen og anleggsområde. I bakgrunnen er området som kommer til å bli oversvømt.
    Name:  Island 2007-1 139-anleggsområde.jpg
Views: 5913
Size:  61.9 KB

Vi kjørte forbi anleggsområdet, som var rimelig stort og videre ut på en annen, mindre demning der veien var lagt om i forhold til hvor den opprinnelig gikk.
    Name:  Island 2007-1 140-kjøre på demning.jpg
Views: 5901
Size:  49.6 KB

Her er et bilde av disse lilla blomstene som plutselig dukket opp i et ellers øde steinlandskap. det var ikke direkte sjelden vi så slikt. Snodig natur og snodig at noe kan overlever uti steinørkenen.
    Name:  Island 2007-1 147-blomster i stein.jpg
Views: 5984
Size:  147.7 KB

Så var vi forsåvidt ferdig med stein for en stund og i området Alftadalsdynga, 65,00º nord og 16,00º grader vest var det nesten som Sahara, bare at sanden var grå og ikke lysebrun. Vi nærmer oss nå F910 igjen og det er bare 4-6 mil ned til Askja som er målet for etappen på dag 2. Dog gjenstår endel interessante bilder fra området nord-vest for askja, men det tar vi litt senere
    Name:  Island 2007-1 149-sandørken.jpg
Views: 6002
Size:  48.4 KB

Garasjens kongle

Når vi nærmer oss vulkanen Askja, forandrer landskapet seg dramatisk. Både farger og natur er noe vi bare har sett på TV og på film tidligere, kanskje også slik vi tror det er på månen ??
    Name:  Island 2007-1 150-mot askja.JPG
Views: 5881
Size:  41.4 KB

Name:  Island 2007-1 151-lavalandskap1.JPG
Views: 5886
Size:  39.2 KB

Name:  Island 2007-1 154-Taco i lavalandskap.JPG
Views: 5831
Size:  47.4 KB

Er utrolige formasjoner, man må nesten oppleve det for å få det rette inntrykket.
    Name:  Island 2007-1 155-lavalandskap2.JPG
Views: 5939
Size:  54.8 KB

En liten stopp, både for å kjenne på de utrolig lette "flytesteinene" som ligger overalt (lysebrune småsteiner som dekker bakken) og for å kikke litt på kartene.
    Name:  Island 2007-1 159taco og Pajj i lavalandskap.JPG
Views: 5959
Size:  55.7 KB

Vi var glade for å slippe å kjøre gjennom denne elven. Det var laget broer med grind for, så da måtte en av oss fungere som "grind-vokter" Det var også skilt med at det var camping forbudt i dette området.
    Name:  Island 2007-1 165-Brummende elv i lavalandskap.JPG
Views: 5854
Size:  72.7 KB

Sent på kvelden ankom vi Drækali, fjellhytten rett i nærheten av Askja. det var rimelig mange som var der, kanskje rundt 50 biler, inklusive 2 reisefølger som ble kjørt rundt i disse fjellbussene...
    Name:  Island 2007-1 169-fjellbusser i aftensol.JPG
Views: 5855
Size:  30.5 KB

Unimogen var tøff på sin måte, men være turist i en boks ?
    Name:  Island 2007-1 170-Unimog fjellbuss.JPG
Views: 6017
Size:  54.9 KB

Og det var Mercedesen også. Denne møtte vi rimelig mange ganger på turen vår, også et bevis på at vi har valgt riktig rute og fikk med oss mye av det som var verdt å se.
    Name:  Island 2007-1 171-Mercedes fjellbuss.JPG
Views: 5848
Size:  56.6 KB

Rett etter vi kom, så dukket også denne Hiluxen og Patrolen opp og jeg var snar med å stikke bortom for å ta bilder og spørre om slikt som dekktrykk på dette føret. Like etter dukket også de 2 redningsbilene opp. meget hyggelige folk i alle bilene og Econoline vanen skulle vi møte flere ganger !! det viste seg også at vi hadde felles bekjente, da føreren av Econolinen på 39,5" Irok var en god venn med Ekkert Akerlie på AT i Drammen :)

Vi fikk endel gode tips av dem og det eneste de var litt småbekymret for, etter å ha snakket med dem om utstyret vårt, var mangelen på reperasjonssstt for dekkene. Vi fikk også gode tips om ruten vi hadde ønsket å ta, slik at det var betryggende å få "Thumbs Up" på rutevalget vårt.
    Name:  Island 2007-1 172-4 islandsbiler.JPG
Views: 5877
Size:  60.8 KB
    Last edited by Blom; 08-11-2007 at 18:26.

jan terje
    Gjest

Flott reisebrev Blom, tenker det er mange som sitter og drømmer om en slik tur når de leser dette.
    Vet ikke om du vil, men kunne du i grove trekk ta litt om kostnader for en slik tur?

Garasjens kongle

Kommer mer, Jan Terje, men siden du spør, så tar vi litt mer her :

Ferge tur-retur Bergen - ca. 10-13.000 avhengig av størrelse på bil og antall folk og ikke minst valg av lugar.
    PerF betalte drøye 10K og da var de 4 personer med innvendig lugar.
    Jeg betalte ca. 13K og da hadde jeg bil med 2,8 m høyde og en ekstra meter lengde og 2 sengs utvendig lugar med vindu.

Overnatting på campingplass var ca. 70 NOK pr. hode pr. natt og barn var normalt gratis.
    Bensin og diesel lå på ca. 12 NOK pr. liter og prisene var rimelig like over hele Island.

Både Tacomaen og Pajeroen var bensinbiler og hadde et forbruk på rett under 2 l/mil selv med mye bruk av lavgir og snittfart på 15-20 km/t på endel av etappene. Det var kun tacoen som måtte ha etterfylling av bensin mellom stasjonene, så det er nok med 1 stk 20 liter reservekanne.

Vi hadde vel alle nesten helt fulle tanker ved ankomst Island, Både PerF og jeg hadde fylt opp i Øygarden før vi reiste til båten, så vi hadde brukt ca. 5 liter på veien inn til byen.
    På bensinstasjonen i dag 2 så fylte jeg ca. 34 liter diesel, mens de andre fylte sikkert 45-50 liter bensin.
    Neste bensinstopp var i sørenden av Sprengisandur på dag 5 og da måtte som sagt Tacomaen ha en skvett på forhånd. På dette stoppet fylte ikke jeg på Luxen, da den har doble tanker og 130 liter tilgjengelig. Neste fuelstopp var da i Selfoss dag 6.

Både PerF og Jarle leide seg inn på fjellhyttene så ofte som mulig og dette var ikke så veldig dyrt. Tror de snakket om ca. 150-200 NOK pr. hode pr. natt. Men å leie campinghytte i Selfoss var dyrt, 1.100,- NOK pr. natt pr. familie. jeg var, og det tror jeg de andre var også, overrasket over at det var ledig og mulig å leie seg inn på fjellhyttene så ofte som de faktisk gjorde. De sov vel 6 av 14 netter i hys/hytte, mens Leo og jeg hadde det toppers i camperen.

Mat var endel dyrere enn i Norge. Det var lite mat å få kjøpt på høyfjellet, så det må beregnes mat for 4-5 dager uten sjanse til å få kjøpt mer forsyninger.
    Vann var aldri noe problem.

Det som vi slet med - var strøm til 12 volt kjølebokser. Vi trodde kanskje at disse kunne stå på, men de trekker faktisk ca. 5 ampere, så extrabatteriene både Jarle og jeg hadde, ble tomme og ble etterhvert bare koblet fra. Kjøleboksene ble derfor kun kjørt i perioder når vi kjørte bilene.

Størrelsesmessing var bilene våre fullt brukelige på sommeren !
    Jarle hadde 32" på sin Pajero og med sperre bak.
    PerF hadde Tacoen på 33" uten noen sperre eller diffbremser
    Jeg hadde Luxen på 35" med sperrer foran og bak og snorkel.

Det var en utrolig tørr sommer, ble det påstått, og beste sommeren på 70 år ! Det var således lite vann i elvene og det var vel faktisk bare den ene elven som kunne ha gitt de andre et problem med dybden. Dog skal man ikke tro at dette er slik det alltid er, så trasevalg må velges med omhu og drøftes med vokterene på hyttene, redningsselskapet eller kjentfolk man støter på !!
    Om bilene våre var mer enn gode nok i år, kan det være at det kun var Luxen med snorkel som kunne kjørt der tidligere i år eller senere år.

Dog vil jeg si at en standard 4x4, kanskje med litt fetere hjul er godt brukelig på Island om sommeren så ingen bør skremmes bort fra å ta turen !!
    Last edited by Blom; 08-10-2007 at 11:26.

jan terje
    Gjest

Takk for det Blom. Nå venter jeg, og sikkert flere, på mere bilder og historie fra denne flotte turen. Dette ser ut til å være mere fornuftig enn å reise til syden;)

Garasjens kongle

Så hiver jeg innpå litt bilder av biler på campingplassen og rundt Askja. Vi overnattet 2 døgn på Askja, dagen etter vi kom dit, gikk med til å kjøre opp og spasere inn til selve Askjuvatn.

Name:  Island 2007-1 186-Rescue econoline.JPG
Views: 5820
Size:  63.6 KB

Name:  Island 2007-1 187-Rescue HJ80.JPG
Views: 6197
Size:  64.9 KB

Name:  Island 2007-1 188-2006 taco1.JPG
Views: 5887
Size:  47.8 KB

Name:  Island 2007-1 191-2006 Taco2.JPG
Views: 5928
Size:  43.2 KB

Name:  Island 2007-1 229-Pplass Askja.JPG
Views: 5719
Size:  59.8 KB

Name:  Island 2007-1 238-Gammel Ford Van.JPG
Views: 5943
Size:  44.1 KB

Name:  Island 2007-1 239-LR130 m camper.JPG
Views: 6363
Size:  38.0 KB

Name:  Island 2007-1 240 - Plass askja div biler.JPG
Views: 5751
Size:  34.4 KB

Så kommer det litt bilder av hjulopphenget på den champagnefargede Hiluxen. den hadde luftfjæring rundt baut og 4-Link bak.
    Name:  Island 2007-1 177-luftfjæring på DXCab.JPG
Views: 5945
Size:  53.0 KB

Name:  Island 2007-1 179-4Link på DXCab.JPG
Views: 5684
Size:  52.4 KB

Name:  Island 2007-1 181-forhjulsoppheng DXCab.JPG
Views: 5724
Size:  62.8 KB

Name:  Island 2007-1 182-DXCab uten skråstag.JPG
Views: 5682
Size:  50.3 KB

Name:  Island 2007-1 185-Champfarget Lux side.JPG
Views: 5776
Size:  46.2 KB

Name:  Island 2007-1 173-Champis DoubleXcab.JPG
Views: 5883
Size:  68.4 KB

Nydelig Lux denne - sånn vil jeg bygge meg, men det blir vel kun med 35/37" som er sjans å få godkjent her hjemme...
    Last edited by Blom; 08-10-2007 at 13:31.

Promodified

:):)Mere mere
    Ut på tur aldri sur :smile:

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Litt Skikkelig Lang Lux den champis bilen.. er det satt på et plan fra en singelcab??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Garasjens kongle

Nei, Tommy !!
    Det er faktisk en dobbeltcab med plan fra en Xcab !
    den var rimelig godt gjennnomført, helluft-fjæring med HJ80 aksler (mener jeg det var) og Cruiser radius armer fremme og 4-Link oppheng bak. Eieren hadde bygget den selv og den var faktisk rimelig pen. Se bare på hvordan han har fyllt igjen hjulåpningen i hytten, nederst bak bakdørene. Slik den står nå, var den lav, i parkeringsstilling og den ble høyere i kjørestilling. Mener han hadde 38 eller 39,5" dekk nå, men brukte 44" på vinteren.

Så var det Askja, Askjavøtn og Viti, som er et eksplosjonskrater på askja der vi badet.
    Name:  Island 2007-1 192-På vei til Askja.JPG
Views: 5643
Size:  57.2 KB

Name:  Island 2007-1 193-På vei til Askja2.JPG
Views: 5762
Size:  59.1 KB

Det var kanskje 2 kilometer å gå fra parkeringsplassen og inn til selve Askjavatn.
    Name:  Island 2007-1 194-gangveien til Askja.JPG
Views: 5651
Size:  29.4 KB

Selv i Juli lå det snø og is mange steder, så Leo koste seg iallefall på snøen.
    Name:  Island 2007-1 196-Litt snø ved Askja.JPG
Views: 5707
Size:  46.1 KB

Stilige farger på lavasteinene på veien inn til Askja.
    Name:  Island 2007-1 199-Fine farger på Lavasteinen.JPG
Views: 5722
Size:  95.7 KB

I bakgrunnen er det selve Askjavatn, som var kald og meget klar. Viti da fremst i bildet. Fargeforskjellen på vannet er rimelig stor.... Mener det stod at selve Askja var ca. 53 mål stort, så det hadde nok vært mye lava som ble slynget ut der under utbruddet i 1875, som hadde formet mesteparten av omgivelsene rundt Askja. Siste små utbruddet var visst i 1961.
    Name:  Island 2007-1 200-Viti1.JPG
Views: 5629
Size:  53.2 KB

Folk ble små nede i Viti, det luktet svovel lang vei, så vi rynket godt på nesen. Men var nå likevel rimelig spesielt å bade i en Vulkan !!
    Name:  Island 2007-1 201-Viti2 med små folk.JPG
Views: 5644
Size:  48.7 KB

Name:  Island 2007-1 206-Viti3 fjellformasjon.JPG
Views: 5593
Size:  52.3 KB

Name:  Island 2007-1 207-Viti4 fjellformasjon.JPG
Views: 5671
Size:  66.3 KB

Snodige farger og formasjoner nede i et eksplosjonskrater !!
    Name:  Island 2007-1 208-Viti5 fjellformasjoner.JPG
Views: 5670
Size:  58.7 KB

De fleste hadde det hyggelig !
    Bunnen var på en måte slimete og gjørmete. Ungene koste seg stort med å leke med steiner som fløt på vannet !! Artig å holde nede en stein, så flyter den opp igjen. Dette pga alle luftblærene som er fanget inne i steinen.
    Name:  Island 2007-1 209-Viti bade 1.JPG
Views: 5603
Size:  56.3 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 09:19.

Garasjens kongle

Store og små koste seg med bading !! Vannet holdt vel rundt 35 grader, så det var ikke så veldig kaldt å bade.
    Name:  Island 2007-1 210- Viti bade 2.JPG
Views: 5720
Size:  43.1 KB

Selv nede i vulkankrateret var det varmt fjell, og det røykte og freste fra hull i fjellet.
    Name:  Island 2007-1 212- varmt fjell i Viti.JPG
Views: 5690
Size:  86.8 KB

Name:  Island 2007-1 213 - røyk fra fjell i Viti.JPG
Views: 5442
Size:  66.1 KB

Name:  Island 2007-1 216- varmt fjell i Viti 2.JPG
Views: 5625
Size:  105.6 KB

Ikke så langt fra parkeringsplassen, rett ved stien var dette store hullet i lava'en. I bunnen på hullet var det stålis !
    Name:  Island 2007-1 230 - hull i fjell med is i bunn.JPG
Views: 5683
Size:  91.5 KB

Opplysningsskilt..
    Name:  Island 2007-1 235 - infotavle.JPG
Views: 5594
Size:  49.8 KB

Garasjens kongle

På veien ned fra Askja måtte vi selvfølgelig stoppe for å se den størknede lavaen. Var sylskarpe steiner, så man måtte klatre litt forsiktig så man ikke falt og skar seg til blods.
    Name:  Island 2007-1 245- 87Lux i lavalandskap m Leo.JPG
Views: 5046
Size:  53.5 KB

Name:  Island 2007-1 246 - lavalandskap v Askja.JPG
Views: 5040
Size:  37.9 KB

Name:  Island 2007-1 248 - lava v Askja 2.JPG
Views: 5035
Size:  90.4 KB

Denne Econolinen kjørte på 20" Unimog dekk. Var en slik turist-van som kjørte rundt på guidede turer med turister. Disse hadde oftest henger med seg der ryggsekker, telt og annet ræl ble pakket ned.
    Name:  Island 2007-1 254 - Rød econoline m Unimog hjul.JPG
Views: 5040
Size:  62.2 KB

Men den hvite vanen på 46" var desidert mye penere !!! Selv PerF ble liten i forhold - den var STOR !!!
    Name:  Island 2007-1 255 - Hvit Econoline på 46.JPG
Views: 5050
Size:  62.1 KB

Rett bak campingen ved Askja, som het Drækali, lå denne canyonen. Det var flere steinformasjoner som så ut som dragehoder, derav navnet Dræka... Tok vel rundt et kvarters tid å gå helt inn i bunne, det var det verdt !!
    Name:  Island 2007-1 257 - canyon ved camping Askja.JPG
Views: 5034
Size:  62.1 KB

Innerst i Canyonen var denne tøffe fossen. Her kom også vannet til campingen fra. De hadde strekt ut en slange så det var rent og friskt vann på campingen. Dusjen kostet 30 NOK for 5 minutter, det var gjengs pris over hele Island.
    Name:  Island 2007-1 271 - foss i bunn på canyon Askja.JPG
Views: 5023
Size:  66.5 KB

Vi sov 2 netter ved Askja, dag 3, etter vi hadde vært oppe i Askja, rigget vi oss til med presenning over senterseksjonen på campingen så vi hadde det tørt og fint om kvelden da vi lagde mat og koste oss i det kjølige og litt blåstige fjellværet.
    Name:  Island 2007-1 284 - Campen p Askja.JPG
Views: 5012
Size:  47.8 KB

Neste dag var det avgårde, dette var vel da dag 4 på Island hvis jeg ikke husker feil og et lite stykke etter Askja, kjørte vi en drøy time gjennom ørken av svart sand. Utrolig spennende, nesten som sahara !!
    Name:  Island 2007-1 293 - Svart ørken.JPG
Views: 5008
Size:  22.5 KB

Vi hadde forhørt oss med kjentfolk på campen og med rescue folkene, så da tok vi av fra F910 og tok ruten oppom Kistufjell og Gæsavøtn. Nærmere breen var det et langt stykke med elv, men denne dagen var den tilnærmet tørr.
    Name:  Island 2007-1 297 - tørr elv 1.JPG
Views: 5006
Size:  43.7 KB

Rescuefolkene hadde kjørt over dagen før og da var det ca. 60 cm vann over det hele !!
    Name:  Island 2007-1 299 - tørr elv 2.JPG
Views: 4982
Size:  36.0 KB

Det var enkelte små partier der det fremdeles var litt vann. Vi var litt usikre på bæringen på sanden, med tanke på kvikksand og eventuelt å sette oss fast, så vi hadde rimelig bra tempo over... Dog var det fast og fint og ikke noe problem !
    Name:  Island 2007-1 313 -tørr elv m sprut 1.JPG
Views: 4980
Size:  43.5 KB

Spruter litt :o
    Name:  Island 2007-1 313 -tørr elv m sprut 2.JPG
Views: 4987
Size:  38.3 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 09:26.

Garasjens kongle

Og pinadø kommer ikke Merca etter oss, men vi tror han tok den direkte veien og kjørte lengre i elven enn vi gjorde...
    Name:  Island 2007-1 395- gul merce i elv.jpg
Views: 4960
Size:  56.1 KB

Det var faktisk veiskilt midt i elven...
    Name:  DSC_0013 veiskilt i elven.jpg
Views: 4979
Size:  91.7 KB

Og merkestokker som indikerte hvor vi skulle kjøre.
    Name:  DSC_0014 merkestokker i elven.jpg
Views: 4957
Size:  49.3 KB

Elver var det en god del av, flesteparten var irriterende grunne !
    Name:  Island 2007-1 423 - Taco Paj krysse elv.jpg
Views: 4953
Size:  52.8 KB

På veien ned ra fjellet, mot Gæsavøtn var det også lavaformasjoner.
    Name:  Island 2007-1 443 - lava ned fra fjell.jpg
Views: 4942
Size:  40.9 KB

Må ikke glemme at Jarle & familie også kjørte i elvene !!
    Name:  Island 2007-1 518 - Pajj i elv litt dyp.jpg
Views: 4948
Size:  58.6 KB

Og at det renner godt fra bilene etter understellsvask
    Name:  Island 2007-1 544 - Taco opp fra elv.jpg
Views: 4938
Size:  83.1 KB

Før elvedeltaet var det et parti med artig kjøring i lavalandskapet... Her var det også rygging for å klare svingene mellom lavaformasjonene for ikke å kjøre oppå de skarpe lavaklippene.
    Name:  Island 2007 DSC_0006 pAJ I lava.jpg
Views: 4935
Size:  44.6 KB

Name:  Island 2007 DSC_0007 - lavalandskap.jpg
Views: 4936
Size:  61.0 KB

Name:  Island 2007 DSC_0010  87Lux i lava 1.jpg
Views: 4914
Size:  58.6 KB

Name:  Island 2007 DSC_0012 87Lux i lava 2.jpg
Views: 4921
Size:  57.0 KB

Garasjens kongle

Dag 4 var en artig dag, litt vanskelig rute,eller rettere sagt, den kunne vært vanskelig med mer vann i elvene !!
    Ved mange av elvene stod det varselskilt.
    Name:  DSC_0066 - varselskilt i elv.jpg
Views: 4919
Size:  57.8 KB

Og hva var da mer naturlig enn å sende den mest kompetente bilen først ? Snorkel, høye luftinger på akslene, sperrer, store dekk og dieselmotor gjør at det ikke er katastrofe om vannet blir litt høyt.
    Name:  DSC_0067 - 87Lux først i elv.jpg
Views: 4935
Size:  41.0 KB

Og det var jo faktisk gøy også, så gøy at endel elver ble litt lekeplass !! Det ble derfor innimellom kjørt frem og tilbake et par ekstra turer i de litt dypere elvene...
    Name:  DSC_0074- 87Lux i elv.jpg
Views: 4968
Size:  73.8 KB

Name:  DSC_0050 - 87Lux i god driv i elven.jpg
Views: 5042
Size:  68.9 KB

Vi hadde lunsj i det fri på dag 4 (som vanlig, holdt jeg på å si)
    Name:  DSC_0043 lunsj dag 4 i det fri.jpg
Views: 4968
Size:  91.6 KB

Mens Jarle demobber et ødelagt stabstag på Pajjen
    Name:  DSC_0040 - Jarle demobber stabstag.jpg
Views: 4881
Size:  77.1 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 09:29.

Garasjens kongle

Dag 4 endte på hytten i Nyidalur på F910, nord for Vatnajøkull og syd for Hofsjøkull. Teltkompisene hadde hatt nok med 2 dager i telt ved Askja og var kjempeglade for at det var plass i hytten. Hadde vi vært en dag senere, ville det ikke vært plass, da ventet hyttevokteren nemlig 119 turister !! Da var det fullt der !
    Name:  DSC_0119 - Fjellhytten p Nyidalur.jpg
Views: 4881
Size:  45.5 KB

Vi var ikke alene, tar jeg ikke mye feil, kom disse med samme ferge som vi gjorde.
    Name:  DSC_0116camping p nyadalur.jpg
Views: 4882
Size:  77.9 KB

I hytten så alle barna på DVD, mens de voksne diskuterte reiseplanene videre.
    Name:  DSC_0107 - alla barna ser DVD.jpg
Views: 4887
Size:  43.9 KB

Vi var alle rimelig forundret over de som var ute i dette øde landskapet på sykkel..
    Name:  Dag 5 syklister p øde sted DSC_0133.jpg
Views: 4907
Size:  46.0 KB

Og ikke minst gikk og der det var milevis til nærmeste tegn på sivilisasjon. Tror vi var alle glade for at vi hadde bilene med oss, ja !!
    Name:  DSC_0136 - dag 4 fot turister i øde landskap.jpg
Views: 4852
Size:  61.4 KB

Da vi kom til Nyidalur møtte vi denne HJ80'en som var i ferd med å kjøre derfra.
    Name:  DSC_0105 - HJ80 i Nyidalur.jpg
Views: 5001
Size:  53.7 KB

Og mens de andre sov godt i hytten, hadde Leo og jeg det brillefint i camperen. Den fungerte rimelig supergodt, selv om ikke så mye innredning var på plass ennå.
    Name:  Island 2007-1 606 - Leo sov godt i Camperen.jpg
Views: 4979
Size:  56.4 KB

Dag 5 opprant med smådårlig vær, regn og blåst. Og veiene var heller ikke mye å skryte over. Jo større veier, jo mere vaskebrett... Det var mildt sagt en pine å kjøre sydover F910.
    Name:  Island 2007-1 567 F910 vaskebrett 2.jpg
Views: 4838
Size:  30.6 KB

Name:  Island 2007-1 562 -dag 5 F910 vaskebrett.jpg
Views: 4842
Size:  41.8 KB

Men etterhvert kom vi forbi noen kraftverk, inn på asfaltert vei og til hotell med bensinpumper. Tror de andre var glad for dette, da PerF allerede hadde måttet fylle på fra reservekannene litt tidligere på dagen og Jrle nærmet seg tomt bensintank han også. Men - på hotellet serverte de selvfølgelig mat, så da ble det burgere på hele gjengen. per ble positivt overrasket over hamburger med speilegg på, men såvidt jeg så, spiste han opp alt sammen
    Name:  DSC_0150 - bensinstasjon og hotell.jpg
Views: 4841
Size:  64.7 KB

Ved bensinstasjonen så vi også denne
    Name:  DSC_0149 - stor Patrolm små hjul.jpg
Views: 4917
Size:  39.0 KB

Og ikke minst denne nydelig fine LC90'en på 37x12,5. Den hadde virkelig fine proporsjoner og var pen å se på !!
    Name:  DSC_0164 - nydelig fin LC90 m37.jpg
Views: 5435
Size:  76.3 KB

Og så så vi denne...
    Name:  DSC_0147 - patrol m campinghenger.jpg
Views: 4822
Size:  78.7 KB

Men - var ikke mye å se på der oppe, så da kjørte vi sydover mot Landmannalaugar og der forandret terrenget seg dramatisk.
    Name:  Island 2007-1 570 - nærmt landmannlaug.jpg
Views: 4814
Size:  39.2 KB

Ikke langt fra Landmannalaugar, nydelig natur !
    Name:  Island 2007-1 578 - nesten til Landmannalaugar.jpg
Views: 4802
Size:  49.4 KB

naboene våre på campen i landmannalaugar var en legende - denne HJ80 har kjørt både over Antarktisk og over Grønland. Nå var det noen dansker som kjørte bilen, forstod det slik at de hadde fått lånt den på ferien sin på Island. Litt av en "leiebil" !!
    Name:  Island 2007-1 605 - camp i Landmanna m HJ80.jpg
Views: 4816
Size:  104.2 KB

Pinzgauer fra Holland stakk også innom - så ut som den hadde vært rundt omkring !
    Name:  Island 2007-1 607 - pinzgauer .jpg
Views: 5167
Size:  102.2 KB

Hobbybonde Vier's Avatar

Flott dokumentar. Fint at du deler med oss som høyst sannsynlig aldri får fingern ut og gjør noe tilsvarende :)
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Garasjens kongle

Landmannalaugar var absolutt ett av høydepunktene for oss alle. Mye merkelig å oppleve, mye snodig å se på !!
    Landmannalaugar ligger i den sydlige delen av Island, nord for Myrdalsjøkul og klart innforbi en dagstur fra Reykjavik med buss eller bil.
    Name:  DSC_0206 skilt landmannalaugar.jpg
Views: 4791
Size:  32.5 KB

Nydelig natur - rimelig anderledes enn den lengre nordøst på øyen.
    Name:  DSC_0212 natur på landmannalaugar.jpg
Views: 4824
Size:  55.2 KB

Det var også butikk der som solgte litt av hvert og mere til !! Butikken var i den ene bussen, mens det var "kafe" spiserom i den andre bussen. Ferske kaker ble satt pris på
    Name:  DSC_0217 fjellbussbutikken.jpg
Views: 4792

Hollandsk Defender pickup i elven. Det artige var at de faktisk hadde demmet opp elven og veien inn til selve campen gikk derfor gjennom 2 stooore dammer Kun de med gode nok kjøretøy kom seg igjennom. Pinglebilene måtte parkere på utsiden !!
    Name:  DSC_0227 hollandsk 110 PU i elven.jpg
Views: 4802
Size:  88.5 KB

Det kom etterhvert en gjeng på 10-12 tyske motorsyklister, som nok ikke var de mest erfarne.
    Name:  DSC_0259 tysk mc i vannet.jpg
Views: 4787
Size:  75.7 KB

Bagasjen, eller mesteparten av bagasjen var i denne GW varebilen som så godt rigget ut.
    Name:  DSC_0265 Gwagen i vann.jpg
Views: 4782
Size:  74.6 KB

Men kjøreferdighetene til MC folkene var nok ikke like bra. Jenta her fikk stopp i rullesteinene i bunn av dammene og tippet stille og fredelig over på siden... Så litt vått og aldt ut !! Så dog at sykkelen startet etterpå, men den røykte endel. Store tunge 750'er er nok ikke det rette når man er usikker. var dog 1 som kjørte en liten Suzuki 350 eller noe sånt, han hadde en lettere jobb !!
    Name:  DSC_0270 jentevelt på mc i vann.jpg
Views: 4790
Size:  64.4 KB

Man kan ta dagsturer fra reykajvik og bussende hadde bare 2 hjulsdrift, men gjennom dammens kjørte de.
    Name:  DSC_0285 buss i vann.jpg
Views: 4781

Naboen vår på campen - denne var PEN
    Name:  DSC_0297  landm 106 rød HJ80.jpg
Views: 4781
Size:  91.1 KB

Campingplassen var stor, mange en-mannstelt også så det var et populært turområde for å gå i også. Neste gang vil jeg bruke mer tid i dette området.
    Name:  DSC_0339  Landm 100 campingen.jpg
Views: 4751
Size:  60.1 KB

Og ikke minst : badeplassen, eller badeelven med godt, varmt vann !!
    Name:  DSC_0336 landm 101 bade plassen.jpg
Views: 4758
Size:  87.0 KB

Vi koste oss i flere timer i den varme elven !!!
    Name:  DSC_0318 landm 105 badegjengen.jpg
Views: 4754
Size:  100.3 KB

Bunnen var så varm av jord-varmen at når en gravde hendene ned 5-10 cm, holdt man på å brenne seg.
    Name:  DSC_0331 landm 103 gjengen i badet.jpg
Views: 4784
Size:  102.6 KB

På grunn av forskjellige innløp av varmt vann, varietre temperaturen fra varm til godt varm og opp til FOR varm i enkelte partier. Deilig !!! Vi badet både om kvelden og på formiddagen neste dag.
    Name:  DSC_0332 landm 102 gjengen i badet.jpg
Views: 4737
Size:  99.5 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 21:11.

Garasjens kongle

Etter en god times bading på morgenen, delvis når de andre rigget ned talt, var det på tur videre, vekk fra Lamdmannalaugar og videre mot sivilisasjonen og Reykjavik. På turen ut måtte vi jo selvfølgelig passere de 2 store dammene som var laget til som vollgrav :)
    Name:  Island 2007-1 647 bye bye landmanna.JPG
Views: 4735
Size:  53.9 KB

Ikke veldig langt langt på vei møtte vi et følge med hester, stoppet snilt nok litt unna og lot dem passere. det var både en rekke "løshester" men også 10-15 ryttere.
    Name:  Island 2007-1 661 hester p veien.JPG
Views: 4714
Size:  49.4 KB

Veien i dette området var behagelig å kjøre på. mere jord-aktig og myk. Noe helt annet enn den humpete grusveien på F910.
    Name:  Island 2007-1 663 ett landmanna jordvei.JPG
Size:  31.0 KB

På grunn av naturen og mye "småfjell" gikk det både oppover og nedover. den var ganske bratt denne bakken oppover og en litt ekkel grøft på ene siden.
    Name:  Island 2007-1 668 bratt oppover.JPG
Views: 4698
Size:  39.3 KB

Et stykke videre møtte vi 4 kompiser på tur i hver sin gamle Hanomag. Artige biler, sikkert noe gammelt militær greier som de bruker som ferie/hobbybiler. Det gikk ikke fort, men det gikk !!
    Name:  Island 2007-1 684 mote m Hanomager.JPG
Views: 4730
Size:  53.9 KB

Så ut som de hadde vært på tur før også !
    Name:  Island 2007-1 688 hanomag.JPG
Views: 4706
Size:  41.1 KB

Like etterpå kom vi til et meget spesielt område der det var mye geologisk aktivitet og det røyk fra bakken mange steder. Snodig å oppleve kokende vann i små hull i fjellet !!
    Name:  Island 2007-1 691 royk fra bakken.JPG
Views: 4700
Size:  37.0 KB

Name:  Island 2007-1 692 royk fra bakken 2.JPG
Views: 4696
Size:  42.1 KB

Name:  Island 2007-1 702 røyk fra bakken 3.JPG
Views: 4708
Size:  33.1 KB

Name:  Island 2007-1 703 - kokende vann i bakken.JPG
Views: 4718
Size:  78.8 KB

Name:  Island 2007-1 705 - kokende vann i hull.JPG
Views: 4703
Size:  78.9 KB

Name:  Island 2007-1 711 - møte med Rescue patrol.JPG
Views: 4706
Size:  38.8 KB

Name:  Island 2007-1 708 - snodig natur nær Hekla.JPG
Views: 4695
Size:  52.8 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 15:21.

Fotograf knixen's Avatar

Dette blir bare bedre og bedre blom!!! Glimrende reisebrev! Nesten så jeg "slipper" å ta turen...
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Garasjens kongle

Knixen - tror du dette kan i det hele tatt gi et snev av det virkelige Island, så tar du feil
    Blir omtrent som å spise karamell med papiret på, gå på Fjuskdonalds for å få en skikkelig hamburger, pisse i dykkedrakten for å holde varmen og at SsangYong Kyron er en skikkelig 4hjulstrekker !!!!

Nei, Island må oppleves in real !!

Litt flere bilder fra denne dagen. Ikke langt fra Landmannalaugar møtte vi en gjeng med 3 biler, blandt dem denne Navara med mye reklame på. Ser ut som noen virkelig har penger å legge inn i offroad-bilene sine.
    Name:  DSC_0364 - reklame Navara.jpg
Size:  62.4 KB

Så et litt annet bilde av hestene vi møtte.
    Name:  DSC_0371 - hestene.jpg
Views: 4688
Size:  97.4 KB

Stort sett var tråkkene, eller der det var litt bedre veier, for smale til å møtes på en skikkelig måte. Enda verre når man møter en 3 meter breeed Patrol
    Name:  DSC_0392 - møte med breeed Patrol.jpg
Views: 4690
Size:  79.3 KB

Det gikk oppover for Jarle også. Dette var vel kanskje den gøyeste ruten vi hadde kjørt, og kom til å kjøre rent kjøreteknisk da det var så variert terreng å kjøre i. Ut fra Landmannalaugar tok vi nordover på F208, så vestover inn på F225 et stykke til "Raudfossar". Der tok vi strake vegen sørover til F210, sydre Fjallabaksvegur og videre på F261 mot Hvolsvollur, Hella og til slutt Selfoss. Såvidt jeg husker så var da dette dag nr. 6 på turen vår.
    Name:  DSC_0398 Det går OPP for Jarle.jpg
Views: 4693
Size:  45.1 KB

Et nærbilde av Trollomobilen - har han vært i Norge ?? Mest sannsynlig !!! Så på nettsidene hans at han hadde vært rimelig mye rundt i verden med dette klenodiet.
    Name:  DSC_0419 Hanomag Trollmobil.jpg
Views: 4689
Size:  47.5 KB

Enda et røyk fra jorden bilde. Selv synes jeg dette var utrolig fasinerende !
    Name:  DSC_0435 røyk fra jorden.jpg
Views: 4698
Size:  69.5 KB

Omtrent midt på dagen, på veien fra F225 syd til F210, nord for Laufafjell traff vi på disse 2 leiebilene med italienere eller franskmenn eller noe sånt. Den ene hadde kjørt seg fast på en stein og Mussoen var ikke nok til å dra den løs. Vi glemte helt å spørre hvor lenge de hadde stått der, men det var rimelig glade for å se oss !
    Name:  DSC_0442 - italo i elv 1.jpg
Views: 4776
Size:  48.8 KB

Name:  DSC_0443 italo i elv 2.jpg
Views: 4663
Size:  44.6 KB

Var jo ikke så mye annet å gjøre enn å hjelpe dem, så for å få en rolig berging, brukte vi vinsjen.
    Name:  DSC_0446 - italo i elv 4.jpg
Views: 4683

Litt teamarbeid, PerF sitter og holder bremsen mens Blom styrer vinsj...
    Name:  DSC_0451 - italo i elv 5 Blom vinsjer.jpg
Views: 4696
Size:  71.0 KB

Og vips var de oppe og jubelscenene ville nesten ingen ende ta. de hoppet og spratt rundt og vil lurte jo på om de var helt vel bevarte. Mulig de har stått der en liten stund !!! (og blitt godt våte og kalde i forsøkene på å berge seg selv)
    Name:  DSC_0458 italo i elv 6 jubel.jpg
Views: 4657
Size:  68.9 KB

Var en liten jobb for oss, dagen reddet for dem og gamlingen kom løpende med snapsflasken og drammeglass for å by på dram... Men - vi skulle videre så drammen fikk de ta selv !!
    Name:  DSC_0460 italo i elv 7 jubel.jpg
Views: 4693
Size:  71.5 KB
    Last edited by Blom; 08-14-2007 at 19:51.

Garasjens kongle

Etter å ha gjort unna de mer interessante partiene på dagens etappe, nærmer vi oss sivilisasjonen vest for Myrdalsjøkul nedover det jeg mener heter Fauskheidi. Var en lang transportetappe med mye støv her.
    Name:  Island 2007-1 715 nærmere sivilisasjonen.jpg
Views: 4677
Size:  59.2 KB

Name:  DSC_0466 (2) nærmer seg sivilisasjonen.jpg
Views: 4668
Size:  40.5 KB

da vi nærmet oss sivilisasjonen tok vi lunsj rett ved siden av et hyttefelt. det var litt blåst, så vi gjemte oss i buskene så stormkjøkkenene ikke blåste ut og vi fikk varm suppe med pølse i.
    Name:  DSC_0475 se4n lunsj i buskene.jpg
Views: 4667
Size:  70.1 KB

Om man ikke har en grevling i taket, så var det iallefall innimellom en Jarle på taket ! Var det Tia Maria flasken du lette etter ????
    Name:  Island 2007-1 718 - lunsj på taket.jpg
Views: 4670
Size:  64.2 KB

Rett bortforbi drev de med hesteinnsamling.
    Name:  Island 2007-1 720 hesteinnsamling.jpg
Views: 4655
Size:  37.1 KB

En vanlig dag på en islandsk gård ??
    Name:  DSC_0479 hesteinnsamling 2.jpg
Views: 4665
Size:  38.3 KB

Etterhvert kom vi ned på Riksvei 1 der vi bla. møtte denne vanen med campingvogn på. Nå var ikke vognen av det minste slaget, men vanen var større !
    Name:  DSC_0481 stor van på Rv 1.jpg
Views: 4653
Size:  29.0 KB

Målet for natten var Selfoss og vi var imponert over redningsutstyret de hadde, iallefall noe av det.
    I Selfoss fikk de andre leid seg inn i hver sin hytte og vi hadde 2 overnattinger der.
    Name:  Island 2007-1 721 redningstjenesten i Selfoss.jpg
Views: 4661
Size:  52.5 KB

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Bookmarks