Results 1 to 11 of 11

Thread: 4.3 V6 m/TBI - Vanskelig å få til å gå

Promodified

Default 4.3 V6 m/TBI - Vanskelig å få til å gå

Hei,

Har et lite problem med motoren min.
    Får den ikke til å gå ordentlig, når jeg først får den til å gå, stopper den på tomgang.
    Da er den utrolig tungstarta igjen, og virker som den ikke får bensin (men jeg ser dysene åpner for fullt og spruter ned i spjelda. Men kontakten på ene dysa har dog får en liten knekk på seg)

Har bytta til MSD fordeler og coil, og hvite ledning fra coil og innover i ledningsnettet er ikke kobla.
    Jeg har heller ikke justert tenninga.
    Men den går helt fint når jeg først får turtall.

Har dere noe forslag til hva jeg kan sjekke?
    Plugger og pluggledninger er nye.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Juster tenninga. Man kan ikke bytte fordeler og så ikke justere tenninga.

Promodified

Nå har den blitt såpass vrang at jeg ikke får start i det hele tatt.
    Er det noe måte å grovjustere tenning på, uten at motoren går?

Modified

Veivfølern?

Du må vel koble fra en "EST by-pass" ledning ved fordeleren før justering av tenning.Men hvis du har bytta fordeler så er den vel ikke der lenger?

Sylinder nr 1 på topp, og du må være sikker på at den er på topp og klar for tenning i stedet for at den veksler mellom eksos og innsug(1 omdreining feil). Da skal rotor peke mot sylinder 1 på fordelerlokket.Dette blir bare en cirkametode, for du trenger strobolampe for å få det nøyaktigt.

Sjekk og om ikke fordelerakslingen ikke har røket, hvis du bruker original.
    Last edited by Viking067; 01-05-2012 at 16:46.
    Mvh Morten

Standard

Mener også at du ikke kan sette på annen fordeler og coil. Sett tilbake den orginale fordeleren og coil., Trekk ut(tror det er den hvite ledningen på coilen) Juster tenning slik at når motoren går skal den ha 0 i fortenning. stopp motor. sett tilbake den hvite ledningen. start motor, så justerer den fortenninga selv. Det er tenningsbanksensor som er montert i blokka som styrer fortenning. jo mere oktan bensinen inneholder jo mere fortenning klarer motoren.

Promodified

Da skal jeg sette tilbake den originale fordeleren og coilen. Det vet jeg fungerer helt fint også.
    Fikk et tips av Roger'n om å sjekke vanntempsensor. Hvis den er gåen, pøser den visstnok på med altfor mye bensin.
    For de siste forsøka begynte den å drukne i bensin (rant bensin ut av eksosen), så noe er tydlig riv ruskende galt her..

Promodified

Da har jeg byttet tilbake til original fordeler, og motoren starta. Tenninga er justert riktig, pluggene tenner fint.
    Men den drukner full av bensin, og når den først stopper da, er den et helvette å få starta igjen.
    Bruker en universal Carter pumpe, må jeg ha regulator på den tro?
    Trykket skal vel ikke være mer enn 12 - 15 psi, så den leverer sikkert endel mer nå.

Bensintrykket er avgjørende. Skal være en regulator på throttle bodyen originalt så den bør regulere dette riktig uansett med mindre det har vært gjort noe "kreativt" arbeide i drivstoffsystemet...

Finnes forresten veldig mange elektriske bensinpumper som ikke leverer mer enn 7-8 psi og da vil ikke motoren gå. Mener at TBI motorene skal ha 18-20 psi men husker ikke helt. 1-2 psi avvik på disse har ganske store konsekvenser for det er prosentmessig mye.

Tror jeg ville verifisert bensintrykket med en måler først så du vet at dette er riktig før du begynner med tenning og til slutt lambdaene dine.

Promodified

For øyeblikket er det ikke tilkoblet lambda i det hele tatt, så skal koble til en så jeg er sikker på det og.

Fant ut at TBI skal ha mellom 12 og 15 psi i trykk, og regulatoren throttle bodyen er stilt inn på nært minimum. (Tappen er skrudd lengst ned), så trykket der skal vel være noenlunde 12 psi..
    Carter pumpa kan leverer bortimot 20 psi, så tror den skal levere nok.

Promodified

Sliter fortsatt med å få denne til å gå ordentlig. har til nå prøvd flere typiske TBI pumper (Ford E2000, Carter P5001 osv.), men virker som alle gir for lite.
    har hatt regulator på intak til TBI, og den viste over 30 psi på alle pumpene. Hjalp ikke om jeg verker skrudde ned eller opp på trykket. Regner med jeg måtte ha regulatoren før TBI for å få riktige trykk inn..
    Har 8mm rør til både in og retur rør, regner med det holder?

Har bytta alle sensorer med nye også.

Bookmarks