Results 1 to 11 of 11

Thread: knust girkasse pajero 2,5tdi/2,3td

Original

Unhappy knust girkasse pajero 2,5tdi/2,3td

hei...
    jeg har klart å knuse girkassa på pajeroen (2,5tid 88 mod)

lurer da på om jeg kan bruke girkassa fra en 2,3td 87 mod...
    eventuelt om det er noen her inne som vet om/har en kasse som skal selges. jeg er villig til og bet. 4000,- for en brukt kasse...
    pajero 2,5tdi 88 (lang)...
    mulle-mekk :D

Original

begge er av den lange typen...

Modified

88 og 87 kassene er like, men når du kommer opp i sånn ca 91, kom de vel med en canter kasse,( en bedrekasse ) som også passer, men det er forskjell på lengden på mellom akslingene.

tror ikkje eg tar så mye feil nå
    Hans Gunnar
    KNA Haugaland Offroaders
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=20265

Super Moparerator HardKåre's Avatar

helt korrekt... :)
    Men vær obs på at enkelte tidligere modeller også kom med den forsterkede Canter-kassa, har sett en bil så gammel som -89 med denne.

Ellers kan du bruke gearkasse fra 2,3 2,5 og også 2,6 bensiner, både kort og lang. (med mindre du må bytte mellomakslinger, da må du hente fra samme bil) Du kan også bruke gearkasse fra L200 med litt modifikasjoner på gearstengene, og hvis transferkassa er OK kan du bruke hovedkassa fra L300 på den transferkassa du har.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Modified Maylinn's Avatar

Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    helt korrekt... :)
    Men vær obs på at enkelte tidligere modeller også kom med den forsterkede Canter-kassa, har sett en bil så gammel som -89 med denne.

Ellers kan du bruke gearkasse fra 2,3 2,5 og også 2,6 bensiner, både kort og lang. (med mindre du må bytte mellomakslinger, da må du hente fra samme bil) Du kan også bruke gearkasse fra L200 med litt modifikasjoner på gearstengene, og hvis transferkassa er OK kan du bruke hovedkassa fra L300 på den transferkassa du har.
    hvordan vet man om det er en canter kasse, står det noen spesifikasjoner på kassa. kom disse kassene bare til diesel eller også bensin???noen som vet??
    jeg har beholdt bensin girkassen fra bensinbil da jeg bygde om til dieselmotor... jeg har også bensinsvinghjul på min dieselmotor.. mener det er noen av diesel-bensinkassene som ikke er helt like og det er derfor jeg måtte bytte svinghjul,men dette er nå så mange år siden at jeg husker ikke helt...
    Maylinn Swinburne, 93036136

Du må nesten se på kassa hvordan den ser ut...

Den gamle kassa øverst, Canter nederst.

Forskjellen på en bensinkasse og en dieselkasse er bare giringa på 1ste-gearet. (i allefall 1ste generasjon kasse) De ble byttet ut på både bensin og diesel i perioden -89-92. Husk bare at hvis du har av den gamle typen kasse så kan kassa ha godt av å få litt ekstra olje, hyppige oljeskift og KVALITETSOLJE.

Kan tyde på at du har fått motor fra en bil med annen gearkasse, mener at f.ex superselect-kassen som kom med Gen2 har dypere svinghjul men dt er jeg usikker på... Ikke sikker på Canterkassa. JEG synes canterkassa ser lengre ut Er i såfall bare å bytte svinghjul, de går om hverandre, men jeg ble overrasket over at bensinersvinghjulet passet på en diesel?? Trodde det var lettere, og med startkransen plassert anderldes??
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

er det stor pris forsjell på den gammle og på canter kassa?
    jeg er usikker på om jeg gidder å legge mye penger i dette...
    om jeg heller skulle selge i deler...

Original

Jeg har girkasse liggende i Tromsø. Alternativ 1: kom å hent komplett bil kr 4ooo. Du trenger kun batteri og prøveskilt. Er lang pajeero med 2.6bensin. Alternativ 2: Jeg skrur ut gir kr 3500.

Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Du må nesten se på kassa hvordan den ser ut...

Den gamle kassa øverst, Canter nederst.

Forskjellen på en bensinkasse og en dieselkasse er bare giringa på 1ste-gearet. (i allefall 1ste generasjon kasse) De ble byttet ut på både bensin og diesel i perioden -89-92. Husk bare at hvis du har av den gamle typen kasse så kan kassa ha godt av å få litt ekstra olje, hyppige oljeskift og KVALITETSOLJE.

Kan tyde på at du har fått motor fra en bil med annen gearkasse, mener at f.ex superselect-kassen som kom med Gen2 har dypere svinghjul men dt er jeg usikker på... Ikke sikker på Canterkassa. JEG synes canterkassa ser lengre ut Er i såfall bare å bytte svinghjul, de går om hverandre, men jeg ble overrasket over at bensinersvinghjulet passet på en diesel?? Trodde det var lettere, og med startkransen plassert anderldes??

Er Gen1 jeg har, husker jeg ikke fikk entret bensinkassa på dieselmotoren første gang jeg konverterte til diesel ( er nå 10 år siden) og satte da bare over svinghjulet fra bensinmotoren. når jeg senere fikk en pajero til og skulle bygge denne om gjorde jeg bare det samme... har jo fungert kjempebra på begge bilene.. siden jeg har bensinsvinghjul haar jeg også brukt bensinstarteren...

Ok! :-) Jeg bygget om fra -84 2,6 til -86 2,3, den gikk rett på bensinkassa... (øverst på bildet) Siden har jeg byttet til en -92 L300 2,5, og den gikk også rett på samme kassa! :)
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

skal ikke være noe annerledes med mine kasser, må ha vært at jeg den gangen sikkert ikke fikk entret på clutchen og så var det en gammel pajerokjenner som sa jeg måtte bytte svinghjul på motoren, etter det gikk kassa rett på, var nok en tilfeldighet, men det gjorde at når jeg bygget om en annen pajero noen år senere gjorde det samme... det har fungert veldig greit, ikke hatt noe startproblemer selv om bensinsvinghjulet er betydelig lettere og bensinstarteren litt svakere... men som sagt unødvendig jobb...

Bookmarks