Etter å ha surret litt frem og tilbake har jeg nå endt opp med å lage en liten tråd om min -92 Patrol Y60...
Jeg har opprinnelig laget en garasjetråd på offroad.no, men kjører nå "historien" her.
Jeg repterer det som er skrevet tidligere:
Etter å ha surfet rundt en god del etter mulige prospekter til ny bil for offroad- og tilhengerbruk endte jeg opp med å hente en -92 Patrol Y60 i begynnelsen av mars 2010.
Bilen er nok ikke ukjent for enkelte da den har vanket både her og på offroad.no over lengre tid.
Jeg har hele tiden hatt et ønske om å finne en bil med litt større hjul og heving OG som er godkjent...og slike biler vokser ikke akkurat på trær, så gleden var jo stor når jeg kom over denne.
Kort info om bilen:
1992 modell, 2.8TD, kort versjon
- Hevet 3", OME. Godkjent og skrevet i vognkort
- 35/12.5/15, evt 315/75/16. Godkjent og skrevet i vognkort
- ARB-sperrer foran og bak
- Safarisnorkel, vinsjreciever bak, IPF-lykter, Sparco stoler, islandsbreddere, ..
Bilen hadde stått i ro noen måneder når jeg hentet den. Den primære årsaken til det er vel rett og slett at den hadde noen mangler på EU-kontroll som trengte utbedring...nærmere bestemt litt slark i foringer og skjeve bremser, samt et par rusthull i rammen. Etter disse punktene har nok kontrollør stoppet opp for det er blant annet ikke anmerket for at eksos stopper midt under bilen . Så det er sikkert noen ting til som må gåes over.
Det er altså en ganske grom bil som er verdt å ta vare på, men som trenger litt ettersyn for å komme i toppform igjen. Men det er absolutt ikke så verst.
Et par bilder fra tidligere eier:
![]()
Siden den hadde skjeve bremser var de blitt demontert, så når jeg kom ned til Ski for å hente doningen måtte bremser monteres.
Jeg hadde med nye bremseklør og nye skiver og klosser fulgte med på kjøpet.
Så da stod den slik når jeg møtte opp:
![]()
Etter dette var det litt frem og tilbake før oppstart kunne gjøres, bl.a med litt strømmangel. Men det ordnet seg fort.
Så etterhvert kunne turen nordover starte.
Den ble desverre ikke helt problemfri den heller. Det endre rett og slett opp med motorstopp på dovrefjell.
For å gjøre en lang historie kort kan jeg bare si at etter å ha vært i området dovre/oppdal og mottatt en del gode tips fra andre offroadere om verksteder/kyndige personer klarte jeg til slutt å få tak i nytt dieselfilter og prøveskilt i oppdal. Det tok ca 14 timer fra jeg begynte å få trøbbel til jeg igjen var igang igjen fra oppdal med nytt filter montert.
Takk til dere som kom med tips til verksteder i oppdal. Løsningen ble til slutt Storlismia som hadde filter og en hyggelig lokal person som hjalp meg inn til Oppdal.
Strande:...forøvrig merkelig mange som bare passerte uten å stoppe der jeg stod midt på fjellet med nødblink...
![]()
Uansett.
Jeg startet fra Ski sånn ca i 18-tiden onsdag og hadde klart å komme meg opp til fergekaia Bognes (--> Lødingen) 05:15 fredag morgen.
Den lengste turen (i tid) jeg har hatt nordover.
Men forøvrig fungerte Patrol'n strøkent hele veien.
Kjørerute var altså fra Ski til Sortland.
Her TIDLIG fredag morgen på bognes...temmelig tørre øyne her...
Første mann i kø..
![]()
Et par bilder av interiør:
![]()
Så hva er planene videre??
Rett og slett å få bukt med manglene på bilen slik at den kan få skilter på. Det innebærer altså litt foringer og småtjafs, men ikke minst å få orden på rammen.
Etter det får jeg se hva mer som den kan trenge, men i hovedsak er det vinsjreciever foran og forebygging/fjerning rust på karosseri og vet opplakkering. Og så er det sikkert noe mer stæsj man kunne tenke seg, bla et sett større hjul til spesielle anledninger .
Tidsskjema er rett og slett bare ta det litt etterhvert. Håpet er å kunne hente ut skilt til sommeren.
Bookmarks