Results 1 to 6 of 6

Thread: HOW-TO; Forlenge mellomaksling

  1. #1
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default HOW-TO; Forlenge mellomaksling

    Du kan gjøre dette uten dreibenk om du bare skal ut i skogen, men skal du bruke på vei bør du sjekke i en dreibenk


    Så for meg 30mm forlengelse, så kutta slik at jeg fikk 40mm med splines. Da fikk jeg nok splines mot krysset for å sentrere rundt en hann-del, samt nok å sveise på i begge ender.

    laga et spor å følge med vinkelsliperen
    Name:  SAM_0454 (Medium).jpg
Views: 698
Size:  54.6 KB


    40mm med splines vil være i kontrakt, det anser jeg som nok.

    Name:  SAM_0456 (Medium).jpg
Views: 508
Size:  54.1 KB



    merk delene slik at de står likt som originalt
    Name:  SAM_0458 (Medium).jpg
Views: 496
Size:  55.9 KB


    Rør med riktig diameter tres på, denne er 80mm lang med 4 hull i hver ende for pluggsveising

    Name:  SAM_0459 (Medium).jpg
Views: 542
Size:  57.5 KB


    Punkt og sjekk i dreiebenk
    Name:  SAM_0462 (Medium).jpg
Views: 573
Size:  58.4 KB

    pluggsveis, sjekk igjen deretter helsveis
    Name:  SAM_0469 (Medium).jpg
Views: 535
Size:  51.1 KB

    original lengde og 30mm forlenget
    Name:  SAM_0467 (Medium).jpg
Views: 541
Size:  55.3 KB

    framme og bak ferdige

    Name:  SAM_0471 (Medium).jpg
Views: 528
Size:  51.0 KB


    puss og apply paint.
    Last edited by ShuDuck; 03-12-2010 at 12:21.
    wut?

  2. #2
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Pent.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  3. #3
    Modified
    Join Date
    Jul 2009
    Location
    Sandefjord
    Posts
    353

    Default

    very nice. :)
    Erik Baret - Tlf. 91689746
    Goblin

  4. #4
    Promodified
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Horten
    Posts
    777

    Default

    Betyr det at du har først 40 mm innfesting innvendig i hunndelen så 30 mm med et stykke uten riller hvor det er det innskjøtede ytre røret sin innside som er det som er innerst for å si det slik og så kommer delen med riller igjen.


    Det som bekymrer meg er at innerdelen med splines får dårlig støtte og begynner slingre først veldig lite men at det raskt slites på hunnkjønnsdelens splines. Momentet på splinesdelen mot innsiden av splinesen i hunnkjønndelen vil bli enormt mye høyere. Vil det bli et problem? Eller blir det bare slik at den holder i 35 år i stedet for 50 år?
    Attached Images Attached Images  

  5. #5
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Jeg tror ikke det vil bli noen stort problem, gunnar... Han har ikke forlanga mye, og du skal ikke ha mange mm med inngrep før dette blir tight. det er jo stål i stål, og han har mer enn akselens diameter i inngrep...

    men skulle jeg tatt noe særlig mer enn 40-50mm ville jeg tatt det på den andre siden, altså i røret slik at splinesen kommer så nære krysset som muig....


    Veldig enkel og fin metode og erstatte spacere på. Pen jobb og Shu:)

  6. #6
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Vil ikke være noe problem.. En annen fordel er at men unngår større vinkler på mellomakslingene slik som man får med spacer. Jeg plasserer et større moment på splines og sveisene mine, enn på fire lange bolter gjennom en aluspacer.
    wut?

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •