Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 45

Thread: Kjetils 54 Willys Pickup

  1. #1
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default Kjetils 54 Willys Pickup

    Etter å ha fundert og leitet lenge ble det endelig en Willys pickup på meg. En 1954 mod med L-226 maskin, den var omlakkert og muligens restaurert for 12 år siden og har derfor veldig lite rust. Ramma er så og si strøken. Karroseriet har litt flaking i lakken og overflate rust noen plasser jeg har kun funnet en plass med litt gravrust, kanten på førerdøra. Bilen blir nok på sikt plukket ned og omlakkert.
    Attached Images Attached Images     
    Last edited by sandviper; 02-11-2010 at 20:44.

  2. #2
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Plukket av planke haugen på planet.
    Attached Images Attached Images   

  3. #3
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Når jeg hentet bilen startet den greit, men den gikk skikkelig rævva, masse feiltenning pluggene var også nedsotet og fæle.
    Tenningen er bygget om til 12v så regner med coilen er ok.

    Kjøpte 6 nye plugger, men ikke sikker på om det er de riktige.
    Nye plugg ledninger og ny coil ledning.
    Det viste seg att tidligere eier hadde byttet rekkefølge på plugg 2 og 3. Så fant riktig tennings rekkefølge (153624) og prøvde og fyre den opp. Etter en good stund begynte den sakte men sikkert og fyre igjen. Men går fortsatt ikke fint. I perioder hoster og harker den. Men kan også gå fint før den ramler på turtall og begynner og feiltenne igjen, hva kan det være.

    Noen som vet hvordan man stiller tenning og tuner forgasser på disse?
    Attached Images Attached Images  

  4. #4
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Bak akslingene er en Timken kraftig sak som det desverre er vanskelig og finne deler til og umulig og finne sperre til.
    Attached Images Attached Images  

  5. #5
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Lurer på om dette kan være orginal fargen?
    Attached Images Attached Images  

  6. #6
    Original
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Saltdal
    Posts
    22

    Default

    Fin vogn du har skaffet deg der....har selv lurt litt på maken, men har ikke gjort ferdig ZJn enda så tiden strekker ikke til enda.
    Finner du mere lakk under grønn/blåfargen....kan jo være originalfargen du ser der.

  7. #7
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Jeg har prøvd å skrape litt, finner noe brunrødt under der igjen (ikke rust) som muligens er grunningen.
    Kanskje orginal fargen er den samme som på denne
    Attached Images Attached Images  
    Last edited by sandviper; 12-14-2009 at 13:08.

  8. #8
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    I går kom det en Holley 2 porta forgasser med adapter i posten. Begynner å montere den etterhvert, men ønsker meg litt varmere vær først. Det må nok modifiseres litt for å få den til og passe men ved første øyekast ser det ok ut.

    Elektronisk tenning fra Pertronix er også på vei. Med dette settet bytter man ut stift tenningen og erstatter det med elektronisk tenning og det fine med det er att alt får plass under fordeler lokket så det ser orginalt ut.

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Ikke veldig god plass til og skru i garasjen, men fikk prøve montert Holleyen.

    Med fuel bowlen mot fører siden er det kun slangen til varme registeret som er i veien. Utover det må adapteret files litt på den ene siden, og jeg må ha nye kortere bolter for å feste adapteret til innsuget.




  10. #10
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Snøen er borte og jeg har funnet garasjen igjen :)

    Jeg måtte modifisere adaptere litt, for å få nok klaring til gasspjellet på forgasseren. Boltene måtte også files litt.


    Adaptere på plass


    Staget fra gasspedalen koplet, må bare ha en låsesplint. Eneste modifikasjon som var nødvendig var og bøye litt på staget. Jeg har full vandring på pedalen.

  11. #11
    Modified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    580

    Default

    skjedd noe nytt spennende her?

  12. #12
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Nei det har igrunnen ikke det;)

    Jeg sliter med å få startet den, men har ikke fått sett noe på det den siste tiden. Noen som har tips?

    Den fyrer for så og daue igjen med engang. Jeg har testet gnist og den er ok på alle plugger. Bensin får den også...

  13. #13
    Prototype
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    1,800

    Default

    Quote Originally Posted by sandviper View Post
    Nei det har igrunnen ikke det;)

    Jeg sliter med å få startet den, men har ikke fått sett noe på det den siste tiden. Noen som har tips?

    Den fyrer for så og daue igjen med engang. Jeg har testet gnist og den er ok på alle plugger. Bensin får den også...
    stopper den samtidig som du slipper startern eller`?

  14. #14
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    ja igrunnen, kan av og til hoste et sekund ellr to før den dauer.

  15. #15
    Prototype
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    1,800

    Default

    Quote Originally Posted by sandviper View Post
    ja igrunnen, kan av og til hoste et sekund ellr to før den dauer.
    er det strøm på coilen når du slipper startern da?

  16. #16
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Det er jeg ikke sikker på, kan jeg måle det tro. Mellom pluss og minus med et ampere meter?

  17. #17
    Prototype
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    1,800

    Default

    Quote Originally Posted by sandviper View Post
    Det er jeg ikke sikker på, kan jeg måle det tro. Mellom pluss og minus med et ampere meter?
    sett tenninga på å mål på + på coil og jord i chassiet. med et multimeter på volt

  18. #18
    Standard
    Join Date
    May 2009
    Posts
    134

    Default

    Kom til å tenke på en ganske grom en jeg så på gardermoen i -06
    Attached Images Attached Images  

  19. #19
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    tøff den!

  20. #20
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    En liten update.

    Motoren vil fortsatt ikke fyre og det viser seg att to av innsugsventilene henger, om dette er grunnen alene vet jeg ikke.

    Planer for vinteren, ut med det gamle og inn med noe nytt.

    Planen er 4.0HO med kasser fra XJ og andre akslinger. Hva er enda ikke helt i boks men tenker japse Toyota eller Nisan, om ikke noen har noe fra riktig kontinent og selge?

    Utfordringen er att bakakslingen er så himla brei 67"! Blir det japse må jeg ha
    3" spacere på hver side bak.

    Ellers er planen så lite heving som mulig for å få plass til "tall and skinnies" 34" 10,5 Interco LTB

  21. #21
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Gamle motoren ble tatt ut igår kveld.
    Attached Images Attached Images   

  22. #22
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Dobbelt opp med motorfester og banket og massert torpedovegg vitner om att denne ikke alltid har gått med orginal sekser.
    Attached Images Attached Images   

  23. #23
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Fikk demonter fanger og frontplaten i dag og fjernet motorfestene
    Attached Images Attached Images   

  24. #24
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Etter kapping og sliping av motorfester, så fikk jeg testet om 4 literen passer og det gjorde den. Vifta må bort og inn med elektrisk, ny radiator, må lage motorfester må muligens flytte traversen, men ikke sikkert.
    Attached Images Attached Images     

  25. #25
    Modified
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    392

    Default

    Demontert krom med mer fra grillen. Parklysen bød på litt utfordring, klinkingen var løsnet så mutteren snurret, frem med roterende luftfil så gikk det også.
    Det er litt bobler på grillen så lurer på om den blir lakkert

    Polerte panseret for å se hvordan det ble, blir nok ikke lakkering på det enda, venstresiden polert mens høyre er upolert. Ble ganske bra. Beklager dårlige mobilbilder skal skjerpe meg
    Attached Images Attached Images   

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •