Results 1 to 15 of 15

Thread: "Stith" - Jeep CJ7 - för Pro-mod

Default "Stith" - Jeep CJ7 - för Pro-mod

Här kommer då byggtråden om min Jeep CJ7, även kallad "Stith"

Finns även ett reportage om bygget på min hemsida:
    http://www.PogoStickOffroad.com

The article on this build, as well as the rest of my homepage will also be available in english, in a couple of weeks.

I det stora hela så handlar det nästan om en helt ny bil. Runt halva karossen och fördelningslådan är det som kommer vara kvar från orginalbilen.

Istället för sursexan som satt i från början så kommer det hamna en AMC v8. Till en början kommer det att stoppas i en 304 med automat. Vilken automat det blir är ännu inte riktigt bestämt.

Fördelningslådan kommer vara samma som satt på från början, dvs en dana300. Dock kommer den vinklas upp för att skapa en "platt mage" och jag kommer bygga "twinstick" på den.

Axlarna kommer vara framaxeln och bakersta axeln från en terrängbil 20. På dem kommer det sitta 37" *12,5 knoppdäck. Jag kommer montera skruvfjädrar på jeepen, och axlarna kommer vara upphängda i 4-länk.

Buren kommer byggas enligt reglementet och kommer att fästas i karossen med stöd underifrån i ramen.Skicket på ramen har visat sig vara mindre bra och kom fram till slutsatsen att jag lika bra kan gör en ny iom att resten av bilen kommer vara ny eller renoverad. Ramen kommer att ändras gäntemot orginal så att axlarna har större fjädringsmöjligheter uppåt, så att jag inte behöver höja den lika mycket och därigenom kan sänka tyngdpunkten lite.

Så den såg ut när projektet började:

Dags att plocka ur den gamle motorn:

Inredningen bortplockad:

Under det centimetertjocka lagret av spackel återfanns ett lapptäcke:

Karossen börjar kapas bort:

Ny 304 motor med en york-kompressor på. Yorken kommer flyttas över till min Wrangler istället:

Det enda av karossen som skall behållas, förutom rutram, motorhuv, grill och kanten runt dörrarna:

Påbörjad återuppbyggnad av karossen. Använder den gamla ramen som grund, innan den nya inkommit:

När jag väl hade fått hem däcken så var jag ju tvungen att göra en jämförelse på min Wrangler YJ. Wranglern är höjd 3.5" och har 33" däck.

Här är den med 37"orna ställda utanför wranglerns däck, med Joakim's hjälp:

Det kommer dock inte att hända så mycket på jeepen på ett tag nu då jag frenetiskt försöker spara ihop till axlarna. De ligger som första prio just nu.
    Last edited by Whistler; 02-02-2007 at 20:22.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Litt av en jobb du legger ned....
    Blir en usedvanlig tøft bygg å følge videre...

Jeg er på jakt etter et sett med portaler om du hører om noe...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Tackar!

Jag håller ögonen öppna.

Eftersom det inte händer så mycket nu innan jag har sparat ihop till portalerna, så tänkte jag att jag skall sätta mig och lägga in bilen i 3d i datorn. Dels för att tiden finns, dels för alla fördelar med att kunna se allt i datorn först och för att jag lagt om strategin och nu kommer att bygga ett rent rörramsbygge istället för att använda vanlig ram...
    Last edited by Whistler; 02-23-2007 at 20:04.

Hva skal bilen brukes til... utrolig tøft prosjekt...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Den skall bruges inom biltrial. Är ett Pro-modified objekt

Uppdatering 070223:
    Har fått in lite cash från banken denna veckan, så portalerna kommer att komma hem snart och en stor del går nog åt att köpa en Jeep Comanche, som dragbil och bruksbil. Inga bilder, men lite framsteg iaf.

Arbetet med att lägga in Wranglern i datorn fortskrider. Iom YJ och CJ7 är lika på många delar så kommer jag delvis använda den modellen till "Stith". Kommer bild på den snart.

Det är numera även bestämt att det blir en Chevrolet 350 V8 med insprut, en th350 automat och dana 300 fördelningslåda. Därav är de motorer och växellådor jag har till salu. Inte d300'an dock.

Wild Logger with Bogger Chevy-Sheriff's Avatar

Quote Originally Posted by Whistler View Post
    Det är numera även bestämt att det blir en Chevrolet 350 V8 med insprut, en th350 automat och dana 300 fördelningslåda
    Ahhh! Mycket bra!!!!!

Ett utrolig interresant prosjekt at følga videre.

Axlarna kommer vara framaxeln och bakersta axeln från en terrängbil 20
    terrängbil20 - er det volvo jeppen (valpen) ?
    Usjekta min uvitenhet og dårliga svenska...:o
    Sheriffen

Nordmarka Wild Truck Logging

Publikumsvennlig Henning's Avatar

Sjeriff.. Terrengbil 20 er en lang Terrengbil 11 ... TBG11. Den har 3 akselsett, derfor spesifiserer han at han skal bruke bakerste aksling.

Les og bli kloka: http://volvovalp.ifokus.se/
    Min er lengre enn din

Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar

En annan fördel med 20-axlarna är att dom har högre utväxling, cirka 7,5:1 någonting.....
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles.

Jepp, något i den stilen.

Pga eventuellt Jeep comanche-köp så kommer det nog gå lite långsamt med projektet. Blir det ingen comanche, så går det snabbare :p

Standard

Quote Originally Posted by Whistler View Post
    Jepp, något i den stilen.

Pga eventuellt Jeep comanche-köp så kommer det nog gå lite långsamt med projektet. Blir det ingen comanche, så går det snabbare :p
    Da syns jeg du skal droppe Comanche'n!
    Henrik Nygaard
    www.HN-Racing.net

Quote Originally Posted by Henrik View Post
    Da syns jeg du skal droppe Comanche'n!
    ...och så blev det. Har dock beställt lite godsaker till min wrangler, men snart så ska jag sätta igång med Trialprojektet igen...

Har du noen planer om når du skal være ferdig??
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Siktar på att vara klar till säsongen 2008, så ingen jättepanik alltså. Känner inte för att stressa ihop första ordentliga bygget jag gör.

Bookmarks