Results 1 to 8 of 8

Thread: Write-Up: In cab winch control.

Shop builder sivrt's Avatar

Default Write-Up: In cab winch control.

Jeg har nå laget meg betjening til vinsjen foran inne i jeepen. Gjorde dette for å slippe fjernkontrollen under normal bruk, dvs under terrengkjøring der man vinsjer seg selv. Fjernkontrollen kan fortsatt brukes hvis man skal kjøre vinsjen fra utsiden av bilen.
    Løsningen ble testet ut på Jeepchallenge `09 og virket meget bra. Anbefaler denne oppgraderingen på det varmeste. Så over til write-up`en....

Det man trenger:
    - 3 x 4m kabler (Vanlig tynn kabel, 1,5 eller 2,5 kvadrat holder.)
    - 1 x 1m kabel til jording av relèer.
    - 5 x ringkabelsko.
    - 5 x flatstiftkabelsko.
    - Ut/inn fjørbelastet bryter.((på)/av/(på))
    - "Nødstopp" / aktiverings- bryter.(For å hindre utilsiktet kjøring av vinsjen)
    - Evnt. krympeslanger, trekkerør og gummigjennomføring til kablene.

Det man i praksis gjør er å sette styrestrøm til relèene som styrer vinsjen ut eller inn. Her er et bilde som viser relèene når man fjerner dekselet:
    Name:  SS851737-1.jpg
Views: 248
Size:  66.0 KB
    Grønn kabel går til relèene som styrer vinsjen UT, svart kabel går til relèene som styrer vinsjen INN og de brune kablene er jord fra alle relèene til fjernkontrollen. Dette er relèboksen før modifisering. Relèene står diagonalt og er lasket seg imellom. Den store kabelen i venstre side av bildet er plusskabelen som går til batteriet.

Det kan være at relèboksen er ulik denne på bildet, som er en Warn vinsj. Men poenget er å ha en kabel fra hvert relè og en plusskabel inn til bryterne. Hvis man måler litt på relèene med et multimeter når man kjører vinsjen med fjernkontrollen finner man hvilke relè som styrer hvilken retning.
    Last edited by sivrt; 08-31-2009 at 12:52.
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

Default Kobling av relèboksen.

Siden alle 4 relèene er lasket sammen med en felles jordingskabel som går til fjernkontrollen, må de ha en ekstra jordingskabel til karrosseriet for at bryteren inne skal fungere.
    Jeg koblet min til innerskjermen på førersiden.

Bilde av jordingskabel kommer her:

Plusskabel:
    Tok så en kabel og koblet den til der plusskabelen fra batteriet er koblet. Denne kabelen går herfra og inn til "nødstoppbryteren".

Vinsj ut:
    Der den grønne kabelen går inn på relèet kobler man på en kabel. Dette relèet er lasket sammen med det andre, så man trenger bare koble seg på det ene. Denne kabelen går inn til den fjørbelastede bryteren og kobles til.

Vinsj inn:
    Der den sorte kabelen går inn på relèet kobler man også på en kabel. Dette relèet er også lasket sammen med det andre, så man trenger bare koble seg på det ene. Denne kabelen går inn til den fjørbelastede bryteren og kobles til.

Bilde av ferdig koblet relèboks kommer her:

Oversikt:
    - Grønn kabel = Vinsj ut.
    - Sort kabel = Vinsj inn.
    - Egen jord fra 1 relè til karrosseri, de andre 3 er lasket til det man kobler til.
    - Egen plusskabel inn til nødstoppbryter.
    Last edited by sivrt; 08-31-2009 at 13:04.

Default Kobling av bryterne "in cab".

Bryterne inne i bilen kobles slik at man ikke kan risikere å kjøre vinsjen utilsiktet. Det oppnås ved å bruke en "nødstopp" bryter med lokk man må vippe opp før man kan aktivere strøm til betjeningsbryteren til vinsjen.

Kablene:
    Jeg trakk kablene fra relèboksen under grillen, bak hovedlykten og langs det orginale ledningsnettet mot torpedoveggen på førersiden. Borret et 16mm hull i torpedoveggen ved siden av bremsekraftforsterkeren og satt inn en gummigjennomføring. Trakk kablene deretter under teppet ved pedalene og inn under midtkonsollen. Dette er selvfølgelig valgfritt og varierer fra bil til bil..

Nødstopp bryter:
    Her kobler man inn plusskabelen fra relèboksen i den ene enden og legger en lask over til betjeningsbryteren til vinsjen for å sette strøm på denne.

Betjeningsbryter:
    Her kommer pluss inn i midten av bryteren når nødstoppbryteren er aktivert. Man kobler inn kablene fra relèene på hver sin side alt etter hvilken vei man vil ha funksjonen. Jeg koblet min sånn at når pilen peker mot fronten av bilen gir vinsjen ut og når pilen peker mot bakenden drar vinsjen inn.
    VIKTIG! Bryteren som man betjener vinsjen med MÅ være dobbeltvirkende. Dvs. at man ikke kan risikere å kjøre strøm til begge relèene samtidig, da batteriet vil kortslutte. Da må man evnt ha et relè for å styre dette. Min bryter er kjøpt på Bilextra på Stoa i Arendal. Likte pilene siden de gir en god indikasjon på ut og inn. Denne bør være fjørbelastet slik at når man slipper bryteren, slutter vinsjen å gå.

Det kommer bilde av koblingen her..

Ferdig produkt med deaktivert betjeningsbryter:
    Name:  DSC01274.jpg
Views: 207
Size:  70.5 KB

Betjeningsbryteren er her strømsatt og klar til bruk:
    Name:  DSC01275kopi.jpg
Views: 163
Size:  56.2 KB
    Last edited by sivrt; 09-03-2009 at 21:43.

Denne write-up`n gjøres ferdig etterhvert. Mangler noen bilder foreløpig av kobling o.l.

Jeg monterte bryterne på en plate der askebegeret pleide å være, men man kan montere disse der det er plass. Man får også kjøpt ferdige kit i statene som er til dette. Jeg synes bare det var såpass greit å lage selv så da gjorde jeg det..

Håper noen andre også kan få bruk for dette, jeg er ihvertfall ikke i tvil. At jeg ikke gjorde dette før?

Standard

Genialt
    Jeep XJ 4.0Ho. 33" "Rødhette"
    Jeep ZJ Orvis 5.2 V8

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Kjempefin writeup Morten. Men jeg syns det var lettere med en sånn

Det følger til og med feste til dashen.
    Jeeps are bils, not båts!

Dette er for de som ikke vil bruke penger på en sånn en vettu Amund

Hele dette opplegget kan lages for under 200,-. Det tviler jeg på den der koster, he he..

Standard

Jeg har gått for Amund sin løsning til min M15000, og du kan hive en "0" til bakpå prisen
    "I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Bookmarks