Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 40

Thread: Stefan's Garage - Designar plasmabord

  1. #1

    Default Stefan's Garage - Designar plasmabord

    Då jag gillar att läsa vad andra gör med sina bilar känns det inte mer än rätt att jag visar upp vad jag gör med min egen :)

    Bilen i fråga är en Jeep Cherokee 4.0L -90.
    som började som alla andra bilar, orginal....
    planen var att bygga om för att kunna hantera 35" då jag redan köpt sånna
    I dagsläget har jag hunnit provköra på en träff men tänkte ändå visa lite vad som är gjort hittills.
    Attached Images Attached Images  
    Last edited by Freekarn; 07-27-2010 at 11:55.

  2. #2

    Default

    det började med att jeepen höjdes fram med hjälp av fjädrar och dämpare jag köpt på biltema, jag mätte ut lämpliga mått på bilen och for sedan iväg och letade efter det som bäst motsvarade dessa. resultatet blev Mercedes fjädrar och Scorpio stötdämtare. För att dessa fjädrar ska passa behövdes nedre fjäderskålar byggas. Jag borrade ett hål genom genomslagsplattan och skruvade skålarna i dessa. i samma veva plockade jag lös skärmbreddarna för att börja kapa lite, rev även ut inredningen då den luktade allt annat än fräsht, jag blir mer och mer förvånad över hur lite rost det är på bilen :)
    Attached Images Attached Images     

  3. #3

    Default

    Så fronten sitter nu ca 3" högre än vad den var innan. det var dags att börja kapa lite :) kapade längs med den yttre kanten där skärmbreddarna suttit och kapade även snitt i plätskarven i hjulhuset för att enkelt kunna vika in den och få lite mer frigång i hjulhuset.. bak är det inte lika lätt att bara kapa, en liten bir in sitter ytter och innerskärm punktsvetsade ihop och detta gör att om man vill kapa förbi detta så måste man svetsa om det, det skulle iofs inte vara något problem med för nuvarande tror jag det räcker med att göra som jag gjorde i framskärmen med snitt och sedan vika in kanten.
    Attached Images Attached Images     

  4. #4

    Default

    det gick ett tag men sedan började det dra ihop sig till träff och då var det dags att sätta fart :)
    jag köpte en uppsättning S10 pickupbladfjädrar. Öglorna på det översta blade kapades bort sedan ersattes alla blad förutom det översta cherokeebladet med alla s10 bladen. detta gav en ungefärlig höjning på 4.5-5" då mina orginalblad var rätt slitna. tillverkade nya bladklämmor när jag ändå höll på. Heavy duty modellen

    När jag ändå var i tagen och höll på så köpte jag en Jeep YJ-95 bakre bromsslang som är ca 8-10cm längre än orginal XJ, helt perfekt :)

    Något som jag inte förstår är hur man kan sätta fjäderfästen som sticker ner 10cm nedanför axeln på en terrängbil, blir ju som ankare i skogen. Så jag kapade lös dessa och flyttade upp dom så dom sitter mitt på axeln istället.

    nu börjar det likna nått :)
    Attached Images Attached Images      

  5. #5

    Default

    men nu var den ju högre bak än fram så för att kompensera för detta så byggdes distanser liknande budgetboost kitten som finns att köpa, bromsslangarna fram går enkelt att ge lite extra längd genom att flytta fästena neråt och räta ut rören.
    I samma veva slipade jag ut lite extra utrymme för undre bärarmana att flexa utåt samt att jag förlängde paralellstaget i väntan på ett nytt justerbart och nu börjar det snart bli dags för provmontering av hjulen
    Attached Images Attached Images    

  6. #6

    Default

    provmontering av hjul
    Attached Images Attached Images  

  7. #7

    Default

    och från första träffen
    Attached Images Attached Images    

  8. #8
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    Det der var en tøff cherokee!!! Bra jobba!!
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  9. #9
    Promodified
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    SORTLAND...Vesterålen,Norge
    Posts
    1,300

    Default

    Very Nice

    Hva sier Bp om ombyggingen da?
    Alt er ok eller???

    Jeg lurer på å emigrere TILBAKE etter 20 år i moderlandet, etterhvert..
    Er drit lei norske BT og idiot-reglene her til lands
    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

  10. #10
    Shop builder sivrt's Avatar
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Froland
    Posts
    2,211

    Default

    Ble bra den ja.. Velkommen skal du være med ny garasje.. Stå på!
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

  11. #11

    Default

    tack tack för de kommentarerna.

    jag tror inte bilprovningen gillar alla ombyggnationerna, vet inte om reglerna här är så mycket bättre än dom i norge tyvärr, är ett h-vete om man ska lyckas få med allt i papperna. Just nu är bilen besiktad och när nästa besiktning kommer så får vi se vad det blir, jag vill iaf kunna köra den på gatan lagligt, allt blir så mycket lättare så :)

  12. #12
    Promodified
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    SORTLAND...Vesterålen,Norge
    Posts
    1,300

    Default

    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

  13. #13

    Default

    Har suttit och kollat på 2009 år upplaga av Ladoga Trophy så nu kom ju suget efter en tävlingsbil igen.. trist bar att det ska vara så sinnessjukt dyrt innan jag kan bygga en vettig tävlingsbil. Ingen som är sugen på att donera en uppsättning portalaxlar? 39.5" boggers? en LS motor? får se till och göra klart de här studierna så man kan börja tjäna lite pengar snart..
    HOFS (House Of Flying Spanners) raceblogg finns att läsa här, måste varna dock då den ger ett extremt tävlingssug!! http://forum.flyingspanners.net/index.php?topic=254.0
    Attached Images Attached Images     
    Last edited by Freekarn; 06-22-2009 at 11:50.

  14. #14

    Default

    Jaha, då var det dags för tävling nästa helg och har ju som vanligt en del att fixa innan dess..

    1. Vinchfäste
    2. Grövre kablar till vinchen
    3. Flytta upp generatorn och kasta ut AC'n
    4. Vindrutetorkare
    5. Kupéfläkt
    6. Bälten
    7. Extraljus på taket
    8. kommer nog på något mer också :)

    Har sista tentan på Onsdag, så onsdagkväll, torsdag och fredag har jag på mig, blir väl nattmek som vanligt


    Har för övrigt köpt en Hilux som jag ska bygga om till tävlingsbil, om någon behöver delar så är det bara att hojta till, det jag ska behålla är delar av ramen, hytten, och styrsnäcka samt ratt.
    Last edited by Freekarn; 08-20-2009 at 16:29.

  15. #15
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,866

    Default

    Bilder av den nye luksen da?? og ikke minst planene for den...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  16. #16

    Default

    Har inte helt bestämmt mig för drivlina än, velar lite mellan en "nyare" 350 med aut eller en BMW/Audi V8 med manuell låda, axlar är inte heller bestämt, antingen portaler eller något i stil med atomic axles, och om jag köper eller bygger portaländar på ett par befintliga axlar har jag heller inte bestämt och om det isf blir kedja eller kugg osv... hjulbas siktar jag på 100" dvs 2.54m. Hoppas på lite diskussioner och ideer härifrån vad det lider :) fick luxen till ett väldigt bra pris då den var utan motor och flak och har redan sålt grejer så den är mer än gratis
    Attached Images Attached Images  

  17. #17

    Default

    Har påbörjat arbetet med att flytta upp generatorn och kasta ut AC'n.
    Som synes på bilderna så sitter generatorn otroligt dåligt placerad orginal om man ser på det med offroad ögon, på sista bilden syns det hur den blivit "inshimsad" och jag har mätt upp att jag kommer behöva en 196cm lång rem..

    Generatorn sitter nu alltså provisoriskt på AC kompressorns plats. några väldigt enkla fästen komme behöva göras men det är i princip inget mer avancerat än ett plattjärn med 2 hål i, kanske en liten böj på det.. men mer om det kommer senare när jag fått tag i lämplig längd på rem, tänkte nämligen ha möjligheten att grovjustera med generatorn och sen spänna det sista med servopumpen.
    Attached Images Attached Images     

  18. #18

    Default

    har börjat med kofångaren lite smått i väntan på att momentum sak öppna imorrn så jag kan åka och handla multirem. målet har varit så liten förlust av frigångsvinkel som möjligt och jag tror det kommer bli bra, översta skivan är i 8mm stål, fästena längs rambenen kommer också bli i 8mm men sen får resten bli 4 eller 5 mm vill ju inte att den ska bli hur tung som helst :)
    Attached Images Attached Images   

  19. #19
    Modified
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Skien
    Posts
    293

    Default

    Flott tråd dette!!! Vil du dele med oss andre hvilke mercedesfjærer du bruker foran?
    Atle H. Ballestad

    '96 Jeep Grand Cherokee

  20. #20

    Default

    jodå det kan jag göra :) , det är förstärkta MB123 fjädrar från biltema, jag ska inte säga 100% säkert men jag tror det var det. vad jag har fått erfara av dessa är att dom nog är lite väl hårda, får se hur det blir när winchkofångaren kommer dit.

    Det som har hänt idag är att jag har byggt ett generatorfäste och att jag har fått till ena sidans infästning mot ramen.. det är inte kul att borra 13mm hål med handborrmaskin :/

    var även och köpte en rem 2030 lång, även den från nån mercedes jag fick hjälp i disken så dom kunde söka på den längd jag ville ha :)
    Attached Images Attached Images    

  21. #21

    Default

    Idag har det blivit winchkofångarbygge hela dagen :)
    Har förstärkt de främre fästena med 5mm plåt och byggt resten av kofångaren så gått som klar :) plattan som sitter i bakkant på översidan är till för att inte en trasslad wire ska förstöra mitt roliga då winchen kommer sitta väldigt nära kylaren. tycker den blir ganska bra ska tillbaka och måla den om en stund så jag slänger kanske upp nån bild med den på plats senare
    Attached Images Attached Images      

  22. #22
    Standard
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Oslo
    Posts
    88

    Default

    Fin fanger Stefan, gleder meg til å se den ferdig...

    "I`m not mean. Your just a sissy!."

  23. #23

    Default

    Här kommer några bilder på den färdiga kofångaren, först är det en bild på den omålad, sen en bil dpå färgen jag använde, en 2 komponents polyuretan färg som egentligen är avsedd för båtar, skulle ge en slitstark yta enligt beskrivningen på burken så jag provade. verkar som det kommer hålla bra. sen 2 bilder på den färdiga fångaren med winch monterad och inkopplad.
    Attached Images Attached Images     

  24. #24

    Default

    Måste ju ge några bevis för att det inte bara är en mallcrawler också
    Attached Images Attached Images     

  25. #25

    Default

    Till salu om någon skulle vara intresserad.. 30000:- SEK , säljes för att finansiera tävlingsbygget..

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •