Results 1 to 8 of 8

Thread: restaurering

Modified Maylinn's Avatar

Default restaurering

heisann alle pajerofolk,kjempeflott med ett nytt forum..
    lurer på om noen av dere som har diverse godkjennte biler kan hjelpe meg litt..
    har en 84 kort pajero med 2"hevesett,3"bodylift og kjører på 35" dekk..
    bilen er nå skiltet av for restaurering..ønker å få bilen godkjennt med 2" hevesett og 1 evnt 2" bodylift,kufanger,vinsj og 35",12.5x15 dekk på 10" felg..
    noen av dere som har fått godkjennt noe liknende eller vet hvordan man går frem for å søke..
    Maylinn Swinburne, 93036136

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Hei, Maylinn!
    Det første du bør gjøre er å ta kontakt med ditt lokale biltilsyn og høre hvordan de stiller seg til ombygginga. Videre må du bare gå for deler som har Tüv-godkjenning, noe som er vanskelig med bodylift... Der kan du evt få tak i en samsvarserklæring, som kan hjelpe noe. Så kan du i teorien få godkjent bilen med 2"+2" heving, for å kjøre med 215-15-dekk...

Problemet med å få godkjent større dekk er at det finnes ingen produsenter som kan gå god for at Pajeroen tåler noe mer enn original-dimmen. Selv ikke Mitsubishi. Så videre fremdrift for å få godkjent dekk og felg må være å overdimmensjonere drivverk og bremser... Jeg tenker f.ex å montere bremser fra en LWB, så tror jeg at Nitteberg har Gen2 bærearmer på IFS'n, for å hjelpe på styregeometrien.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Thumbs up

235/15 er jo innenfor 15% men som "hardkåre" sier så er det litt jobb å få godkjent store dekk. Det er allikvel blitt godkjent korte gen1 pajeroer med så store dekk som nevnt som ønske men på individuell basis. Man kan få importøren til å gå god for 265/15 som er nesten (31*10.5). Men da er det fortsatt en liten stund å gå til å få godkjent 35 som sagt. Bytte og oppgradere bremser er et lurt trekk å gjøre som nevnt og få tatt noen bremsetester med forskjellige størrelse dekk og jobbe med biltilsynet over en tidsperiode. Stå på

regnet med litt problemer med bodyliften,men hevesettet kjøpte jeg med tuv-
    godkjenning..
    en gammel pajero er ikke det enkleste å få godkjennt ser det ut som..
    vanskligste er at det virker som ingen har peil på hva jeg må gjøre..:o
    syns jeg har lest om noen som har fått godkjennt pajero på 33"..
    Noen der ute med liknende godkjenninger

Talking

hei driving... har også hørt dette med oppgradering av bremser til gen2,men alt er veldig uklart hva som kreves..
    tenkte at siden bilen skal restaureres får jeg ta den jobben det blir med å prøve å få den godkjennt..
    gjelder 15% regelen pga bremser og forstillingsbelastning på biler.
    hvis man bremsetester bilen hos tuv i tyskland da..
    har ikke mye peiling på dette..
    35" må ha det,bare må ha det.....

Original

Smile

Kommer man med Tuv og eller Decra godkjenning ifra tyskland så skal biltilsynet ha lite å si faktisk. De må begrunne rimelig godt hvis de skal overprøve godkjenning derifra, (de gjør det av og til men spiller man kortene riktig og krever begrunnelser osv skriftlig så er det en god mulighet).

Vet ikke om så mye større enn 31 tommer som er godkjent på gen1 i tyskland(ifra salgsannonser) men noen ombyggningsfirmaer(fjallasport har tidligere brukt). sørger for å få godkjenning ifra tyskland til å bruke på biler i norge.

15% er en regel med god sikkerhetsmargin som gjelder alle biler og gjelder uten godkjenning. Utenfor de 15% så krever BT dokumentasjon.

Ps... prøv å hør med Vidar Aas (er medlem av pirate4x4) han skal etter sigene ha fått litt større dekk godkjent på nettop gen1 .

får bare forhøre meg..
    er som sagt lenge til bilen skal på veien,men ønsker å ha alt i orden,ikke minst bygge alt riktig når man først er i gang..
    skal legge alt ut under prosjekter når jeg setter igang..
    tips meg gjerne hvis du hører om noen som har fått godkjent store dekk..

prøver å forhøre meg litt..
    gleder meg uansett til å begynne på pajeroen,bare få trialbilen startklar så
    vil jeg legge pajeroprosjektet mitt på pirate..

Bookmarks