Results 1 to 4 of 4

Thread: FAQ: Framhjula kobler ikke inn i 4x4 og frihjulsnav i lock

skrukæll sven's Avatar

Default FAQ: Framhjula kobler ikke inn i 4x4 og frihjulsnav i lock

Dette er spørsmål som melder seg innimellom, og spesielt om vinteren vinter, og mange kjenner seg sikkert igjen...

man vrir frihjulsnavene til lock, setter fordelingskassa i 4x4 og oppdager at bilen bare spinner på bakhjula...

Mest sannsynligvis er det da frihjulsnavene som er blitt trege og ikke kobler inn..

framgangsmåten er da som følger:

man skrur opp de seks skruene rundt vribryteren der man vrir mellom Free og Lock

Name:  DSC00575.jpg
Views: 686
Size:  234.1 KB

Så trekker man hele fronten av navet rett ut , delene ser da slik ut

Name:  DSC00576.jpg
Views: 779
Size:  250.6 KB

det som skjer er at delene er smurt med fett ogsom sammen med vann gir ei seig masse som gjør at hylsa som går inne i frihjulsnavet ikke glir på plass.

Gjør reint delene med whitesprit og en malekost, smør opp på nytt MED OLJE ikke fett, fettet blir seigt og gjør ofte at navene streiker på vinteren...

montering er motsatt av demontering, men vær OBS på at hylsa på lokket bare passer i en posisjon på navet.

Her har jeg da vist med et løst frihjulsnav... montert på bil er det jo en stikkaksel som kommer ut i senter av frihjulsnavet
    Last edited by sven; 05-09-2009 at 19:47.

Har noen forsøkt å kjøpe løse deler til frihjulsnav (aisin)? Trenger de koniske hylsene for å skru fast navet til akselen men suzuki forhandleren får ikke tak i noen..

let's wheel! ShuDuck's Avatar

De kunne skaffe når jeg spurte for et par år siden, men de var dyre
    wut?

skrukæll sven's Avatar

sjekk en god maskinforretning ala tools eller fossum og ingerø, jeg vil tro de skaffer slikt til en mye rimeligere penge, slike låsekoner brukes nemlig og noe i industrien...

Bookmarks