Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 45

Thread: Lapland Trophy 2008, sett gjennom en co-drivers øyne

  1. #1
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default Lapland Trophy 2008, sett gjennom en co-drivers øyne

    Hovedtråden for Lapland Trophy 2008 går under Arctic Expedition Societys klubbforum: Lapland trophy 2008, reisebrev og informasjon

    Lapland Trophys egen hjemmeside og forum

    Som "søring", co-driver, haiker og red. for trails, legger jeg ut min egen storry fra turen her

    Name:  238#001.jpg
Views: 996
Size:  149.0 KB

    Lysten til å delta med egen bil var i utgangspunktet stor, men å kjøre en gammel Y60 som var (og er) langt unna ferdig bygd helt til Lappland fristet lite. Itillegg foregikk løpet kun et par dager etter endt familieferie, så var ikke en gang sikker på om jeg ville rekke å kjøre bilen opp dit.
    Iløpet av våren spurte knixen meg om jeg kunne tenke meg å bli med som hans co-driver. Han fikk et rungende ja 2 minutter senere etter en kjapp konfrontasjon med kona.

    Planleggingen startet

    Først flybilett. Valget stod mellom å hoppe på i Tromsø eller i Luleå. Valget falt etterhvert på Luleå siden knixen planla ferie i de traktene. Booket billettene tidlig for å være sikker på både fly og lav pris. Trophyet startet ikke før onsdag morgen, men valgte å ankomme Luleå allerede mandag. Hadde knixens mange havarisituasjoner fra turen i 2007 friskt i minne og ville være sikkre på å komme frem i tide. At han i etterkant kjøpte seg en Isuzu D-max og leide henger til å frakte Runner'n på gjorde at vi dermed kom frem til Raajärvi i meget god tid. Først av alle faktisk! Litt styr ble det likevel. SAS Gardemoen - Luleå medførte flybytte på Arlanda. Fra utenriksterminal til innenriksterminal. 1 time mellom flyene. Så vidt jeg rakk flybyttet siden jeg først måtte prøve å finne ut hvor jeg skulle (dårlig skilting), et stykke å gå + ny sikkerhetskontroll... Vel fremme i Luleå hadde selvfølgelig ikke sekken rukket å bytte fly. Fikk noen timers ufrivillig opphold i Luleå mens vi ventet på at sekken "kanskje" var med neste. Reiseforikring OK, men styret med å få tak i alt som befant seg i den sekken hvis den skulle være helt på videvanke så jeg ikke frem til. Kom gjorde den heldigvis likevel. Takk til SAS - bra rydda opp

    Name:  228#001.jpg
Views: 4078
Size:  81.8 KB
    Last edited by Kaare; 07-24-2008 at 16:31.

  2. #2
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Som søring og uvant med midnattsola var ikke søvn det enkleste å få til. Alt for lyst! Sovna ikke før nærmere 3-4-tiden, men sov deretter til langt ut på formiddagen... Tirsdagen, ble lang. Lite å ta seg til. Ingen andre hadde kommet enda og "Team Paavo" travelt opptatt med ruteplanlegginger hele dagen.

    Vi fikk tilbud om å bli med på kvelden sammen med Paavo og ungene for å se på et løype alternativ. Vi ble selvfølgelig med:

    Name:  241#002.jpg
Views: 2557
Size:  153.5 KB

    Ungene til Paavo vekslet på å kjøre, mens far gikk til fots for å finne beste spor. Junior er 11 år og har allerede kjørt offroad i 5 av dem! Range Rover med portaler og automat. Det funka!

    Name:  246#002.jpg
Views: 1040
Size:  116.0 KB

    Name:  248#002.jpg
Views: 991
Size:  86.6 KB

    Name:  251#002.jpg
Views: 997
Size:  117.7 KB

    Tidvis bra trangt mellom trærne

    Name:  255#002.jpg
Views: 977
Size:  146.5 KB

    Name:  257#002.jpg
Views: 953
Size:  103.5 KB

    Knixen hadde de største hjula å ble derfor sendt uti først for å "måle dybden"

    Name:  262#002.jpg
Views: 984
Size:  106.8 KB

    Name:  265#002.jpg
Views: 1006
Size:  111.5 KB

  3. #3
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    kjempebra co-pilot kåre!
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  4. #4
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    kjempebra co-pilot kåre!
    Takker Alltid gøy å være co-pilot for en dyktig sjåfør med bra redskap!


    Tirsdag kveld og tilbake fra testturen:

    Name:  271#002.jpg
Views: 933
Size:  99.8 KB

    Name:  272#003.jpg
Views: 945
Size:  91.4 KB

    Name:  273#002.jpg
Views: 961
Size:  92.4 KB

    3 biler til ankommet!!! Skikkelig glissent m.a.o. Kun 10 forhåndspåmeldte til hele trophyet... Frikjøring fenget tydeligvis ikke like mye som konkurranse...

  5. #5
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Onsdag morgen. Frokost kl 8 (Æææ... halv 9... - Fortsatt store problemer med å sove med midnattssola rett inn av vinduet Tror jeg klarte å holde Knut våken ei god stund utover natta også )

    Trøtte, men klare for action! Vi skulle kjøre med Paavo og ungene + Masa og Japa i enda en Range Rover med portaler. Denne itillegg korta inn i hekken, skodd med Pit Bull Mad Dog i 39,5 +++ Den er bare rå!!! Masa var likevel ikke helt fornøyd fortalte han på kvelden. Bakakslingen har en tendens til å vri seg litt - jobber med saken. I mine øyne er bilen likevel bare pervers! Skal jeg gå bort fra Patrol en dag er dette malen!

    Name:  275#002.jpg
Views: 945
Size:  134.3 KB

    Name:  277#002.jpg
Views: 931
Size:  102.3 KB

    Name:  281#002.jpg
Views: 3436
Size:  137.9 KB

    Name:  285#002.jpg
Views: 923
Size:  87.6 KB

    Name:  292#002.jpg
Views: 950
Size:  125.3 KB

    Name:  295#002.jpg
Views: 964
Size:  131.4 KB

    Name:  299#002.jpg
Views: 3431
Size:  125.4 KB

    Name:  300#002.jpg
Views: 1236
Size:  131.8 KB

    Name:  303#002.jpg
Views: 919
Size:  100.3 KB

    Name:  305#002.jpg
Views: 939
Size:  107.8 KB

  6. #6
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    Her må det nok en nordlending til å rette litt på søringen....

    Han har pitbull ROCKERS i 39,5x16,5/16... Bakakselen vrir seg pga radiusarmene, som de har måttet bytte hver 3.måned omtrent. De jobber med å finne en patent som tåler mer... Evt en forsterkning som begrenser vridningen.
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  7. #7
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Gjørme, gjørme, vinsj, gjørme, vinsj, vinsj, vinsj... You name it!!!

    Name:  306#002.jpg
Views: 941
Size:  117.6 KB

    Name:  310#002.jpg
Views: 3388
Size:  149.1 KB

    Name:  311#002.jpg
Views: 925
Size:  105.1 KB

    Name:  313#002.jpg
Views: 892
Size:  120.2 KB

    Name:  314#002.jpg
Views: 922
Size:  145.2 KB

    Name:  315#002.jpg
Views: 885
Size:  131.6 KB

    Name:  317#002.jpg
Views: 960
Size:  123.9 KB

    Name:  318#003.jpg
Views: 902
Size:  140.4 KB

    Name:  319#003.jpg
Views: 953
Size:  137.0 KB

    Name:  320#003.jpg
Views: 915
Size:  142.2 KB

    Vel, jeg har vært med på mye vinsjing før. Hovedsaklig på Island i snø, is, vann og sørpe. Men dette?! Mye er likt. Det gjelder å prøve å få bilen til å "flyte" oppå gjørma på samme måten som på snø ("råtten" snø, vel å merke). Fastkjøring i gjørma minner også mye om fastkjøring i issørpe. Det pakker seg under bilene og akslingene fører til rene bulldozer effekten. Med ett unntak: Portaler! Geniale akslinger i gjørma fant vi fort ut. Mens Runner'n dro med seg halve myra når den ble vinsja løs, dro Range Roverne med portalakslingene sine knapt med seg noe. Lenger kom de seg som regel også ved egen hjelp før man måtte ty til vinsjen.

    En annen ting med gjørme kontra snø: Bedre våt og kald enn gjørme fra topp til tå!!! Trodde jeg klarte å bli møkkete nok ved egenhjelp, men Knut var visst ikke helt enig da han fant ut at han skulle måle dybden på ett høl ved å kaste en diger stein rett forran beina på meg

    PS: Noen som ser myggen på bildene?

  8. #8
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    Her må det nok en nordlending til å rette litt på søringen....

    Han har pitbull ROCKERS i 39,5x16,5/16... Bakakselen vrir seg pga radiusarmene, som de har måttet bytte hver 3.måned omtrent. De jobber med å finne en patent som tåler mer... Evt en forsterkning som begrenser vridningen.
    OK, SJÆF!!!

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Gjøvik
    Posts
    442

    Default

    forklar hvordan måte det vrir seg sund på. forstod ikke det jeg

  10. #10
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by knut e View Post
    forklar hvordan måte det vrir seg sund på. forstod ikke det jeg
    Det lar vi nordlendingen gjøre så jeg ikke tråkker i salaten igjen! Har fortsatt nok med gjørma her en stund til (Den var til knixen!)

    Name:  322#002.jpg
Views: 893
Size:  56.8 KB

    Name:  324#002.jpg
Views: 888
Size:  141.3 KB

    Name:  325#002.jpg
Views: 895
Size:  127.5 KB

    Name:  326#002.jpg
Views: 1857
Size:  131.4 KB

    Name:  330#002.jpg
Views: 896
Size:  96.2 KB

    Name:  331#002.jpg
Views: 905
Size:  119.2 KB

    Name:  332#002.jpg
Views: 917
Size:  135.8 KB

  11. #11
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Lunch = frem med motorsaga, finn en tyristubbe og frem med pølser og kaffe. Neste år skal få med meg pølser!

    Motorsag er forøvrig noen man trenger til mer en fixing av bål. Det fant vi fort ut. Minst en motorsag per team anbefales!

    Name:  333#002.jpg
Views: 897
Size:  146.1 KB

    Name:  336#002.jpg
Views: 861
Size:  118.9 KB

    Masa fant frem fiskestanga mens bålet kom seg. 2 kast var = 2 abbor. Etter lunch gikk det dårligre. Kun fisk på annet hvert kast

    Name:  337#002.jpg
Views: 899
Size:  114.3 KB

    Name:  344#002.jpg
Views: 889
Size:  62.4 KB

    Mygg? Jada! Om det var vindstille, regna, blåste - ett fett. Mygg over alt. I øyne, ører og munn... Men ved hjelp av 3 stk myggspray på en uke slapp jeg billig unna. Kun 5 stikk!!! (Ikke alle var like heldige...)

    Name:  346#002.jpg
Views: 887
Size:  72.3 KB

    Name:  347#002.jpg
Views: 856
Size:  54.2 KB

  12. #12
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    Quote Originally Posted by knut e View Post
    forklar hvordan måte det vrir seg sund på. forstod ikke det jeg
    Ikke så vanskelig igrunn. Med portaler så ligger ikke akslingen i senter av hjulet hvilket også er poenget med de. Dette betyr at kraften kommer lengre ned, slik at vridningskreftene på selve akslingene er større. På bilene de kommer fra er de stort sett montert på bladfjærer hvor dette ikke er et problem. Mens radius armene ikke tåler dette like godt.
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  13. #13
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Etter lunch ble det klattring og endelig kjøring for min del også! "Vinsjhorer" går mer enn de kjører bil i dette trophyet

    Name:  349#002.jpg
Views: 880
Size:  132.3 KB

    Name:  351#002.jpg
Views: 892
Size:  128.8 KB

    Name:  354#002.jpg
Views: 880
Size:  130.3 KB

    Name:  357#002.jpg
Views: 873
Size:  100.8 KB

    Men, så... Co-piloten for opptatt med å ta bilder og svikter driver'n helt - så det smeller

    Name:  358#002.jpg
Views: 3344
Size:  93.2 KB

    Name:  360#002.jpg
Views: 885
Size:  91.8 KB


    Som straff: Mer gjørme!!! Denne gangen et sammenhengende strekke på noen kilometer:

    Name:  366#002.jpg
Views: 906
Size:  122.6 KB

    Name:  368#002.jpg
Views: 879
Size:  123.7 KB

    Name:  373#002.jpg
Views: 2415
Size:  120.8 KB

  14. #14
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Name:  376#002.jpg
Views: 3303
Size:  117.2 KB

    Name:  380#002.jpg
Views: 844
Size:  122.8 KB

    Name:  383#002.jpg
Views: 2366
Size:  129.0 KB

    Name:  387#002.jpg
Views: 833
Size:  116.8 KB

    Name:  394#002.jpg
Views: 3296
Size:  133.6 KB

    Name:  398#002.jpg
Views: 3222
Size:  142.1 KB

    Name:  402#002.jpg
Views: 887
Size:  132.9 KB

    Name:  403#002.jpg
Views: 839
Size:  156.5 KB

  15. #15
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Status etter dagens kjøring:

    Sinnsykt mye morro!!! Tøffeste kjøringa jeg har opplevd (med unntak av Island i februar i år da kjørte i den kraftigste snøstormen der på 13 år ) Utover det: Slangen til intercooler hoppet av - kjapp fikset. Bulk i bakskjerm og en lykt mindre... Det var verd det, Knut?!!!

    Name:  405#002.jpg
Views: 829
Size:  95.5 KB

    Name:  410#002.jpg
Views: 2293
Size:  109.1 KB

    Gjengen fra Tromsø hadde ankommet og Team Arild/Christian (Ranger) var allerede i full gang med å legge om til Boggere på Volvoen
    Alta gjengen rulla inn ikke mye senere.
    Nå var nordmenn i flertall her!!!

    Name:  411#002.jpg
Views: 842
Size:  113.3 KB

    Name:  412#002.jpg
Views: 832
Size:  125.5 KB

    Name:  414#002.jpg
Views: 809
Size:  103.1 KB

  16. #16
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Torsdag ble det "kosekjøring" - i forhold til onsdagen vel og merke, men veldig fin løype for de bilene som ikke var rigga helt "hinnsides".

    Alle de norske bilene + Teppo som anfører i en godt rigga LJ70 + Tero i nok en godt rigga LJ70 og Paavo dannet baktroppen

    Name:  422#002.jpg
Views: 839
Size:  98.2 KB

    Name:  424#002.jpg
Views: 836
Size:  104.4 KB

    Name:  428#002.jpg
Views: 843
Size:  113.5 KB

    Name:  429#002.jpg
Views: 820
Size:  93.2 KB

    Name:  434#002.jpg
Views: 844
Size:  110.5 KB

    Name:  435#002.jpg
Views: 831
Size:  96.2 KB

    Name:  436#002.jpg
Views: 812
Size:  158.7 KB

    Name:  441#002.jpg
Views: 839
Size:  158.8 KB

    Name:  446#002.jpg
Views: 808
Size:  139.2 KB

    Name:  448#002.jpg
Views: 836
Size:  159.6 KB

  17. #17
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    200

    Default

    Kanonflott reisebrev go masse bilder. Dette liker vi. MER!!!
    "I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

  18. #18
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Name:  453#002.jpg
Views: 829
Size:  101.8 KB

    Name:  455#002.jpg
Views: 825
Size:  96.9 KB

    Name:  458#002.jpg
Views: 820
Size:  103.2 KB

    Name:  461#002.jpg
Views: 828
Size:  110.5 KB

    Noen ganger er ikke det letteste sporet nødvendigvis det morsomste

    Name:  467#002.jpg
Views: 3274
Size:  103.4 KB

    Name:  469#002.jpg
Views: 2264
Size:  127.0 KB

    Arild fant fort ut at det ikke er det enkleste her i verden å ratte en C303 med digre boggere for full spiker i dyp gjørme

    Name:  477#002.jpg
Views: 813
Size:  127.1 KB

    Name:  478#002.jpg
Views: 775
Size:  119.6 KB

    Name:  480#002.jpg
Views: 771
Size:  113.7 KB

    Name:  482#002.jpg
Views: 780
Size:  89.0 KB

  19. #19
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by Gi Gass View Post
    Kanonflott reisebrev go masse bilder. Dette liker vi. MER!!!
    Vær trygg! Er knapt halveis i bildebunken

  20. #20
    Modified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    406

    Default

    herlig! godt å se dokumentasjon på at dere har kosekjørt, ikke bare blitt sugd av mygg! Vanvittig område det må være der nede!!

  21. #21
    Viddas konge SilverFox's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    ALTA
    Posts
    453

    Default

    det va flotte bilda du hadde lagt ut:) gøy å møte dæi åsså


    Pajeroen er solgt

  22. #22
    Standard
    Join Date
    May 2007
    Location
    Eidsvoll
    Posts
    168

    Default

    Ser ut som et kjempe flott treff!!
    Å mye flotte bilder. Har dere no mer info på den GULE RRC med portaler? Driver nemlig og smir noe tilsvarende i garsjen....
    Mvh Big-jack

    RÅver 3,9L Portaler Pit Bull 39,5"

  23. #23
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Gjøvik
    Posts
    442

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    Ikke så vanskelig igrunn. Med portaler så ligger ikke akslingen i senter av hjulet hvilket også er poenget med de. Dette betyr at kraften kommer lengre ned, slik at vridningskreftene på selve akslingene er større. På bilene de kommer fra er de stort sett montert på bladfjærer hvor dette ikke er et problem. Mens radius armene ikke tåler dette like godt.

    da er jeg med. 2+2 ble litt for mye for meg så jeg fikk ikke helt med meg at det var portaler med i bildet men er forstått nå

  24. #24
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Tid for lunsj igjen og diskusjoner om biler, løsninger osv.

    Name:  483#002.jpg
Views: 720
Size:  88.7 KB

    Name:  484#002.jpg
Views: 715
Size:  68.7 KB

    Name:  487#002.jpg
Views: 717
Size:  85.7 KB

    Husk pølser!!! Ble like irritert hver dag over ikke å ha det, men langt til nærmeste butikk og alltid stengt når vi var tilbake fra skogen. Hadde likevel fått med oss noe knekkebrød og pålegg. Itillegg solgte de lunsjpakker i kafeen.

    Name:  488#002.jpg
Views: 710
Size:  80.1 KB

  25. #25
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by Big_jack View Post
    Ser ut som et kjempe flott treff!!
    Å mye flotte bilder. Har dere no mer info på den GULE RRC med portaler? Driver nemlig og smir noe tilsvarende i garsjen....
    Håper noen andre kan hjelpe med den forklaringen da mine tekniske kunnskaper ikke strekker til... Du finner gutta på www.psory.fi men der går det i finsk...

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •