Page 1 of 116 1231151101 ... LastLast
Results 1 to 25 of 2882

Thread: Blesvik Racing

Sandblaster Blesvik's Avatar

Default Blesvik Racing

I går fikk jeg endelig tid til å få Suzuki'n ut av vinterdvalen og satte igang med klargjøringen før sesongstart:)
    Det første som skulle gjøres var å bygge headers siden de orginale manifoldene var lite kompatible med hjulopphenget mitt..
    Som en nødløsning til Gjerstadsladden i fjor høst når motoren ble prøvd første gang, satte jeg på 7cm klosser på akselen for å begrense innfjæringen. Hvis ikke ville staget treffe eksosen.
    Men det betydde at jeg måtte kjøre uten innfjæring

Kjøpte ett sett Hedman headers som passet på motoren men slett ikke i bilen.
    Men ved å bygge disse om ble resultatet bra.
    Her er orginal manifolden som jeg måtte lage ett skarpt bend på for å få kommen unna staget og opp over ramma og ut.
    Slik så headersen ut før jeg kuttet det i biter.

Slik ble den ferdige manifolden.

Så nå kommer pottene under bilen istedet for ut gjennom skjermene.

Skal lage den høyre eksosen i dag.
    Ellers på lista er å bytte servopumpa (igjen), overhale bremser, legge opp kjøling til automaten på nytt, overhale opphenget, sjekke opp automaten, den slipper på reversen, forhåpentlig er det båndet på trommelen som er for slakk eventuelt servoen som lekker.
    Gulvet må sveises ferdig etter ombyggingen til Chrysler TF727 automat i vinter.
    Last edited by Blesvik; 01-12-2011 at 23:22.
    Pål Blesvik
    46943034

Promodified

Ja, det var vel på tide å dele dette prosjektet med andre pirater ..og superhelter

Promodified

Mere bilder Pål
    Roar Hovet
    Tlf: 98883546

Snart er høyre eksos også ferdig!
    Skal bli deilig å få det på plass:)
    Fikk laget en krypekasse til den nye bilen til Martin i dag også.
    I morgen skal jeg bytte lager på en dieselmotor og fikse en girkasse til en båt, så neste økt på bilen blir i påska.
    DA, må resten bli ferdig;)
    Pål Blesvik
    46943034

Da er eksosene ferdig!
    Utrolig hvor anderledes lyden ble med headers!
    Bruker samme pottene men nå ligger de under gulvet.
    Måtte gå for en nødløsning med flexirør til pottene men det for holde foreløpig..
    Fikk også fikset en del andre ting og tang, men nå skal det bli godt å komme hjem klokka har blitt halv 4

(En av fordelene med å være singel, man kan være på verkstedet så lenge man vil.. ;-)
    Pål Blesvik
    46943034

Skulle ikke være lett å få tatt kvelden i dag!
    Når jeg koblet hengeren for å dra trialbilen hjem oppdaget jeg at lyset var borte.
    Gav opp å finne feilen, siden strømmen manglet til kontakten på bilen og satte på lyset på trialbilen istedet
    Men det var ikke lange biten jeg kom før det begynte å skrike i viftereima, nedre bolten på dynamoen hadde røket
    Men man kan fikse mye med en jekkestropp og en plankebit, så jeg kom meg videre.
    Det viste seg etterhvert at nødreperasjonenvar så der, for dynamoen vibererte kraftig..
    Jeg var nesten ved Tvedestrand og jeg visste at Jørgen og gjengen der hadde vært på Dag's så jeg ringte en lettere bedugget Jørgen og spurte om å få låne en bil av han til i morgen.
    Det var greit, så jeg skranglet meg opp dit og når jeg
    parkerte der røk brekkvaierennewburn
    Jørgen var god i sveiva og stod på tunet og vippet på hælene med de gule høydehopptreskoa sine:p
    Måtte jo bli med inn i verkstedet å se den nye Rocky snekka han hadde montert! Den hadde mye mer sving en opelsnekka og to av boltene passet i orginalfestene!
    Et funn mente Jørgen som fortsatt var god og brisen etter pubturen.
    Rart ingen andre bruker disse snekkene!
    Men tilfeldigvis oppdaget jeg at den gikk feil vei....
    Da ble Paulsen fort edru gitt, og stod lenge å klødde seg på haka.
    Men det gikk ikke lange tiden før han hadde en plan, men Kari mente han fikk utsette det til morgendagen:)
    Så jeg fikk nøklene til Subben og kom meg til slutt hjem.
    Nå er det bare 5 meter igjen til senga, så det kan vel ikke gå noe mer galt nå!
    Bortsett fra ett gryende sveiseblink melder sin ankomst som resultat av sveisingen av manifolder i dag...

Slik ble den høyre manifolden:
    Attached Images Attached Images   
    Pål Blesvik
    46943034

Modified Irok's Avatar

Blir bra det dær:)
    Skulle ønske jeg hadde samme pågangsmotet. Har en go del nye deler som skal på før cupstart men mangler motivasjon... Regne med walkyria funke læll
    Sjer fram te duell i sommer

Promodified

Du trengengte vel ikke å være redd for sveiseblink, Pål.
    Du kan jo umulig ha satt kontakten i veggen på det sveiseapparatet... Det er jo knapt synlig en eneste sveisefuge på den headeren... Fa... så flott arbeide.

Ja... hadde han spurt meg om å bruke Rocky-snekke, så skulle jeg fortalt han at den slår feil vei på pitman.
    Den har pitman fremover på snekka orginalt... afff....
    Jeg svarte en gang i en salgsannonse på offroad.no hvor en fyr skulle selge en slik snekke. Jeg spurte der om denne funket til bruk på Suki...
    Jan Terje (alias Offroadguru Solli) svarte i annonsen at den var nærmest bolt on ja...
    Jeg kjøpte snekka og fikk også den sure erfaring at dette funka dårlig.
    Spurte GuruSolli på PM om han kunne forklare meg hvordan denne kunne brukes på en Suki, men den PM fikk jeg aldri noe svar på gitt...hehe
    Snekka har jeg liggende enda...

Jeg bruker Isuzu Trooper, Campo/Opel Campo-snekke nå. Jeg tror det er samme snekka på alle disse fire biltypene. Den har dårlig sving, men med forlengning av pitman/korting av styrearm så blir det jo bedre...
    Last edited by ZukiJack; 04-01-2007 at 10:20.

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Meget bra jobba Pål, flink gutt!
    Jeeps are bils, not båts!

Gode Minner Tore Hansen's Avatar

Sikker på at den ikke er kjøpt,Pål?? - og så har du skryti på deg sveisekunnskaper,hehe
    HVOR LANGT KOMMER JEG FOR ÅTTEOGTJUE`A??

Quote Originally Posted by Tore Hansen View Post
    Sikker på at den ikke er kjøpt,Pål?? - og så har du skryti på deg sveisekunnskaper,hehe
    Tydelig at du syntes de var fine Tore!
    Jovisst er de kjøpt, fra Hedman Headers som men som bildene viser lengre opp måtte de kappes i småbiter, totalt 20 biter på hver, for deretter sveises sammen igjen så de passet Suzuki'n.
    Jeg syntes Hedman skiltet var så tøft at jeg sveiset det på igjen når jeg var ferdig;)
    Pål Blesvik
    46943034

I helgen fikk jeg automatkassa i orden igjen, oppdaget at reversen slapp under belastning når converteren begynte å dra skikkelig.
    Det viste seg at stempelet i servoen som drar på reversbåndet var sprukket så oljetrykket gikk gjennom.
    Det ble byttet og den fungerte perfekt igjen:)
    Er usikker på hva som kan ha skjedd, men jeg har bygget om giringsmønsteret fra 12DNRP til PRN123 så på første testturen når jeg satte inn 727 kassa i vinter hadde jeg en liten bomgiring på asfalten..
    Hadde avtrykket etter rattet i brystkassa noen dager..:o
    Kan ha sprukket da.
    Pål Blesvik
    46943034

jan terje
    Gjest

Zukijack skrev:
    Jan Terje (alias Offroadguru Solli) svarte i annonsen at den var nærmest bolt on ja...
    Spurte GuruSolli på PM om han kunne forklare meg hvordan denne kunne brukes på en Suki, men den PM fikk jeg aldri noe svar på gitt...hehe

Dette må jeg bare beklage Zukijack, jeg kan gjerne kjøpe den tilbake.
    Selve snekka fra Rocky er som sagt nesten bolt on og min gamle Suki kjøpt på Voss hadde denne løsningen, men pittmanarmen var snudd. Burde gå greit på en trial bil.
    Som sagt, send en PM så kan jeg kjøpe den tilbake, den kan brukes på mitt neste prosjekt.

jan terje
    Gjest

Pål jeg er virkelig imponert av den hedders jobben. Men hvordan er de tilpasset toppen?
    Er det sveiset med MIG?

Pål jeg er virkelig imponert av den hedders jobben. Men hvordan er de tilpasset toppen?
    Er det sveiset med MIG?
    Jeg boltet flensene fast i støpejernsmanifolden fra motsatt side, da hadde jeg ett stabilt utgangspunkt.
    Det er sveiset med MIG ja.

Jørgen bruker Rocky snekka på den nye bilen, han bare flyttet den litt bakover på ramma og snudde pitmanarmen igjen;)
    Last edited by Blesvik; 04-08-2007 at 13:50.
    Pål Blesvik
    46943034

Promodified

Quote Originally Posted by jan terje View Post
    Zukijack skrev:

Dette må jeg bare beklage Zukijack, jeg kan gjerne kjøpe den tilbake.
    Selve snekka fra Rocky er som sagt nesten bolt on og min gamle Suki kjøpt på Voss hadde denne løsningen, men pittmanarmen var snudd. Burde gå greit på en trial bil.
    Som sagt, send en PM så kan jeg kjøpe den tilbake, den kan brukes på mitt neste prosjekt.
    Hallo Jan Terje...
    Jeg kjøpte ikke snekka av deg, men av en som kalte seg for "Stakan" på Offroad.no...
    Du bare svarte på mitt spørsmål i annonsen hans om dette funket på zuki...

Men jeg skjønner ikke hvordan systemet kan ha vært på den bilen med snudd pitman, for om man snur den bakover på ei snekke som har den fremover...så slår pitman baklengs og hjulene svinger feil vei i forhold til rattet.

Skulle veldig gjerne sett bilde av den løsningen.
    Evnt.. mulighet som jeg ser er om man lar pitman fortsatt sitte fremover men da kan man ikke ha bladfjærer, for pitman stanger da i fjær-sjakelen.

jan terje
    Gjest

Da skjønner ikke jeg noe.....

Den siste uken har vært hektisk og mye har blitt gjort selv om fortsatt mye gjenstår..
    Men i morgen starter sesongen og bilen er ihvertfall kjørbar!:)
    Det som gjenstår er i korte trekk, lage ny bukbeskytter, overhale stagene, bytte takplate, tilpasse det nye carbonpanseret, lakkere m.m.
    I slutten av mai må det bygges en del om igjen for å få plass til nye ProComp XTC XTerrain 38,5x14,5-17!
    KJEMPESTOR TAKK TIL BG-NOR SOM SPONSER MEG MED DISSE SPESIELLE DEKKENE DENNE SESONGEN!!!
    Gleder meg som en unge til å teste dem!!
    Arendal El-Team har sponset oss med nye hjelmer med intercom!!!!
    Med den nye motoren er det ikke lett å kommunisere uten..
    KJEMPESTOR TAKK TIL DEM OGSÅ!!!
    Name:  DSC00504.jpg
Views: 7215
Size:  49.3 KB

En annen ny sponsor i år er Alstra as i Gjerstad!
    Velkommen på laget og tusen takk for støtten!!!:)

Av de viktigste tingene vi har fått gjort er rep av bremsene på forakselen, tunet servopumpa, "facelift" i fronten (etter at jeg flyttet pottene var det to store hull i skjermene så vi lagde like forskjermer til 05 utgaven) ,lappet sammen gulvet, fikset div elektrisk.
    Blir spennende å se hvordan det funker i morgen!!!:)
    Pål Blesvik
    46943034

Promodified

Vet du hva det koster ca. for slike hjelmer uten intercom, Pål?
    Jeg skulle gjerne hatt tak i et par halvhjelmer....

Quote Originally Posted by ZukiJack View Post
    Vet du hva det koster ca. for slike hjelmer uten intercom, Pål?
    Jeg skulle gjerne hatt tak i et par halvhjelmer....
    De koster 2490kr hos Gundersen Motorsport:)
    Pål Blesvik
    46943034

Sesongstarten denne helgen gikk brukbart selv om vi sleit med tekniske problemer og tabber..
    Bukplata som har hengt med siden 2002 passet ikke lenger, noe vi oppdaget sent fredag kveld.
    Oppdaget også att en topp-pakning var blåst.
    Vi kjørte ProMod på lørdagen uten, med det resultat at transferkassa ble skadet og lakk olje.
    Seksjon 1 ble faktisk første tur i terrenget og jeg lærte fort at høyserien (1:1) ble litt for høyt.
    Vi hektet oss også så fast i ett tre at bakhjulet måtte av og gravemaskinen måtte løfte bilen løs.
    Fikk vel 50-60 prikker..

Seksjon 2 gikk bedre, denne gang på 3. gir i lavserien (3.25:1).
    Da ble det mer liv i motoren selv om 3. lav kan være i laveste laget.
    Knakk en pinne og fikk 25 prikker.

Seksjon 3 gikk heller dårlig da hjertet i servopumpa delte seg i to etter bare få meter.
    Satte ny personlig rekord med over 200 prikker

Så Lørdagskvelden gikk med på å bytte til annen type servopumpe, trimmet denne også litt men ikke så mye som den forrige;)
    Mens jeg gjorde dette lagde Yngve ny bukbeskytter:)

Søndag skulle vi kjøre Proto og kabelen til styrebremsen ble montert på plass igjen.
    Seksjon 1 gikk greit selv om det viste seg at automatkassa trang mer olje når bilen krenget skikkelig til venstre.
    Måtte ta ett alternativt sporvalg men kom unna med en knekt pinne og 25 prikker.
    Name:  Burton%204791.jpg
Views: 7105
Size:  74.5 KB

Yngve fyllte på en halvliter til på automaten men like før start i seksjon 2 sluttet vifta å gå.
    Men en nødløsning fikset problemet.

Men etter halvkjørt seksjon 2 stoppet motoren og lot seg ikke starte igjen.
    Måtte bryte og oppdaget kjapt at V8 motoren drar adskillig mer suppe enn firer'n jeg hadde i fjor. Tanken var tom:o
    Fikk vel ca 160 prikker.
    Ingen kom gjennom seksjonen.

I siste seksjon måtte jeg gi alt siden ingen av de andre protobilene kom gjennom port 3.
    Jeg prøvde så godt jeg kunne og motoren kokte men måtte gi meg når hovedstrømsbryteren bak slo seg ut. (det var kanskje ett tegn fra bilen..)
    Name:  IMG_8950.jpg
Views: 6983
Size:  86.4 KB
    Så jeg måtte se meg slått av Tommy og superbilen han kjøpte fra Sverige.
    Men i dette selskapet er 2. plass noe vi er meget fornøyd med!!

Er på kurs i Oslo denne uka, men når jeg kommer hjem må bremsene bak jobbes med, bukplata skal gjøres ferdig, hele bilen skal pusses opp m.m.
    Topp-pakningen får jeg desverre ikke byttet til neste løp så vi får ta med masse frostveske;)
    Pål Blesvik
    46943034

Ett annet projekt er å lage felger til de nye Pro Comp dekka som jeg får fra BG-Nor i slutten av mai.
    Løsningen blir å bruke ett sett Rock Crawler 9x17 stålfelger (også fra Pro Comp) og montere disse via adapter på Volvo akslene.
    Kommer til å lage Beadlocks i rustfritt stål til disse også:)
    Pål Blesvik
    46943034

Gode Minner Tore Hansen's Avatar

gratulerer med 2. plassen Pål.. - jeg gikk på en liten smell på søndag,men skal nok bite mere fra meg utover i sesongen... håper jeg
    HVOR LANGT KOMMER JEG FOR ÅTTEOGTJUE`A??

Quote Originally Posted by Tore Hansen View Post
    gratulerer med 2. plassen Pål.. - jeg gikk på en liten smell på søndag,men skal nok bite mere fra meg utover i sesongen... håper jeg
    Det er jeg ganske overbevist om Tore!!
    Takk for bensinen!:)
    Pål Blesvik
    46943034

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Grattis Pål... heldig med marginene dog...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Page 1 of 116 1231151101 ... LastLast

Bookmarks