Liten histore:
Bilen skulle vrakes! men etter en drøss med sms og noen tlf prat. Fikk jeg kjøpt denne.
Jeg tok ingen sjangser på å titte før kjøp, så jeg leiget meg en henger og hentet den.
Pris: 1500,- og 6 Tuborg øl
Det jeg fikk vite som var kaputt var: trenger ny Dynamo og Clutch wire.
da jeg kom å hentet den, viser det seg:
* Mye koserust bak ved planet og en del i førerhuset. nokså vanlig ved zuki
* litt mer en dynamo manglet, noe med vakum greier.
* Venstre knokkelhus lekte olje som en foss, viste seg å mangle alle skruer og pakningen var løs (på baksiden av knokkelhuset)
* Nøkkler? hvor er nøkklene? Råttlåst.
Men det som var fint med bilen, var at den faktisk hadde strøm! hehe.
Framakslingen har FrihjulsNAV
Bakakslingen har en Locker type
en ny heavyduty Clutch
orginal møfanger.med braketter
den har bikini top!
Bakseter
kanalbeskytter men rusta bort, festebrakketen er fine og hele
Plan:
Få i gang Motor.
Bytte Fram akslingen
Se over clutchen
se over radiator slanger
Kutte vekk gamle kanalbeskyttere
Last edited by Monster Teddy; 08-11-2010 at 15:14.
Manglet nøkler og det var rattlås. Jeg ville svinge bilen! Men hadde ikke lyst å knuse rattlåsen. så jeg tok å byttet ut rattlås mekanismen. Dette er sikkert gammelt viten for noen. Men men for oss som ikke vet så mye enda er dette toppers
Lage en liten "How To" video
Så var det å få igang motorn, åpnet panseret og ser at det mangler noe her og der.
Her tok jeg et bilde av noe vakum greier som mangler. Så mye tull å drid på 413 forgasser.
Etter et par tlf, fikk jeg tak i delen som manglet
fikk montert det opp.
Fikk satt i en dynamo som jeg hadde på lager. gikk helt fint det.
men jeg lurer på hva disse er til. jeg lurer litt på om den grønne skal til varmeapparatet. og den lille gule skal være temp måler.
Rustskader? klart det :) litt klassiske koserust her og der følgte med på kjøpet. Men fikse dette blir gjort senere. etter motorn er i gang.
Men her er noen bilder:
Fikk start på motorn med start gass og hjelpestarter. + hjelp fra Mats Erik .
Mats byttet bolter fra reserve akslingen min. Og skrudde igjen pakningen på venstre knokkelhus.
Det viser seg at slangen fra radiatorn til motorn videre til varmeappartet var skjerm bort. så vi bare flyttet på slanger.Starteren var såsi kaputt.
jeg byttet starter bare for å se om det var det som gjorde det. Og jada den startet fint på første forsøk. Hurra.
og dekor måtte til for å vise at dette er en pirat bil
Last edited by Monster Teddy; 05-13-2008 at 14:11.
Vi tippet bilen på siden for å fylle olje på akslingen
søren se på rippene jeg fikk i lakkene og skaden i høgre forskjerm haha, morro dette
Bilen gikk langt i fra noe bra etter noen konklusjoner blant oss, viser det seg at fram akslingen ikke driver!!! altså jeg har bare 2hjulsdriftbak og det med sperre, + glatte dekk funket dårlig hehe
Vi lurte på om det kan være diffhuset. men vi hørte ikke noe rangling av tenner, så vi sjekket NAVet, ikke det heller. Så jeg gir faen og bytter frem akslingen har en på lager. Vist ikke det hjelper kan det være T-casen. vist ikke den funker. så har jeg 3 ekstra på lager.
og ja Bilen KOKTE!!! etter liten mye turtall hehe. men den skal ikke koke så mye. Kanskje det var vannpumpen. Minikolaas fjernet den lille termostaten. men vatnet i radiatorn er litt varm og ikke mye vann i ekspasjons tanken.
Olje filteret var sort som bare det... men det trur jeg er min egen feil. da jeg byttet olje. jeg husker ikke hvor mye jeg helte på. så jeg er sikker på at jeg hadde altfor mye olje.
jeg husker ikke helt hvor mye som skal oppi. 4.8L olje eller 3.8L olje
Last edited by Monster Teddy; 05-13-2008 at 17:13.
Mitt eget hemmelige lille sted.. er ikkje vits at eg med deler det, du må ha personlig passor for å komme inn og det er bare bedrifter som har adang der trur eg...
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroad Club!!!
Etter mye om og men, satser jeg på at NAVa er defekt. Og jeg gidder ikke å kikke på dei nå, så det blir bytting av fram aksling.
Har en i reserve, som skal smettes på:
dem som har vert borti dette før, vet at mutterene kan sitte som pokkers fast. Jeg kom på at jeg fikk jo et snedig verktøy til julaften:
og med denne gikk det på 1-2-3 POP så var det løst .
istedet for å sta på gresset. tar jeg bilen borti den andre Garasjen, hvor jeg for løftet biln greit nok. Men jeg må først få ut det andre prosjektet mitt.
den står uten bakaksling, siden jeg holder på å stelle med hilux aksling. så jeg bare smette på en zuki bakaksling som nødløsning
hurra fikk tak i brukte lys:
Disse skal opp i nye garasjen min, nå har jeg taklys i begge garasjene hurra
da jeg putlet med biln etter jeg hadde byttet rattlås mekanisme, datt noen gamle nøkler fra baksiden av dashen.
og ja da, dem smatt rett inni den gamle mekanismen hehe, så nå har jeg en i reserve. sikkert noen små dverg parasitter som har tatt nøkkelene og gjemt dem bak dashbordet
Tok lengre tid, men da har jeg endelig fått min egen sandblåse apparat hurra
vel... skru ut de seks skruene rundt selve "vrideren" på navet, og trekk dette rett ut...., kan hende det sitter litt i rust, gjør det det må du lirke litt....
når det er trukket ut gjør du reint inne i navet med en liten boks med white sprit og malekost
gjør så reint "lokket" du tok ut på samme måten, pass spesielt på frikoblingshylsa (den som sitter med fjæra i lokket)
sett godt inn med olje, feks girolje, monter sammen igjen... ikke bruk fett
frihjulsnava består av ei hylse som skal gli ned over en rillete del som stikkakselen sitter i, hylsa er og fjærbelasta, så ofte ligger problemer med framhjulstrekken akkurat i at disse nava er så trege at ikke hylsene går i inngrep med hverandre, man klemmer bare sammen fjæra i stedet...
kronglete forklart, men det er i prinsipp slik det funker
fikk ut andre bilen i dag. så jeg tar den røde biln inn i garasjen å bytte akslingen der. akslingen er klar for ombytte.
hvor kan jeg stille opp tomgangen da? :P
for tomgangen, sjekk om tomgangssolenoiden fungerer, det er den delen som har ledning på på forgasseren.. sett på tenninga, trekk ut kabelskoen og skyv den inn igjen...
du skal da høre at det klikker i den.... gjør den ikke det er den enten defekt, eller får ikke strøm fra tenninga
Bookmarks