Page 1 of 17 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 416

Thread: ...

  1. #1
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default ...

    Liten histore:
    Bilen skulle vrakes! men etter en drøss med sms og noen tlf prat. Fikk jeg kjøpt denne.
    Jeg tok ingen sjangser på å titte før kjøp, så jeg leiget meg en henger og hentet den.
    Pris: 1500,- og 6 Tuborg øl
    Det jeg fikk vite som var kaputt var: trenger ny Dynamo og Clutch wire.
    da jeg kom å hentet den, viser det seg:
    * Mye koserust bak ved planet og en del i førerhuset. nokså vanlig ved zuki
    * litt mer en dynamo manglet, noe med vakum greier.
    * Venstre knokkelhus lekte olje som en foss, viste seg å mangle alle skruer og pakningen var løs (på baksiden av knokkelhuset)
    * Nøkkler? hvor er nøkklene? Råttlåst.

    Men det som var fint med bilen, var at den faktisk hadde strøm! hehe.
    Framakslingen har FrihjulsNAV
    Bakakslingen har en Locker type
    en ny heavyduty Clutch
    orginal møfanger.med braketter
    den har bikini top!
    Bakseter
    kanalbeskytter men rusta bort, festebrakketen er fine og hele

    Plan:
    Få i gang Motor.
    Bytte Fram akslingen
    Se over clutchen
    se over radiator slanger
    Kutte vekk gamle kanalbeskyttere
    Last edited by Monster Teddy; 08-11-2010 at 16:14.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  2. #2
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Manglet nøkler og det var rattlås. Jeg ville svinge bilen! Men hadde ikke lyst å knuse rattlåsen. så jeg tok å byttet ut rattlås mekanismen. Dette er sikkert gammelt viten for noen. Men men for oss som ikke vet så mye enda er dette toppers
    Lage en liten "How To" video
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  3. #3
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Så var det å få igang motorn, åpnet panseret og ser at det mangler noe her og der.
    Her tok jeg et bilde av noe vakum greier som mangler. Så mye tull å drid på 413 forgasser.



    Etter et par tlf, fikk jeg tak i delen som manglet
    fikk montert det opp.


    Fikk satt i en dynamo som jeg hadde på lager. gikk helt fint det.
    men jeg lurer på hva disse er til. jeg lurer litt på om den grønne skal til varmeapparatet. og den lille gule skal være temp måler.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  4. #4
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Rustskader? klart det :) litt klassiske koserust her og der følgte med på kjøpet. Men fikse dette blir gjort senere. etter motorn er i gang.
    Men her er noen bilder:




    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  5. #5
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Fikk start på motorn med start gass og hjelpestarter. + hjelp fra Mats Erik .

    Mats byttet bolter fra reserve akslingen min. Og skrudde igjen pakningen på venstre knokkelhus.


    Det viser seg at slangen fra radiatorn til motorn videre til varmeappartet var skjerm bort. så vi bare flyttet på slanger.Starteren var såsi kaputt.
    jeg byttet starter bare for å se om det var det som gjorde det. Og jada den startet fint på første forsøk. Hurra.



    og dekor måtte til for å vise at dette er en pirat bil
    Last edited by Monster Teddy; 05-13-2008 at 15:11.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  6. #6
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Da var det på tide å teste biln i bushen.


    Vi tippet bilen på siden for å fylle olje på akslingen
    søren se på rippene jeg fikk i lakkene og skaden i høgre forskjerm haha, morro dette


    Bilen gikk langt i fra noe bra etter noen konklusjoner blant oss, viser det seg at fram akslingen ikke driver!!! altså jeg har bare 2hjulsdriftbak og det med sperre, + glatte dekk funket dårlig hehe
    Vi lurte på om det kan være diffhuset. men vi hørte ikke noe rangling av tenner, så vi sjekket NAVet, ikke det heller. Så jeg gir faen og bytter frem akslingen har en på lager. Vist ikke det hjelper kan det være T-casen. vist ikke den funker. så har jeg 3 ekstra på lager.
    og ja Bilen KOKTE!!! etter liten mye turtall hehe. men den skal ikke koke så mye. Kanskje det var vannpumpen. Minikolaas fjernet den lille termostaten. men vatnet i radiatorn er litt varm og ikke mye vann i ekspasjons tanken.

    Olje filteret var sort som bare det... men det trur jeg er min egen feil. da jeg byttet olje. jeg husker ikke hvor mye jeg helte på. så jeg er sikker på at jeg hadde altfor mye olje.
    jeg husker ikke helt hvor mye som skal oppi. 4.8L olje eller 3.8L olje
    Last edited by Monster Teddy; 05-13-2008 at 18:13.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  7. #7
    Promodified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Valen i Kvinnherad
    Posts
    856

    Default

    4,8 liter olja e litt for mykje for den stakkars motoren.

    Den lille tingen som mini kolaas fjerna e termostaten...
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

    -Oops...

  8. #8
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Takker for infoen Mats
    Du nevnte hvor mye olje jeg skal ha i motorn,fram og bakaksling.
    men hvor mye var det på akslingene? 1.5l og 1l

    4.8l hmm da har jeg garantert hatt for mye olje haha, jatta jatta.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  9. #9
    Promodified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Valen i Kvinnherad
    Posts
    856

    Default

    Her har du de kapasitetane du trenge:

    Kapasiteter
    Bunnpanne, inkl. filter 3.7 (l)
    Manuell transmisjon
    Girkasse etterfylling 1.3 (l)
    Fordelingsgirkasse 0.8 (l)
    Differensial, 4x4 foran 2.0 (l)
    Differensial, 4x4 bak 1.5 (l)
    Kjølesystem 5.0 (l)
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

    -Oops...

  10. #10
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Tusen Takk Mats.
    hvor fant du denne informasjonen?
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Valen i Kvinnherad
    Posts
    856

    Default

    Mitt eget hemmelige lille sted.. er ikkje vits at eg med deler det, du må ha personlig passor for å komme inn og det er bare bedrifter som har adang der trur eg...
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

    -Oops...

  12. #12
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    hehe, kommer sikkert å spøre deg om hilux senere
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  13. #13
    Promodified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Valen i Kvinnherad
    Posts
    856

    Default

    Det går fint vettu;)
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

    -Oops...

  14. #14
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Etter mye om og men, satser jeg på at NAVa er defekt. Og jeg gidder ikke å kikke på dei nå, så det blir bytting av fram aksling.
    Har en i reserve, som skal smettes på:

    dem som har vert borti dette før, vet at mutterene kan sitte som pokkers fast. Jeg kom på at jeg fikk jo et snedig verktøy til julaften:

    og med denne gikk det på 1-2-3 POP så var det løst .

    istedet for å sta på gresset. tar jeg bilen borti den andre Garasjen, hvor jeg for løftet biln greit nok. Men jeg må først få ut det andre prosjektet mitt.
    den står uten bakaksling, siden jeg holder på å stelle med hilux aksling. så jeg bare smette på en zuki bakaksling som nødløsning
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  15. #15
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    hurra fikk tak i brukte lys:

    Disse skal opp i nye garasjen min, nå har jeg taklys i begge garasjene hurra

    da jeg putlet med biln etter jeg hadde byttet rattlås mekanisme, datt noen gamle nøkler fra baksiden av dashen.

    og ja da, dem smatt rett inni den gamle mekanismen hehe, så nå har jeg en i reserve. sikkert noen små dverg parasitter som har tatt nøkkelene og gjemt dem bak dashbordet


    Tok lengre tid, men da har jeg endelig fått min egen sandblåse apparat hurra
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  16. #16
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    skjønner ikke at du gidder å bytte aksel før du sjekker frihjulsnava....

    tør gjette på at du sjekker dem og får dem til å virke igjen på et drøyt kvarter per side.... max.

  17. #17
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Vist du har en "How To" sven så takker og bukker jeg
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  18. #18
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    vel... skru ut de seks skruene rundt selve "vrideren" på navet, og trekk dette rett ut...., kan hende det sitter litt i rust, gjør det det må du lirke litt....

    når det er trukket ut gjør du reint inne i navet med en liten boks med white sprit og malekost

    gjør så reint "lokket" du tok ut på samme måten, pass spesielt på frikoblingshylsa (den som sitter med fjæra i lokket)

    sett godt inn med olje, feks girolje, monter sammen igjen... ikke bruk fett

    OBS
    "lokket" passer bare samen på en måte....

  19. #19
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    at litt rust og dritt skal stoppe drift i frem hjula høres merkli ut. men jeg kan prøve
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  20. #20
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    frihjulsnava består av ei hylse som skal gli ned over en rillete del som stikkakselen sitter i, hylsa er og fjærbelasta, så ofte ligger problemer med framhjulstrekken akkurat i at disse nava er så trege at ikke hylsene går i inngrep med hverandre, man klemmer bare sammen fjæra i stedet...


    kronglete forklart, men det er i prinsipp slik det funker

  21. #21
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    Fillern. bil starter men må gi gass hele tiden. går ikke på tomgang.

    hva gjør jeg nå?
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  22. #22
    Promodified
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Valen i Kvinnherad
    Posts
    856

    Default

    La den stå å gå litt.. Eventuelt stille opp tomgangen....

    Fiksa framakslingen foresten?
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

    -Oops...

  23. #23
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    fikk ut andre bilen i dag. så jeg tar den røde biln inn i garasjen å bytte akslingen der. akslingen er klar for ombytte.
    hvor kan jeg stille opp tomgangen da? :P
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

  24. #24
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    for tomgangen, sjekk om tomgangssolenoiden fungerer, det er den delen som har ledning på på forgasseren.. sett på tenninga, trekk ut kabelskoen og skyv den inn igjen...

    du skal da høre at det klikker i den.... gjør den ikke det er den enten defekt, eller får ikke strøm fra tenninga

  25. #25
    Modifisert
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Kvinnherad
    Posts
    790

    Default

    aha, du mener den lille grønne kabelskoen? :)
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

Page 1 of 17 12311 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •