Results 1 to 11 of 11

Thread: Automat kasser???

Standard

Default Automat kasser???

Jeg driver og sanker deler til et prosjekt og trenger girkasse, motor er en chevy 350.
    Først må jeg si at automat kasser har jeg 0 peiling på, er helt grønn på det her.
    Jeg tenkte på og bruke powerglide, den er jo ganske kort og holdbar, men åssen fungerer egentlig denna kassa? Er vel 2 trins, men åssen fungerer det her, har jeg 1,2, Drive og revers el? El ere bare drive og revers her? Park er det vel kansje også.

Har kikka litt på et par biler med automat når jeg har vært på treff og ser når de tar fart for og komme opp et sted så girer kassa opp og så orker ikke maskinisten, blir altfor høyt, da skulle man vel hatt lockup? Må man bytte ventilhus i kassa eller er det spaken som bestemmer det?

Syns de var ganske billigie de powerglide kassene, får ei ny ei for rundt 7-800 dollar, men fordelingskassa jeg skal bruke, den krever at powerglide kassa har kort utgående aksel eller den sku værra shortbuilt, ser for meg da at det er uten den lange stussen bakpå der, den er jo ca25cm lang, men er utgående aksel skjøta akkurat der den går utifra kassa så jeg bare kan fjerne den bakre delen eller må jeg kjøpe ei som er kort?

Var en masse spørsmål det her, men er takknemmelig for all hjelp.
    Jeg er en såpass hyggelig fyr at jeg kan be en person ryke og reise tel helvete på en slik måte at vedkommende gleder seg til turen.Thefinger

Standard

Her er det bilde av kasse uten Tailhouse

Men detta er ei kasse som er preppa for 1500hk +++ og tåler hvist og bli brukt for det det er vært og koster over 4000dollar.

Her er kassa som tåler effekter opp til 500hk og er mer etter min lommebok, 7-800 doller, men med det jævla lange huset bakerst.

Jeg sku jo hatt samme lengden som er på kassa øverst, men helst i prisklassen til den nederste, er det bare en smal ombyggings sak tru.
    Jeg er en såpass hyggelig fyr at jeg kan be en person ryke og reise tel helvete på en slik måte at vedkommende gleder seg til turen.Thefinger

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Du bommer litt med lockup, lockup er en clutch som låser converter'n, ved cruising på høyeste gir, for å få ned turtallet. Det det høres ut som du vil ha er manuelt ventilhus, så du velger gir manuelt.

Resten må noen andre svare på :)
    Jeeps are bils, not båts!

Original KJELLIS's Avatar

Quote Originally Posted by Finken View Post
    Her er det bilde av kasse uten Tailhouse

Men detta er ei kasse som er preppa for 1500hk +++ og tåler hvist og bli brukt for det det er vært og koster over 4000dollar.

Her er kassa som tåler effekter opp til 500hk og er mer etter min lommebok, 7-800 doller, men med det jævla lange huset bakerst.

Jeg sku jo hatt samme lengden som er på kassa øverst, men helst i prisklassen til den nederste, er det bare en smal ombyggings sak tru.
    Det er bare å bestille med kort utgående aksel lik den øverste når du skal kjøpe kassa men husk få riktig utv, Planeten (giringa) sitter i utgående aksel

Orginalt har vel powerglide 1.76:1 første gear og 1:1 andre, 350 har 2.52 første og 400 har 2.48. Så hvis du bruker ei PG-kasse får du ei høyt gira kasse. Ikke veldig brukbart for offroad. Mulig det kan funke i formula?
    Hvorfor vil du ha PG, bygger du kort bil, så lengden blir er ett problem?

Standard

Ser bare at powerflide blir brukt i noen rock crawlere. Er ikke no must for meg og bruke powerglide, bare tenkte at det var et bra alternativ, tåler en masse juling og ikke så dyr.

Trudde lockup var når jeg låste kassa i et gir serru, når jeg har kjørt dumper så låser jeg kassa i gir før jeg skal opp el ned et sted og mins nå dem kalte den funksjonen lockup, slurer ihvertfall ikke i kassa da, men ja ja, samma det, har fått en hel masse svar nå. Takker for det.

Kan bruke andre kasser å, bare jeg får tak i adapter til fordelingskassa, men regner med det går greit og finne det til 350 og 400 kassser.
    Ere no spesielt jeg skal ha når jeg da kjøper kasse el? Manuelt ventilhus ihvertfall, jeg får kikke litt.

Standard

Tja, blir vel 350 kasse da, åssen er dissa med manuelt ventilhus, når du da røsker opp et gir, ekke no sluring el no da el, det bare smeller tel og drar avgårde hvis man har litt maskinist?
    Kikka litt på ei 350 4x4 kasse, er det no stor forskjell ifra ei vanlig 2wd kasse el?

Og shift pattern, reverse eller normal. Det er vel bare hvem vei girmønsteret er, men jeg vil gjerne ha det sånn at når jeg drar spaken tel meg så girer jeg opp, blir det normal eller reverse?

Automat har alltid vært litt tabu for meg, manuel er liksom tingen og jeg må kunne røre litt i grøten, ta noen litt snabba vaxlingar og sånn. he he. Høre at det skraper litt og høre at det skjer no nedi der. he he.
    Men i en offroader så er vel automat tingen.

Eneste forskjellen på 4x4 og vanlig er bakstussen såvidt jeg vet.

normalt pattern er P R N D 2 1 mens reverse er P R N 1 2 D

Hvilken transfer tenke du å bruke ?

Standard

Så da må jeg ha revers for og gire opp når jeg drar spaken til meg da.
    Mins noen sa engang at 4x4 kassa hadde tykkere gods i huset.
    Mange gir ere egentlig i ei 350 kasse, 3?
    Eller ere andre kasser som er bedre og bruke en 350?

He He, har ikke snøring på hva slags lasse jeg skal bruke, men mins jeg hørte at 350 er ei grei kasse som ikke bør gjøres så innmari mye med for at den skal tåle litt. Men om det stemmer veit jeg ikke.

Tenkte og bruke Atlas 4 speed eller 3 trins STAK, veit ikke så mye om STAK, driver og undersøker litt rundt den om dagen, leste noe på pirate4x4.com om at det var manko på Atlas om dagen og at ventelistene var lange, er no skeptisk til og legge ut så mye penger og så kansje vente mange måneder på no som aldri kommer.

Men, jeg har endel bygging og gjøre før det, så kan vente litt med kassa.

Lightfoot Arne's Avatar

Ut fra det jeg leser, burde du finne deg en ferdig pakke med th350 og en grei transferkasse. Med mindre du skal ha 1000 hk og eller 50" hjul klarer du deg med enkle forbedringer fra normal kasse. Bedre lammeller og manuelt ventilhus gjør susen sammen med riktig converter.

Forskjellen på vanlig og reversert ventilhus er at 1 gear ligger nærmest nøytral når du har snudd rekkefølgen(PRN123), mens det ligger lengst vekk når den er normal(PRN321). Revers er alltid på samme sted.
    (Ja, da - jeg så nå at FullSize Frank hadde svart på det siste.)
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Standard

Okay, takker for svar. Blitt endel klokere nå. Har kikka litt på dissa amerikanske fordelingskassene, men jeg må ha mellomakselen framover på venstre side, og da ere ikke mange mulighetene og dyrt med nedgiringer tel dem, så blir nok ei Atlas eller Stak fordelingskasse.
    Kjøper ei ferdig forsterka 350 kasse ifra summit med manuelt ventilhus da, var i overkant av 1000 dollar, syns ikke det er dyrt når jeg er vant til og kjøpe deler til volvo hvor man må ut med 25 tusen for en dogboks, 17 tel hvis man skal ha sekventiel giring på den boksen, og da tåler den ikke stort mer enn 500nm med bra feste og slicks.

Bookmarks