Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 73

Thread: SixCell's Pajero prosjekt

  1. #1
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Exclamation SixCell's Pajero prosjekt

    Dette er da min pajero, som den var når jeg kjøpte den.

    86' 2.5 TD korte typen.
    Km stand: 188.988


    Heva max på torsjonen foran, ingenting bak
    Heva 1" på karosseriet.
    Sidevinduer bytta ut med sota plexi.
    Bilen er tunet, lader ca. 1-1.2 bar med mye belastning.
    Mangler Bakfanger, bremselys(finner ikke ut av feilen), venstre plastdeksel foran på fanger.

    Ting som er gjort siden bilen ble kjøpt:

    *Bytta øvre opphengskule v.foran. (Se nedeste bilde, den "kneler & skjeler")
    *Byttet styrekule v.foran.
    *Byttet speil v.side.
    *Sveisa hyttefeste & ramme foran v.bakhjul. (takk for lån av sveiseapparat Tommy)
    *Byttet ut svartlakkerte lykter (takk Swinburne)
    *Spissinga justert (den var veeeeeldi feil)

    Ting som skal gjøres nære framtid:


    *Bytte foringer på stabstag foran (begge sider)
    *Montere kufanger, samtidig flytte extralys til den.
    *Nedjustere diesel pumpa, den får for mye diesel selv om den er tunet. (sviver på 1100omdr. når den er varm)
    *Tverrgående bjelke/oppheng til girkasse skal av for retting, da den buler oppover å skaper vibrasjoner i karroseri. (sikkert slått neppå i skauen)
    *Få et Mek. Verksted til å lage hevesjaklet til bladfjører bak (for å få den like høy bak)

    Gjøres i løpet av våren/sommeren:

    *muligens heve 1" til på karrosseri?
    *Bytte olje i driverk, girkasse & motor.
    *Bytte radiator. (lite kjøleribber igjen)
    *Montere intercooler (noen som har tips til en billi å grei sak?)
    *bytte klutsj. (slurer under høy belastning i 4dje & 5te giret på max turbotrykk)
    *bytte toppakning (lekker olje)
    *Bytte til Manuelle frihjulsnav.
    *bytte alle demperne.
    *Kjøpe & montere CB/PR radio & antenne.
    *Montere rygge/arbeidslys bak.
    *Steame/skrubbe ramme & tektyl behandle den.
    *Bytte kanaler, sandblåse litt her å der å bli kvitt litt rust.
    *lakkere 10cm nederst & under på karrosseri & utsatte steder med bodyshuts.
    *lakkes i lekker OD militær matt grønn. (noen som har lakk kode? evt. anbefaling til lakk/maling)
    *Kjøpe nye dekk av typen Goodyear Wrangler MTR 33"/12.5"/15"


    ØNSKELISTE:


    *Intercooler
    *Manuelle frihjulsnav.
    *Snorkel kit.
    *Roof rack.



    Jah.. det var det foreløpigt, skal slenge inn flere bilder fra arbeidet som ble gjort. Men må kjøpe "firewire" kabel til nye kamera mitt først.
    Beklager disse dårlige bildene, er tatt med mobilkamera :P
    Bare å komme med tips, trix, synspunkter & kommentarer...

    P.S. Swinburne...
    [SMISK]søte snille deg, kan jeg få stikke av med bremselys rele & pedal kontakten fra den lekre delebilen din? :P [/SMISK]
    Og hvor i pokker er det derre hersens relet? (jeg er for kjukk i hue for å komme inn under dashen for finne den)
    Attached Images Attached Images    
    Last edited by SixCell; 04-14-2008 at 13:35.

  2. #2
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,059

    Default

    Quote Originally Posted by SixCell View Post
    *bytte toppakning (lekker olje)
    Hvor lekker det? Sikker på at det ikke bare er toppdekselpakninga som lekker, aller helst halvmånepakninga helt bakerst på toppen? Det tetter du på 5min med tettepasta på tube...

    Vil anbefale deg å gå til bgnor å få tak på hevesjakler til gammel HiLux (de vet hvilken type) er designet til å brukes på bil og er brukt mye på Pajero... Koster vel rundt 1000-lappen, tror det blir billigere enn å få et mek.verksted å fabrikkere noe som er like sterkt...
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  3. #3
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Hvor lekker det? Sikker på at det ikke bare er toppdekselpakninga som lekker, aller helst halvmånepakninga helt bakerst på toppen? Det tetter du på 5min med tettepasta på tube...

    Vil anbefale deg å gå til bgnor å få tak på hevesjakler til gammel HiLux (de vet hvilken type) er designet til å brukes på bil og er brukt mye på Pajero... Koster vel rundt 1000-lappen, tror det blir billigere enn å få et mek.verksted å fabrikkere noe som er like sterkt...

    Det lekker i bakkant av toppen, så det renner olje ned på girkassa.
    Så da kan det muligens stemme det du sier der, det skal jeg sjekke på onsdagen.

    Hevesjakkel ja, Swinburne snakka noe om det. Ikke mere enn 1000lappen altså? da er det jo ikke noe tvil på hva jeg bør gjøre... :)
    Men noen som vet hvor mye den evt. hever?
    skal måle i morgen hvor mye jeg skal ha den opp..
    Last edited by SixCell; 04-15-2008 at 02:01.

  4. #4

    Default

    hevinga er begrensa av hva du får stramma på torsjonen forran uansett. og det har vist seg at hevesjakelene til toyota passer bra der. (de du får på bg nord).

    Mulig du burde bytte demperne og i samme slengen. de orginale har ikke alltid nok vandring til at det blir behagelig. eventuellt sette på dempere fra lang pajero. de skal visst funke noenlunde greit med sjakkelheving
    Hilux turbo

    Christian Halsa
    48022161

  5. #5
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by Chri-ha View Post
    hevinga er begrensa av hva du får stramma på torsjonen forran uansett. og det har vist seg at hevesjakelene til toyota passer bra der. (de du får på bg nord).

    Mulig du burde bytte demperne og i samme slengen. de orginale har ikke alltid nok vandring til at det blir behagelig. eventuellt sette på dempere fra lang pajero. de skal visst funke noenlunde greit med sjakkelheving

    Høres greit ut, dempere skal byttes uannsett...
    Swinburne kan vel bekrefte at de var det ikke mye igjen av
    Var på Offroadteknikk i dag å kikka, 7900,- for 4x 33/12.5/15 Goodyear Wrangler MTR, grei pris det vel?
    Ho hyggelige dama der skulle sjekke en hel hau med priser for meg...

    Men tilbake til ting som må gjøres så fort som mulig...
    Noen som vet hvor bremselys relet er henne på disse?

  6. #6
    Original
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    33

    Default

    Så bra ut det der.. Er det 33" på 8" felg som står på bildet?

  7. #7
    Prototype
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    1,740

    Default

    Mangler du bremselys fremdeles ? Sjekka bremselysbryteren ? Bare å måle den med et multimeter og se om den kortslutter når den beveges.

  8. #8
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Så bra ut det der.. Er det 33" på 8" felg som står på bildet?

    33" på 10" eller 12" felg, er ikke sikker. Men det er større enn 8"
    Tror det er 10"

  9. #9
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by Chevysub View Post
    Mangler du bremselys fremdeles ? Sjekka bremselysbryteren ? Bare å måle den med et multimeter og se om den kortslutter når den beveges.
    Ja mangler fremdeles.
    Målte bak, null skjer når jeg trykker på pedalen, målte også bryteren.
    Det er det 12v på begge polene uannsett om jeg trykker inn eller ikke.
    Dermed har har jeg en anelse at det er relet som er kaputski.
    Regner med det skal være 12v på en av de & at når jeg trykker inn brems så skal kretsen sende de 12v videre.
    Dvs. brutt krets når brems av, & åpen krets når brems på..

  10. #10
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Da har jeg mekka på bilen i hele dag...
    Retta traversen/opphenget som var "bulka" så kassa gikk i karosseriet. Det var i grunnen ganske så enkelt.


    Så etter x antall timer med feilsøking i ledningsnettet, fant jeg ut at det er lettere å bare legge opp ny krets med nytt rele til bremselysa.
    Nå fungerer det altså. (endeli)

    I morgen skal det byttes foringer i stabstag, å monteres seter.
    Fikk noen hele å greie Manta GSI stoler som er grå, det passa meg veldi greit siden min er grå inni.

    Detta burde ikke ta så veldi lang tid, så mulig jeg monterer kufanger også...

    Et av de dumme spøsmålene: - Er det mulig å stramme hjullagrene på pajero?
    evt. hvordan? (fjerna 1 ulyd, da kommer det andre fram).

  11. #11
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,059

    Thumbs up Hjullager for dummies

    Her kan du lese om hvordan du strammer hjullagrene.
    http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=87651
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  12. #12
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Her kan du lese om hvordan du strammer hjullagrene.
    http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=87651
    ok, jøss det var jo relativt enkelt.
    Begynner å skjønne det at Pajero er lett å skru på...

  13. #13
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Ble ikke no bytting av foringer å seter her omdagen...
    Jobber dagen til uka så da kan jeg plundre litt med det iløpet av noen kvelder.
    Ikke har jeg fått kjøpt kabel til kamera heller
    Mandag skal det ordnes.

  14. #14
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,059

    Default

    Hehe Pajero ER lett å skru på... Er det noe som er vanskelig er det bare å bruke mer CRC...

    For ikke snakke om PLASSEN du har til å jobbe på: Ha alle 4 trygt og godt plantet på garasjegulvet når du bytter olje fex... Priceless...
    God plass å jobbe på ja...(bilde) (Her holdt jeg på å bytte topp...)
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  15. #15
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Hehe, i dag har jeg luggi under bilen å bytta oppheng til eksosen, og starmme håndbrekket. (jepp uten å jekke på bilen)
    Ett av Manta GSI stolene jeg fikk var ødelagt så da skrinla jeg hele den operasjonen. En kamerat mente på at han kunne skaffe 2 Jeep skinnstoler fra en nyere versjon, så da blir det muligens det nærmere sommeren.

    Sliter med mye lyd fra høyre hjulopphenget, er en hjullager lyd når jeg svinger til venstre. Det må sjekkes i morgen, irriterende når jeg har stramma hjullageret allerede 1 gang. (stramme mer?)

    Har faktisk fått kjøpt kabel til kamera, men sliter med å få innst. firewire kortet!!!

  16. #16
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Da reiser jeg avgårde på verkstedet til noen kamerater, for å mekke litt på bilen, skal ta litt bilder med mob. tlf'en min i dag... så sjekk innnom seinere...

  17. #17
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by SixCell View Post
    Da reiser jeg avgårde på verkstedet til noen kamerater, for å mekke litt på bilen, skal ta litt bilder med mob. tlf'en min i dag... så sjekk innnom seinere...

    Glemte helt å ta bilder i dag
    Bytta litt foringer å smått foran i dag, i tilleg satt jeg på sprengskiver & skiver i boltene til øvre lenkarmen på v.side... så plutseli i dag at det mangla.
    Får fortsatt ikke insstallert Firewire kortet i pc'n min. Kan det være så J**** vanskeli da!
    Må vel lete fram no nyere drivere muligens.

    Ikke fått gjort noe med hjullager i dag..
    Hvor langt inn kan jeg stramme før neste prosjekt er bytting av lageret

  18. #18
    Modified
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tromsø
    Posts
    262

    Default

    Den her shakkel hevinga bak. Du får et ganske stuk på bilen da. At ho blir høyere bak. Ville heller gått for full torsjon fremme og hevefjærer bak. Det har jeg på min. Fungerer kjempe bra, og bilen er ganske behagelig over humper. Gynger så fint så! OME dempere rundt bilen er også veldig å anbefalle! Tar av humpa meget godt.
    Espen S.K. 98297714
    Jeg stoler aldri på teorien!

  19. #19
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Jah...
    Dagen i går begynte fint med å hente en pakke som den snille Amund på Bgnor hadde sent meg :)

    Velox: Det ble sjakler på meg, rett å slett pga prisen... :)
    Syns egentli ikke det stuka no særlig.

    2" hevesjekler til Hilux & et komplett sett med Trailmaster Poly foringer til bladfjørene.+ noen nyere bilder av bilen (ble mørk før jeg rakk å ta bilde av bilen med hevesettet på, kommer i morgen.)
    Skal vi se... må visst laste de bildene opp på et annet sted enn som attachment på forumet fikk bare denna meldingen: Your file is currently 3008 x 1960. (dvs. AAAAALTFOR STOOOOOR).

    Før hevinga:



    Skjermen er nå festa & retta så døra ikke tar i...


    Det var faktisk alt jeg fikk til av bilder i dag, tilkoblingen til mobilen min krangler i dag, tok noen bilder under monteringen i dag, men får ikke overført di... skal prøve igjen i morgen. Hvis det ikke går skal jeg ta bilder med nye Kamera mitt... Et Nikon D1X, har omsider fått innstallert Firewire kortet.

  20. #20
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Da har jeg omsider fått overført bildene mine til data, så here goes'

    Monteringen gikk faktisk veldig lett, hvis man ser bort ifra at på den smale delen av sjeklene måtte jeg "trimme" vekk lit av foringa for å få bladfjøra inn på den, & at bladfjøre på høyre side tydeligvis snart moden for å byttes ut da den er litt skjeiv & "segen".
    Sjeklene er nå kamuflert med grå & svart lakk, da jeg synes at det ble litt for "pimp" å kjøre rundt med gull farga deler på bilen :)

    Neste nå er litt rustsveising på karrosserifestene bak, blir gjort iløpet av et par uker, så skal bilen lakkes... Noen som har vektorisert pirate logo (av sjørøvern')
    må få laga meg et par stensiler til panser å dører... :)
    Attached Images Attached Images        
    Last edited by SixCell; 08-04-2008 at 03:41.

  21. #21
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,868

    Default

    Vektorisert logo ar jeg vettu.. send meg en PM hva du skal ha..
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  22. #22
    Modified
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tromsø
    Posts
    262

    Default

    Ble bra det. Du har fin klaring nå! Bodylift neste?
    Espen S.K. 98297714
    Jeg stoler aldri på teorien!

  23. #23
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Quote Originally Posted by velox View Post
    Ble bra det. Du har fin klaring nå! Bodylift neste?

    Har allerede 1" bodylift, tror ikke jeg gidder mere....

  24. #24
    Modified
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tromsø
    Posts
    262

    Default

    Du har bare tenkt å bruke bilen på veien da med andre ord? :P
    Espen S.K. 98297714
    Jeg stoler aldri på teorien!

  25. #25
    Standard
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    Arendal
    Posts
    87

    Default

    Så langgt ifra... (banne i kjerka nesten) FYYY Velox!

    Neida, men har kun 33" så da er det ikke nødvendig, hjula tar ikke i buene... :P

Page 1 of 3 123 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •