Results 1 to 23 of 23

Thread: HOW-TO: Montering av Swift 1,6 16V TBI i SJ413

  1. #1
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default HOW-TO: Montering av Swift 1,6 16V TBI i SJ413

    Utgangspunktet mitt er en 85modell SJ413 og en 91modell Swift 1,6TBI 16V.

    Name:  bilde1og2.jpg
Views: 1660
Size:  49.9 KB
    SJ413 og 91modell Swift 1,6TBI 16V


    Det man trenger i tillegg for å få alt til å passe og virke er:



    • Kam, fordeler og fordelerhus fra Vitara.
    • Termostathus deksel fra 1300 Swift
    • Adapterplate mellom girkasse og motor.
    • Elektrisk bensinpumpe og filter.
    • Check engine lampe.
    • Speedsensor fra instrumentet fra Swift’en.



    Det første vi gjorde var å bytte kam, fordeler og fordelerhus på Swift motoren. Og så prøvestarte med ny kam og fordeler.

    Name:  bilde3.jpg
Views: 2117
Size:  95.7 KB
    Tverrstilt motor i Swift’en med horisontal fordeler



    Name:  bilde4.jpg
Views: 1802
Size:  102.4 KB
    Montert fordeler fra Vitara



    Da var det bare å plukke ut motoren og få med seg komplett ledningsnett og styreenhet. Termostathuset på 1600-motoren måtte byttes til ett som er vinklet. Samme problem som med fordeler. Bolt-on fra 1300 Swift motor.

    Name:  bilde5.jpg
Views: 1697
Size:  50.5 KB
    Termostathus fra 1600 og 1300 Swift


    Name:  bilde6.jpg
Views: 1696
Size:  75.3 KB
    Termostathus fra 1300 montert på 1600 motor





    Etter å ha plukket ut motor og girkasse fra 413. Kunne vi begynne å modifisere girkassa for å montere adapterplata. Her må nedre hull borres opp med 10,2mm borr og gjenges til 12mm. Øvre hull måtte borres opp til 12mm hull da det er tykkere bolter som fester 1600 motoren.


    Name:  bilde7.jpg
Views: 1670
Size:  66.9 KB

    Påmontert adapterplate på 1300 girkassa med nedsenkede 12mm unbrakoskruer


    Name:  bilde8.jpg
Views: 1621
Size:  72.4 KB
    Borring av øvre hull i girkasse




    Bunnpanna fra 413 må også flyttes over til 1600 motor. Her måtte vi modifisere litt i blikket inni bunnpanna. Måtte også banke litt på den ene kortsiden for att den skulle smette på plass. Oljepickup må klones av 413 og
    1600.


    Name:  bilde9.jpg
Views: 1676
Size:  87.0 KB
    Modifisert 413 bunnpanne

    Name:  bilde10.jpg
Views: 1627
Size:  79.5 KB
    Klonet ojlepickup
    Last edited by ShuDuck; 04-11-2008 at 21:36.
    wut?

  2. #2
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Svinghjulet fra 413 må flyttes over på 1600 motor. Startmotoren fra 413 må slipes litt på den ene siden for att den skulle passe. Her går det også an å slipe på motorblokka, vær forsiktig så man ikke sliper hull. Motorfestene fra 413 må også flyttes over til 1600 motor. Den ene må vi kutte litt i da det kom i konflikt med eksosmanifoilen. Flyttet også over kjølerøret fra 413 til 1600 motoren.

    Name:  bilde11.jpg
Views: 1553
Size:  55.1 KB
    Slipt startmotor fra 413.

    Name:  bilde12.jpg
Views: 1553
Size:  68.6 KB
    Modifisert motorfeste pga eksosmanifoil. PS! Motor står på hodet.


    Name:  bilde13.jpg
Views: 1602
Size:  77.0 KB
    Venstre motorfeste og brakett til clutchvaier.


    Name:  bilde14.jpg
Views: 1684
Size:  79.7 KB
    Montert kjølerør fra 413. Slanger til varmeapparat passet rett på.



    Da er motoren klar til å heises på plass.

    Name:  bilde15.jpg
Views: 1574
Size:  85.4 KB
    1,6TBI 16V innmontert i 413.


    Flyttet over kjølevifta fra 1300 motoren. Passet rett på vannpumpa på 1600 motoren. Da jeg har montert inn
    servosnekke fra Jimny måtte vi lage nytt feste til radiatoren på venstre side.


    Name:  bilde16.jpg
Views: 1681
Size:  93.6 KB
    Vifte og radiator fra høyre side.
    Last edited by ShuDuck; 04-09-2008 at 23:44.
    wut?

  3. #3
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Name:  bilde17.jpg
Views: 1506
Size:  77.7 KB
    Radiator og kjølerør fra høyre side


    Monterte bensinfilter fra Biltema i motorrommet. (Varenr. 52-312 kr 99,-)

    Name:  bilde18.jpg
Views: 1686
Size:  94.4 KB
    Bensinfilter fra Biltema


    Monterte inn Canister boksen fra Swiften ved batteriet. Denne er ingen nødvendighet.

    Name:  bilde19.jpg
Views: 1519
Size:  83.6 KB
    Canister med tilhørende vakuumslanger


    Etter å ha ryddet opp i ledningsnettet, klippet bort alt som ikke har medmotorstyring å gjøre satt vi igjen med ett ganske enkelt ledningsnett.
    Flyttet over releboks med hovedrele og bensinpumperele. Koblet +12V til sikringsboksen. Husk jord til hovedrele. Tynn sort ledning. Satt inn en ekstra 10A sikring på en ledig sikringsplass. Som vi koplet inn +12V til pinne A26 på ECM. Se skjema.
    Hentet ”15” strøm +12V fra tenning (B/W) ledning, fra eksisterende Coilledning på SJ’en for å legge inn spolen på hovedrele og bensinpumpereleet. PS! Koblet inn igjen ”minus” ledningen fra eksisterende ledingsnettet til ”minus” på coil også, da denne styrer turteller i instrumentet.

    Ellers er vel de eneste løse tråder følgende:
    Check engine lamp. Kobles mellom A6 violett på ECM og B/W ledning i bilen.
    Bensinpumpe. Kobles inn på rosa ledning ut i fra releboksen og til jord.
    Speedometer sensor. Kobles mellom B15 Y/G på ECM til jord. Må bruke Dremel for å modde speedometer.

    Vi brukte det originale ledningsnettet til oljetrykkbryter, kjølevanntemp, starterinnslag, strøm til dynamo. Strøm fra innslaget på starter må også kobles inn på A10 B/Y på ECM

    Name:  bilde20.jpg
Views: 1651
Size:  92.4 KB
    Releboks plassert i motorrom

    Name:  bilde21.jpg
Views: 1509
Size:  76.9 KB
    Rød 10A sikring foran A26 på ECM

    Name:  bilde22.jpg
Views: 1545
Size:  84.6 KB
    Sveiste ny innfesting til coil

    Name:  bilde23.jpg
Views: 1524
Size:  110.3 KB
    Ledningsnett og gjennomføring til kupe

    Name:  bilde24.jpg
Views: 1492
Size:  82.3 KB
    Plassering av ECM under hanskerom. Mangler litt teip og finish her


    Name:  bilde25.jpg
Views: 1493
Size:  79.9 KB
    Engine check lampe. Kr.14,90 på Biltema
    Last edited by ShuDuck; 04-10-2008 at 20:24.
    wut?

  4. #4
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Name:  bilde14.jpg
Views: 1684
Size:  79.7 KB
    Montert kjølerør fra 413. Slanger til varmeapparat passet rett på.
    Den sveiste braketten nederst her, er dette motorfeste eller noe annet?
    Vil vi få godkjent denne for vei, eller må vi på vitaramotor da?
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  5. #5
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Det er nok bare et feste til motorbukk. Når det gjelder godkjenning så vil det nok være det samme som med vitaramotor, da dette er samme motor
    wut?

  6. #6
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Nå er det speedometersensor i instrumentet som skal monteres. Demonterte instrumentene fra begge bilen og skrudde ut speedometerne.

    Name:  bilde26.jpg
Views: 1500
Size:  66.7 KB
    Instrument fra SJ og Swift

    Name:  bilde27.jpg
Views: 1534
Size:  69.8 KB
    De er rimelig like

    Name:  bilde28.jpg
Views: 1477
Size:  67.3 KB
    Speed sensor

    Name:  bilde29.jpg
Views: 1748
Size:  69.9 KB
    5minutt med dremel og den kunne monteres på SJ-meteret

    Name:  bilde30.jpg
Views: 1480
Size:  58.4 KB
    Speed sensor montert i SJ

    Da gjenstår kun montering av bensinpumpe. Prøvde først med en pumpe fra Biltema (52-203). Fikk ikke bilen til å fungere godt med denne pumpen. Ville ikke suge til seg nok bensin. Prøvde å plassere den lavt for å få heverteffekt, med dårlig resultat. Brukte heller den originale tankmonterte pumpa fra Swiften og monterte den i tanken på SJ’en.

    Name:  bilde31.jpg
Views: 1559
Size:  84.9 KB
    Bensinpumpe fra Swift


    Skrudde av pumpa med sil. Sveiste på en rør nippel på lokket til tankmåleren på SJ’en og putta pumpa rett i tanken. Måtte bøye røret ut fra tanken. Litt dårlig plass over tanken. Jeg har 1” bodylift. Lønner seg nok å bruke 90° vinkel på røret ut av tanken.

    Name:  bilde32.jpg
Views: 1560
Size:  60.9 KB
    Modifisert bensinpumpe til SJ tanken


    Pumpen ble nesten lydløs når den monteres på denne måten. Biltema pumpa jeg prøvde først bråkte som bare F...
    TEST DRIVING NEXT!!!


    Name:  bilde33.jpg
Views: 1603
Size:  106.7 KB
    Ferdig resultat. Suzuki SJ416i 16V


    Da gjenstår det bare å takke:
    Arnfinn ”Yakuza” Mork for adapterplate.
    Øystein ”ShuDuck” Sira for mange gode råd og tips og fordeler.
    Bernt ”Safran 413” Solli for verksted og mange timers hjelp med mekking, skruing og sveising.

    HOW TO er utarbeidet av:
    Ståle ”Killer” Berntsen

    Name:  bilde34.jpg
Views: 1486
Size:  26.0 KB
    wut?

  7. #7

    Smile Takker!!

    Takker Shu!

    Takker for hjelpen med å få lastet ut HOW TO'en. Ble rimelig omfattende denne. Bør gi svar på en del spørsmål ihvertfall.
    Det stemmer at den braketten som er på det ene bildet er fra motorbukken.

    Ståle "killer" Berntsen

  8. #8
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Bare hyggelig, vi setter pris på å få slikt tilsendt. How-To`en burde gjøre et slikt motorbytte plankekjøring
    wut?

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Gausdal
    Posts
    278

    Default

    Er denne bilen svart nå?
    Snøplog

  10. #10

    Default

    Nei, bilen er lik som på bildet

  11. #11
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,868

    Default

    Imponerende jobb må jeg si...
    Hva synes du om resultatet??, var det verdt jobben...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  12. #12
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Her er diverse skjema til nedlastning

    El-skema: El_skjema_SF416.pdf]

    FI-oversikt: Fuel_Injection_1.pdf

    tenningsbryter og instrumenter: Instrument.pdf

    Vacuumoversikt:
    Name:  Vakuumslanger.jpg
Views: 1519
Size:  80.3 KB
    wut?

  13. #13
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Kan vi få noen flere bilder fra MOtorfestene, og hvordan dette er løst?
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  14. #14
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Kan vi få noen flere bilder fra MOtorfestene, og hvordan dette er løst?
    du bruker motorfestene fra 1.3.
    På passasjersiden trenger du å borre opp det ene hullet på motorfestet, der den boltes mot motoren. ellers så må plata som ligger mot ramma lages ny da motfestet sitter lenger bak på 1.6

    På førersida er alt en trenger en spacer mellom blokk og feste på de to øverste hulla

    hadde bilder men finner de ikke igjen. kjøper en et installasjonskit så følger disse platebitene med
    wut?

  15. #15
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Føler meg skikkelig NOOB i dag.....

    Her er 2 bilder av bunntroer.
    Den ene er fra en 1.6l og den andre er fra 1.3l...

    Modifiseringen, er den å flytte oljepicupen litt frem og lengre ned?
    Attached Images Attached Images    
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  16. #16
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Modifiseringen, er den å flytte oljepicupen litt frem og lengre ned?
    jepp
    wut?

  17. #17
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Åsså jeg som trodde at det meste måte snus.....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  18. #18
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,868

    Default

    Får man kjøpt instalasjonskit...
    Og er det en saml sak og godkjenne dette??
    HK i denne ??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  19. #19
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Det får en kjøpt på www.trailtough.com , www.petroworks.com , www.lowrangeoffroad.com

    eller du kan få kjøpt adapterplate av yakuza her i norge, og så kan en kjøpe 318-motorfester for å senke motoren litt samt at de holder en evighet med 1.6


    Godkjenning burde gå greit, det er en del som har fått dette godkjent i den senere tid

    Kommer an på årsmodell og fra type bil, men 1.6 16v ligger på 90-100hk, og alltids mulig å ta ut mer. vær oppmerksom på at det er to typer 1.6, en med 8v-topp og en med 16v-topp. 8v er veldig lik 1.3 8v og manifoiler osv passer overens. 16v-toppen er igjen forskjellig på alt
    wut?

  20. #20
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,868
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  21. #21
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    tenker du har mer nytte av denne http://www.trailtough.com/index.php?...mart&Itemid=53

    har dette i min, perfect fit
    wut?

  22. #22
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand, A-Agder
    Posts
    888

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Da jeg har montert inn servosnekke fra Jimny måtte vi lage nytt feste til radiatoren på venstre side.
    Hvor får man tak i Servo fra Jimny? Ca Pris?
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

    www.skuggevik.net/biltrial.htm

    Norgesmester 2012 - Standard

  23. #23
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    prøv å søk på huggeriene i sverige, er solgt mye jimny der, men vær obs på at det er skrotet mange postbiler... de er høyrestyrt.

    når det gjelder motorfester så handla jeg fester til Volvo B20 hos biltema, måtte bare borre opp hullene i brakettene til 11mm, og skaffe fire muttere da disse har tommegjenger.. funker fint...

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •