Veldig enig med Sven Arne!
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
Veldig enig med Sven Arne!
enig er jeg.. har lyst på bur i bilen jeg og.. challenge og trophy kjøring er jo morsomt..
Bra forslag av Sven Arne
Bilder: http://wehus.net/
En bil med skilter som er EU-godkjent burde det ikke være noe andre regler en at man har på seg sele og med seg brannslukkningsapparat.
Fordi:
En bil med skilter blir ikke kjørt like hardt som en uten og når bilen er EU-godkjent så står det i papirene at denne kan du ha et uheld i og krasje men du overlever.
En bil uten skilter pleier det å være mye som ikke er helt 100 på. Så her burde reglene være strammere. Men det er ikke nødvendig å ta heilt av, vi skal jo ikke være vanskelige.
Det har mest og si med hvordaen en person kjører. Som for eks hvis noen absolute vil hoppe litt i sandtaket, så burde det ikke være verre en at vi merker opp hvor en kan gjøre det. Slik at ingen kan labbe inn i flysonen, eller lignende. Og hvis noen begynner å bli for dristige så må de godta at de får beskjed å roer seg ned.
Så jeg mener bilens fysiske sikkerhet er viktig. Men det burde ikke være så mye faste regler på det, heller en vurdering av bilen der og da.
Det er mest hvordan bilene brukes som har noe å si. Som for eks hvis det kommer en fyr i en orginal suzuki uten skilter som bare puttrer rundt i gangfart og koser seg over et par røtter så syntest jeg det er okay.
Men kommer det en annen fyr i en suzuki som gjerne gasser litt på for å komme frem og bruker mere ta fart trikset istedet for sporvalg trikset, så burde denne fyren være spent fast med seler og bur.
Og bare vi hadde stikket opp og mærket løypene og hvor man kan stå litt bedre så hadde sikkerheten blit drastisk bedret på kjøringene. Siden nå kan man i teorien stå inntil bilene som står å spinner som gale.
Kriss
Min Youtube
Forslag til tekst:
1.Tillatte kjøretøyer:
1-1. Bil med gyldige oblater er tillatt
1-2. Bil med årslisens for biltrial tillatt
1-3. For biler uten oblater eller årslisens gjelder følgende:
4-punkts bur. Dispensasjon kan gies til biler med fast tak
Seter med høy rygg/nakkestøtte, og skal være godt festet
3-punkts sikkerhetsbelte
Bremsetest skal foretaes før kjøring.
2. Brannslukker og førstehjelpskrin skal være lett tilgjengelig. (da trenger ikke alle montere dette. Foreslår at klubben kjøper inn etpar apparater som taes med på treff)
3. Sikkerhetsbelte skal benyttes.
Sven Arne
hørtes fornuftig ut
Kriss
Min Youtube
4-punkts bur. Dispensasjon kan gies til biler med fast tak
Seter med høy rygg/nakkestøtte, og skal være godt festet
3-punkts sikkerhetsbelte
Bremsetest skal foretaes før kjøring.
Hva med 4 punkts veltebøyle? (ovedbøyle med skråstivere?)
Det er klart bedre enn ikke noe, men på langt nær et bur. Bøyle med skråstivere bakover er vel egentlig ikke mer enn en bøyle. Jeg synes det skal være bur. Lettere å sette litt strenge regler like greit med en gang, så slipper man å stramme inn senere. Av de bilene som nå kjører i KOK uten skilter, så er det vel knapt noen som har 4-punkts bøyle. D.v.s. de må til og lage dette. Like greit da å lage bur som bøyle med stivere.
Sven Arne
Blir små skogen tettere nå må jeg nesten gire ned!?
Richard
er bilen din med skilter så er den EU ok og da sier staten at den bilen tåler å kræsje, så du må ikke annet en å ha på deg selen og kjøre fornuftig.
Kriss
Min Youtube
Begge disse bilene har fast tak, ok da kan det gies dispensasjon. Regner med at det er bil uten skilter du snakker om, siden du nevner det. Da stiller jeg følgende spørsmål.... Er ikke din egen sikkerhet verdt 1500,-? kanskje avkorting i forsikringsutbetaling osv... Hva vil skje om det blir en alvorlig skade? ikke bare for de skadde, men for klubben med hensyn til tillatelser...
Jeg synes vi snakker om svært små kostnader her for å få et minimum av sikkerhet. For de som er på byen og fester innimellom, kan man være hjemme den lørdagskvelden og bygge bur...koster omtrent det samme,... bare at buret varer lengre :)
Den dagen man får et skikkelig rundkast og har bur installert, vil man være glad for den investeringen....Eller skal man satse på versjonen...."oi...der hadde jeg griseflaks..."
Sven Arne
Tidligere i år, rullet en av klubbens medlemmer, det jeg vil kalle kontrolert (siden det ikke er fult mulig å kjøre bilen å rulle samtidig kontrolert, var det det nærmeste vi kommer)
Bilen før rullen ser du her:
http://pirate4x4.no/forum/showpost.p...3&postcount=42
Det jeg vil frem til, er at den bilen fikk frontruterammen trøkt GODT inn.
Hva ville skjedd om denne hadde rullet ned en fjellskrent i stedet for sand?
Bak på taket, var det så godt om ingen innpressing, men forran var det flatt.
Hva ville en bøyle ha hjulpet her? Ingenting.
Det kommer til å være den bøylen som sitter FORRAN deg, som redder deg fra å ha glasskår i panna.
Mener det er dumt å kreve at en bil med skilt skal bygge inn bur som det ikke er mulig å få godkjent på bt, det kan jo være med på å hindre rekrutering av nye medlemer i og med at man ikke kan dra med seg en kammerat med en 4trekker en dag for å prøve, han må da først hjem for å sveise inn bur, Da mener jeg det bedre å regulere hvor de forskjellige bilene får lov til å kjøre, foreksempel merke opp et kart med forskjellige farger på forskjellige løyper en farge for vanelige biler og en annen farge for ombygde biler med ekstra sikkerhetsutstyr.
Gauda..
NMK Kristiansand offroad
2013 Ford Ranger
1989 Toyota Hilux
Sj modified prosjekt
Det var jo et godt forslag.
Problemet er hvilke områder som skal tillate de forskjellige kjøringene...
Det er jo ikke noe problem intil videre. Hele Evje er jo bare kosekjøring.
Så lenge man stopper hopping og folk som har høy fart på smale veien langs sandtaket og lignende. Så er vi temmelig trygge der.
Selve offroadkjøringen på Evje er jo det vi kan kalle Offroaderens søndagstur.
Og etter hva jeg har skjønt så er ingen løyper mere brutale en løype 2 som egentlig ikke er det den heller. Så da har vi jo ikke noe å frykte på en stund.
Jeg syntest det er fornuftig med sikkerhet og er veldig for mye av det som står i denne tråden. Men noen av forslagene er helt absurde.
Veldig enkelt satt:
Bil som er EU-ok og med skilt. Versågod kjør, men bruk vett. Hvis vi får et kjøreområde seinere som har noen BØSE utfordringer så går det ann å si der får du ikke kjøre.
Bil uten skilt burde kunne møte kravene de setter for en bil i biltrail.
For ellers så finnes det ingen pappirer på at den bilen er forsvarlig å kjøre med.
Kriss
Min Youtube
Godt sagt Kriss.
Tatt med bakken til Palle4x4 i de tankene?
Har det, men det har mest med føreren å gjøre at han lå på rygg. Der har du godt eksempel på at du trenger ikke det villeste buret for å tåle en velt.
Men der har det med fornuft å gjøre igjen. Hvis du prøver på noe å bilen vipper så tar du ikke mere fart og prøver igjen.![]()
Kriss
Min Youtube
Enig med Kriss!
Det må utarbeides klare regler for hva som er uforsvarlig kjøring, konsekvensen av å bryte reglene må være klare og sist men ikke minst det MÅ slås ned på uvettig og farlig kjøring.
-K
i løypene som går opp til toppen av det fjellet(lille steinfjell)går det fint å kjøre med VELTEBUR ,har kjørt opp te toppen endel ganger m413 men nå er den veien såpass slitt/bratt at d er galskap uten.men rundt foten av fjellet er det og mye løyper.men det er MASSE andre plasser som er mulig å kjøre.
Slettet dobbeltposten.
Det vi egentlig trenger, er et kart over alle løyper, så kan vi søke om de.
Om noen føler seg kallet, så har jeg et kart over området, som det kan tegnes inn løyper i.
Gi beskjed om for ex DU kan ta den jobben :)
Syns det er bra dette blir diskutert. Bør absolutt være regler for kjøring med klubben, men bør ikke bli så strengt at en ikke kan ut og teste en orginal bil..
... Så skal heller ladaen få lov å fortsette å stå parkert :p
Liten oppdatering på dette.
Vi har ikke lov å montere veltebøyler på biler med skilter, og kan dermed ippe pålegge biler dette....
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks