"Car of the month, Oktober 2008"
Englands beste trialbil ?�Rizla 1??/strong>
Vi måtte selvsagt presentere en trial bil i serien ?�månedens bil??Det er mange supre trialbiler i skandinavia, men det måtte bli ?�Rizla 1??bilen er et virkelig flott bygg, med meget gode prestasjoner og bilen har uten tvil et særpreg som etter hvert begynner å bli sjeldent her hjemme.
Bilen eies av Jeff Carter og kjøres av Bob Bruce og Jeff sammen.

Startet med Range Rover
Jeff startet med offroad i 1985 da kjøpte han seg en 1974 mod Range Rover, og som det begynner for de fleste ble det stadig hyppigere offroadturer, og bilen ble sakte men sikkert forbedret for å klare seg i trange gjørmete engelske trialbaner. Det ble snart klart at Range Roveren var for stor til og noensinne bli en vinnerbil, planene for ny bil tok til i hodet på Jeff, liten, lett og med V8 motor ble planen.


Rizla ??The art of rolling
Rizla har alltid vært navnet på bilene til Jeff??hvorfor.. jo gutta har vært kjent for å kjøre på kanten av hva som er mulig, og å velte en del??derfor Rizla ?�the art of rolling??
Den første ?�Rizla??bygde faktsk Jeff til en kompis, bilen var en grønn LR 88 som fikk V6 motor, Jeff likte bilen så godt at han bygde en til seg selv også, planen var en akselavstand på 80?? og med RR V8. Dette var i 1998, of siden verkstedet var fullt av RR og LR deler ble stort sett alt på bilen basert på dette. Rammen ble bygd sammen av 1970 og en 1976 modell ramme, faktisk ble to frontrammer sveist sammen dette for å gi bedre mulighet for innfjæring. På den tiden kunne man faktisk få skilter på slike hjemmebygde biler i England og ved å bruke en så gammel ramme vill Jeff slippe med billig forsikring og veiavgift, nå ble reglene i England forandret og bilen fikk aldri skilter.

Sterkere aksler og sterkere motor
Bilen fikk ARB sperrer og Ashcroft drivaksler så de skulle tåle mer juling. Og dette har i ettertid vist seg å være en smart investering og svært lite har gått i stykker, et kronhjul nå og da har teamet byttet men ikke mer enn det. Den første motoren var en sliten 3,5 liter med SU forgassere, men etter å ha deltatt på et Eurotrial så bestemte Jeff og Bob seg for at de måtte ha mer hk, og motoren ble byttet ut med en 3,9 liter med innsprut, Jeff er ikke sikker på hva som er gjort med motoren, men byttet var et scoop, den nye motoren gikk mye bedre enn gutta hadde turt å håpe på. Girkassen er en 4 trinns manuell, veldig sterk men etter hvert er den blitt vanskelig å få tak på.
Dekk - smått og stort
Når det gjelder dekk har bilen gått på det meste i begynnelsen brukte gutta to typer dekk, noen veldig smale engelske knastedekk og noen mye bredere 31?? 31?�erne ble brukt når løypene hadde mye sidehelning siden de gjorde bilen lav og stabil. Ellers har bilen også gått på et sett 35?? Pitbull dekk, disse var de svært fornøyd, men ble redd for at akslene ikke skulle tåle belastningen.


De siste forandringene ??til det værre
Eurotrial har alltid vært hovedmålet til teamet og de siste årene har det vært den eneste konkurransen gutta har kjørt. Foran Eurotrial i Norge måtte det derfor forandringer til om de skulle henge med i toppen, Portal aksler!!. Norske Kjell ?�Kjellis??Rimstad hjalp til med noe av det de trengte, resten fikk de fra statene og kjøpte i England, bilen fikk også full hydraulisk styring og 35??Creepy Crawlers dekk.. Ombyggingen var et stort tilbakeslag, bilen var rett og slett for kort for det ekstra løftet portalene ga og ble helt umulig å kjøre, bilen var også mye mer ustabil. Styringen fungerte derimot glimrende, med siden sylinderen ikke var beskyttet som vi ser på de fleste skandinaviske bilene, ble denne skadd av an stor stein, og Eurotrial var over før det hadde kommet i gang.
Siden sommerens Eurotrial er bilen igjen bygd om, borte er portalakslene som ble solgt så fort gutta var tilbake fra Norge, og bilen står nå på standard Rover aksler, meningen er å få bilen tilbake til der den var før portalakslene, liten lav og kjapp, kanskje ikke så bra i steinete skogssbaner, men uslåelig når banene blir bratte og underlaget løst.

Eurotrial ??alltid det store målet
Bob og Jeff reiste sammen på sitt første Eurotrial I Tyskland I 2001, året før hadde den første engelske deltageren deltatt på Eurotrial da i Sveits, og han var full av lovord da an kom tilbake, så Bob og Jeff bestemte seg for at dette ville de også være en del av, og siden har de to deltatt med samme bil på hvert eneste Eurotrial først i Proto og siden i Promod. Det har blitt både gode og dårlige resultater. Eurotrial i Østerrike ble en stor suksess, Bob ble Europamester og Jeff fulgte opp med en an tredjeplass. Noen tredje og fjerdeplasser har det også blitt utenom. Det aller beste minnet er allikevell Nordic Trial i Danmark, Jeff vant suverent men siden de var engelske så var det noen av deltagerne som ikke godtok at gutta kjørte, og de stilte derfor utenfor konkurransen. Jeff fikk alikevell stå øverst på pallen sammen med Mikael Larsson. Det har også blitt noen andre konkurranser, faktisk har de ikke kjørt i UK på over ti år, heller ikke trening.
Jeff vil fremheve alle de utrolige arrangørene og synes at det er de som virkelig fortjener ære.



Formula - fremtiden
Rizla gjøres nå klar for salg, En ny bil bygges ?�Rizla 2??det blir en formulabil og Jeff håper å bli førstemann fra UK som deltar i en skikkelig formulakonkurranse.
Bob har kjøpt en ny bil for å delta i Eurotrial, så det blir fortsatt muligheter for fest og morro blant gode offroadvenner fra hele Europa.
Vi sees i Tyskland gliser Jeff. |