"Car of the month, Mars 2008"
The Eagle, nordens beste formulabil
Her på pirate skjuler han seg bak nicket "Fastfoot" han er en kjent og fryktet konkurrent i formulabakkene.
Ole Graversen ratter en av de råeste bilene i Norden "The Eagle"
månedens bil har en lang historie til formulabil å være, og bilen har helt fra starten ledet an i den rivende utviklingen sporten har opplevd.

Nye ideer
Når monsterrace bølgen etter hvert la seg mot slutten av 90 tallet, var det formula som gjaldt og de fleste bygde om monsterbilene sine og fortsatte i bakkene, så også Ole, men etter hvert måtte det bare bli en spesialbil, og planene om The Eagle ble iverksatt. Bygget ble det første rene formula bygget i Norge, og ble spesielt bygget med tanke på lav vekt. Kun 1350 kilo gir smått utrolige 1,55 kg pr hk, for å gi dere en sammenligning, en av verdens raskeste biler Koenigsegg CCX har 1,59 kg pr hk . Det måtte selvsagt bli en lav, smal singelseter, og finishen skulle bli imponerende. Ole siktet på alle måter mot toppen.

Big Block ruler
Første året ble den gamle motoren fra monsteracebilen brukt en GM 502cid. Men når Ole kom over den nye motoren, ble den gamle pensjonert, Neste motor ble en Chevy 540cid, det er jo big block som gjelder, gliser Ole. Motoren har imponerende spesifikasjoner, hele 863hk yter værstingen, Innsprut ble montert i 2004, nå er vel det noe de fleste kjører med.
Andre ting som Ole var tidlig ute med var bump stops, noe som blir påbudt på alle biler fra 2010.
Ole var også førstemann som brukte super Scooper dekk, og også den første som tok i bruk de svært aggressive Bigger Digger dekkene i Norge, nå kjører flere og flere på disse dekkene.

Ready for take off
The Eagle er en av få formulabiler som er utstyrt med såkalt transbrake. Dette er noe som stort sett brukes i Dragrace, og for å få best mulige starter. Prinsippet er enkelt, transbrake aktiviseres, i praksis så settes da girkassen i både førstegir og revers, man ruser opp bilen til ønsket turtall, trykker på en knapp og man fyker av gårde. Jeg bruker det ikke ofte, men av og til på tidsbaner og når vi starter litt opp i bakken i en seksjon. Hele drivlinja utsettes for en utrolig belastning når den brukes, og i fomula har vi ikke så mye nytte av den, men av og til kan den gi oss noen viktige tiendeler.

Solide aksler
Akslene er såkalte hybridaksler, også her var Ole tidlig ute, senteret er Ford 9" med Dana 60 style drivaksler, at teamet bygger solid viser faktumet at forakselen faktisk feirer 10 års jubileum år, Akselen ble flyttet over fra den gamle monsterrace bilen, og på den samme tiden er det kun tatt knekken på en drivaksel. Bak er det stort sett bare Ford 9" deler, eller det vil si ingen original, bare aftermardek racing deler. Nå får man kjøpt det meste bolt on, men vi har måttet bygge det meste selv sier Ole.

Nei til doping
Selv om mange bruker lystgass i formula så har aldri Ole montert gassanlegg på sin bil, jeg har da effekt nok fnyser Ole, her driver vi ikke med doping legger han spøkefullt til.
Ting gjøres skikkelig i Fastfoot garasjen, service og vedlikehold er en viktig del av suksessen teamet har opplevd, bilen plukkes ned hvert år, alle kritiske deler sjekkes skikkelig, motor kjøres i benk hver vinter for å se at alle hestene fortsatt er på plass. At det er viktig å være med i toppen i hvert eneste løp viste Ole i 2004 sesongen da han vant den nordiskecupen uten å vinne et eneste av løpene.

Ketchup effekten
Etter at bilen ble bygd i 2000 og 2001 slet Ole med å havne på pallen, den evige fireren var et tilnavn Ole satte lite pris på, i Svenljunga i 2002 kunne han endelig klatre opp på pallen, en tredjeplass smakte virkelig. Etter det begynte det virkelig å svinge rundt "The Eagle" og i 2003 sikret Ole seg sin første sammenlagt seiern i den Nordiske cupen, 2 enkelt seiere, 1 andreplass og 1 tredjeplass var nok. 2004 ble året uten seiere i enkeltløp, men stabil og god kjøring sikret allikevel seieren sammenlagt i den nordiske cupen, og "The Eagle" ble plutselig bilen alle skulle slå, og kopierte detaljer fra. 2005 ble nok et kanon år, med 2 førsteplasser og 3 andreplasser ble Ole igjen suveren vinner av den Nordiske cupen. Samme år skrev svenske 4 Wheel Drive "The Eagle, verdens beste formulabil".
Den brutale bakrusen
Foran 2006 sesongen ble bilen igjen plukket ned og chassiet ble skjært i stykker, sykdom/dødsfall i familien gjorde at bilen bare ble kastet i sammen før første løp, resten av sesongen vil helst Ole glemme, kun 9 poeng ble det i den nordiske cupen, og en plass langt nede på lista, hele 7 fordelingskasser gikk det før feilen ble funnet. Dette året ble også Airshocks forsøkt, dette fungerte dårlig og coiloversene var snart tilbake.
Foran 2007 sesongen hadde Ole og teamet igjen gjort leksa si og bilen var igjen tilbake i den stand den hadde vært tidligere. Kampen om den nordiske tittelen sto mellom Ole og Finske Mikka Kaskinen. Dessverre gjorde et motor ras i Skien den siste løpshelgen sitt til at The Eagle "bare" ble nummer 3 sammenlagt.

Oppturer og nedturer
Høydepunktene er flere, men det å reise til Island og kjøre på vannet…. Ubeskrivelig, rett og slett en helt rå opplevelse. Det første løpet med 540 motoren ble også en spesiell opplevelse, bilen ble hengende på en kant, og Ole trødde til så småstein haglet… faktisk så forsvant blålysene på ambulansen som sto i nærheten, frontruta og speilene på en hjullaster likeså, både publikum og kjøretøyer ble flyttet etterpå.
Den største nedturen må uten tvil ha vært hele 2006 sesongen, bilen var ikke slik vi gjerne ville at den skulle være og vi fant ikke feilen. På sommeren reiste vil til Island, rygget ut av containeren, hadde et test drag så var kassa borte…
Full satsing
The Eagle går nå inn i sin 8. Sesong, noe er forandret, men mye er fortsatt det samme, så det er ingen tvil om at bilen var forut sin tid når den ble bygget. Bilen blir igjen oppgradert og klargjort, motivasjonen er det ikke noe å si på, det satses i både Norgescup, Nordic Cup og World Cup. Og målsettingen er klar… Vinne ALT.
Miljøet i teamet, i sirkuset, kicket det gir å føle kreftene når man gir jernet opp stupbratte bakker gjør det lett å fortsette år etter år. Ole benytter også anledningen til å takke sponsorer, familie og teamet, uten de hadde det vært umulig å fortsette år etter år.
Planene fremover.. tja si det, kanskje en ny bil… Rod karosseri og 2000+hk kunne jo vært artig smiler Ole hemmelighetsfullt.
Hjemmeside:
http://www.fastfootracing.com
Noen filmsnutter:
http://www.fastfootracing.com/Vormsund04s6..wmv
http://www.fastfootracing.com/Fastfootvormsund19sept04bane6.wmv
http://www.fastfootracing.com/Nysum04s4.wmv
http://www.fastfootracing.com/Fast%20Foot%20Iceland%20Hella%200401.wmv
Eier/bygger:
Ole Graversen
Bil:
The Eagle
Ramme:
Rør
Oppheng:
K-Link foran og bak.
Fjæring:
14" Fox 2" Pro Coilover og
10" Fox Pro Racing Bump Stop
Aksler:
Front: Spesialbygd Ford 9" med Dana 60 ytterdeler. Superior 35 splines yttre og indre drivaksler, CTM kryss , Moser Alu. third member med Moser stål spole og Pro Gear 4,10 utveksling
Bak: Ford 9" med Moser 35 splines drivaksler og Moser Alu. third member med Moser stål spole og Pro Gear 4,10 utveksling
Felger:
16x18" Alu. Real Racing Wheel m beadlock
Dekk:
17/33,5-16 Skat-Trak with 14/17 stk Bigger Diggers
Styring:
Full hydraulisk, 1 omdreining fra full sving til full sving.
Karroseri:
Delvis hentet fra en amerikansk mudbooging bil som ble importert til Norge, delvis hjemmelaget
Motor:
Chevy Big Block 540 Cid 863 hk, 695 ft.lbs
Bowtie block Mark IV, Mod. Bowtie Alu. Heads m/ Jesel Rockers, Manley Ventiler, Velasco Billet Crank, Carillo Steel Rods, JE stempler 14.5:1,Crane custom roller shaft, Jesel Beltdrive, Edelbrock MPI Inntake manifold, 2000 cfm Sequential Autronic
fuel injection med direkte fire CDI tenning
Girkasse:
TH 400 m/Transbrake, 4500 rpm konverter
Takk til:
Sunoco
Intercontact
Bergheim Auto-salg Oslo as
4x4 Butikken / BG Nor
Norsk Bilkompani
US Car Service
GKN Unicardan
|