Quantcast

"Car of the month, Juli 2009"
Niccos nybygde CJ7r

Olaf Inge Nicolaisen har mange år i offroad hobbyen, og har minst like lenge hatt lyst på en åpen Jeep med V8, for cruising på late solkinnsdager, og de siste 3 årene har det vært aktivitet hjemme i garasjen på Nedenes like utenfor Arendal, målet var å ha den klar til ferien 09 noe som gikk akkurat. Og for et smykke av en CJ det har blitt, les mer om oppbyggingen og bilen.


Gammelt og nytt.... Det gamle karroseriet ligger fortsatt bak garasjen

Mer jobb en antatt
3 års byggetid har det  som sagt blitt, selvsagt ikke like hektisk hele tiden, men jobben ble mye mer omfattende enn noen kunne forestille seg. For det første var utgangspunktet i dårligere stand enn hva det så ut som ved første øyekast, og for det andre blir man lett revet med når man starter et prosjekt som dette.
Nytt karosseri ble det da det gamle dessverre ikke kunne reddes grunnet store mengder rust.
Nicco fant et helt nytt uorginalt karosseri i Norge, karosseriet var et erstatningskarosseri som passer både CJ og Wrangler og det ble mange lange timer før karosseriet var slik eieren ville ha det, alt av fester, hull og gjennomføringer ble laget på nytt.


Den ultimat sommerbil!!


Stuket på en sånn bil er viktig, og vi kan vel si at Nicco har truffet med en innertier

Grom bil skal ha grom motor

Det som var det aller viktigste med en åpen sommerbil som denne, var at den måtte låte riktig, man skal ha et smil om munnen når man trår på gasspedalen, Det sto en utslitt 4 liter i bilen når Nicco kjøpte den, og det var uaktuelt med noe annet enn V8 under panseret, og etter litt papirplynder så fikk han godkjennelse fra biltilsynet på å sette inn en 360 cid av riktig merke. En godt brukt motor ble kjøpt inn og plukket ned, bare nye deler ble brukt i oppbyggingen, og motoren ble lettere trimmet. Dette var første gang Nicco prøvde seg på V8 renovering, og internett ble brukt flittig. Resultatet ble meget bra, og etter noen små justeringer i løpet av sommeren så funket det optimalt. Eksosen er hjemmelaget for å få den riktige sounden….


360 AMC motor er det som gjelder


Dobbelt eksos gir drømmelyd

ALT nytt
Alle deler i understellet er nytt, ramma er sandblåst og tecktylert, innvendig er den behandlet med linolje. 4” hevesett ble montert sammen med 1” boddyløft. Alle beslag, hengsler og absolutt ALLE bolter på bilen er laget i rustfritt stål, til og med kablene fra girshifter og kickdown er byttet ut med rustfritt. Felgene er av typen Procomp Rockcrawler 10x15, dekkene ble i første omgang 35x12,5 BFG MT, men planen er større hjul etter hvert, i hvert fall bredere.
For å dekke hjulene er det satt på store Omix 7” Skjermbreddere, bredderene er egentlig til Wrangler, men Nicco synes disse er penere enn de runde CJ bredderne.
Akslingene er totalt overhalt alt av simringer og lagre er byttet ut, originalt var det 1;2.73 utveksling noe som ikke funker spesielt bra med store hjul, så når jobben allikevel ble såpass omfattende så ble det også satt inn 1:4,10 utvekslinger i samme slengen.


4" Procomp hevesett måtte til for å få den riktige høyden


Alt av endeledd, foringer, og bremser er selvsagt nytt

Bedre enn ny
Innredningen er også for det meste ny, nye instrumenter, tepper, dørtrekk, bakseter, det eneste som er gjenbrukt er foreløpig førerstolene, her har eieren planer om å trekke om disse slik at de matcher det nye baksetet. Bilen fremstår i bedre stand enn når den trillet ut av samlebåndet.
Her er ingenting spart, og det er mange lekre detaljer, eksempelvis er alle foringer i understellet Rød polyretan. Det nye karosseriet manglet også de originale jeepmerkene som er preget inn i stålet like bak framskjermene, men Nicco fant en genial og enkel løsning, etter å ha blitt liggende bak en ny Grand Cherokee lang veien, så var det bare å ta turen til nærmeste Jeep forhandler å handle slik den hadde på baklemmen.


Innredningen er beholdt i Jeep style, men det meste er nytt og forbedret




Stolene er ikke nye, og foreløpig er det bare nytt trekk på de, men planen er at disse skal trekkes om

Den ultimate sommerbil
Det er uten tvil et smykke som Nicco kan ratte rundt i på flotte sommer dager, og bilen skal for det meste være sommerbil, og brukes litt på treff, og det har allerede blitt noen km bak rattet, og en ting er sikkert, dette er en eyecatcher, en bil alle legger merke til og gjerne kommer bort for å spørre litt om.
Nicco har hele tiden vært i nær dialog med biltilsynet og meningen er at alle modifikasjoner som er gjort på bilen skal godkjennes og stå i vognkortet.
planene fremover er å nyte bilen, samt noen småting, litt større hjul og kanskje 12” felger og sperre på bakaksel står øverst på den lista.
Selge kommer aldri til å bli aktuelt uansett, sier Nicco… og vi tror han mener det….





Jeep Renegade 1986 modell

Drivverk :
Dana 44 bakaksel  m Alloy 4.10 utveksling totalt overhalte , alt nytt
Dana 30 framaksel m Alloy  4.10 utveksling totalt overhalte , alt nytt
Dane 300 transfer
Tourqeflite 999 automatkasse

Bremser:
Skiver i front og tromler bak , alt nytt.
Rustfrie bremseslanger for/bak

Motor:
Amc 5,9 liter 360
Edelbrock Performer innsug
Edelbrock Thunder AVS Off-Road 650 forgasser
Edelbrock Performer pluss kamaksel
Edelbrock True roller registerkjede sett
Edelbrock ventil fjærer og retainers
Edelbrock cromoly støtstenger
Proform strip HEI fordeler
High flow mekanisk vannpumpe
Oppfreste oljekanaler
Slipt vei og honede sylindre , nye lager fjærer etc etc , maskinen framstår som ny
MOORE heavy duty motorfinnfestning m/ polyforinger

hestekrefter = ukjent , men sparker noe jævlig i fra
 
Styring:
Heavy duty styrestag og paralellstag (dobbelt så tykke)
Forsterket servosnekke feste ( ekstra støttestag og modifisert orginalfeste)

Fjæring:
Procomp 4" hevefjærer
Procomp støtdempere
Procomp styredemper

Bodylift:
Poly Performance 1"

Felger:
Procomp Rock Crawler 10X15

Dekk:
BF Mud 35X12,5X15

Rustfrie kabel kit fra Locar på gearshift og kickdown
Alt av skruer er erstattet med rustfritt , både maskin og chassis/karosseri
Alt av hengsler beslag etc er byttet til rustfritt
Røde Polyforinger rundt om hele bilen.

Instrumenter:
Autometer klokker.

Takk til :
Meget forståelsesfull kone
Åge Langås Bilutstyr
Promarc (dekor)