?�Car of the month Desember 2008??/strong>
?�Ulven??tøff Jeep Cherokee

Et bilmerke manglet blant de månedlige utkårede, selvsagt Jeep, og vi kunne jo ikke rulle gjennom et helt år uten å få med merket som kanskje har betydd mest for 4x4 interessen for mange. Og ikke minst vært selve symbolet på offroading. Etter en titt i egne rekker falt valget på ?�Ulven??en Jeep Cherokee eiet av Morten ?�Sivrt??Sivertsen. Bilen er på ingen måte et smykke, men den blir brukt hardt og mye, og slikt setter jo sine spor, men til sommeren sukker Morten da??
Vi lar morten selv fortelle om bilen??/p>


Måtte ha
Kjøpte jeepen, en todørs Cherokee, i september 2007 av Henning (Mastermedic) Rydmark i Halden. Han hadde bygd om XJ`n med 115mm Trailmaster hevesett, Warn rockcrawler vinsjfanger foran, Teraflex Histeer kit, Bushwackers rundt om, 33/12,5-15 Goodyear MT/R på American Racing Torque Thrust felger i dim 10x15 med 3,5??i backspacing. Motoren var bygd om fra en 2,5L bensinmotor og manuell kasse på 117 hk til en 4.0 liter High output bensinmotor på 190 hk og en AW-4 automatkasse. Motoren hadde også montert en throttle body spacer og polyurethane motorfester. Forakselen måtte også bygges om da de tidlige XJ`ene hadde en vakuumklokke som koblet inn forakselen i 4 hjulstrekk. Denne klokken fikk ikke vakuum etter motorombyggingen og en wire innkobling av forakselen ble montert(Posi-Lok). Andre ting som var gjort var doble Optima Redtop batterier med hovedstrømsbryter, kompressor i lasterom med 3L tank og AC`n var påbegynt konvertering til trykkluft. Det var også montert elektriske vinduer og speil, noe som ikke ble levert i `86.

Ombygginger etter kjøpet
Når bilen var vel hjemme ble den ytterligere ombygd. Tabor 9K vinsj ble innkjøpt fra Bgnor og montert. Markeringslys ble byttet ut til hvite/klare med oransje pærer. KC Daylighter 150W kastere ble også montert og bakrutene fikk litt toning også. De utskjærte W hullene i vinsjfangeren ble åpninger for noen orginale XJ Bosch tåkelys jeg hadde liggende. Da kunne jeg nemlig bruke de orginale vanntette kontaktene på ledningsnettet. Baklyktene ble byttet til en nyere type og bygget om til 4 stk kjørelys istedet for de originale 2 kjørelysene. Brukte bilen slik en stund før det ble enda mer ombygging. Etter en kveld på Bgnor arrangert av Jeepclubnorway ble det innkjøpt en Warn rockcrawler bakfanger med tire carrier og en Warn skliplate til transferkassen for bedre beskyttelse og mulighet for fullsize reservehjul. Etter dette bestemte jeg meg for å oppgradere kontrollarmene fremme for å få bedre flex og bedre komfort langs veien. Teraflex longarm upgrade kit ble innkjøpt fra Bgnor, et sett jeg er veldig fornøyd med. Stålomspunnede bremseslanger fra Procomp ble montert rundt om og en Warn diff skid til forakselen. Hadde helt siden kjøpet hatt en ulyd i motoren, dette viste seg å være lager eller rådebank i motoren. Da ble det innkjøpt en delebil fra `95 med ?�kun??175K på telleren. Motor, gir og transfer ble byttet og bilen gikk både bedre og uten ulyder. Alle "oppgraderingsdelene" på motoren ble flyttet over og luftinntaket ble bygget om til et open air system.



Stage 2

Hadde en stund tenkt på å ha noe større dekk siden 33??begynte å bli nokså ?�vanlig??på XJ. Tenkte på 36?? IROK, men siden bilen brukes daglig og en del på vei ble det 35?? Kjøpte et sett med fullseipede 35?? Procomp X-Terrain brukt fra Trøndelag og et ekstra reservehjul fra Bgnor. For å få plass til dette ble det kjøpt inn et budget boost fra Teraflex på 2?? SYE kit med ny mellomaksel fra Tom Woods ble også montert. Andre ting som også ble gjort ifm bytte til 35??var å skjære ut litt i bredderne foran og lage egne bumpstops foran for å hindre subbing ved full flex. Bremsekraftforsterkeren ble også satt over fra en `95 XJ jeg hadde som delebil da denne er større og kraftigere. Lufteslangene til bakaksel, girkasse og fordelingskasse ble forlenget og fikk et filter i enden der de ble festet øverst på torpedoveggen

Interiør
Da jeg kjøpte bilen hadde det et heslig cowboybrunt interiør, det måtte byttes. Det drøyde litt siden interiør til todørs XJ ikke vokser på trær dessverre. Kom omsider over et grått interiør i Bergen. Samme karen hadde også liggende en bakaksel med diffbrems, noe jeg trengte siden den jeg hadde var knust etter å ha kjørt opp en steinbakke på Haugereid som har vært en del av en prototyp seksjon. Andre ting som har skjedd innvendig i bilen er ombygging av bakseteryggen til nakkestøtter, montering av CB radio og en takkonsoll fra en Grand Cherokee ZJ. Takkonsollen ble trekt i sort skai og huser 6 brytere til forskjellige funksjoner på bilen. Monterte også en høyttalerbro fra delebilen med nye høyttalere, også denne trekt i sort skai.


Godkjenninger
Cherokeen er godkjent med følgende i vognkortet.
- Motorbytte fra 2,5L til 4,0L HO
- Trailmaster hevesett på 115mm / 4,5".
- Warn rockcrawler vinsjfanger med bøyle.

Planer fremover
Planene for "Ulven" fremover er en full overhaling av karosseriet. XJ`n er 23 år i år og det merkes. All rust skal sveises og karosseriet skal lakkes på nytt. Fargen blir svart men i hvilken utførelse gjenstår å se. Etter lakkering skal det også monteres gangstercaps fra Lund. Warn bakfangeren skal bygges om slik at jeg kan bruke en vinsjkrybbe med 2" feste og det skal bygges inn arbeidslys bakover. Vinsjkrybben er ferdig laget og en meget pent brukt T-Max vinsj er innkjøpt for bruk i krybben. Akslene skal få ny 4.56 giring og sperrer samt forsterke foraksel og bytte ut bakaksel til en Dana44 eller en Ford 8.8. Snorkel står også på listen over oppgraderinger fremover og gjøre ferdig ombyggingen av AC kompressoren til trykkluft med uttak både foran og bak.
Link til komplett spec liste i garasjen her på Pirate

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?p=36699#post36699